Олександр Мангул, голова НАЗК
За 4 роки декларанти стали більш дисципліновані
02.04.2019 17:39

1 квітня офіційно завершився черговий етап декларування – посадовці звітували про свої доходи у 2018 році.

Журналіст Укрінформу зустрівся з головою Національного агентства з питань запобігання корупції Олександром Мангулом та дізнався про особливості цьогорічного процесу подачі декларацій.

- Як пройшло декларування-2019 загалом, чи були технічні проблеми з поданням декларацій?

- Загалом не було суттєвих проблем. Єдиний випадок, коли система дала помилку, був усунутий фахівцями за півтори доби впродовж 4-5 березня.

- У чому полягала підготовка НАЗК до подачі декларацій?

- По суті, підготовка до етапу декларування тривала весь рік. Профільний департамент працював над актуалізацією роз’яснень щодо заповнення декларацій, служба технічної підтримки розробила рекомендації щодо роботи з Реєстром.

Вся ця інформація була розміщена на сайті НАЗК. Ми періодично публікували на сайті та на нашій сторінці у Facebook нагадування – що триває етап декларування, що є чіткі строки подання декларацій, що є відповідальність за неподання або несвоєчасне подання декларацій та подання недостовірних відомостей.

Ми намагались навчити декларантів — і на платформі Prometheus ми організували навчальний курс "Декларуй ДоброЧесно!". Це відео, в якому розповідається – що і як потрібно декларувати в кожному розділі декларації.

Під час самого етапу декларування постійно працювала технічна підтримка, профільний департамент підготував 510 листів-роз’яснень та надав близько 12 тисяч усних роз’яснень.

- Які основні проблеми виникали у декларантів?

Більшість проблем все одно пов’язані з неуважністю декларантів

- Левова частка питань, що виникали – технічного характеру. За 3 місяці працівники техпідтримки відповіли на близько 150 тисяч електронних листів.

Окрім цього, вперше в цьому році технічна служба НАЗК забезпечила проведення процедури підтвердження зміни електронного ключа в автоматичному режимі.

Так чи інакше, більшість проблем все одно пов’язані з неуважністю декларантів. Отримуючи електронний підпис, декларанти не перевіряють правильність своїх ПІБ та коду. Часто ключі випускаються із зазначенням прізвища російською мовою, особливо Приватбанком, із зайвим апострофом або без нього, де він потрібен, з помилками в податкових номерах.

Декларанти часто втрачають доступ до своїх електронних адрес або не можуть знайти лист-підтвердження від НАЗК, який іноді потрапляє в спам.

- Які найпоширеніші помилки робили при заповненні декларації?

Поширена помилка, коли декларант у розділі про доходи та подарунки зазначає самого себе джерелом отриманого доходу або подарунка

- Найбільш поширена помилка – коли суб’єкти декларування не зазначають відомості щодо об’єктів нерухомості, які вони або члени їхніх сімей використовували на будь-якому праві для проживання, або які є їхнім зареєстрованим місцем проживання.

Також дуже часто декларанти не зазначають усі необхідні характеристики майна: вартість, вид права на об’єкт та дату його набуття, кадастровий номер, реєстраційний номер нерухомого майна.

Ще наші декларанти не зазначають транспортні засоби, які "відчужені за довіреністю". Люди хибно вважають, що видана довіреність на розпорядження майном від їхнього імені є відчуженням майна та свідчить про перехід права на це майно.

Крім того, поширена помилка, коли декларант у розділі про доходи та подарунки зазначає самого себе джерелом отриманого доходу або подарунка.

- Як загалом люди оцінюють допомогу від працівників агентства? Лишались незадоволені роз'ясненнями?

- Реакція була абсолютно різною. Багато декларантів дякували і казали, що в нас взагалі найкраща техпідтримка і "де поставити 10 з 10?".

А були й інші випадки. Наприклад, звернулась особа в електронному листі, що при заповненні декларації система написала про виникнення помилки. Техпідтримка попросила уточнити, який саме номер помилки видає – щоб зрозуміти ж, в чому саме проблема. У відповідь — "Може, мені ще й самому все виправити, щоб вас не відволікати?".

А один декларант взагалі написав увечері в передостанній день декларування: "Подайте замість мене декларацію, бо я у вашому сайті нічого не можу зробити. Мені не потрібні через вас проблеми. Або наберіть мене та розкажіть, як її подати, чекаю до 31 березня. Не зателефонуєте – то "досвідос".

- Чи є якісь суттєві відмінності у поданні декларацій порівняно з попереднім роком?

- За 4 роки декларанти однозначно стали більш дисципліновані та почали подавати декларації завчасно.

Якщо у минулому році пік подання декларацій спостерігався в останній тиждень етапу декларування, зокрема 31 березня було подано 26 494 декларації, то вже в цьому році пік припав на 12-14 березня, а в останній день подали 6 645 декларацій. Загалом декларації надходили до Реєстру рівномірно протягом усього етапу.

Олександра Жаркова. Київ

Фото Павла Багмута

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-