$9 млн. за півмісяця – обійшлася Україні і судновласникам «Азовська блокада»

$9 млн. за півмісяця – обійшлася Україні і судновласникам «Азовська блокада»

Аналітика
Укрінформ
Тим часом, доки Європарламент б’є на сполох, наші чиновники «ділять» з агресором рибні запаси…

Після тритижневої перерви Росія відновила незаконні затримання торговельних суден у відкритих водах (тобто, не йдеться про Керченську протоку, де піратство не припинялося) Азовського моря (на ілюстрації нижче – «Район №2»). Вранці 21 жовтня представники держави-агресора зупинили суховантаж SEA BIRD, IMO: 8202941. Країна власника - Ліван. Судно, яке прямувало до Бердянська, затримали на дві години. А увечері наказ зупинитися від корабля берегової охорони РФ отримав інший ліванський суховантаж - BLUE MOON, IMO: 8113293. Не пояснюючи причин, «пірати в російських одностроях» протримали судно, яке прямувало з України до Лівії, понад дві години.

«Це - перші затримання росіянами суден посеред моря під час руху за період із 29 вересня», – йдеться у зведенні Моніторингової групи «Майдану закордонних справ», «Інституту Чорноморських стратегічних досліджень» та BlackSeaNews. Як пояснюють аналітики, тривала перерва пов'язана не із «доброю волею» Кремля, а з коригуванням тактики блокади після появи в Азовському морі нових катерів українських Військово-морських сил.

«Рішення щодо перебазування до Азова швидкісних катерів ВМСУ і двох допоміжних, також озброєних, кораблів далося взнаки, - каже в коментарі Укрінформу голова спостережної ради «Майдану закордонних справ» Андрій Клименко, - із середини вересня район затримання росіянами суден під час руху змістився на 30 миль (50 кілометрів) на південь, ближче до окупованого Криму».

Отже, агресор боїться «відповіді» у 12-мильній зоні біля берегів материкової України. Також відносну пасивність РФ (а у вересні зменшилась і кількість затримань суден на вході/виході з Азовського моря) Андрій Клименко пояснює активною позицією України, вітчизняних і світових ЗМІ на міжнародній арені та офіційними заявами США і ЄС.

Але робити висновки, що політика Кремля щодо наших портів на Азові змінилася, не варто. Адже практика затримань цивільних кораблів на інших морських ділянках – зокрема, з обох боків Керченської протоки (на ілюстрації – «Район№1» і «Район№3), - не лише відновилася, а й посилились.

Технологія блокування портів Маріуполя та Бердянська // Фото: Facebook-сторінка Андрія Клименка
Технологія блокування портів Маріуполя та Бердянська // Фото: Facebook-сторінка Андрія Клименка

Причому, середня тривалість таких затримок на вході в Азовське море у першій половині жовтня зросла із 2-х до 4 діб. Ще гірша ситуація на виході з Азова до Чорного моря: середня тривалість зупинки зросла із 3-х до 6,5 діб. Побито і «рекорд» найбільш тривалої зупинки - 282 години! Майже 12 діб чекав дозволу на прохід із Азовського моря у Чорне великий канадський балкер під прапором Маршаллових островів FEDERAL NAGARA; IMO: 9805257. На облавку - 20 тисяч тонн сталі, яку доправляли із Маріуполя до Туреччини.

Аналітики вперше оцінили прямі втрати судновласників внаслідок вимушеного простою суден на вході/виході з Азовського моря за період із 1 липня до 15 жовтня. Загалом на вході до Азова екіпажі втратили 517, на виході - 745 діб. Прямі збитки, заподіяні унаслідок цих незаконних дій Росії, сягнули майже 9 мільйонів доларів. Непрямі збитки без відомостей про специфікацію вантажів та умов контрактів на перевезення оцінити неможливо.

Андрій Клименко
Андрій Клименко

«Росія поставила перед собою завдання економічно «вбити» обидва українські порти на Азові, - говорить Андрій Клименко, - Ворог і надалі вдаватиметься до таких дій, навмисне затримуючи як судна, що йдуть в баласті (порожні), так і - особливо – завантажені кораблі. І робитиме він це, доки не отримає адекватну відповідь. Найефективнішим кроком, окрім дипломатичних зусиль «на усіх фронтах», за нинішніх умов будуть масштабні санкції проти російських та іноземних судновласників і кораблів, які виконують рейси до портів анексованого Криму», - каже експерт.

У Європі готують нові антикремлівські санкції…

Про неприпустимість агресивних дій Росії в Азовському морі і ймовірність запровадження додаткових санкцій проти Кремля напередодні говорили учасники дебатів у Європарламенті. 

«Порушення Росією норм міжнародного права – не новий факт. Але спроба анексії Азовського моря та часткова блокада українських портів – це черговий серйозний виклик, що погіршує європейський режим на морях. Очевидно, що це більш серйозно, ніж торговельні та економічні питання. Ситуація в Азові поступово може перетворитися на новий конфлікт», - заявила від імені політичної групи Європейської народної партії депутат Сандра Калнієте.

Черговою атакою Росії проти суверенітету, безпеки і територіальної цілісності України, а також прямим порушенням міжнародного права назвав будівництво керченського моста та події в Азовському морі представник політичної групи Прогресивного альянсу соціалістів і демократів Віктор Боштінару.

«Єдиною відповіддю на це грубе порушення міжнародного права є запровадження додаткових обмежувальних заходів проти агресивного Кремля», - переконаний депутат від політичної групи Альянсу лібералів та демократів за Європу Петрас Ауштревічус.

Голосування за резолюцію Європарламенту щодо дій Росії в Азовському морі заплановане на четвер. Проекти документа подали п'ять найбільших політичних груп законодавчого органу ЄС. Тож рішення, вочевидь, буде позитивним. Конкретний перелік санкцій ще обговорюють.

А в Україні ділять рибу з агресором

Доки в Європі обговорюють можливості впливу на «російських піратів», в Україні, у престижному комплексі відпочинку поблизу Києва, представники Держрибагентства та інших державних інституцій, в тому числі МЗС і Мінюсту, ділять рибні запаси Азова із делегацією країни-агресора. Напередодні розпочалося триденне засідання російсько-української комісії з питань рибальства в Азовському морі. Про це на своїй сторінці у Фейсбук повідомив голова спостережної ради «Майдану закордонних справ» Андрій Клименко 

«Ділити квоти» на вилов риби із державою, яка розв’язала проти України війну, справді якось нелогічно. При цьому представник Президента України в Криму Борис Бабін у коментарі до публікації пояснив:

«Представництво Президента України в АРК бере участь у заході винятково з метою захисту державних інтересів. Нехай нам представники РФ пояснять кілька аспектів щодо Азова, щодо квот, які йдуть на Крим з РФ, щодо мілітаризації та викрадених рибалок. А потім ми діятимемо - відповідно до повноважень»…

При цьому Борис Бабін повідомив, що Представництво Президента в АРК просило скасувати зустріч. Утім, її активно лобіювали в Держрибагентстві - за підтримки окремих представників Мінюсту і МЗС.

Рефат Чубаров
Рефат Чубаров

Додам, що в середу вранці засідання російсько-української комісії з питань рибальства заблокували. На місце проведення дивного зібрання приїхали парламентарії й активісти на чолі з народним депутатом України Рефатом Чубаровим. Останній звернувся до Служби безпеки України з вимогою негайно видворити представників окупантів з української території – тим більше, що голова російської делегації Ігор Рульов торік незаконно відвідував анексований Крим. Тобто, його взагалі не повинні були впускати на нашу землю. Вочевидь, не раз бували на окупованому півострові і інші члени делегації. Росіяни «злякалися націоналістів» і покликали із посольства своїх дипломатів. А українську делегацію фахівців зі співробітництва з окупантами викликали «для консультацій» до вітчизняного МЗС.

Укрінформ стежить за розвитком ситуації. Оновлюйте нашу інформаційну стрічку. Далі буде…

Владислав Обух. Київ

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-