Важка осінь прем’єра: З якими викликами йому слід справитися?

Важка осінь прем’єра: З якими викликами йому слід справитися?

Блоги
1306
Ukrinform
Знайти вихід із трикутника «криза фінансів – популізм депутатів – лімітований час» Уряд зобов’язаний до кінця осені

Кілька тижнів тому місія МВФ тихо покинула Україну. Оприлюднений ними фінальний стейтмент свідчив, що місія, проаналізувавши макроекономічні показники економіки України та після обміну аргументами з Урядом, завершила роботу в Україні. Щодо наступного траншу аудитори нічого не сказали – лиш анонсували, що переговорний майданчик переміщується до Вашингтона, в штаб квартиру МВФ.

Саме там українська сторона найближчим часом продовжить переговори з керівництвом фонду, вирішуючи непрості питання щодо майбутньої ціни на газ для населення та макроекономічних показників Бюджету 2019 року.

Давайте спробуємо “глянути” – що лишилося за кулісами публічних переговорів і чи має Україна шанси на отримання наступного траншу від МВФ.

Загалом МВФ лишився задоволений станом економіки України і темпами бюджетних надходжень. Зокрема, за вересень 2018 року бюджет по доходах виконаний на 100,12%, було зібрано 67,1 млрд грн, це +9,0 млрд грн або +15,42% до вересня минулого року або +0,1 млрд грн або +0,12% до плану. У вересні митниця зібрала рекордну суму за всю історію України – 30,5 млрд грн. Після запровадження "війни з контрабандою" митниця третій місяць поспіль перевиконує план. Податкова зібрала 24,8 млрд грн, це +1 млрд грн або +4,30% до вересня минулого року. Надходженнями ЄСВ продовжує перевиконувати плани завдяки приросту офіційних зарплат: у вересні зібрано 18,7 млрд грн, це +3,5 млрд грн або +23,38% до вересня минулого року. Місцеві бюджети виконали плани надходжень і зібрали 19,4 млрд грн, це +4,9 млрд грн або +33,92% до вересня минулого року або +0,1 млрд грн, або +0,75% до плану.

Однак, незважаючи на позитивні тенденції в економіці країни, Фонд лишився невблаганним – без підняття ціни на газ для населення та реалістичного бюджету 2019 року наступного траншу Україна не отримає.

Поки тривають переговори з МВФ, Уряд прийняв рішення про продовження ПСО (покладення спеціальних обов’язків на суб’єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу) до 18 жовтня 2018 року. По факту це означає, що до 18 жовтня ціна на газ для населення залишиться без змін, а переговори будуть тривати доти, поки сторони не зійдуться на цифрі, підйомній для бюджету країни й українців. А те, що ціну Уряд буде вимушений підняти – вже ні у кого не викликає сумніву. Оскільки це рішення, незважаючи на розроблену МінСоцом дієву систему субсидій, однозначно негативно ударить по «рейтингам», Уряд перейшов у контратаку на медійному фронті – прем’єр з урядовим десантом виступив у минулий понеділок на ICTV у програмі «Свобода Слова».

Враження виступаючі лишили досить позитивні. Прем’єр, який виступає без папірців,  чесно описує реальний стан економіки в країні. Міністр Кабінету Міністрів Саєнко, що без проблем жонглює цифрами та економічними показниками, зокрема в частині малої приватизації на PROZORRO. Маркарова, яка після відставки Данилюка тягне навантаження публічних фінансів країни. Від неї громадяни чи не вперше публічно почули, що боргове навантаження на бюджет країни складає до 1/3 від дохідної частини бюджету. А отже ми, як країна, у Бюджеті 2019 року можемо тратити виключно те, що реально заробляємо.

Однак, із цією тезою категорично не погоджуються депутати, які напередодні парламентських виборів розпочали «популістські бюджетні війни», вимагаючи від Уряду збільшити соціальні видатки всім категоріям бюджетників. Депутати розпочали шантажувати Уряд, відмовляючись голосувати за бюджет, який не передбачатиме різке зростання соціальних видатків та виділення додаткових коштів на їхні мажоритарні округи.

Однак в Уряді та МВФ чудово розуміють, що реальну економіку обманути не можна. І роздуття соціальних видатків, які не забезпечені бюджетними доходами, призведе до бюджетного дефіциту та невиконання роздутих соціальних зобов’язань. Якщо бюджет ухвалять з нереалістичними соціальними видатками, МВФ не виділить ні заплановані 3 млрд грн, ні розпочне нову програму на 5 млрд на 2019 рік, яку попередньо анонсувала Маркарова. І тоді абсолютно не зрозуміло – з яких коштів Україна буде вимушена віддавати МВФ 5 млрд доларів у цьому році та 13 млрд у наступному. А якщо кошти не повернемо, Україну чекає дефолт та крах бюджетної системи.

МВФ готовий оперативно виділити транш на початку 2019 року, але для цього парламент має ухвалити бюджет не пізніше 15 грудня. У противному випадку транш надійне не раніше середини березня 2019 року, що у свою чергу негативно вплине на рівень інфляції в країні.

Знайти вихід із цього своєрідного “трикутника смерті” – «криза фінансів – популізм депутатів – лімітований час» – Уряд зобов’язаний до кінця осені, інакше шансів на ухвалення парламентом бюджету 2019 року до 15 грудня у них майже не буде.

Прем’єра чекає важка осінь. І від того, як він справиться з цими викликами, значною мірою залежить як його персональний успіх, так і успіх країни.

Віктор Таран

* Точка зору автора може не збігатися з позицією агентства
Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-
*/ ?>