“Законом Южаніної” євробляхерів не вгамуєш. Та й чи потрібен він їм?

“Законом Южаніної” євробляхерів не вгамуєш. Та й чи потрібен він їм?

Аналітика
Укрінформ
Експерти переконані, держава не має йти на повідку у протестуючих автовласників, але й залишати проблему без вирішення теж не можна

За два дні до кінця чергової сесії парламенту власники автівок на єврономерах несподівано вирішили провести безстрокову акцію протесту. Вимоги – добре відомі: дозволити розмитнювати автівки, які не відповідають стандартам “Євро-5” і “припинити свавілля поліції” – позбавити її розширених повноважень стосовно автівок на єврономерах. Йдеться про постанову уряду №475, яка спрямована на боротьбу з контрабандою, в тому числі і автомобілів. Відтепер поліція зобов’язана зупиняти “євробляхи” і перевіряти за допомогою митної бази “Інспектор-2006”.

Тим часом, 13 липня парламент зробив перший крок до вирішення проблеми “євроблях” – прийняв у першому читанні закон №8487, який зменшує базову ставку акцизного податку і дозволяє ввезення вживаних автівок, що не відповідають стандартам Євро-5. Проте говорити, що проблема наявних в Україні “євроблях“ невдовзі буде вирішена – не випадає. Адже, за регламентом, податкове законодавство можна змінювати не пізніше як за півроку до початку нового бюджетного року. Тож у кращому випадку згаданий закон (який пройшов ще тільки перше читання) може бути прийнятий остаточно не раніше цієї осені, а за податковим “правилом” діяти зможе лише з 2020 року. Хоча тут є варіанти: а) між першим та другим читанням закон можуть повністю переписати, б) закон можуть відправити на доопрацювання і в) його можуть проголосувати та “ввімкнути” попри бюджетний регламент. Як розвиватиметься ситуація, поки не відомо – депутати, швиденько проголосувавши політично незручний закон, з полегшенням вирушили “на вакації”. А тим часом ситуація залишається в підвішеному стані.

Нещодавно уряд надав поліції право зупиняти автівки на єврономерах навіть якщо вони не порушили правила дорожнього руху, адже є причина – автомобіль може бути нелегально ввезений в Україну. Очевидно, що “євробляхери” настільки звикли до вседозволеності, що сприйняли це як зазіхання на власні права. А якщо бандит почепить собі на машину «євробляху» – його теж не чіпати?

Власники автівок на єврономерах заблокували проїжджу частину вулиці Грушевського, а це – також грубе порушення закону, зокрема – правил дорожнього руху. І за це поліція, схоже, не збирається їх карати. Ба більше, якщо ж вимоги “євробляхерів” не будуть задоволені, то вони пригрозили заблокувати і Бориспільську трасу.

Отже, усе на межі абсурду. По-перше, люди, які не вважали за потрібне сплачувати податки на автомобілі відповідно до українського законодавства, знайшли в ньому лазівку – купувати авто за кордоном і не розмитнювати. Тобто, вирішили, що саме вони не мають платити податки – це нехай роблять «терпіли» – власники і покупці автівок на українській реєстрації. По-друге, вони мітингують за відміну норми, яка спрямована на поліпшення системи збору податків, у незаконний спосіб – перекриваючи проїжджу частину міста, тим самим створюючи транспортний колапс. І по-третє, вони відверто шантажують чинну владу, мовляв, не виконаєте наших вимог – ми вам влаштуємо хаос на дорогах.

Може, вже настав час людей, які вважають інших за дурнів, витіснити з їх зони комфорту, тобто почати карати? Адже це прямий обов’язок поліції.

Звісно, є й інші версії конфлікту між державою та “євробляхерами” – податки на вживані автівки дійсно високі, а ціни на нові – “непідйомні” для багатьох. Ця проблема складна, адже не була б такою – уже давно б її вирішили.

Укрінформ звернувся до експертів, попросивши їх оцінити проблему, яка зараз склалась навколо “євроблях” та поділитись міркуваннями щодо можливого вирішення цієї проблеми.

Олег Назаренко, генеральний директор Всеукраїнської Асоціації автомобільних імпортерів і дилерів:

Олег Назаренко
Олег Назаренко

“Постанова уряду спрямована на боротьбу з контрабандою. Чим вона невгодила “євробляхерам” - незрозуміло”

В акції “євробляхерів” я деяких речей не розумію. По-перше, за даними МВС, вулицю Грушевського блокували 657 автомобілів. Два тижні тому парламент намагався вперше прийняти важливий (як на цьому тижні виявилось) для активістів законопроект №8487. Чому вони не приїхали два тижні тому – хоча б 50 машин, а не 650? Його б тоді взяли за основу, а сьогодні вже приймали б у другому читанні і в цілому. Який сенс влаштовувати безстрокову акцію за два дні до кінця сесії парламенту, знаючи, що за регламентом між першим і другим читанням має пройти мінімум два тижні? Між іншим, два тижні тому активісти називали закон 8487 поганим, а зараз вони вимагали його ухвалення. Що змінилось - незрозуміло...

По-друге, “євробляхери” вимагають скасувати постанову уряду №475. Але в ній жодного слова про автомобілі на європейській реєстрації немає, а йдеться лише про боротьбу з контрабандою. Навіщо їм вимагати її скасування? Адже скасування постанови уряду про боротьбу з контрабандою вигідне лише контрабандистам. Автомобілі на європейській реєстрації в’їхали в Україну на цілком законних підставах, їх пропустила митниця. Навіщо скасування цієї постанови “євробляхерам” – незрозуміло. Тому дуже схожа на правду версія представника уряду в парламенті, народного депутата Вадима Денисенка, який стверджує, що справжні замовники акції – крупні контрабандисти, які не хочуть, щоб уряд втручався в боротьбу з контрабандою.

По-третє, дивним видається той факт, що імена і прізвища деяких активістів, організаторів акції під парламентом, ідентичні іменам і прізвищам власників литовських фіктивних фірм. Є цікаві фірми, де автомобілів на балансі фірми, наприклад, 540, а кількість співробітників – 0. Скільки коштує замовити “автівку під ключ”? З усіма витратами – від 1000 до 1500 євро. Кому українець понесе гроші? В державну казну і отримає українські номера, чи посереднику і отримає “євробляху” з опцією перезаїзду за 200 доларів щорічно? Вибір очевидний. Але чи вигідно власникам литовських фірм зменшення вартості розмитнення? Вони ж так втратять свій бізнес. Який, між іншим, є суперприбутковим: щомісяця ввозиться по 30-40 тисяч машин, а за кожну вони отримають по 1000 євро. Отже, щомісяця вони мають 40 мільйонів євро чистого прибутку!

Вважаю, що треба дотримуватись законів. Якщо закони не подобаються, їх не треба порушувати – їх треба виконувати, і лише після того йти під Верховну Раду і вимагати їх скасування. Водночас податки треба зменшувати – адже чим нижчими вони будуть, тим менше буде спокуси користуватись незаконними схемами. Українці радше заплатять 1500 євро державі, ніж «литовським» фірмам.

Борис Кушнірук, економіст:

Борис Кушнірук
Борис Кушнірук

“Держава не має йти на поступки власникам автівок на європейській реєстрації!”

По-перше, люди, купуючи “євробляху”, свідомо йдуть на порушення митного і податкового законодавства. Таким чином ті, хто порушив законодавство, у вигідніших умовах, ніж ті, хто чесно сплачує податки. Коли законослухняний громадянин програє, це апріорі неправильно, адже це повне руйнування права і моралі. І це не лише з «євробляхами» буває. Згадаймо лише ситуацію з вкладниками Банку Михайлівський, які вимагали компенсації від держави за збанкрутілий банк, і ці вимоги врешті-решт задовольнили. Фактично, за дії вкладників, які розраховували отримати більший прибуток, розплатилася держава. Тобто, кожен з нас витяг з власних кишень гроші (адже в бюджеті нема інших коштів) і віддали їм. Те саме вимагають і “євробляхери”.

По-друге, більшість власників “євроблях” не платять податки на дохід фізичних осіб – переконаний, що більшість з них формально не має коштів на купівлю авто. Тож якщо держава не може зібрати податок в один спосіб, вона вправі обрати інший. І це є політика держави – зробити певні види імпорту дорогими. Фактично, “євробляхери” використали схему, за якою можна порушувати митне законодавство і ввозити нерозмитнені авто. Держава внаслідок такого підходу не може і зібрати податки до бюджету.

І по-третє, Україні потрібно накопичувати додану вартість в економіці, щоб отримати стабільнішу економіку. Чим більше вироблятиметься – тим більше доданої вартості отримуватиме держава. Якщо ж ми відкриємо ринок для вживаних авто, ми цим самим вб’ємо будь-яку можливість для створення попиту на продукцію вітчизняного автопрому. Хто буде інвестувати і виробляти нові авто, якщо ринок заповнений вживаними? Ніхто!

Переконаний, що держава не повинна йти на поступки тим, хто мітингує під Радою. Вони чудово знали, що обходять закон. А тепер вимагають, щоб держава дозволила вважати всіх інших дурнями. Водночас, за мітинг карати безглуздо. Але якщо політика держави лишатиметься жорсткою, це стане прецедентом – порушники закону побачать, що в такий спосіб діяти не можна. Якщо ж “євробляхери” прагнуть ввозити вживані авто, то можна ввести автомобільний збір і сплату податків залежно від віку автомобілів, як це є в Європі. Там люди оновлюють автівки через те, що податок на машину віком, умовно, понад 10 років – дуже великий. Приходить час, коли вигідніше автівку замінити. Крім того, і утилізація в Європі коштує недешево, натомість в Україні її можна лишити під парканом, сподіваючись, що держава «розбереться».

Сергій Фурса, інвестиційний банкір:

Сергій Фурса
Сергій Фурса

“Важко когось звинувачувати в злочині, коли ти і сам злочинець”

Чому не люблять “євробляхерів? Тому, що на дорогах вони часто поводяться, як хами. Загалом, правила дорожнього руху, як і податки, не для них. А ще «євробляхер», потрапивши в аварію, може просто встати і піти, залишивши проблему чесному водію, який і податки усі сплатив.

Чому вони протестують зараз? Тому, що влада врешті-решт вирішила навести порядок. Нарешті поєднали дві бази: поліції та митниці. Зараз ці люди, які говорять, що вони нічого не порушують, а просто “випадково” катаються на транзитних автівках, зустрілись з реальністю покарання. Вони протестують не заради того, щоб знизити податки для усіх водіїв, а вимагають задовільнити їх право порушувати і далі безкарно. Вони протестують перед кабінетами чиновників, яких звинувачують в корупції. Але важко когось звинувачувати в злочині, коли ти і сам злочинець. Євробляхери, використовуючи схему завозу нерозмитнених автівок, нічим не кращі чиновників, які цю схему покривають.

Їм треба повернутися в законну площину. Люди, які незаконно користуються автомобілем, мають сплатити усі визначені законом платежі, отримати українські номера і їздити. Такі мита, подобаються вони нам, чи ні, – встановив закон, і їх треба сплачувати. Щодо законодавства, треба його змінювати, чи ні – питання дискусійне. Але в Угоді про асоціацію між Україною та Євросоюзом визначено, що поступово буде зменшуватись податок на ввезення принаймні нових автомобілів. Але я не думаю, що треба зменшувати податки на старі автомобілі, адже навіщо нам ці “маленькі Чорнобилі” на колесах?

Олександр Карпенко, Київ

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-