Тетяна Чорновол, народний депутат
Через погашення короткотермінових облігацій Україна платить 2 мільярди доларів Януковичу
04.09.2017 13:59 1931

Центр протидії корупції звинувачує владу у тому, що кошти Януковича, які надійшли в бюджет від спецконфіскації, були виділені (цитуємо) «аграрним друзям Порошенка», а саме власникам великих агрохолдингів «Миронівський хлібопродукт» та «Укрлендфармінг».

З одного боку, не може не тішити, що центр, який протягом двох років протидію корупції бачив саме у тому, щоб боронити кошти диктатора від потрапляння їх до Держбюджету, зсилаючись на право та процедуру, тепер нарешті зайнявся безпосереднім обов'язком. А саме: почав стежити за їхнім використанням. 

У той час, поки діячі ЦПК ходили по ефірах, озвучуючи «злочинність та підступність» влади, задля прояснення ситуації я зв'язалася з одним із авторів закону про спецконфіскацію народним депутатом України Тетяною Чорновол.  

Тетяна прийшла в Укрінформ з паперами, змінами до Державного бюджету, а в месенджер скинула «тематичну» урядову постанову.

- Тетяно, ЦПК звинуватило Юрій Косюка (809 млн дотацій) та Олега Бахматюка (142 млн грн). Що, мовляв, невеликі фермерські господарства не отримали грошей від держави, а великі гравці, друзі адміністрації, отримали.

- Давай повернемося до історії із ПДВ аграріям. Якщо пам'ятаєш, то в 2015 році, разом із рішенням щодо Онищенка, парламент "рубонув" повернення ПДВ аграріям. Рішення з одного боку було правильним, бо зловживання на поверненні липового ПДВ були серйозні, розмір бюджетної дірки за результатами такого повернення міг сягнути мільярда доларів. З іншого боку, багато аграріїв обурилося. У першу чергу, великі агрохолдинги, які мають повний цикл виробництва. Великі корпорації сільськогосподарські, які все роблять самі ( вирощують, збирають, своїми кораблями везуть за кордон) і вони не працюють з нульовим ПДВ. У нас у Верховній Раді є велике лоббі сільськогосподарське, вони кілька разів намагалися проштовхнути назад повернення ПДВ. Але оскільки це, як я вже сказала, робило велику дірку в бюджеті, їх  Яценюк не пускав. І тому знайшлася золота середина - типу, ми зробимо відшкодування сільгоспвиробникам. Сільгоспвиробники отримають, а чисті зернотрейдери не отримають. І тому з'явилася така стаття як «відшкодування сільгоспвиробникам», а не просто трейдерам. Відшкодовування аграріям - парламентсько-урядовий компроміс. Я не виключаю, що можна було знайти на дотації і фермерам (якщо вони щось експортують). Там  ціла система, є і дрібні, й великі, всі вони там крутяться, лобіюють свої інтереси, в цій круговерті вони й повинні якось збалансовувати це все, перетягувати на себе ковдру... 

Я не захищаю дотації аграріям, особливо з цих коштів. Але аграрне виробництво не є, власне, моя компетенція. Мене цікавила і цікавить оборонна сфера. І щоб ти розуміла, це відшкодування агрохолдингам - не зрада. Хоча в деталях якась зрада і криється, тому що одні отримують одне відшкодування, другі - інше, але навіть, якщо продивитися, скільки отримувачі заплатили в бюджет ПДВ, то вони все-таки в бюджет заплатили більше, ніж отримали відшкодування. 

- Добре, давай про оборонку. Закид вам робили такий: мовляв, казали треба гроші на оборонку, а витратили на зовсім інше. 

- Що відбувається у нашому секторі? - У 2015 році, коли формувався бюджет 2016 року, ми знали, що  існують кошти, умовно назвемо, спецконфіскації, одразу розписали їх на оборонку. Яким чином? (Тетяна дістає додатки та зміни до додатків до закону про Держбюджет, в яких порядково розписані витрати).  У нас є оцей код в бюджеті «Надходження до цільового фонду для забезпечення оборони безпеки України» (50080000), який мав би наповнитися оцим, скажімо так, кодом «Конфісковані кошти та кошти, отримані від реалізації майна» (50080100).  Різні надходження наповнюють спецфонд, абсолютно різні. Але в 2016-му році на оборонку був чітко виписаний шлях. І ми опинилися в дурній ситуації, коли на 2016 рік розписали якраз цей шлях: конфісковані надходження йдуть до цільового фонду нацбезпеки спецфонду.  Спецконфіскації не відбулося, в фонд, саме по нашому коду, нічого не капнуло і оборонні заводи зупинилися. Закон не проголосували і оборонні заводи зупинилися. Засада. Коли ми в комітеті формували бюджет вже на 2017 рік, то кажемо, що не будемо на оборонку закладати гроші зі спецфонду таким чином, як  у 2016-му році. У нас всі оборонні заводи стояли!. Ми ж бачимо як Верховна Рада голосує, вимагаємо від Кабміну шукати інші джерела. Так і зробили.  І якщо фінансування оборони (10-11 мільярдів) у 2016 році були розписані якраз з з конфіскованих коштів, то вже в 2017 році вони вже були розписані з інших надходжень, тобто, там залишилось на дофінансування з конфіскованих трошки більше 3 млрд, а всі інші 7 млрд. були вже записані де з загального фонду, де зі спеціального, але знову ж таки не прив'язані до цього коду (50080100). Тобто ми вимушено відірвали оборону від статті спецконфіскації, залишивши там тільки 3 млрд., бо припускали, що не виграємо цю битву.  Але боротися за спецконфіскацію продовжили не лише для оборони, а просто з принципу, щоб ці кошти не розтягнули «янеки».

Далі відбувається щось дуже цікаве. Травень 2017-го. Конфіскації ще не відбулося, але вже збирається засідання Кабміну з використання цих грошей! Приймається постанова, як розподілити кошти, які сюди надійдуть. Ще раз наголошую: коштів ще немає і навіть немає озвучених перспектив на їхнє отримання. Звичайно, хтось міг здати інформацію, що епопея добігає кінця і уряд поспішив розподілити ці гроші. Оскільки у Міноборони було прив'язано 3 млрд саме до коду спецконфіскації, то вони десь так на цю суму й приймають рішення, а далі: 22 відсотки - аграріям, 20 - це субвенції місцевим бюджетам. Коли ми ще не були впевнені в успіху вилучення грошей Януковича, то претендували на 3 з чимось мільярдів, але коли вони, ці гроші, прийшли, то ми захотіли переглянути статті. До речі, ще важливий нюанс, частина коштів була в облігаціях. А все, що прийнято в облігаціях, одразу йде на погашення державного боргу. І далі виникає дуже дика ситуація. Якщо слідувати цій постанові Кабміну, уявляєш, які суми йдуть аграріям, на субвенції і т.п., яка сума виходить Мінобороні. Тому ми винесли в парламент зміни до Бюджету. Цікаво, що нардепи - мажоритарники, які з різних причин саботували закон про спецконфіскацію, дуже охоче стали розподіляти гроші на  свої округи. 

- Ок. До бюджету надійшло після спецконфіскації 30 мільярдів гривень, пройдімося по відомих змінах, але вже з твоїми коментарями. 

 - Загальна цифра навіть більше.  Тобто, 30 мільярдів плюс облігації. Облігації пішли на погашення боргу. От 4 мільярди чітко пішло на озброєння. Це якраз видатки розвитку. Це не на проїсти. Можливо хтось хотів загнати це на споживання, не знаю, наприклад, на зарплати. Вибач мені, нам зараз хіба вигідно, щоб в тилу сиділи генерали з зарплатами по 50 тисяч. Це теж буде несправедливо. У нас величезна армія, яка  перебуває не в АТО, а тут у столиці. Я дотримуюся думки, що у нас на фронті зараз пристойні зарплати. На фронті, наприклад на 1-й лінії на 10-ку піднімаються доплати. В принципі, коли там отримуєш 1000 доларів, нормальна це зарплата.

На що може піти решта грошей? - На дірки в бюджеті. Судячи з того, що наприймали, дірки в бюджеті будуть і будуть чималі. Основну дірку в бюджеті у нас формують субсидії на газ. У нас в цьому році субсидії абсолютно значно перевищуються. 14 млрд. виплат пільг та субсидій по ЖКГ. У чомусь - правильно, тарифи високі.

Коли ж говорити про субсидії на газ, то всім дуже сподобалося, всі стали писати повально на субсидії. Навіть ті, які могли платити, шукають приводи не платити. Я маю на увазі, до речі, не багатих. Наприклад село в Карпатах. Скрізь ліс. Ні, ми отримаємо субсидії і будемо палити газом. В результаті у нас в цьому році такі субсидії. 

А ось для Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації видатки споживання - небагато, 40 мільйонів. Розвиток мереж та утримання автомобільних доріг загального користування - це знов таки не зарплати працівникам автомобільної галузі, а це будівництво доріг - 1 мільярд. Субвенція Державного бюджету місцевим бюджетам на охорону здоров'я тут конкретизовано - сільська медицина, 4 млрд грн. 

Видатки споживання я і сама десь вважаю  «зрадою», окрім хіба що Генпрокуратури, де були дуже низькі зарплати. Вони дуже постаралися, щоб була проведена спецконфіскація, а їм не хотіли підвищувати, ціла дискусія була у Верховній Раді. 700 млн. гривень -  у них видатки споживання, але вони мали підстави.

Далі Національна поліція. Національна поліція, я тобі скажу, себе не образила. Хоча у них і без спецконфіскації гроші є, але вони собі вибили 980 млн. грн. Одним словом, бюджет - завжди битви, але це те, що пущено не на приватні літаки, це життя держави. 

-  Тобто, з грошима спецконфіскації "зради" насправді немає? 

- Чому - ні, є. Але вона така, середня, як завжди в нашій країні. Щось не туди розписали, не так витратили. Але такої , як розписують, і близько немає. Нагадаю, є ще 10 мільярдів грн. з грошей спецконфіскації, які зависли. Якщо ними заткнеться дірка в бюджеті, це непогано. Якщо завдяки цьому побудуються дороги, теж слава Богу. В цих речах не можна говорити лінійно - що добре, що погано. Але, якщо ще закриється дірка в бюджеті, Бог з тим. Що не зробиш заради Бюджету. Але не факт, бо є ще нюанс. У кінці року гасимо зовнішні борги. У нас в зовнішньому борзі є одна страшна річ якраз цього року - виплата 2 млрд. доларів по єврооблігаціях. У нас є облігації, які гасяться в 20-му році, навіть в 22-му році, а ці гасяться зараз в 17-му. От скажи мені: команда Януковича які облігації купувала - довготермінові чи короткотермінові? Короткі. Тому повір: те, що ми платимо,  оце якраз вони. А іншим вони впарювали якраз довготермінові облігації, якщо  хтось інший підв'язувався. Мало того, там система офшорів. Завжди, якщо система мутна, тим паче, що ми знаємо, що Янек так працював... Це була улюблена "тема"  Арбузова. Отож, ми гасимо 2 мільярди "сім'ї". Ми не можемо не погасити. От ніяк не можемо не погасити, тому, що це вважається дефолтом країни. І всі наслідки, які з цього випадають. Ці хлопці з кримінального середовища вийшли.  У них дуже важливі такі собі «понятія». Дуже важливо, щоб тебе там «лохом» не зробили і т.д. Те, що ми здійснили спецконфіскацію, ми їх «унізілі», кажучи їхнім сленгом. І вони організували все так, що ці гроші до них все таки повернуться - через облігації.

- Таню, але це лише твоя гіпотеза...

- Я завжди стежила за рухом його коштів, у мене вже на це професійна інтуїція, в яку ти і сама віриш. Але якщо подивитися систему того, хто викупив єврооблігації, ми тут чітко бачимо офшори, пов'язані з Януковичем.  Ці 10 млрд, розумієш, якщо вони зависають, тобто, вони йдуть «пацанам».  Але проблема в тому, що не тільки ці 10 млрд можуть піти туди, у мене є побоювання, що туди можуть піти і ті, які ми розписали та розподілили в липні. Що зараз відбувається? По всіх цих статтях, які проголосовані в бюджеті, фінансування не йде. А ми вже губу розкатали. Ми хотіли, наприклад, купити в українських виробників безпілотники. Не якісь там дуже супердорогі, а ті, які будуть у користуванні бригад. Губу таки розкатали, щоб замовити в «Луча», всі ці «корсари», «стугни» (ракетні комплекси), як з'явилися такі от кошти. Заводи з бронетехніки у нас є, вони вже все отримали по всіх наших держкредитах, їм треба тільки працювати.  Підсумовуючи, скажу, все, що я могла зробити, наприклад, з використанням цих грошей, я зробила. Я у Верховній Раді проголосувала, я добилася, щоб це було внесено. І я стежу, як воно фінансується. 

- Я читала твій останній блог про те, що треба налаштувати внутрішній компас на державний інтерес і це дасть колосальний ресурс. Але Таню, якщо по-чесному, де брати гроші політику, не вдаючись до знецінюючих компромісів? 

- Я говорю не про грошовий ресурс, розумієш. Я говорю про додатковий. Звичайно, коли крім цього ресурсу могутнього, маєш якийсь інший, твої можливості виростають просто неймовірно. Але, коли ти не маєш нічого, оцей внутрішній компас теж дає досягти результату. Якщо інформаційного ресурсу нуль - ти не можеш показати виборцям досягнення. Якщо і  в грошовому  нуль, і в інформаційному нуль, то виходить в електоральному нуль, як же ти тоді живеш? Це тому, що в тебе є ще один ресурс - державний інтерес, розумієш?  

Це довга гра, я знов пишу, це довга гра. Але, коли раптом у всьому цьому в тебе прорізається ще якийсь ресурс, ти йдеш на злет. Пам'ятаєш мої вибори на Львівщині 2012 року? Я мала невеличкі гроші, але я їх мала. Мої друзі знають звідки (вона називає прізвище політика, якого кілька скликань нема в парламенті), якого я  ні до того, ні після того більше не бачила. Просто він хотів, щоб я пройшла.   Внутрішній компас сам тебе веде, щось дорогою відкривається, щось закривається.  Це довга гра, це дуже довга гра, можна не дожити. Але в цьому є логіка, реальна логіка шляху. 

Розмовляла Лана Самохвалова

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-