Роковини катастрофи MH17: як змінювалася брехня Російської Федерації

Роковини катастрофи MH17: як змінювалася брехня Російської Федерації

Аналітика
3171
Ukrinform
Тактика кремлівської пропаганди полягає не тільки в генерації фейків, а й у замовчуванні  фактів

Рівно три роки тому, 17 липня 2014 року, в небі над Донбасом був збитий авіалайнер Boeing 777-200ER  авіакомпанії  Malaysia Airlines, що виконував рейс Амстердам - Куала-Лумпур. Загинули всі 298 осіб, що знаходилися на його борту.

Вперше про збитий літак заявили російські терористи, похвалившись, що вони знищили "український військово-транспортний літак АН-26".

Слідом за ними про збитий терористами "АН-26" повідомили і російські ЗМІ. Нижче кадри з сюжету пропагандистського каналу "Life News", який пізніше був вилучений.

Варто зазначити, що на сайті російського ІА "ТАСС" до сих пір "висить" новина, опублікована 17 липня 2014 року о 19:04 за МСК під заголовком "Ополченці проголошеної ДНР збили літак Ан-26 українських ВПС

ПАСАЖИРСЬКИЙ РЕЙС

Через кілька годин після катастрофи стало очевидно, що замість військово-транспортного АН-26 був збитий пасажирський Боїнг. Перші новини про це в російських ЗМІ були дуже обережними. Зокрема, йшлося  лише про те, що "літак розбився", і що передувало цьому його "несподіване зниження". Відразу після цього Росія розгорнула новий фронт інформаційної війни.

"У НАС НЕМАЄ ЗАСОБІВ ППО, ЗДАТНИХ ЗБИТИ БОЇНГ"

Коли стало ясно, що МН17 був збитий засобами ППО, російські терористи і російські ЗМІ заявили , що "в ополченців немає засобів ППО, здатних збивати літаки на такій висоті". "Літак був збитий українською стороною. У нас просто немає таких коштів ППО, наші ПЗРК мають дальність стрільби 3-4 тисячі метрів, Boeing ж літають на висоті набагато більшою", - заявив  >один із ватажків т.зв. "ДНР" Сергій Кавтарадзе.

Правда, терористи та російські ЗМІ "зовсім забули", що всього лише за 2 години до цих заяв вони "урочисто" повідомили про збитий український АН-26, висота польоту якого становить 6500 метрів. Звичайно, почалася "зачистка" інформаційного поля: відео сюжет Life News був видалений, як і пост Гіркіна про "птічкопад".

Окрім того, росіяни "забули" ще про дві попередні новини:

• 29 червня 2014 року російські ЗМІ написали, що "небо над Донецьком будуть захищати ЗРК БУК ";

• 14 липня 2014 року терористи по збили АН-26 на висоті більше 6000 метрів. Російські ЗМІ тоді написали , що літак був збитий з ЗРК БУК.

Важливо відзначити, що українських роботоспроможних ЗРК БУК на окупованій частині Донбасу не знаходилося. У Донецьку був розташований один навчальний зразок, що був повністю виведений з ладу та не підлягав відновленню. Саме тому, не володіючи ще відомостями про постачання терористам ЗРК БУК з Росії, українська сторона визнала загибель АН-26 14 липня 2014 року атакою з повітря російськими ВПС, оскільки літак був збитий біля кордону з РФ.

17-18 ЛИПНЯ: ПУТІН, ДИСПЕТЧЕР КАРЛОС, УКРАЇНСЬКІ БУКИ І УКРАЇНСЬКІ ШТУРМОВИКИ

Уже ввечері 17 липня 2017 року інформаційний простір заповнив шквал російської дезінформації. Зокрема, поки в РФ обурювалися тим, що "Україна без будь-яких результатів розслідування поклала провину на терористів", російські ЗМІ, російські терористи , і навіть сам Володимир Володимирович Путін , тільки те й робили, що заявляли про вину ЗСУ в катастрофі авіалайнера.

Саме пізно ввечері 17 липня Путін подзвонив Обамі  та "повідомив про авіакатастрофу", а російські ЗМІ почали вкидати взаємовиключні версії з метою "пустити пил в очі". Так з'явилися "диспетчер Карлос ", який у Твіттері повідомив про "два військових українських літака поруч з МН17", і "українські Буки ", про які заявили в МО РФ. Тоді ж з'явився вкидання про те, що "метою української ракети міг бути літак Володимира Путіна".

Окрім того, що ніякого "диспетчера Карлоса" в Борисполі ніколи не було, в серпні 2016 року з'ясувалося, що його аккаунт в Твіттері раптом перетворився на любительку Путіна "Людмилу Лопатишкіну" . Зауважимо, що відверто фейковий характер цього персонажа не завадив росіянам дуже довго вимагати від України "допитати диспетчера Карлоса".

Із заявами МО РФ щодо українських БУК теж нерозумно вийшло. Пізніше з'ясувалося, що в зоні ураження не було українських ЗРК БУК.

БРИФІНГ МО РФ ВІД 21 ЛИПНЯ 2014 РОКУ ТА ПОДАЛЬШЕ САМОВИКРИТТЯ

21 липня 2017 року Міноборони Російської Федерації провело спеціальний брифінг з приводу катастрофи рейса МН17, в якому надавалися "неспростовні докази" присутності українського Су-25 поруч з МН17  і наявності українських ЗРК БУК  поруч з місцем катастрофи".

Пізніше, у вересні 2016 року, Міноборони РФ зробило акт самовикриття, спростувавши власну брехню про український Су-25. На новому брифінгу заявили, що "до моменту катастрофи МН17 поблизу літака не було ніяких сторонніх об'єктів ".

Щодо "доказів" наявності українських ЗРК БУК у зоні ураження МН17 виявилося, що надані МО РФ "супутникові знімки" представляли собою відредаговані в Photoshop карти Google . Просто кажучи, в МО РФ взяли карти Google і "намалювали" на них "українські ЗРК БУК".

Крім цих брехливих заяв, на брифінгу 21 липня 2017 року Міноборони РФ заявило, що "відео з транспортуванням ЗРК БУК після катастрофи зроблено не в Луганську, а в підконтрольному ЗСУ Красноармійську". Ця брехня теж була легко спростована .

Відео транспортування ЗРК БУК, зняте в Луганську.

КАПІТАН ВОЛОШИН І УКРАЇНСЬКИЙ СУ-25

Узимку 2014 року російська кампанія з дезінформації визначилася з "основною версією". Кремлівські пропагандисти заявили про "появу секретного свідка, чиї показання знімають усі звинувачення з бойовиків і Росії ". Ним став якийсь Євген Агапов, який розповів фантастичну історію про те, як "капітан Волошин на Су-25 збив МН17".

24 грудня 2014 року Слідчий комітет РФ заявив про "наявність незаперечних доказів причетності українського літака до НС з MH17 >". До речі, СКР досі "розслідує загибель МН17" і до сих пір "ключовим підозрюваним" є "капітан Волошин". Їх навіть не бентежить той факт, що пройшов майже рік з тих пір, як Міноборони РФ спростувало  власний фейк про "українського штурмовика поруч з МН17".

Але "капітан Волошин на українському штурмовику" не дає спокою російським пропагандистам і зараз. У кінці червня 2017-го вони вирішили об'єднати дві взаємовиключні та давно спростовані слідством версії в одну абсурдну та цинічну брехню. Із посиланням нібито на "документи ВСУ" вони стверджують , що "капітан Волошин на українському штурмовику отримав наказ знищити ціль номер 1 і йому на допомогу прибув ЗРК БУК для підтримки виконання цього завдання із землі". Однак, в опублікованих "документах ВСУ" неозброєним оком можна виявити грубі помилки . Окрім того, герой України Руслан Плоходько, який згідно з версією пропагандистів "летів разом із капітаном Волошиним", трагічно загинув  під Слов'янськом 2 травня 2014 року, за два з половиною місяці до краху МН17 ...

ПСЕВДОЕКСПЕРИМЕНТ ВІД RT І ВКС РФ

Росія так старанно намагалася довести неможливе, що за підтримки російських ВКС співробітниця телеканалу RТ Яна Ерлашова поставила "унікальний" експеримент  і показала, що Су-25 може забратися на висоту в 10 кілометрів. Правда літак був взагалі без будь-якого озброєння. Як пояснює військовий експерт Нік де Ларрінага , СУ-25 може видертися на таку висоту тільки без озброєння. А якби він вистрілив із висоти 10 км, то зірвався б у штопор.

КІЛОМЕТРОВИЙ БОЇНГ

14 листопада 2014 року російський "Перший канал " заявив про те, що в їхньому розпорядженні опинився "сенсаційний знімок", на якому зображена атака українського військового літака по малайзійському "Боїнгу" МН17.

Цей фейк відразу ж спростували  експерти та навіть прості користувачі інтернету, вказавши на те, що крім неякісного фотомонтажу, на цій "фотографії" Боїнг повинен мати довжину близько 4,5 кілометрів.

Ще одна цікава деталь. Відповідно до сюжету "Першого каналу", перший віце-президент Російського союзу інженерів Іван Андрієвський сказав наступне: "Ми провели детальний аналіз цього знімка і ніяких ознак підробки не виявили". Окрім того, пізніше з'ясувалося , що Іван Андрієвський зовсім не інженер. Очевидно, що такий дурний і примітивний фейк не могли "випадково" видати в ефірі "Першого каналу".

"НЕМАЄ ЗАПИСІВ ПЕРЕГОВОРІВ УКРАЇНСЬКИХ ДИСПЕТЧЕРІВ З МН17"

Протягом перших двох років розслідування російські пропагандисти та навіть офіційні особи МЗС РФ періодично повторювали фейк про те, що нібито "Україна не передала записи переговорів українських диспетчерів". Насправді, ще 9 вересня 2014 року було опубліковано звіт  Ради з питань безпеки Нідерландів, у пункті 2.5.4 якого йдеться про те, що Україна надала слідчим записи та розшифровки пов'язаних із рейсом MH17 радіо та телефонних переговорів.

"ЦЕ БУВ БУК, АЛЕ УКРАЇНСЬКИЙ"

У вересні 2016 року під тиском незаперечних фактів Росія офіційно відмовилася від версії про "український штурмовик" і визнала, що причиною загибелі рейсу МН17 була ракета, випущена з ЗРК БУК. Але тепер Кремль стверджував , що місцем запуску ракети був "район с. Зарощенське", який нібито "контролювали ЗСУ". Цієї версії Росія дотримується і зараз, хоча вона повністю спростована офіційним слідством : експерти JIT (міжнародна слідча група) взяли проби ґрунту під Сніжним і Зарощенським та з'ясували, що на полі в Сніжному сліди від пуску є, а в Зарощенському ніяких слідів немає. Крім того, JIT встановила, що Зарощенське в день катастрофи з запасом у 20 км контролювалося російськими терористами. Місцеві жителі також підтверджують , що в районі с.Зарощенське не було ні ЗРК БУК, ні слідів від гусениць.

ЯК «АЛМАЗ-АНТЕЙ» МІНЯВ ВЕРСІЮ АВАРІЇ МН17 НА ПРОТИЛЕЖНУ В ЗАЛЕЖНОСТІ ВІД СИТУАЦІЇ

28 вересня 2016 року, паралельно з презентацією попередніх висновків міжнародної слідчої комісії, російський концерн "Алмаз-Антей" заявив , що "слідство неправильно визначило тип ракети, а значить і місце її запуску". У концерні стверджують, що "це була стара ракета 9М38, яка знята з озброєння в Росії, а не новіша 9М38М1, на яку вказує слідство".

Однак у травні 2015 року той же самий концерн "Алмаз-Антей" склав звіт , в якому однозначно стверджується, що це могла бути тільки ракета 9М38М1, так як знайдені уражальні елементи у вигляді «двутаврів», яких немає в бойовій частині ракети 9М38. Ось скріншот з цього звіту:

Окрім того, в озвученій росіянами "новій" версії взагалі відсутня будь-яка згадка про наявність у слідства уражальних елементів у вигляді "двутаврів". Іншими словами, росіяни вже звично зробили вигляд, що "їх там немає", тільки тепер мова йде не про військових, а про уражальні елементи певної форми.

"Алмаз-Антей" у своїх висновках посилається виключно на те, що нібито "відсутні пробоїни від елементів у формі "двутаврів" («метеликів»). Але в тому ж звіті  за травень 2015 року, "Алмаз-Антей" сам вказує на наявність пошкоджень обшивки літака, які могли викликати тільки уражальні елементи у формі «двотавру» («метелики»).

Таким чином «Алмаз-Антей», очевидно на замовлення Кремля, змінює "версію" події, в залежності від ситуації.

НЕВДАЛИЙ "ТРЮК" З ДАНИМИ РАДАРІВ

Слідча група висувала й Україні, й Росії претензії щодо того, що обидві країни не надали дані первинних радарів. Українська сторона передала тільки дані вторинного радара, аргументуючи це тим, що розташований у Харківській області первинний радар перебував на плановому обслуговуванні, а Дніпропетровський не "добивав" до місця катастрофи МН17. З даними первинних російських радарів усе набагато складніше. Кремль заявив, що знищив їх тому, що "катастрофа сталася не на території РФ і тому Росія не зобов'язана була їх зберігати". Як з'ясувалося, це було грубим порушенням норм ІКАО, оскільки згідно з міжнародним законодавством, Росія зобов'язана була зберігати дані первинних і вторинних радарів аж до завершення розслідування.

Однак, 22 вересня 2016 року, за 6 днів до публікації звіту слідчої комісії про точне місце запуску ракети, Росія заявила, що "знайшла первинні дані радарів ". Експерти відразу зрозуміли, що це спроба дискредитації слідчої групи, мовляв "слідство опрацювало не всі необхідні докази для точного визначення місця запуску ракети". Після гучного заяву, Кремль навмисно більше місяця тягнув  з передачею "знайдених" даних слідству. У кінці-кінців з'ясувалося, що ці дані не відповідають міжнародним стандартам , що ускладнює їх розшифровку.

Важливо відзначити, що 21 січня 2016 року Рада безпеки Голландії заявила , що слідство не потребує додаткових радіолокаційних або супутникових даних щодо катастрофи МН17 у небі над Донбасом. Звинувачення має достатньо інформації та не буде вимагати нових даних. У цій заяві також говориться, що будь-які додаткові радіолокаційні дані не змінять висновки Ради безпеки щодо катастрофи рейса МН17. Це означає, що Росії не вдасться дурити слідство казками про "важливість знайдених даних російських радарів".

"ЯКЩО РОСІЙСЬКИЙ РАДАР НЕ БАЧИВ РАКЕТУ, ЗНАЧИТЬ ВОНА - УКРАЇНСЬКА"

Сьогодні Кремль продовжує плодити фейки про причини катастрофи рейса МН17. У червні 2017 року російські федеральні ЗМІ  з посиланням на "Росавіацію" навмисно поширили неправду про те, що, нібито, "російський радар не міг не помітити ракету", випущену по малайзійському Боїнгу МН17 з контрольованого російськими терористами Сніжного, а значить, "ракета була запущена з с. Зарощенське".

Насправді, принцип дії локатора влаштований так, що він цілком міг не помітити ракету ЗРК БУК. Міністр безпеки і юстиції Нідерландів Стефан Блок, коментуючи відсутність слідів ракети на даних російських радарів, заявив : "Радари працюють за принципом маяка, скануючи повітряний простір на 360 градусів, однак такі об'єкти, як ракети, можуть залишитися непоміченими. Тому відсутність ракети на радарах НЕ означає, що її там не було".

НА ЗАКІНЧЕННЯ

Тактика кремлівської пропаганди полягає не тільки в генерації фейків і помилкових версій, але і в замовчуванні справжньої ситуації навколо розслідування катастрофи рейса МН17. Саме тому аудиторія російських ЗМІ й гадки не має про те, що слідство давно вже не займається питанням "хто винен" або "звідки стріляли". На даному етапі міжнародною слідчою групою встановлена повна картина події, а саме: точний тип ракети та пускової установки, точне місце запуску ракети, походження ЗРК БУК і екіпажу, хто транспортував ЗРК БУК, хто віддавав накази, хто натискав на кнопки тощо. У цілому слідством ідентифіковано близько 100 чоловік, так чи інакше причетних до загибелі рейсу МН17. Станом на сьогодні, слідство вже не шукає винних, а займається складанням доказової бази по кожному з ідентифікованих злочинців, із вини яких загинуло 298 осіб.


Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-