Є загроза, що відновлення Притисянського округу може бути використане проросійськими силами в Україні для «розкачки» теми федералізації
До речі, у 2014 році один із лідерів угорської громади Закарпаття Ласло Брензович, який, власне, підписував політичну угоду з Петром Порошенком під час президентської кампанії, погрожував звернутися до Європейського Суду щодо цього округу. Конфлікт вирішили, включивши Брензовича у прохідний список БПП. Але угорців це зовсім не влаштовує. Їхня позиція така: вони хочуть, щоб усе було, як на виборах до ВР у 1998 році, коли угорська громада обирала з-поміж «угорських» кандидатів свого представника до парламенту. Тоді Притисянський, або «угорський округ» діяв на рівні законодавства.
Чому його бояться відновити? У мене пояснення таке, що вирішення цього питання чіпляє значно більше інших болючих українських тем - змін виборчого, мовного законодавства, децентралізації, адміністративної реформи, статусу нацменшин, не тільки угорської, а румунської, кримськотатарської.
Є також загроза, що відновлення Притисянського округу може бути використане проросійськими силами в Україні для «розкачки» вже заїждженої, як китайська платівка, теми федералізації, що в інтерпретації Медведчука та Суркова є радше розвалом і колоніалізацією країни, ніж оптимізацією державного устрою.
Таким чином, через усілякі фейки у ЗМІ та круглі столи, була фактично похована тема відновлення у межах Закарпаття вільної економічної зони. Свого часу, коли вона діяла, в область прийшли крупні світові інвестори - Jabil, Yazaki, Flex. Нещодавно усі вони майже синхронно заявили про бажання розширювати потужності, й натякнули на додаткові преференції від уряду у вигляді податкових пільг вільної економічної зони. Дуже швидко ця тема вже обговорювалася на специфічних круглих столах, де усілякі експерти розповідали, що слідом за економічною автономією має йти політична.
Жодних сумнівів, ні українська, ні тим паче, угорська сторона не зацікавлені, аби тема Притисянського округу, який уже діяв, була «похована» у такий спосіб. Тому, повторюся, дуже потрібен серйозний діалог без «допомоги» сторонніх.
- А є насправді загрози для України із введенням Притисянського округу?
- На мою думку, ні, якщо мова йде виключно про політичне представництво інтересів угорської громади. Тим паче, що за нинішньої виборчої моделі, йдеться про одного депутата на рівні парламенту. Для порівняння, в Румунії та Словаччині угорські партії мають цілі фракції за підсумками останніх виборів, які пройшли у 2016 році: Демократичний союз угорців у Румунії здобув в обох палатах парламенту 30 мандатів, а партія словацьких угорців Most-Hid має 11 місць.
На мою думку, все ж не випадково за підсумками останньої зустрічі Порошенка та Орбана, останній ні словом не згадав про автономію та Притисянський округ, лише акцентував на подвійному громадянстві. Це добрий знак. Схоже, Будапешт не хоче загострювати теми, які для нього дуже важливі, але поки не на часі. В Україні чергові вибори мають пройти у 2019 році. Жодних сумнівів, що тоді питання відновлення Притисянського округу знову постане гостро. А можливо і раніше, якщо будуть дострокові вибори.
УГОРЦІ НА ЗАКАРПАТТІ МАЮТЬ РЕАЛЬНИЙ ВПЛИВ НА ГУМАНІТАРНУ СФЕРУ
- Питання щодо угорців в українській політиці - ну, на державному рівні, це, як ми сказали, один Ласло Брензович від КМКС у списку БПП. Але на Закарпатті зараз угорці мають «золоту акцію». Ми маємо першого заступника угорця плюс 8 депутатів в облраді. На що реально вони впливають?
- На рівні обласної ради - це гуманітарна сфера. Відчутний вплив угорські партії та політики мають у Берегівській міській та районній радах, є також їхнє представництво у багатьох інших міських та районних радах області. За підсумками останніх місцевих виборів угорці відчутно додали в представництві. Свою роль зіграла підтримка Будапешта та об'єднання двох угорських політичних партій, які пішли одним списком.
З огляду на це, дуже важливий баланс, який можна гарантувати чіткою державною політикою в області, і не тільки щодо статусу та прав нацменшин. З цим, на жаль, кволо.
- Чому? Адже на останні невдоволення щодо мовних законів був круглий стіл із губернатором і навіть його звернення до ВР переглянути закони?
- Проблема у тому, що інтереси українських угорців прив'язані до дуже кон'юнктурних політичних питань на Закарпатті. Власне, через це і з'явилося таке поняття в Закарпатській облраді, як «золота акція» угорців. Їх Банкова запросила приєднатися до умовної коаліції БПП, Відродження та Опоблоку лише з однією метою - не дозволити створити власну більшість та обрати голову облради команді Віктора Балоги. Тобто виключно політика. На мою думку, неправильно прив'язувати інтереси держави та регіону до політичних розбірок, робити їх заручниками чиїхось амбіцій чи образ.
- Угорців у цьому плані знову використали?
- Думаю, цього разу вони свідомо пішли на це, добре пам'ятаючи, як їх відверто використовували різні політичні сили в попередні роки.
ЩОДО ГРОШЕЙ ЗА ПЛАНОМ ЕГАНА - УКРАЇНА МАЛА ДІЯТИ БІЛЬШ АКТИВНО
- Питання щодо плану Егана - 100 млн євро, які переважно у вигляді кредитів видають етнічним угорцям Закарпаття під розвиток бізнесу. У багатьох виникає питання - якщо в регіон послідовно вкладають такі гроші, значить, не просто так...
- Для Будапешта - це продовження урядової лінії підтримки закордонних угорців з усіма тими цілями, про які ми вже говорили. Усе це оформили в дуже патріотичний ідейний план, адже Едмунд Еган - це угорець ірландського походження, який свого часу приділяв багато уваги саме розвитку Закарпаття, як дуже бідного регіону, де мешкають етнічні угорці.
Насправді, це інвестиція в економіку Закарпаття. Але нею можуть скористатися лише ті, хто має угорський паспорт. І тут, як на мене, недопрацювала саме українська сторона. Треба було вести перемовини, аби кредити у рамках плану Егана могли отримати й закарпатці без угорського паспорта, щоб не було цієї графи.
Але паралельно угорський уряд уже фактично надав інший кредит - 50 мільйонів євро - на будівництво окружної навколо Берегового та траси у бік Мукачевого, як продовження європейського транспортного коридору М3. Це дуже важливий проект. Гроші вже практично виділені. Тому важливо нічого не зіпсувати.
- У вас є цікава теза про те, що із меншинами своїми треба працювати інакше, так, як у ХХІ столітті. Як саме? Які методи?
- На останньому зібранні угорських депутатів країн Карпатського басейну, де були присутні також високопосадовці Угорщини, було заявлено, що права закордонних угорців мають бути на порядку денному ЄС.
Так ось, на мою думку, Україна має прагнути цього не менше, ніж Угорщина. Тобто ми повинні прив'язувати нашу політику щодо нацменшин до євроінтеграції - вдосконалювати наше законодавство, одночасно стандартизуючи його з європейським, вирішувати будь-які конфліктні питання за участі європейських інституцій. Але не тільки з оглядом на угорську нацменшину в Україні, а й на всі інші. Це має бути повноцінна політика держави. Це гра по-дорослому.
Хоч концепцію «європейського котла» та мультикультуралізм зараз жорстко критикують на тлі мігрантської кризи, зокрема й та ж Угорщина, але ЄС має найкращу в світі експертизу, як вирішувати етнічні питання, проблеми окремих регіонів, де історично проживають різні етнічні групи та національності.
Це дасть нам і додаткові гарантії, запобіжники, і додаткові можливості співпраці, при чому не тільки з Угорщиною, а й з Румунією, Словаччиною, Польщею та іншими країнами ЄС. Це євроінтеграція різних швидкостей, про що так багато говорять, але мало над цим працюють в Україні.
До речі, якраз Угорщина - чудовий приклад для України: уряд Віктора Орбана є одним із найгостріших критиків та опонентів політики Брюсселя, але коли йдеться про захист власних інтересів, зокрема прав закордонних угорців, Будапешт на 100% намагається використати важелі та інструменти ЄС. Україна повинна діяти аналогічно.
Тетяна Когутич, Ужгород.