Замовити пресконференцію в Укрінформі

реклама

Чотири кити децентралізації, або Рішення прийнято

Чотири кити децентралізації, або Рішення прийнято

Блоги
Укрінформ
Хоча нині реформа місцевого самоврядування й схожа більше на черепаху, але важливо, що вона рухається

Про реформи говорять постійно: їх критикують, аналізують, розбирають на цеглинки, а отже - намагаються все ж зрозуміти. І звісно, що будь-яка зміна ладу має супроводжуватися низкою законодавчих важелів, які скеровують напрям впровадження цих же реформ.

Так ось, 9 лютого цього року Верховна Рада України зробила ще один крок назустріч реформі місцевого самоврядування, проголосувавши за два надзвичайно важливих законопроекти: один регулює процес добровільного приєднання територіальних громад до вже існуючих об’єднаних територіальних громад (законопроект № 4772), а інший регламентує питання служби в органах місцевого самоврядування (законопроект № 2489). Крім того, парламентарі проголосували за прийняття законопроекту № 4742 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо статусу старости села, селища)» та законопроекту №4110 «Про внесення змін до деяких законів України щодо набуття повноважень сільських, селищних, міських голів».

Отже, загалом прийнято чотири кити, які мають покращити систему місцевого самоврядування в Україні, наблизивши її до європейського рівня. На що впливатимуть зазначені закони та кого вони стосуватимуться? – Спробуймо розібратися.

Найменше правок до чинних законів внесено Законом №4110 «Про внесення змін до деяких законів України щодо набуття повноважень сільських, селищних, міських голів». Хоча назва довга, проте звичайними словами смисл закону звучить досить таки просто: перед тим, як стати головою, переможцю виборчих перегонів потрібно буде скласти інший мандат, якщо він у нього є, та звільнитися з попередньої роботи. Адже, незважаючи на те, що для переможця виборів існує заборона мати інший мандат або суміщати посаду очільника населеного пункту з іншою роботою (ст. 12 ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні» та ст. 25 ЗУ «Про запобігання корупції»), дехто досить вміло користувався цією прогалиною законодавства та не поспішав звільнятися з іншої роботи.

Так, протягом багатьох років мер Чернігова Олександр Соколов вправно суміщав свою посаду із посадою голови Чернігівської обласної організації Союзу ветеранів Афганістана. І це тривало до тих пір, доки у 2012 році один із мешканців Чернігова не подав позов до суду та не виграв його в першій інстанції. Щоправда, суд апеляційної інстанції скасував рішення своїх колег із місцевого суду, однак подання позову до суду змусило мера піти з посади голови громадської організації.

Тепер же стати головою без звільнення з попереднього місця роботи та реєстрації територіальною виборчою комісією буде неможливо, а відмова звільнитися у строки, визначені законом, призведе до проведення повторних виборів голови.

Із прийняттям Закону № 4742 врегульовано статус старости села та селища, визначено поняття «старостинський округ» – частина території ОТГ, на якій розташовані один або декілька населених пунктів (крім адміністративного центру громади), інтереси мешканців яких представляє староста. Зазначеним законом окреслено коло повноважень, підстави та порядок дострокового їх припинення, гарантії та просторові межі діяльності старост.

У свою чергу, ЗУ № 4772 регулює питання добровільного приєднання до вже існуючих ОТГ. Вказаний законопроект мали прийняти вцілому ще 6 грудня минулого року на день місцевого самоврядування. Проте, враховуючи недостатню кількість голосів, відданих за законопроект № 4676 щодо зміни меж районів, ВРУ вирішила чи то не ризикувати, чи то зачекати кращих часів. І лише 9-го лютого поточного року за № 4772 все-таки проголосував 241 нардеп. Утримались лише фракції «Самопомочі» та ВО «Батьківщина», які поклали до загального кошику по одному голосу «за»  (проголосували Єгор Соболєв та Альона Шкрум).

Мета цього Закону - врегулювання питання добровільного приєднання суміжних територіальних громад до вже існуючих ОТГ та пов’язаних із цим процесом моментів. Тут варто зрозуміти кілька моментів:

1 – після приєднання нової громади до ради ОТГ будуть проводитися додаткові вибори;

2 – голова громади, що приєдналася так і залишається представником своєї громади, щоправда – старостою – до наступних виборів.

Проте, поряд з гарними новинами, які несе громадам прийняття даного Закону, слід зазначити і про його темну сторону. Закон № 4772 фактично обмежує права мешканців сіл та селищ, які не зможуть проводити довибори у разі приєднання громади до ОТГ з центром у місті. Незрозумілі також положення щодо надання можливості Кабміну за певних обставин визнати ОТГ спроможною або навпаки неспроможною.

Хочу зазначити, що важливим нюансом Закону №4772 є зміни, якими визначено, що до законодавчого врегулювання питання міських агломерацій положення закону «Про добровільне об'єднання територіальних громад» не поширюються на територіальні громади, адміністративний центр яких розташований на відстані 12 кілометрів від межі міста обласного значення з чисельністю населення понад 200 тисяч мешканців. А якщо межі міста не встановлені – на відстані 20 кілометрів від центру міста, крім випадків, коли до складу ОТГ входить територіальна громада такого міста. А це значить, що всі громади, які знаходяться у 12-кілометровій зоні міст обласного значення не матимуть змоги добровільно об’єднатися до моменту ухвалення закону щодо міських агломерацій. Коли ж такий закон буде ухвалено – поки не зрозуміло.

Ще одним нормативно-правовим актом, який покликаний покращити систему місцевого самоврядування є Закон № 2489. Ним регулюється питання служби в органах місцевого самоврядування. Законом визначено правовий статус службовців місцевого самоврядування, порядок та критерії для вступу на службу в ОМС, її проходження, підстави та порядок припинення служби, умови оплати праці та соціального захисту, відповідальність службовців ОМС. Безумовно, чітке встановлення «правил гри» повинно з часом призвести до підвищення рівня місцевого самоврядування в цілому та кваліфікації службовців зокрема.

Незважаючи на прийняття описаних вище законів, досі залишається відкритим питання внесення змін до Бюджетного кодексу України, зокрема в частині бюджетів ОТГ, врегульовані законопроектом № 4773 та найбільш болюче – питання зміни меж районів у разі об’єднання територіальних громад, що розташовані на території суміжних районів, (№ 5520). «Попередник» вказаного проекту, законопроект №4676 був успішно провалений парламентарями 6 грудня минулого року. Тоді, у зв’язку з низькою явкою депутатів, не вистачило голосів ані за прийняття проекту, ані за повернення до його розгляду.

Ініційований же законопроект № 5520 представниками майже усіх політичних сил, представлених у парламенті – БПП, Радикальної партії Ляшка, Об'єднання «Самопоміч», ВО «Батьківщина», та навіть групи «Відродження». Тож сподіватимемось, що парламентарі дійдуть згоди та дадуть зелене світло виборам у цілій низці громад із різних районів.

На завершення скажу, що в Україні триває реформа місцевого самоврядування. І хоча нині вона більше схожа на черепаху, але важливо, що вона рухається -  приймаються необхідні закони (пропри те, що іноді із відвертим саботажем представниками певних політичних сил). Я ж оптиміст за натурою - сподіваюся, що з часом ми прийдемо до європейських стандартів у цій сфері, адже зворотного шляху, назад у небуття, вже немає! 

Юрій Середа
 

* Точка зору автора може не збігатися з позицією агентства
Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-