Катастрофа МН17: Повна версія звіту Міжнародної слідчої групи

Катастрофа МН17: Повна версія звіту Міжнародної слідчої групи

Розслідування
Укрінформ
СБУ оприлюднила результати роботи Спільної групи з розслідування катастрофи літака Малайзійських авіаліній МН17. Рейс МН-17 був збитий ракетою ЗРК «Бук», випущеною з району смт Первомайське. 

Про це йдеться на сайті СБУ

Члени Міжнародної слідчої групи, що розслідує причини катастрофи рейсу МН-17, яка сталася 17 липня 2014 року, переконані, що мають у своєму розпорядженні незаперечні докази того, що лайнер був збитий зенітною ракетою серії 9М38 зенітно-ракетного комплексу «Бук». Крім того, в розпорядженні слідства є докази, які дозволяють стверджувати, що місцем запуску ракети було поле в районі смт Первомайське, яке на той час перебувало під контролем проросійських бойовиків. Про це було оголошено сьогодні в ході презентації для родичів загиблих у катастрофі. Держави, що входять у Міжнародну слідчу групу (Австралія, Бельгія, Малайзія, Нідерланди і Україна), ведуть спільне кримінальне розслідування причин катастрофи авіалайнера.

Сьогодні слідством були представлені проміжні висновки, в тому числі щодо системи озброєння, з якої було збито літак, і місця запуску ракети. Слідство щодо винних у катастрофі триває.

Версії

Проведені експертні дослідження, показання свідків, дані, зняті з мереж мобільного зв'язку, супутникові знімки, радіолокаційні дані, експертні висновки та інші докази, якими володіє слідство, вказують на те, що літак був збитий зенітним комплексом із землі.

При цьому наголошується, що Міжнародною слідчою групою було опрацьовано й інші версії причин катастрофи. Зокрема, слідством були виключені версії про позаштатну ситуацію і теракт на борту літака. Навпаки, результати експертних досліджень підтверджують версію про те, що літак зазнав руйнівної дії ззовні. Версія про те, що авіалайнер був збитий у повітрі військовим літаком була перевірена, проте, на підставі радіолокаційних даних, показань свідків і даних експертних досліджень, вона була визнана неспроможною.

Міжнародна слідча група своєму розпорядженні має достатню кількість радіолокаційних даних (отриманих як від України, так і від Росії), які в сукупності дають повну картину повітряного простору над східною частиною України. На підставі цих даних встановлено, що на момент катастрофи повітряних суден, здатних збити рейс МН-17, поблизу не знаходилося.

Минулого тижня Російська Федерація заявила про виявлення «нових» даних первинної радіолокації, на підставі яких вона також зробити висновок про те, що поблизу авіалайнера інших літальних апаратів, які могли б його збити, не було.

Засоби ураження

Розслідування показало, що літак, що здійснював рейс МН17, був збитий ракетою серії 9М38, що використовується в зенітно-ракетному комплексі «Бук». Слідство зіставило фрагменти ймовірного засобу ураження, виявлені на місці катастрофи, з матеріалом порівняння. Для цього було проведено розбирання різних типів ракет серії 9М38 ЗРК «Бук» і проведено порівняльний аналіз даного опорного матеріалу з металевими фрагментами, знайденими на місці катастрофи.

Судова експертиза

До завдання групи експертів входило встановлення зв'язку між виявленими фрагментами і обставинами збиття рейсу МН17. Необхідно було довести, що дані фрагменти не знаходились на даній території до моменту катастрофи і не були поміщені туди третіми особами згодом. Місце катастрофи не було обгороджено з метою проведення огляду експертами. Очевидно, що доступ до місця падіння літака був вільний.

Два приклади, що підтверджують наявність зв'язку:

• При розтині тіл членів льотного екіпажу було виявлено кілька осколків бойової частини ракети серії 9М38 ЗРК «Бук». На поверхні одного з фрагментів були виявлені сліди скла характерного типу, що використовується в конструкціях кабіни пілотів літака Боїнг 777. Було встановлено, що даний фрагмент проник всередину повітряного судна зовні через вікно кабіни.

• В одному з віконних прорізів був виявлений металевий фрагмент, ідентифікований як фрагмент ракети серії 9М38 ЗРК «Бук». Даний фрагмент був витягнутий з отвору в деформованому вигляді, що свідчить про те, що він потрапив у вікно внаслідок вибуху великої потужності.

Транспортування ЗРК

Міжнародній слідчій групі вдалося встановити більшу частину маршруту, яким слідувала СОУ ЗРК «Бук» на територію України, а також маршрут її руху в зворотному напрямку. Це стало можливим завдяки обробці інформації, отриманої із записів перехоплених телефонних розмов, показань свідків, фотографій і відеоматеріалів, розміщених у соціальних мережах, а також відеоматеріалу, який ще не надавався розголосу і був отриманий від свідка. ЗРК переміщався з території Росії на територію Східної України і пізніше був перевезений на білому тягачі марки «Volvo» і тралі. Даний транспортний засіб супроводжувало кілька машин і люди у військовій формі.

Територія запуску ракети

Кінцевим пунктом призначення ЗРК «Бук» стали сільськогосподарські угіддя неподалік від смт Первомайське. Даний факт підтверджується інформацією, наданою великою кількістю свідків, які бачили і яким вдалося зафіксувати конденсаційний слід ракети, запущеної за допомогою ЗРК «Бук», а також її рух у повітрі. Інша група свідків допомогла встановити зв'язок між конденсаційним слідом і СОУ ЗРК «Бук», яку вони бачили раніше 17 липня 2014 року.

Слідча група провела роботу зі свідками, які бачили стовп диму, СОУ ЗРК «Бук» на місці запуску ракети в районі смт Первомайське, а також саму ракету після моменту її запуску.

Журналісти взяли інтерв'ю у свідків, які спостерігали за запуском ракети з невеликої відстані від місця запуску. Ці свідки стверджують, що вони чули дуже інтенсивний і високий свистячий звук.

Після того як запуск ракети було проведено за допомогою ЗРК «Бук», СОУ ЗРК «Бук» покинула місце запуску ракети своїм ходом. Через деякий час її знову завантажили на тягач марки «Volvo» і відвезли до російського кордону. Вночі колона перетнула кордон у напрямку Російської Федерації.

Винні особи

Після того як ми визначили, що сталося, слідство наразі зосереджує основну увагу на встановленні винних осіб. Щоб дати відповідь на це питання знадобиться багато часу. На даний момент Міжнародна Слідча Група встановила особи майже 100 людей, які можуть бути причетними до збитого MH17 або транспортування самохідної вогневої установки БУК. Міжнародна Слідча Група отримувала відомості про цих людей з різних джерел, такі як записи перехоплених телефонних розмов і показання свідків.

Крім цього ведеться розслідування щодо структури командування. Хто віддав наказ привезти самохідну вогневу установку БУК в Україну, і хто наказав збити літак, що виконував рейс MH17? Екіпаж бука приймав рішення самостійно, або він виконував наказ свого командування? Ці питання важливі для кваліфікації злочинів, скоєних підозрюваними особами.

Міжнародна Слідча Група хоче підкреслити, що вона продовжує розшукувати додаткову інформацію і докази, в тому числі й інформацію про свідків, які мали безпосереднє відношення до скоєного злочину. Українське законодавство передбачає менший термін ув'язнення, а за певних обставин звільнення від кримінальної відповідальності для тих, хто співпрацюватиме зі слідством.

Крім того, на веб-сайті www.jitmh17.com розміщено декілька перехоплених телефонних розмов. Міжнародна Слідча Група запитує інформацію про певних людей, які брали участь у цих розмовах. Людей, які можуть впізнати ці голоси, просять повідомити про це Міжнародну Слідчу Групу.

Міжнародна Слідча Група буде активно включена до розслідування найближчим часом, і з цих міркувань угоду з Міжнародною Слідчою Групою було продовжено вчора до 1 січня 2018 року.

Повний текст звіту

Сьогодні Об'єднана слідча група (JIT) представляє перші результати кримінального розслідування причин катастрофи авіалайнера рейсу МН17

17 липня 2014 року у рамках цієї слідчої групи спільно працюють представники Австралії, Бельгії, Малайзії, Нідерландів і України.

Йдеться про велике і складне розслідування. Щоб проілюструвати свої слова хочу навести кілька даних, які допоможуть вам уявити собі його масштаби:

Протягом тривалого періоду часу у розслідуванні, в складі Об'єднаної слідчої групи JIT, брало участь від 100 до 200 слідчих і різного роду експертів. До цього дня, щодня, працюють над справою до ста слідчих, прокурорів і експертів. За минулі два роки найскрупульознішим чином було розслідувано вміст десятків контейнерів, що вміщають тисячі фрагментів та уламків. 1448 з цих фрагментів були внесені до бази даних як речові докази. До більше ніж 20 країн було направлено 60 запитів про правову допомогу, і на багато з них була отримана відповідь. Ми досліджували двадцять різних систем озброєння. Ми зафіксували п'ять мільярдів сторінок Інтернету, зміст яких розглядається на предмет цінності для розслідування. Було проведено ретельне розслідування і фіксація півмільйона відеозйомок і фотографій, і було допитано понад 200 свідків. Крім того, було прослухано 150 000 записаних телефонних розмов, зміст яких було коротко викладено і проаналізовано на предмет цінності для розслідування і справжності. У зв'язку з цим понад 3500 з цих прослуханих телефонних розмов було повністю і ретельно зафіксовано, переведено і проаналізовано. Все це оформлено в понад 6000 протоколів.

Раніше Рада безпеки Нідерландів уже оголосила результати свого розслідування. Різні розслідування були здійснені також багатьма журналістами і групами дослідників, як, наприклад, «Беллінгкет». При цьому висувалися різні сценарії і теорії, як в засобах масової інформації, так і в мережах Інтернету.

Наше кримінальне розслідування направлено на встановлення істини і його остаточна мета – виявлення і кримінальне переслідування винних. Істотна різниця між нашим розслідуванням і журналістським документальним фільмом або ув'язненням розслідування за знайденими в Інтернеті матеріалів, складається в тому, що ми не можемо обмежитися висновками, зробленими на основі ймовірності. Висновки, які спираються на законні і переконливі докази – найважливіше в розслідуванні Об'єднаної слідчої групи. Причому вимоги до доказів високі – ці докази повинні вистояти можливу критику в залі суду. І ми впевнені, що зібрані нами докази виключать будь-які сумніви в причинах катастрофи. Звичайно, останнє слово належить суду. Саме він винесе остаточне рішення.

За минулий період ми змогли зібрати стільки доказів, – як було вже заявлено раніше, - щоб могли дати відповідь на питання про використаний вид зброї, але що ще більш важливо, про те, де конкретно ця зброя була використана. Розслідування з виявлення винних потребує великих зусиль і додаткового часу.

Зазвичай ми з великою стриманістю ставимося до заяв про результати ще не завішених розслідувань; результати розслідування видаються тільки в залі суду. Однак дана справа торкнулося весь світ так глибоко, що ми шукали можливості представити вам результати кримінального розслідування вже в більш ранній стадії. Ми ще не можемо і не маємо наміру розповісти все; інакше ми ризикуємо зіграти на руку злочинцям. Крім того, суд надає великого значення таємниці інформації. Тому те, що ми сьогодні розповімо, обмежене існуючими рамками. Ми також не покажемо весь наявний у нас обсяг доказів. Ми зробили підбірку, яка ілюструє хід наших умовиводів і висновків.

• Перш за все, ми зупинимося на різних версіях, які ми досліджували, і на висновках, зроблених нами в зв'язку з цими версіями.

• Після цього ми перейдемо до результатів розслідування, зокрема щодо використаного зброї та місця запуску.

• В кінці ми приділимо належну увагу продовженню розслідування, спрямованого на пошук винних.

Дана презентація допоможе зрозуміти, в якій фазі знаходиться розслідування. Крім цього, ми готові заявити про те, що ми змогли зібрати більш ніж достатню кількість доказів і доказів, щоб скласти досьє, в якому чітко, не залишаючи місця сумнівам, буде розкрита причина катастрофи.

I Дослідження різних версій

Об'єднана слідча група (JIT) провела максимально широке розслідування, досліджуючи ряд версій. Ми надавали великого значення розслідуванню цих версій, незважаючи на те, що вже досить швидко після початку розслідування одна з них представлялася найбільш вірогідною. Адже розслідування повинно бути неупередженим і об'єктивним. Не виключено, що в майбутньому в процесі судового розгляду ці версії будуть грати роль, якщо на них, як на можливі альтернативи, будуть посилатися обвинувачені і їх захисники. Прокуратура Нідерландів повинна буде висунути переконливі аргументи на спростування цих альтернатив.

Дві з цих версій могли бути виключені вже незабаром, як я вже повідомляв раніше. Цими версіями були нещасний випадок внаслідок технічних причин або людського фактора, і можливість теракту, скоєного особою, яка перебуває всередині авіалайнера. Обидва сценарії були нами досліджені і ми не знайшли нічого, що вказує в даних напрямках. Рада безпеки Нідерландів (OVV) вже оголосила цей висновок 13 жовтня минулого року.

Після цього залишалися ще дві версії.

По-перше, можливість того, що авіалайнер рейсу МН17 був збитий іншим літаком, що має певну систему озброєння. Дану версію називають також версія: «повітря - повітря».

За минулий період нам вдалося виключити і цю версію – «повітря-повітря».

Після цього піде пояснення того, як ми прийшли до такого висновку.

Якби авіалайнер рейсу МН17 був збитий іншим літальним апаратом, він був би виявлений радіолокаційними системами. Радіолокаційні зображення (РЛЗ) стали приводів для багатьох суперечок і занепокоєння, але ми маємо в своєму розпорядженні достатню кількість РЛЗ, що мають ключове значення. Знаходяться в нашому розпорядженні РЛЗ надані Об'єднаній слідчій групі JIT як Україною, так і Російською Федерацією. Нещодавно група JIT після здійснення інтенсивних розшукових заходів, виявила цінні первинні дані військових радіолокаційних систем, зафіксовані мобільним радаром в Україні. Ці дані належали до досліджуваного регіону. Момент, що нас цікавить, даний мобільний радар проводив випробування нового програмного забезпечення. Даний радар мав обмежений діапазон, але виявив авіалайнер рейсу МН17 і, крім того, послужив для довершення картини.

Тому, з нашої точки зору, дискусію щодо РЛЗ можна вважати закритою. Сьогодні ми хотіли б підкреслити, що матеріали в нашому розпорядженні дають більш ніж достатню базу для висновків у кримінальному розслідуванні. Тому ми не потребуємо подальших додаткових матеріалах, щоб надати ще більшої переконливості кримінальному досьє.

Крім наявних у нашому розпорядженні РЛЗ, ми маємо у своєму розпорядженні протоколи допитів свідків, як, наприклад, авіадиспетчерів, які перебували на чергуванні в момент катастрофи. Слідчі групи JIT мають також аудіозаписи переговорів українських авіадиспетчерів з пілотами літаків, що пролітали в українському повітряному простору 17 липня 2014 року, включаючи авіалайнер рейсу МН17.

Усі ці дані в комплексі створюють досить повне уявлення про пересування повітряних суден в безпосередньому оточенні авіалайнера рейсу МН17. На базі цього подання слідчі групи JIT прийшли до висновку, що в районі авіалайнера рейсу МН17 не знаходилося ніяких повітряних суден, які могли його збити. Цього вже достатньо, щоб виключити дану версію. Крім цього, багато інших зібраних доказів вносять свій внесок у доказову базу на користь останньої версії. І ця версія така: Авіалайнер рейсу МН17 збитий наземним зенітно-ракетним комплексом.

Також і Російська Федерація поставила нас до відома про те, що вона має в своєму розпорядженні «нові» РЛЗ. Виходячи з цих міркувань, наданих Російською Федерацією, також був зроблений висновок про те, що на них не видно 2-го повітряного судна, яке могло б збити авіалайнер рейсу МН17. Також і в інших питаннях ці зображення не суперечать нашим нинішнім висновкам.

На базі маси зібраних доказів ми змогли встановити, що саме це був справжній сценарій подій і що саме він мав місце.

Результати кримінального розслідування, а саме в плані використаної зброї та місця запуску цієї зброї, будуть проілюстровані за допомогою трьох відеофільмів. В їх кадрах буде продемонстрована добірка зібраних доказів.

Частина кадрів відображає справжні матеріали і події, частина зроблена за допомогою комп'ютерної анімації, тобто створених нами зображень. Два зауваження перед показом. У записах деяких телефонних розмов, які будуть прослухані, згадуються імена окремих осіб. З цього ще не випливає, що ці особи є підозрюваними. Крім цього, я б хотів щось відзначити щодо написання назв населених пунктів сходу України. Назви деяких населених пунктів має різне написання, що, серед іншого, пов'язано з відмінностями між українською та російською мовою.

Контекст

У поясненнях до ситуації в липні 2014 року на сході України, буде використовуватися слово «сепаратисти». Об'єднана слідча група JIT вважає важливим пояснити, що під цим терміном маються на увазі всі особи, незалежно від їх національної належності, що воюють на сході України проти українських урядових військ.

У липні 2014 року на південному-сході Донецької області велися важкі бої. Сепаратисти вели бої, прагнучи забезпечити коридор до російського кордону, що проходить на півдні зони конфлікту. Під час збройних зіткнень українська армія намагалася шляхом активного використання авіації зупинити цей напад. Внаслідок цього сепаратисти понесли значні втрати, як в чисельності особового складу, так і військовому спорядженні. Із записів перехоплених телефонних розмов випливає, що сепаратисти в переддень відзначення 17 липня обговорювали нестачу більш ефективних зенітних комплексів для захисту від атак з повітря. У цих переговорах конкретно згадується система «БУК». Це пов'язано з тим, що система БУК має більш широкий радіус ураження, ніж зенітні ракетні комплекси, такі, як «Стріла» і «Голка», якими доти користувалися сепаратисти.

Як ілюстрацію ви почуєте перехоплені телефонні переговори учасників збройних формувань на боці проросійських сепаратистів, які розмовляють російською мовою. Ці бесіди представляють цінність для розслідування і мали місце ввечері 16 липня 2014 року і раннім ранком 17 липня 2014 року.

З цих бесід випливає, що сепаратисти мали гостру потребу в зенітно-ракетних комплексах БУК, і що вони їм дійсно були поставлені.

З другою частиною звіту можна ознайомитись тут.

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-