Булінг боїться розголосу – Урядовий контактний центр про звернення з питань булінгу у школі

Булінг боїться розголосу – Урядовий контактний центр про звернення з питань булінгу у школі

Укрінформ

 Що таке булінг?

Кожна людина, яка живе в соціумі, може стикнутися із фізичним чи психологічним насильством щодо себе. Особливо це є актуальним у стосунках між дітьми шкільного віку та молоді. 

Нині проблема булінгу набула такого масштабу, що про неї почали відкрито говорити і виникла необхідність протидіяти йому на законодавчому рівні та встановити відповідальність за такі діяння.

З метою боротьби із булінгом було прийнято Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)» від 18 грудня 2018 року № 2657-VIII, яким внесено зміни до Закону України «Про освіту» та Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі - КУпАП).

Відповідно до Закону України «Про освіту» типовими ознаками булінгу (цькування) є: систематичність (повторюваність) діяння; наявність сторін - кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу), спостерігачі (за наявності); дії або бездіяльність кривдника, наслідком яких є заподіяння психічної та/або фізичної шкоди, приниження, страх, тривога, підпорядкування потерпілого інтересам кривдника, та/або спричинення соціальної ізоляції потерпілого.

Найбільш вразливими до булінгу є сором’язливі, зі зразковою поведінкою діти, а також діти, які, в силу різних життєвих обставин, «замкнуті в собі», закриті для спілкування.

Найчастіше діти піддаються цькуванню з боку однолітків за свій зовнішній вигляд, переконання, поведінку, а також через різні життєві обставини тощо. Головна порада, яку дають батькам та опікунам психологи – більше розмовляйте з дітьми, цікавтеся їх життям.

У 2020 році, на базі Урядового контактного центру, було створено телефонну «гарячу лінію» з протидії торгівлі людьми, запобігання та протидії домашньому насильству, насильству за ознакою статі та насильству стосовно дітей за номером 1547. Нещодавно Урядовий контактний центр оголосив про створення сайту «гаряча лінія» з протидії торгівлі людьми, запобігання та протидії домашньому насильству, насильству за ознакою статі та насильству стосовно дітей (сайт 1547). Зокрема, на сайті можна зареєструвати електронне звернення анонімно, без надання персональних даних. 

Як повідомили Укрінформу в Урядовому контактному центрі, протягом 2021 року на урядову «гарячу лінію» 1545, «гарячу лінію» з питань протидії торгівлі людьми, запобігання та протидії домашньому насильству, насильству за ознакою статі та насильству стосовно дітей 1547 та вебсайт Центру надійшло понад 240 звернень з повідомленнями про факти вчинення булінгу у закладах освіти, переважно загальноосвітніх.  

Понад сотню з них було отримано на «гарячу лінію» 1547. Консультантами лінії було поінформовано заявників щодо послідовності дій у разі наявності фактів булінгу, рекомендовано звернутися із заявами до керівників навчальних закладів та поліції, поінформовано про відповідальність за вчинення булінгу, яка визначена статтею 173-4 КУпАП та передбачає відповідальність як кривдника, так і керівництва закладу освіти за неповідомлення поліції про виявлені випадки булінгу. 

Найчастіше звернення стосовно булінгу у закладах освіти надходили з Дніпропетровської області, м. Києва, Донецької, Київської, Запорізької, Чернігівської, Полтавської, Луганської, Одеської та Харківської областей. 

Ось приклади деяких з них. 

Заявниця з Дніпропетровської області зателефонувала на урядову «гарячу лінію» 1545 та повідомила, що стикнулася з проблемою булінгу по відношенню до її сина – учня першого класу ліцею. За її словами, цькування вчиняє учень 4 класу цього ж закладу освіти: б'є, штовхає, тягає по ліцею дитину заявниці. Жінка зверталася з цього питання до керівництва ліцею, проте заходи не вживалися. Тому вона просила сприяти у вжитті заходів щодо припинення булінгу по відношенню до своєї дитини. 

За результатами розгляду звернення у Відділі освіти селищної ради за місцем проживання заявниці повідомили про таке. 

Комісія, створена адміністрацією ліцею, вивчила дане питання та прийшла до висновку, що це був одноразовий конфлікт, звичайна сварка. Вчинення булінгу до сина заявниці заперечують як учні, так і вчителі ліцею.

З боку класоводів обох класів, заступника директора з виховної роботи та психолога ведеться спостереження за поведінкою обох дітей. В усіх класах проведені виховні години щодо профілактики та недопущення проявів булінгу у закладі освіти та дитячому середовищі загалом.

 «Мою дочку, ученицю 9 класу, цькують три однокласниці: насміхаються, розпускають плітки, погрожують фізичною розправою, принижують її честь і гідність», – зазначила в електронному зверненні на вебсайті Урядового контактного центру жителька Київської області. Вона також повідомила, що написала заяву до адміністрації школи та в поліцію. Розмови з батьками однокласниць, які цькують її дитину, не приносять результатів. Заявниця просила допомогти захистити свою дочку. 

У Відділі освіти міської ради поінформували, що адміністрацією закладу загальної середньої освіти була скликана комісія з розгляду випадку булінгу щодо дочки заявниці. Протокольно підтверджено, що невирішений конфлікт між ученицями класу спричинив початок булінгу психологічного характеру.

Адміністрацією закладу направлено листи до відділу поліції Головного управління Національної поліції в Київській області та до Служби у справах дітей та сім'ї міської ради.

Унаслідок вчасно проведених заходів булінг був зупинений, проводиться робота для відновлення сприятливих умов для комфортного освітнього процесу у класі, вивчена потреба усіх сторін випадку булінгу в соціальних та психолого-педагогічних послугах та надані рекомендації вчителям- предметникам.

У відповіді районного управління поліції Національної поліції в Київській області стосовно цього звернення зазначається, що батьків неповнолітніх учениць притягнуто до адміністративної відповідальності за ч. 4, ст. 173-4 КУпАП (Булінг (цькування) учасника освітнього процесу).

З неповнолітніми ученицями проведено бесіду профілактичного характеру щодо недопущення вчинення подібних фактів у подальшому.       

Заявниця з Кіровоградської області зателефонувала на «гарячу лінію» з протидії торгівлі людьми, запобігання та протидії домашньому насильству, насильству за ознакою статі та насильству стосовно дітей за номером 1547 та повідомила, що її діти страждають від булінгу. Так, її дочка – учениця 6 класу загальноосвітньої сільської школи І-ІІІ ступеня, систематично потерпає від булінгу з боку трьох хлопців-однокласників.  

Кривдники постійно ображають її нецензурними словами, принижують у присутності інших дітей. Зі слів заявниці, вона неодноразово повідомляла про це класного керівника дочки, директора школи, але образи продовжуються. 

Крім того, вчителька її молодшої дочки, учениці 2 класу, в присутності всього класу повідомила, що у дитини – воші. Заявниця звернулася до лікаря, який спростував цю інформацію. Дитина  плаче та боїться відвідувати школу. Скарга на вчительку, яку подала мати директору школи, також не дала результатів. Заявниця просила відреагувати на факти булінгу, сприяти у припиненні цькування дітей, а також у притягненні до відповідальності кривдників.  

У Головному управлінні Національної поліції Кіровоградської області повідомили, що під час проведення перевірки встановлено, що в діях малолітніх дітей – однокласників дочки заявниці, не вбачається ознак адміністративного порушення, відповідальність за яке передбачено ст.173-4 КУпАП. Водночас працівниками поліції проведено профілактичні бесіди з малолітніми дітьми щодо неприпустимості порушення правил поведінки в навчальних закладах, а з їх батьками – стосовно належного виконання ними обов’язків щодо виховання дітей. 

Про схожу ситуацію повідомила на «гарячу лінію» з протидії торгівлі людьми, запобігання та протидії домашньому насильству, насильству за ознакою статі та насильству стосовно дітей за телефоном 1547 жителька Луганської області.

Однокласники сина (учні 4 класу) цькують його: штовхають, обзивають, принижують, насміхаються, придумують клички.  

За її словами, класна керівниця не реагує на прохання вирішити ситуацію, а, навпаки, обзиває постраждалого «недорозвиненою дитиною». Мати одного з кривдників – адвокат, налаштовує батьків однокласників проти заявниці та її сина в групі у Viber,  тисне на класну керівницю з метою переведення дитини в іншу школу. Звернення до директора школи щодо вчинення булінгу не дало результатів. 

Жінка також повідомила, що постраждалий не ходить до школи уже три дні через психологічну травму, дуже хвилюється, знаходиться у пригніченому стані. З ним працює психолог. 

У зв’язку з цим заявниця просила вжити всіх належних заходів для припинення насильства над дитиною, сприяти в подальшому уникненню подібних ситуацій та забезпеченні нормального процесу навчання для дитини.

Сєвєродонецька міська військово-цивільна адміністрація Сєвєродонецького району Луганської області повідомила, що фахівцями Управління освіти проведено бесіду з керівником школи щодо з’ясування обставин питання, порушеного заявницею у зверненні. Директору школи дано завдання вжити комплексних дій згідно з вимогами законодавства, а також систематично інформувати про проведену роботу.

Заклад освіти постійно надає інформацію щодо заходів, які вживаються для забезпечення безпечних умов навчання усіх здобувачів освіти. 

ДОВІДКОВО: Отримати відповідь, роз’яснення чи довідкову інформацію громадяни можуть, звернувшись на урядову «гарячу лінію» за номером телефону 1545 цілодобово та безкоштовно з мережі фіксованого зв’язку Укртелекому, телефонів мобільних операторів Київстар, Vodafone Україна, Lifecell.

Особи з порушенням слуху можуть звернутися на урядову «гарячу лінію» 1545 за допомогою відеодзвінків за webcall (https://video.ukc.gov.ua/webrtc/index.html).

Працюють:

Урядова «гаряча лінія» для дзвінків із-за кордону (оплата за тарифами відповідного оператора зв’язку) — +38 (044) 284-19-15;

«Гаряча лінія» для кандидатів на посади фахівців нової державної служби — (044) 284-19-64;

«Гаряча лінія» для підприємців — 1648;

«Гаряча лінія» з питань освіти для мешканців тимчасово окупованих територій (оплата дзвінків з тимчасово окупованих територій за тарифами відповідного оператора зв’язку) — 0 800 504 425;

«Гаряча лінія» Державної митної служби України — 1548;

«Гаряча лінія» для консультації людей з інвалідністю — 1539.

Оформити звернення можна також через веб-сайт Урядового контактного центру: www.ukc.gov.ua

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-