Громадяни потребують роз’яснень щодо надання безоплатної вторинної правової допомоги

Громадяни потребують роз’яснень щодо надання безоплатної вторинної правової допомоги

773
Ukrinform
Про недостатній рівень поінформованості щодо надання безоплатної правової допомоги свідчать звернення на урядову «гарячу лінію».

У багатьох країнах світу правові системи передбачають низку механізмів надання безоплатної правової допомоги. Натомість в нашій державі право кожного на отримання професійної правничої допомоги закріплено статтею 59 Конституції України. І ця допомога надається безоплатно у передбачених законом випадках.

Так, Закон України «Про безоплатну правову допомогу» передбачає надання двох видів безоплатної правової допомоги – первинної та вторинної. Таким чином, документом диференційовано поняття «доступу до права» та «доступу до правосуддя», адже вони є різними, як за своєю формою і змістом, так і за способом реалізації. Безоплатна первинна правова допомога охоплює:

надання правової інформації;

надання консультацій і роз’яснень з правових питань;

складення заяв, скарг та інших документів правового характеру (крім документів процесуального характеру);

надання допомоги в забезпеченні доступу осіб до вторинної правової допомоги та медіації.

Отримати таку допомогу має право кожен. Тож звернутися за наданням зазначеної допомоги мають право не лише громадяни України, а й іноземні громадяни, особи без громадянства, біженці, тобто усі особи, які перебувають під юрисдикцією України. Безоплатна вторинна правова допомога полягатиме у наданні таких правових послуг:

захист;

здійснення представництва інтересів осіб, що мають право на безоплатну вторинну правову допомогу, в судах, інших державних органах, органах місцевого самоврядування, перед іншими особами;

складення документів процесуального характеру. Право на безоплатну вторинну правову допомогу, на відміну від первинної, мають лише окремі категорії осіб, визначені Законом, з урахуванням двох критеріїв – критерію малозабезпеченості та належності до тих категорій осіб, для яких законами вже закріплено право на безоплатну правову допомогу.

За інформацією Міністерства юстиції України,  система надання безоплатної правової допомоги (БПД) – це мережа регіональних, місцевих центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги та бюро правової допомоги у всіх регіонах України, а також Координаційний центр з надання правової допомоги.

Цьогоріч у вересні виповнюється два роки з часу створення бюро правової допомоги як структурного підрозділу в місцевих центрах з надання безоплатної вторинної правової допомоги. Водночас, є категорія громадян, для яких така допомога є малодоступною. До них належать люди на візках, з вадами зору чи слуху, лежачі хворі, які гарантовано повинні отримувати безоплатну правову допомогу.

Директор Координаційного центру з надання правової допомоги Олексій Бонюк відзначає, що серед тих, хто вже отримав вторинну допомогу в місцевих центрах та бюро системи БПД, майже 20% - це люди з інвалідністю. Для людей з вадами зору, за підтримки українсько-канадського проекту «Доступна та якісна правова допомога в Україні», у співпраці з редакцією Українського товариства сліпих «Заклик», Координаційним центром були підготовлені брошури шрифтом Брайля. Завдяки цим виданням інформацію про систему безоплатної правової допомоги отримали в усіх регіонах України.

Запровадження офіційного веб-сайту загальнонаціонального просвітницького проекту Мін’юсту «Я маю право!» у 2017 році стало подальшим важливим кроком у підвищенні рівня правової культури та правової свідомості громадян, а також розвитку системи БПД. На порталі  можна отримати необхідну інформацію щодо захисту своїх прав у різних життєвих ситуаціях.

Проте є також і чимало проблем, які виникають у функціонуванні системи надання безоплатної правової допомоги в країні. Не останнє місце серед них займають  питання оплати праці працівників системи БПД, відтік кваліфікованих кадрів з системи, ліквідація заборгованості перед адвокатами. Рівень оплати послуг адвокатів, зокрема за надання правової допомоги вразливим категоріям громадян у цивільних та адміністративних справах є вкрай низьким. Це змушує адвокатів відмовлятися від надання правової допомоги у таких справах, а в разі масових відмов - створює серйозний ризик порушення конституційного права громадян на правову допомогу.

Так, Урядом вживаються заходи для удосконалення надання доступної та якісної безоплатної вторинної правової допомоги усім суб'єктам відповідного права. Зокрема, з 1 січня 2018 року оплата за годину роботи адвоката, який надає правову допомогу вразливим категоріям громадян, становить 5 відсотків розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб. Відповідні зміни внесено до Методики обчислення розміру винагороди адвокатів, які надають безоплатну вторинну правову допомогу (постанова Кабінету Міністрів України від 21 грудня 2016 р. №1048).

Як повідомили Укрінформу в управлінні взаємодії з громадськістю Урядового контактного центру, з початку 2018 року на урядову «гарячу лінію» надійшло майже 300 звернень з цієї тематики. Деякі приклади, можливо, стануть у пригоді іншим громадянам.

Зокрема, жителька м. Конотоп Сумської області зателефонувала на урядову «гарячу лінію» і попросила сприяння в наданні їй безоплатної правової допомоги для вирішення спірного питання щодо володіння земельною ділянкою в судовому порядку. Жінка пояснила, що у 2017 році зверталася до Місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги, але отримала відмову.

У Координаційному центрі з надання правової допомоги надали таку відповідь. За інформацією Місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги, відповідно до звернення заявниці з питання щодо земельної ділянки було видано доручення адвокату для надання безоплатної вторинної правової допомоги. Адвокатом під час виконання доручення було підготовлено позовну заяву до міського районного суду Сумської області. Під час одного із судових засідань адвокат дізналася, що заявниця самостійно подала до суду заяву про залишення позову без розгляду, про що адвокат не була попереджена. У зв’язку з цим дію зазначеного доручення Місцевим центром було припинено.

Невдовзі до Місцевого центру повторно надійшло звернення заявниці про надання безоплатної вторинної правової допомоги з цього ж питання. Натомість відповідно до частини другої статті 256 Цивільно-процесуального кодексу України, у разі закриття провадження у справі повторного звернення до суду з приводу спору між тими самими сторонами про той самий предмет і з тих самих підстав не допускається.

Заявник із м. Запоріжжя повідомив, що у червні цього року двічі звертався до Місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги стосовно сприяння у вирішенні питання зняття з місця реєстрації його дружини та доньки. Спеціалісти Місцевого центру попросили надати довідку про доходи з ДФС, довідку з УПФУ, довідку ОК-5, довідку з УПСЗН щодо неотримання/отримання допомоги. Чоловік пояснив, що вважає недоцільним надання таких довідок та просив фахівця урядової «гарячої лінії» надати роз'яснення щодо доцільності вказаних довідок.

У Регіональному центрі з надання безоплатної вторинної правової допомоги у Донецькій та Запорізькій областях повідомили про таке. За інформацією Місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги, фахівець Місцевого центру, з  посиланням на конкретні норми чинного законодавства, надав заявнику усну правову консультацію та роз’яснення із зазначеного питання. Отже, порядок подання звернень про надання безоплатної вторинної правової допомоги визначений статтею 18 Закону України «Про безоплатну правову допомогу». Відповідно до частини 4 статті 18 Закону України «Про безоплатну правову допомогу» разом із зверненням про надання безоплатної вторинної правової допомоги особа або законний представник особи повинні подати документи, що підтверджують належність особи або осіб, стосовно яких звертається законний представник, до однієї з вразливих категорій осіб, передбачених частиною 1 статті 14 цього Закону.

З огляду на викладене, Регіональний центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги у Донецькій та Запорізькій областях запропонував заявнику, якщо він має потребу в отриманні безоплатної вторинної правової допомоги, звернутися до Другого запорізького місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги з дотриманням порядку, визначеного статтею 18 Закону України «Про безоплатну правову допомогу».

За період з 31 серпня по 6 вересня 2018 року на урядовій «гарячій лінії» зареєстровано 24 тисячі 758 звернень, з них по телефону - 23257, через Інтернет - 1501.

Отримати відповідь, роз’яснення чи довідкову інформацію можна, звернувшись на урядову «гарячу лінію» за номером телефону 1545 у цілодобовому режимі та безкоштовно з мережі фіксованого зв’язку Укртелекому, телефонів мобільних операторів Київстар, Vodafone Україна, Lifecell.

Особи з порушенням слуху можуть звернутися на урядову «гарячу лінію» за допомогою Skype-зв’язку за таким іменем: Урядова гаряча лінія 1545 -1; Урядова гаряча лінія 1545-2; Урядова гаряча лінія 1545-3.

Працює «гаряча лінія» для кандидатів на посади фахівців з питань реформ: (044)284-19-64.

Для підприємців діє «гаряча лінія» за номером: 0-800-503-045.

Для громадян України, які перебувають за кордоном, номер телефону урядової «гарячої лінії»: +38(044)284-19-15.

Оформити звернення можна також через веб-сайт Урядового контактного центру за адресою: www.ukc.gov.ua

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-
*/ ?>