Укоопспілка входить до 10 найбільших платників податків у державі - Гончаренко
Українська спілка споживчих кооперативів входить до 10 найбільших платників податків у державі (за підсумками 2011 року на фонди всіх рівнів було сплачено 900 млн гривень податків), виступає із соціальними ініціативами та на власному прикладі показує можливість ефективної співпраці з державними органами.
На цьому наголошує голова Укоопспілки Владислав Гончаренко, коментуючи на прохання кореспондента УКРІНФОРМу нинішню ситуацію у русі споживчої кооперації України у переддень професійного свята.
«Динаміку споживчої кооперації в державі, на жаль, не можна назвати позитивною. Останні двадцять років видались дуже складними для неї. Станом на 2011 рік від колись потужної системи залишилося не більше 10% матеріально-технічної бази, втрачено також значну частку на споживчому ринку. Причин чимало, і, передусім, це зміна економічних реалій країни в результаті переходу від радянської моделі господарювання до ринкової», - зазначив він.
Очевидно, продовжив керівник, якщо процеси поступової втрати позицій не зупинити вони стануть незворотними. Минулого року ми зібрали пропозиції з боку кооперативної громадськості і розпочали підготовку процесу реформування. Залучили кооператорів з різних регіонів, представників науки, фахівців в галузі права. Поточний стан системи вимагає проведення реформування та модернізації майже у всіх ланках.
«Необхідно зберегти сутність споживчої кооперації, підтримувати та зберігати кооперативні традиції (їм більше 140 років!), водночас залучаючи для розвитку самої системи найкращі практики у галузі торгівлі, логістики, обслуговування населення, управління тощо», - сказав голова Правління.
За останній рік, веде він далі, ретельно ознайомилися як з негативним, так і позитивним досвідом наших колег з радянського минулого. «Я щиро радий тому, що ми під час цього процесу знайшли чимало ефективним рішень. Наприклад, споживча кооперація Угорщини. Після реформування та модернізації споживкооперація країни, що має 10 млн населення в цілому, змогла відновити систему, сформувати нові підходи і наразі має 5 тисяч магазинів з єдиною логістикою, ціновою, асортиментною політикою та стандартами роботи. Сьогодні вони вже є другою за обсягом структурою країни, на яку припадає майже 20% у частці товарообігу Угорщини», - зауважив Гончаренко.
Окремо він торкнувся законодавчих норм в Україні. На його думку, є можливості і в умовах сьогодення провести модернізацію системи кооперації. Зокрема, йдеться про впорядкування локальної нормативної бази. «Є певні моменти в законодавстві, які не відповідають вимогам часу, тому ми зараз розробляємо проект змін до них. Сподіваюся, що перші вагомі результати нашої роботи будуть вже цього року. Але, водночас, слід розуміти, що реформу такої великої системи, як наша, не можливо зробити за один день, місяць, або, навіть, рік. Це непростий шлях і ми готові його подолати», - акцентував співрозмовник.
На нинішньому етапі, вважає він, потрібно згуртувати кооперацію, відновити її цілісність, а потім можна буде говорити про освоєння нових «географічних просторів». Так, раніше відокремлені Донецька та Запорізька обласні споживчі спілки цьогоріч повернулись до Укоопспілки. Очікується, що найближчим часом аналогічне рішення ухвалить і Харківська облспоживспілка.
Поточний рік ООН проголосила роком кооперації, а один з принципів Міжнародної кооперативної кооперації полягає в тому, щоб кооперативні організації сприяли розвитку кооперативного руху своїх країн. «Тільки після того, як створимо стабільну економічну платформу для підприємств споживчої кооперації, можемо говорити про розвиток руху в цілому. Повірте, при правильній мотивації і нинішні члени споживчої кооперації будуть більш активними, а потенційні - побачать явні вигоди та переваги входження до системи», - переконаний голова Правління Укоопспілки.
«Звичайно, в 2012 році ми проводимо відповідні семінари, конференції та конкурси, також у регіонах вийшли книги з історії кооперації, запущено низка проектів в масштабі країни. Але все ж є й прості, звичайні речі, я би, навіть, сказав обов'язкові вже років 5-6 для кожної організації та компанії. Ці прості речі з різних причин раніше не були зроблені споживкооперацією України, але їх треба зробити. Одне з таких - бажання розповісти новим аудиторіям про сутність кооперації, про роль взаємодії та взаємодопомоги. Адже сьогодні мешканці України віком до 35 років мало що знають про споживкооперацію. Хоча часто використовують фрази на кшталт "давайте скооперуємося”. Наше завдання сьогодні - на зрозумілій мові говорити і розповідати про себе. Інакше у нас стається так, що велетенська система для більшості мешканців України в їх розумінні взагалі не існує. Тому в Рік кооперації, саме й відбудеться налагодження каналів для такого спілкування», - підсумовує Гончаренко.
Валерій Барський, КИЇВ. 7 липня 2012 року.
