Укрзалізниця анонсувала програму «УЗ-3000», яка дає пасажирам до 3 000 безкоштовних кілометрів у непікові періоди. Компанія заявляє, що фінансуватиме її за рахунок заповнення вільних місць та корекції ціни у преміум-сегменті.
У рамках програми «Є Розмова» директор філії «Пасажирська компанія» АТ «Укрзалізниця» Олег Головащенко розповів про все, що хвилює пасажирів: як працює УЗ-3000 і навіщо безкоштовні квитки, чому місця ущільнюють і які реальні витрати на систему, чому квитки на популярні рейси зникають за хвилини, що УЗ робитиме зі спекуляціями, коли поїде Львів-щогодини, які маршрути найбільш прибуткові, чому фокус зміщується на міжнародні напрямки, скільки вагонів оновлять у 2025 році, як забезпечують безпеку під час війни та що означає новий графік з 14 грудня для всіх, хто планує поїздки.
- Пане Олеже, в Україні стартувала програма «УЗ-3000». Уже є певні результати, тому поділіться своїм досвідом: як ви оцінюєте старт цієї програми і чому вибрали безкоштовні квитки, а не додавання вагонів на дефіцитні напрямки?
- Дійсно, у нас запущена успішна, на наш погляд, програма «УЗ-3000». Із 3-го грудня ухвалено рішення щодо її реалізації, і вже з 5-го пасажири користуються цією можливістю. Станом на 5 грудня ми реалізували більше 8000 квитків за цією програмою, і навіть не очікували такого ажіотажного попиту на цю ініціативу.
Чому була вибрана саме така модель? Тому що загалом перевезення залізницею не є сталими. Ми маємо пікові періоди – всім добре відомо, що в цей час квитки в дефіциті. Але так само ми маємо профіцитні напрямки та періоди, коли вагони їдуть напівпорожніми.
Саме для того й реалізована ця програма: щоб заповнювати вагони в непікові періоди й дати людям можливість подорожувати країною. Наприклад, зараз програма працює в пілотному режимі – у грудні це переважно поїзди із та до прифронтових громад. Далі, коли попит спадатиме (а лютий – традиційно найнижчий місяць за пасажиропотоком), ми будемо збільшувати кількість доступних для безкоштовних кілометрів квитків.
- Чи порахували економічний ефект від такого ущільнення вагонів? Скільки коштували запуск програми, модернізація додатку? Чи потрібно було писати нове програмне забезпечення?
- По-перше, ми не розглядаємо це як ущільнення, а як заповнення місць, які могли би бути невикористаними.
По-друге, у нас є досить сучасний додаток, який не потребував масштабних змін – лише невеликі доопрацювання. Тому не було витрачено значних коштів, окрім заробітної плати співробітників. Тож тут ми спокійні.
- А економічна вигода від такого заповнення місць? Хтось прораховував, наскільки це прийнятна оптимізація?
- Звичайно, ми недоотримуємо кошти, які могли б отримати з продажу цих квитків. Проте програма передбачає компенсатори, які дозволять збільшити доходи. Йдеться про бізнес-перевезення: СВ, перший клас Інтерсіті, де ми оновлюємо регуляторну політику.
Ми переглядаємо програму повернення квитків – вона була зручною для перекупників, які скуповували квитки та повертали їх без штрафів. Також будуть компенсатори залежно від пікових/непікових періодів, дня тижня, сезону. Це дозволить залучити додаткові надходження від бізнес-пасажирів.
- Як працюватиме система, коли в ній будуть і безкоштовні квитки, і платні? Я перед інтерв’ю зареєструвалася в новому додатку – він дуже симпатичний. Але як купити квиток, наприклад, Київ–Тернопіль, і скористатися «3000 кілометрів Україною »? Поясніть практично.
- Дякую за оцінку додатку. Зараз програма працює в пілотному режимі, і виділено лише 5% того, що планується давати щомісячно, у грудні вона діє виключно для прифронтових громад, щоб люди могли відвідати близьких або поїхати до місць, які вони вимушено залишили.
- Щоб уточнити: прифронтові громади – це Сумщина, Харківщина, Дніпропетровщина, Запоріжжя? Люди зможуть їхати на Захід України?
- Так.
- Тобто я з Києва до Тернополя безкоштовно не поїду?
- У грудні – ні. Але в наступні періоди ми додаватимемо поїзди й напрямки.
- Покажіть на практиці.
- Обираємо Львів–Запоріжжя – маршрут, що з’єднує майже всю країну. У додатку бачимо плашку «3000 км Україною». Два поїзди доступні за цією програмою. Плацкартний квиток коштує 266 грн, а за програмою ми можемо придбати його за 0 грн.
- Тільки плацкарт?
- Плацкарт, купе і 2-й клас Інтерсіті.
– Але зараз із Запоріжжя залишилися тільки плацкартні?
- Так, 40 місць у вагоні. Наприклад, беремо нижнє місце – вартість 0 грн. Ви вже зареєстровані – тому просто обираємо пасажира.
Тут важливо: постіль, чай і кава не надаються безкоштовно.
- Тобто постіль не входить у програму?
- Так, за постіль і додаткові послуги доплачуєте. Далі підтверджуємо бронювання – і квиток ваш.
- Тобто я вже майже їду із Запоріжжя до Львова 9 грудня.
Соціальні перевезення – купе, плацкарт, 2-й клас Інтерсіті – не підлягають додатковій монетизації. Загальна умова держави – зберігати доступні соціальні тарифи
- 1227 км Україною.
- І вже половини з 3000 тисяч немає.
- Так, якщо берете два довгі маршрути, далі доведеться обирати коротші. Додаток сам рахує використані кілометри.
Також, якщо ви додаєте дітей від 5 років, вони теж отримують власні 3000 км. Усі діти, додані у «Дію», автоматично підтягнуться в додаток.
- Критики програми кажуть, що наслідком такої «благодійності» буде підвищення тарифів у майбутньому. Це правда?
- Ні. Соціальні перевезення – купе, плацкарт, 2-й клас Інтерсіті – не підлягають додатковій монетизації.
Ціни на них на найближчий рік не змінюватимуться. І загальна умова держави – зберігати доступні соціальні тарифи.
Щодо бізнес-класу – міжнародні поїзди, СВ, 1-й клас – там тарифну політику будемо коригувати.
- Тобто підвищення буде саме для класу «люкс»?
- Не зараз, але ми розглядаємо таку можливість.
- Наступного року?
- Так.
- Яка нині структура доходів: скільки генерують внутрішні перевезення, а скільки міжнародні?
- Внутрішні перевезення генерують 62% усіх надходжень, міжнародні – 38%.
- Тобто внутрішні більш прибуткові?
- За рахунок обсягів. 92% пасажирів ми перевозимо всередині країни, 8% – у міжнародному сполученні.
- Які внутрішні перевезення є найменш збитковими?
- Флагманські поїзди на кшталт Київ–Одеса, Київ–Львів, Київ–Харків – вони завжди мають попит. Також прибутковими є Інтерсіті+ та міжнародні рейси.
- Ви анонсували запуск ще 8 міжнародних рейсів. Чи будуть іще?
- Так, додали близько 8, є маршрути, які виконуватимемо разом із європейськими партнерами, зокрема поїзд зі спальними вагонами з Ужгорода та Чопа у Відень. Це вперше за останні роки.
Але стратегічно ми орієнтуємося на внутрішні соціальні перевезення. Особливо – на якісне сполучення з прифронтовими громадами.
- Як буде реалізовано проєкт «Поїзд до Львова щогодини»?
- Це тактовий рух, популярний у Європі. В Україні вже є схожий приклад – Київська агломерація («Київ-сіті експрес»).
Щодо Львова – майже весь рік (окрім низького сезону) поїзди відправлятимуться щогодини. Пасажиру не треба планувати – він знає, що раз на годину є поїзд.
За результатами впровадження цього пілотного проєкту, можливо, будемо розглядати й інші міста України. Можливо, не щогодини, а щодві години, але це теж дуже непогано.
- Розкажіть, коли цей проєкт запускається і як це виглядатиме? Що це будуть за поїзди – “Інтерсіті”, звичайні? Це буде виключно маршрут Київ–Львів чи будуть і проміжні варіанти?
- Він запускається з нового графіка, з 14 грудня. Це можуть бути “Інтерсіті”, “Інтерсіті+”, а також наші денні швидкісні експреси та звичайні поїзди.
- Деталізуйте, будь ласка, наприклад, щогодини о 10:05 відправлятиметься поїзд до Львова, але з різними маршрутами: один із зупинкою в Тернополі, інший у Рівному. Відповідно, і час у дорозі буде різним?
- Ми попрацювали над оптимізацією графіків і скороченням часу в дорозі, але якщо поїзд їде різними варіантами маршруту – в нього буде різний час прибуття. Проте час відправлення зі стартової станції буде однаковим і сталим – щогодини.
- Чому квитки на популярні напрямки розлітаються за лічені хвилини? Як Укрзалізниця бореться зі спекулянтами?
Якщо ви оплатили автовикуп, система автоматично викупить квиток і вас проінформує. Функція дуже зручна, але недооцінена
- У першу чергу я би порадив користуватися нашим додатком. Там є чудова функція – автовикуп. Вона майже на 100% гарантує, що квиток буде викуплений, якщо хтось його поверне, або якщо ми додамо вагони після аналізу підвищеного попиту. Якщо ви оплатили автовикуп, система автоматично викупить квиток і вас проінформує. Функція дуже зручна, але недооцінена. Я всім друзям її рекомендую.
Найболючіша проблема – брак квитків у пікові періоди. Є два чинники: шалений попит і критична нестача рухомого складу, який мав би системно закуповуватися раніше. Наприклад, на маршруті Київ–Львів у піковий період на одне місце може бути до ста запитів. Тож забезпечити всіх фізично неможливо.
Ми постійно модернізуємо систему, добираємо фахівців. Готуємо низку ускладнень для так званих перекупників. У нас є адміністративна панель, де ми бачимо кількість запитів, підв’язані картки тощо. Якщо система фіксує підозрілі дії – акаунт блокується. Потім можемо розблокувати, якщо людина підтвердить, що це не шахрайська діяльність.
- Читачі мені не пробачать, якщо не запитаю: як же все-таки купити квиток на потяг Київ–Варшава?
- Усього 24 вагони, типу RIC, на всю Україну працюють на цьому напрямку. Попит у пікові періоди надзвичайний. Тому або потрібно ловити квиток вручну, або ставити автовикуп. Жодних “адміністративних методів” забезпечити всім квитки не існує.
Ми робимо альтернативи: Будапешт, цього року запустили Бухарест, щоденно Кишинів, а також вісім нових стиковочних рейсів на євроколії до Ужгорода. Тому гарантувати квиток у Варшаву кожному неможливо, але є інші адекватні маршрути до Європи.
- Коли ви бачите шалений попит на Варшаву, чи можете додати вагони?
Зараз, через масовані обстріли, у нас щодня знищуються мости, колії, локомотиви, депо. Тому іноді затримки неминучі
- Є кілька факторів. Перше – обмежена кількість таких вагонів. Вони менші, дуже комфортні, з трьома полицями. Це специфічний рухомий склад.
Друге – обмеження польської сторони щодо довжини поїзда. Максимум – 8 вагонів. У пікові періоди й курсує 7–8. Ми використовуємо максимум з можливого.
Також розвиваємо Київ–Хелм, Київ–Перемишль, налаштовуємо розклади. І, на відміну від багатьох залізниць світу, ми завжди дочекаємося пасажирів, якщо затримка сталася з вини Укрзалізниці.
Зараз, через масовані обстріли, у нас щодня знищуються мости, колії, локомотиви, депо. Тому іноді затримки неминучі.
- У якому стані пасажирський парк і чи планується модернізація вагонів у 2026 році?
- Так, компанія над цим працює. Розділимо на придбання, ремонт і вибуття вагонів.
У 2025 році ми отримали останню партію вагонів за контрактом 2023-го – 66 вагонів. З них 16 – перший український плацкартний вагон нового покоління. Пасажири й провідники ним дуже задоволені.
Ми продовжили закупівлі. У 2025 році на тендері переміг Крюківський вагонобудівний завод. З 2026 року починаємо отримувати партію у 100 вагонів: 95 стандартних і 5 абсолютно нових, габариту Т – вони на 40 см ширші.
Через безпекову ситуацію ми скорочуємо зупинки на ризикових станціях: не 15 хвилин, а 2–3.
Щодо краматорського напрямку – на прохання місцевої влади “Інтерсіті” тимчасово курсує лише до Барвінкового.
- Чи всі пасажири зможуть доїхати на свята туди, куди їм потрібно? Чи вистачить поїздів?
- Ми активно працюємо над програмою “3000 кілометрів Україною”, подорожуємо країною, вводимо новий графік. Це велике навантаження на команду.
Є кілька поїздів, які ще відкриємо найближчими днями. Вони вже закладені в новому графіку. Сьогодні відкрили додаткові рейси на харківському та сумському напрямках. Думаю, за кілька днів завершимо всі операційні процеси, і всі можливі поїзди будуть відкриті та доступні.
- Дякую вам за розмову, за вашу роботу та відданість справі. У найважчий період Укрзалізниця підставила плече українцям, і багато людей оцінили масштаб тих зусиль, які робить компанія, щоб пасажири могли доїхати в будь-яку точку світу та продовжувати подорожувати Україною.
- Дякую вам. Працюємо.
Розмову вела Христя Равлюк
Фото: Євген Котенко / Укрінформ
Більше наших фото можна купити тут.
Повну відеоверсію інтерв’ю дивіться на ютуб-каналі Ukrinform