Програма «Велике будівництво», ініційована президентом України Володимиром Зеленським, стартувала навесні 2020 року. Дорожнє будівництво – одна із найважливіших її складових. Укравтодор активно ремонтує та будує нові дороги, добудовує штучні споруди, які не були завершені роками, та зводить нові мости. І хоча на адресу компанії з боку громадськості й звучить певна критика, та очевидно, що результати діяльності вражають.
Отже, коли будуть зведені найбільші об’єкти, наприклад, мости у Запоріжжі, та почнеться будівництво Київської обхідної, як Укравтодор контролює якість дорожніх робіт, чи існує в Україні так званий «дорожній картель» та які плани в агентства на наступний рік – про це все в інтерв’ю Укрінформу розповів заступник голови Державного агентства автомобільних доріг України Андрій Івко.
БУДІВНИЦТВО НОВОГО МОСТУ В КРЕМЕНЧУЦІ ВТІЛЮЄТЬСЯ В ЖИТТЯ ЗА ПРИНЦИПОМ “ПРОЄКТУЙ І БУДУЙ”
- Програма «Велике будівництво» – це не лише дорожнє будівництво, а й зведення штучних споруд. У вересні ви звітували про те, що вже понад 80% штучних споруд із запланованих на цей рік перебувають на завершальній стадії відновлення. Скажіть, будь ласка, то скільки штучних споруд буде відновлено цього року і які плани на наступний рік?
- Цього року, як і торік, ми планували відновити 160 штучних споруд. Та зараз вже можемо говорити про те, що понад 300 штучних споруд буде відновлено до кінця 2021 року. Тож план ми перевиконали та наступного року плануємо відновити не менше штучних споруд у всіх областях України.
- Укравтодор також займається добудовою мостів, зведення яких досі не було завершене, та будує нові споруди. Наприклад, наразі триває добудова мостів у Запоріжжі, й стартувало будівництво нового мосту в Кременчуці. На якій стадії перебувають роботи на кожному з цих об’єктів і які прогнози щодо їх завершення?
- Компанія уже завершила декілька довгобудів – це і міст через Хаджибейський лиман на Одещині, й «Маршинський» міст через Прут на Буковині, й міст у селі Розтоки в Івано-Франківській області. Їх не могли довести до ладу п’ять, десять і навіть п’ятнадцять років.
Що ж стосується Запорізької автотранспортної магістралі, то цей об’єкт почали будувати ще у 2004 році, потім у зв’язку з браком коштів роботи були заморожені. У 2020 році Укравтодор поновив будівництво. І вже наприкінці минулого року ми разом із президентом Володимиром Зеленським відкрили рух балковим мостом.
Взагалі ця автотранспортна магістраль складається з 27 штучних споруд. Цього року ми плануємо відкрити рух уже вантовим мостом. Це дуже серйозна технічна споруда, її висота у пілоні 166 метрів, а довжина – 660 метрів. Наразі уже змонтовано 48 вантів, і цього тижня стартує опускання мосту в проєктне положення. До кінця року ми зробимо бар’єрне та перильне огородження і запустимо рух цим мостом, що дозволить їздити через острів Хортиця з правого берега Дніпра на лівий.
2021 року Укравтодор розпочав будівництво нового мосту в Кременчуці. Цей проєкт втілюється у життя за принципом design and build (проєктуй і будуй). Тобто компанія, яка перемагає на тендері, спочатку проєктує і потім вже, відповідно до проєктних рішень, будує об’єкт. На сьогодні маємо готовий проєкт, який пройшов експертизу та отримав дозвіл Держаної інспекції з містобудування. Наразі виконуються підготовчі роботи та роботи на воді. Вже забито 22 труби для зведення пілону, створений будівельний майданчик, збудовано бетонний завод, прибула техніка, яка буде залучена у будівництві. За три роки цей об’єкт плануємо завершити. Вартість будівництва становить 12,1 млрд грн.
- Чи планує Укравтодор наступного року старт подібних масштабних проєктів?
- Ми добудовуватимемо автотранспортну магістраль через річку Дніпро в Запоріжжі та продовжуватимемо роботи з будівництва мосту в Кременчуці. Крім цього, 2022 року готуємося розпочати проєкт нового міждержавного мостового переходу Ямпіль–Косеуць через Дністер. Наразі завершується підготовка проєктної документації та проводяться підготовчі роботи. З наступного року отримаємо дозвіл та почнемо безпосередньо будівельні роботи.
КИЇВСЬКА ОБХІДНА ДОРОГА – МАСШТАБНИЙ ПРОЄКТ, ЯКИЙ СКЛАДАЄТЬСЯ З БУДІВНИЦТВА СЕМИ ОКРЕМИХ ДІЛЯНОК
- Поговоримо про дороги. Укравтодор активно будує обхідні дороги українських міст: Дніпра, Рівного, Харкова, Тального на Черкащині. Розкажіть про хід робіт.
Будівництво обхідних доріг дозволить зменшити затори у великих містах
- Будівництво й відновлення обхідних доріг українських міст – у фокусі особливої уваги Укравтодору, тому що це дозволяє спрямувати значну частку трафіку за межі міст і таким чином розвантажити дороги та зменшити затори у великих містах.
До кінця року буде введено в експлуатацію Південний обхід міста Дніпра протяжністю 7,1 км. На обхідній дорозі Тального на Черкащині вже відкрито рух і до 15 грудня будуть повністю завершені роботи. Відтак дорогу введемо в експлуатацію.
Підрядник завершив Північний обхід Харкова на трасі М-03 протяжністю 57 км. Загалом довжина обхідної дороги міста Харкова становитиме 84 км. Також уже завершується будівництво восьми кілометрів Північного обходу Рівного з 14 запланованих. Будівництво цієї дороги буде завершене у 2022 році.
- У серпні 2020 року було презентовано проєкт нової обхідної дороги Києва. Планувалося, що будівництво перших ділянок розпочнеться вже у 2021 році. Але щось нічого поки не чути. Що відбувається?
- Київська обхідна дорога – це масштабний проєкт, який складається з будівництва семи окремих ділянок. Кабінет міністрів України уже ухвалив відповідну постанову і затвердив порядок проведення процедури з відбору підрядників. Наразі тривають підготовчі роботи для проведення тендеру на будівництво першої ділянки. Тендер буде проведено в останні тижні цього року. Щодо п’яти ділянок наразі готуються відповідні проєкти. З наступного року поступово оголосимо тендери на будівництво кожної з них.
ЯКІСТЬ БУДІВНИЦТВА МОСТІВ У ЗАПОРІЖЖІ КОНТРОЛЮЄ АВСТРІЙСЬКА КОМПАНІЯ
- Плани Укравтодору масштабні, але важливо не тільки відновити чи збудувати, а й забезпечити якість дорожнього покриття та мостів. Як агентство контролює якість виконання робіт і матеріалів у ході будівництва?
- Якість виконання дорожніх робіт – пріоритет нашої роботи. Вона контролюється на двох рівнях. Перший рівень – коли служби автомобільних доріг в областях, які є балансоутримувачами доріг і виступають замовниками дорожніх робіт, власним коштом здійснюють технічний нагляд (контроль якості). Тобто ці служби контролюють відповідність робіт проєктній документації, а саме – якість та обсяги виконання робіт, застосовані технології, матеріали тощо. Зокрема, вони мають спеціальні лабораторії, які перевіряють якість матеріалів, з яких будують дороги.
Другий рівень контролю робіт – це незалежний технічний нагляд. Укравтодор проводить тендер, і компанія-переможець здійснює такий нагляд. Наприклад, якість будівництва мостів у Запоріжжі нині контролює австрійська компанія. Вони також контролюють якість матеріалів, фізичні обсяги та технології, які використовуються в будівництві.
Крім цього, ми також проводимо моніторинг якості виконання дорожніх робіт. Компанія «Дорякість», яка виграла тендер на проведення такого моніторингу, вибірково перевіряє хід робіт на українських дорогах, здійснюючи технічний нагляд від імені Укравтодору. Зокрема, її задача – перевірка дотримання норм ДСТУ, якість робіт та матеріалів.
При цьому кожна компанія, яка виконує дорожні роботи, надає на них гарантію. Гарантійний термін залежить від виду робіт. Наприклад, гарантія на капітальний ремонт доріг наразі надається строком на 5-10 років. У цей термін підрядник за свій кошт повинен виправити усі недоліки, які будуть виявлені під час експлуатації дороги.
Також існує громадський контроль. Люди завжди можуть поскаржитися до Укравтодору на недоліки того чи іншого об’єкту і ми цю скаргу обов’язково відпрацюємо.
- Після здачі об’єкта в експлуатацію, хто його обслуговує та підтримує у належному стані?
Відтоді, як в Україні запрацювала система “зважування-у-русі”, кількість порушень скоротилась у 30 разів
- Зараз Укравтодор одночасно з будівництвом проводить тендер на експлуатаційне утримання тієї чи іншої дороги. Компанія, яка виграла у такому тендері, прибирає сніг, обробляє дорожнє полотно проти ожеледиці, а також проводить літні види робіт, наприклад – косить на узбіччях траву. Також ця компанія утримує в належному стані розмітку, знаки та бар’єри. Всі дороги мають контракти на експлуатацію.
ДО КІНЦЯ НАСТУПНОГО РОКУ ПЛАНУЄМО ВСТАНОВИТИ 50 КОМПЛЕКСІВ “ЗВАЖУВАННЯ–У–РУСІ”
- Будь-яка якісна дорога зруйнується дуже швидко, якщо по ній постійно будуть їздити перевантажені фури. Ця проблема існує давно й уряд намагається з нею боротися, зокрема з 1 жовтня діє автоматичне нарахування штрафів за порушення норм габаритно-вагового контролю (ГВК), а на дорогах встановлюються комплекси «зважування-у-русі» (Weight in motion, WiM). Що змінилось завдяки встановленню таких комплексів? Скільки їх уже встановлено та які плани загалом?
На початок 2023 року в Україні буде працювати понад 150 комплексів «зважування-у-русі»
- WiM – це інструмент не для того, щоб карати водіїв за порушення, він застосовується більше для того, щоб привчити водіїв не порушувати норми ГВК. З того моменту, як в Україні почала повноцінно працювати система Weight in motion, кількість порушень норм ГВК скоротилась у 30 разів. І це, як на мене, дуже позитивний результат.
На кінець цього року в Україні на дорогах державного значення будуть встановлені 102 комплекси WiM. До кінця наступного року ми плануємо встановити ще 50 таких комплексів. Тобто на кінець 2022 - початок 2023 – в Україні буде працювати понад 150 комплексів «зважування-у-русі». Оминути їх тепер навряд чи вдасться.
- Нещодавно українські ЗМІ повідомляли, що суд зобов’язав АМКУ розглянути заяву про так званий «дорожній картель» і участь Укравтодору у начебто його створенні. Згідно з даними заявників, значну частку тендерів на дорожнє будівництво виграють одні й ті ж компанії. Як ви це поясните? І чому складається така ситуація?
- В європейських країнах 80-90% ринку дорожніх робіт поділені між кількома компаніями. Це пов’язано з високими технологічними вимогами до дорожнього будівництва взагалі, не кожен підприємець може підтримувати відповідний технологічний рівень. А у нас в Україні цього року 20 компаній підписали контракти на більш як мільярд гривень. Зверніть увагу, не три-чотири компанії, а двадцять! Тому я не можу назвати це «картелем». Загалом, у вітчизняній дорожній сфері працює понад 150 компаній, які виконують різні види робіт.
Запевняю, Укравтодор не надає переваги конкретним компаніям. Наші кваліфікаційні вимоги прописані таким чином, щоб не допустити до виконання робіт компанії, які існують один день чи місяць, які ніколи не виконували подібні роботи, або не мають досвіду виконання певного виду робіт. Наприклад, компанії, які відновлюють або будують дороги державного значення, повинні мати досвід виконання таких робіт та відповідно гарантувати якість їх виконання.
Реформа дорожньої інфраструктури – одна з найефективніших реформ в Україні
На сьогодні компанії, які працюють на дорогах державного значення, відповідають усім кваліфікаційним вимогам. Це компанії, які роками будували дороги державного значення.
Методологія закупівель Укравтодору обговорювалась не лише з Міністерством розвитку економіки, а й з Європейською бізнес-асоціацією, Американською торгово-промисловою палатою, Асоціацією інженерів-консультантів України FIDIC та іншими. Тому не можна сказати, що ця методологія була розроблена під певні компанії.
Реформа дорожньої інфраструктури України – це одна з найефективніших реформ в країні. Ми бачимо, скільки відновлюється доріг, ми бачимо, як швидко і якісно це відбувається. Торік було відновлено понад 4 тис. кілометрів доріг. Цього року буде відновлено понад 5 тис. км доріг різними видами робіт. А всіх невдоволених реформою Укравтодору запрошую проїхати відновленими дорогами та на власному досвіді пересвідчитися у тому, наскільки якісні зміни зараз відбуваються в українській дорожній інфраструктурі.
Анастасія Кравченко, Київ
Фото: Володимир Тарасов