Чорна п’ятниця-2021: як пандемія за майже два роки вплинула на покупки

Чорна п’ятниця-2021: як пандемія за майже два роки вплинула на покупки

Укрінформ
Тих, хто планує «шопитись» поменшало, в пріоритеті одяг, а невакциновані - збільшать статистику онлайн-замовлень

Українці вже давно звикли до «чорноп’ятничних» розпродажів, аж тут трапилася пандемія і довелося звикати «по-новому». Але, як показують опитування, українці не надто вірять знижкам на це «свято торгівлі», втім, для багатьох підприємств Чорна п’ятниця все одно залишається чудовою нагодою «розпродатись». Звісно, цьогорічна Чорна п’ятниця, як і минулого року, пройде «під тінню» коронавіруса, і це не могло не вплинути на пріоритети українців. Більше того, тим, хто досі не вакцинувався, цього року не вдасться так просто потрапити до торговельних прилавків.

Техніка чи одяг – що потрібніше?

За даними агентства маркетингу Promodo, в «доковідному» 2019 році в топі покупок перше місце посідала побутова техніка, друге – іграшки, третє – одяг. Того ж року у своєму ФБ співзасновник інтернет-магазину Rozetka Владислав Чечоткін оприлюднив популярні товари Чорної п’ятниці. За його даними найчастіше купували товари категорії мобільні телефони, шампанське, підгузки та пральні засоби. «Нова пошта» у 2019 році також зазначила серед популярних товарів техніку, електроніку, одяг, дитячі товари та косметику. Тобто це з різних джерел: найбільшим попитом користувалась побутова техніка.

За даними дослідницької компанії Gradus Research у 2020-му – першому «пандемічному» - році плануючих придбати електроніку було 48%, одяг – 44%, побутову техніку – 29%, 23% - косметику та побутову хімію. Загалом планували скуплятись у Чорну п’ятницю 35% українців.

Компанія маркетингових досліджень 4Service Group також проводила тоді опитування. Цифри схожі: придбати електроніку збиралися 51%, одяг – 50%, побутову техніку – 32%, 19% - косметику та побутову хімію. 20% точно збиралися щось купувати в ЧП, а 50% - можливо.

У 2021-му компанія Gradus Research знову провела опитування. Виявилось, що охочих скуплятись наприкінці листопада поменшало до 30%.  А на перше місце серед запланованих покупок виходить одяг – 45%, потім електроніка – 38%, 26% - побутова техніка, 24% - косметика та побутова хімія.

Втім, компанія 4Service Group отримала дещо інші цифри: 67% мають намір купляти техніку, одяг – 57%, 38% - товари для дому, а косметику – 22%. З чим пов’зані такі розбіжності в цифрах? Можемо припустити, що причина в різних методах дослідження. Але охочих скупитись на Чорну п’ятницю цьогоріч у 4Service Group, як і у Gradus Research, - 30%. Принагідно було б згадати, що за їх дослідженнями у 2018 році на Чорну п’ятницю планувало робити покупки 85%, майже втричі більше від цьогорічних прогнозів.

Принципово важливо, що з кожним роком зростає відсоток онлайн-замовлень. У 2018 році за даними 4Service Group планувало купувати через інтернет 48%. У 2020 році компанія виявила, що онлайн купуватимуть 59%, натомість за даними Gradus Research - 62,8%. А у 2021 році за прогнозами 4Service Group кількість онлайн-покупців може скласти 61%, а згідно з Gradus Research - цілих 67%.

Відсотки онлайн-покупців у 2021, за даними Gradus Research
Відсотки онлайн-покупців у 2021, за даними Gradus Research

І хоч дані компаній маркетингових досліджень дещо різняться, можна зробити певні узагальнення. З кожним «ковідним» роком українці усе менше планують купляти саме на «свято торгівлі», в Чорну п’ятницю. Також очевидно, що з кожним роком відсоток онлайн-замовлень на Чорну п’ятницю зростає. Чи це не «антиваксери», невакциновані співгромадяни, змінюють у такий спосіб статистику листопадового  шопінгу?

Невакцинованим доведеться обирати

2020 року Чорна п’ятниця припала все ж таки на більш м’які карантинні обмеження. Тоді заборонялись масові заходи за участю більш як 20 осіб й робота розважальних, навчальних установ, закладів харчування, регулярні та нерегулярні перевезення пасажирів в кількості більшій, ніж кількість місць для сидіння. Також запроваджувався карантин «вихідного дня». (Детальніше нагадати собі минулорічні реалії пандемії можна тут).

Цьогоріч умови стали набагато жорсткішими, адже спрямовані на стимуляцію вакцинування. В областях на “жовтому” рівні заборонено проведення масових заходів за участю більш як 1 особи на 4 кв. м, а спортзалів і фітнес-центрів не більше ніж 1 особа на 10 кв. метрів, навчання 5-12 класів шкіл та інших закладів освіти за особливих умов. Обмеження “жовтого” рівня не застосовуються, якщо всі відвідувачі та усі організатори масових заходів, працівники установ мають хоча б одне щеплення від COVID-19.  У «червоному» ж рівні забороняється робота розважальних закладів, закладів громадського харчування й освіти, крім дитячих садків і початкових класів, проведення масових заходів, робота закладів культури й робота непродовольчих  ринків, магазинів, спортзалів, басейнів і фітнес-центрів. Обмеження не діють, якщо 100% співробітників  та відвідувачів повністю імунізовані та мають зелений COVID-сертифікат, негативний результат ПЛР-тестування чи експрес-тестування на антиген (дійсний 72 години) або сертифікат про одужання. 

Отже, у цьому році у ТРЦ скупитись вийде не у всіх. Ми поцікавились у невакцинованих українців, що вони планують робити на Чорну п’ятницю, аби не пропустити знижки. Звісно, опитування не є репрезентативним, але в деякій мірі висвітлює наміри. Укрінформ розмістив у соціальних мережах (Facebook і Telegram) питання до тих, хто досі не вакцинований або вакцинувався незадовго до Чорної п’ятниці, тобто сертифікату ще не має.

Варіанти відповідей:

  1. Не буду скуплятись у цей день.
  2. Купуватиму онлайн.

У нашому опитуванні в соцмережах взяло участь 170 осіб.

57,6% (98 осіб) обрали «не буду скуплятись». Цифра цілком може бути зумовленою малим відсотком громадян, які взагалі хочуть робити покупки у цей день. А от інші 42,4% (72 особи) віддали перевагу онлайн-покупкам. Ну, хоча б тут у більшості «антиваксерів» спрацьовує логіка. Адже на нашу думку, це і для вакцинованих громадян є найбезпечніший варіант карантинного сьогодення. Адже скупчення у магазинах на Чорну п’ятницю  можуть прискорити поширення коронавірусу й підвищити статистику захворювання.

Не лише скупий, а й надто азартний платить двічі

У день масових знижок треба особливо послідовно дбати про безпеку. Не кажучи вже про небезпеку зараження ковідом, людина, охоплена азартом і поспіхом, щоб не впустити дешеве, легко може придбати зіпсований чи пошкоджений товар, купити непотріб (ще й від слова «не потрібне») або забути перевірити онлайн-магазин та надіслати гроші шахраям.

Нагадуємо декілька простих порад, про які ви, звісно, чули, але…:

  1. Складіть список запланованих покупок, зважаючи на реальні потреби, а не на емоційні імпульси.
  2. Перевіряйте строк придатності товару, не полініться підключити електричні пристрої, щоб впевнитись у їх справності, ретельно перевірте одяг та взуття на наявність браку.
  3. Якщо купуватимете онлайн, заздалегідь перевірте інтернет-магазини (як давно існують, відгуки, судові справи) або купуйте виключно на відомих сайтах.
  4. Надавайте перевагу накладеному платежу, а якщо робитимете передплату, то будьте уважними з реквізитами.
  5. Не забувайте дізнаватись умови повернення товару.

Бажаємо не лише продавцям, а й покупцям отримати задоволення від «свята торгівлі» під назвою «Чорна п’ятниця».

Анна Гетьман, Київ

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-