Оформлення “євроблях”: чи є життя після 22 лютого?

Оформлення “євроблях”: чи є життя після 22 лютого?

Аналітика
Укрінформ
Спливає термін дії зниженої ставки акцизу при митному оформленні авто з іноземною реєстрацією. Пільгою скористалася лише 20% власників “євроблях”. Що далі?

У п’ятницю завершується пільговий період розмитнення автомобілів із європейською реєстрацією. Зараз у митників – “гаряча” пора. Адже більшість українців звикли будь-яку справу відкладати до останнього. Тож тепер змушені вистоювати у довжелезних чергах, аби легалізувати своїх “коней” і “ластівок”.

Щоправда, тим, хто зволікав, хоча б у чомусь пощастило. На відміну від “піонерів” пільгового оформлення “євроблях”, їм не потрібно проходити донедавна обов'язкову процедуру сертифікації автомобілів (коштує від 4 тисяч гривень). Тобто, якщо в техпаспорті або в довідці, отриманій при купівлі авто, є позначка про його відповідність екологічним нормам “Євро-2” та вище, вдруге підтверджувати це в органах сертифікації не потрібно. Такий порядок чинний до 24 травня, коли спливе дія Тимчасового порядку розмитнення транспортних засобів. При цьому, за словами виконувача обов’язків заступника голови Державної фіскальної служби України Віктора Кривіцького, в ДФС не проти, аби спрощений підхід до сертифікації авто діяв безстроково.

Віктор Кривіцький
Віктор Кривіцький

Дія пільгового режиму: попередні підсумки

За даними ДФС, станом на листопад минулого року (коли набрали чинності закони №№8847 і 8488, які визначають механізми легалізації “євроблях”. – Ред.), в Україні нараховувалось приблизно 640 тисяч автомобілів із європейською реєстрацією. Можливостями пільгового режиму наразі скористалися власники 124 тисяч таких авто. Вони сплатили до бюджету майже 8 мільярдів гривень. Усі ці надходження, за словами заступника міністра фінансів Сергія Верланова, як і передбачено законом, скеровують до Пенсійного фонду. Окрім того, за цей період оформлено понад 71 тисячу інших авто (нових і вживаних, що вперше ввозяться в Україну). А це – іще майже 4,5 мільярди гривень до державної казни. Тобто, разом розмитнення авто за неповні три місяці принесло до бюджету понад 12 мільярдів гривень.

Віктор Кривіцький запевнив, що усі вітчизняні митниці впоралися із додатковими завданнями, не збільшуючи штатів. Хоча черг уникнути, на жаль, не вдалося (особливо останніми днями). Частково Кривіцький пояснює це уже згаданою проблемою – українці занадто довго “запрягають”. І наводить дані статистики: перші 10 тисяч автомобілів на пільгових умовах наші співвітчизники легалізували за місяць. Наступні 10 тисяч – упродовж 10 днів. Тепер же приблизно таку кількість авто митники оформляють за 1 день (як це було, приміром, 19 лютого). При цьому посадовець погодився, що певні негаразди в роботі митної служби пов’язані і із так званим “людським чинником”. Зокрема, є випадки зловживання посадовцями митниці службовим становищем, на що оперативно реагують правоохоронці. Виконувач обов’язків заступника керівника ДФС при цьому запевнив: співробітників, яких упіймали на зловживаннях, не намагатимуться вигородити – принцип “кругової поруки” не діятиме.

Водночас власники авто, які вирішили легалізувати свої “бляхи”, скаржаться на занадто стислі терміни дії пільгового періоду, згадані уже черги, затягування процедури розмитнення і нібито завищення митної вартості автомобілів, що призводить до суттєвого збільшення розміру платежів.

У ДФС такі скарги вважають безпідставними. Адже на усіх митницях використовують німецький каталог вартості автомобілів Schwacke (Шваке), даним якого довіряють банки, страхові компанії та інші “зацікавлені” установи по всьому світу.

“Підхід до визначення митної вартості автомобілів справедливий. Він унеможливлює будь-які зловживання. Адже кожна декларація, що подається до митниці в будь-якому регіоні, потрапляє до єдиної моніторингової системи, за допомогою якої автоматично визначається індикативна ціна, нижче якої митна вартість опускатися не може. При цьому передбачені різні процедури оцінювання автомобілів до і після 2007 року випуску”, – пояснив Віктор Кривіцький. Він також закликав журналістів не розповсюджувати “із чуток”, не наводячи жодних прикладів, повідомлення про нібито завищення інспекторами митної вартості авто.

Надія помирає останньою... але дію пільг не продовжили

Не секрет, що багато так званих “євробляхерів”, які не встигли скористатися преференціями пільгового режиму, розраховували, що період застосування відповідних механізмів буде подовжено. Як відомо, в парламенті зареєстровано законопроект, яким пропонується продовжити дію пільг при розмитненні авто (застосування коефіцієнту 0,5 при розрахунку суми акцизного збору). Але ухвалити документ вчасно народні обранці не встигли. І до 22 лютого вже не встигнуть. Адже нинішній тиждень – не пленарний. Найраніше, коли законопроект могли б розглянути – вівторок, 26 лютого. Але при цьому ніхто не гарантує, що його взагалі внесуть до порядку денного.

Сергій Верланов
Сергій Верланов

До останнього сподівалися, що “своє слово” у цьому питанні скаже Кабінет міністрів. Утім цього не сталося. Жодних рішень щодо “євроблях” уряд у середу 20 лютого не ухвалював. Як пояснив на брифінгу Сергій Верланов, і уряд, і Президент, і керівництво профільного комітету Верховної Ради, і очільники ДФС вважають перегляд законодавчої норми щодо періоду дії пільг недоречним. Хоча, здавалося б, продовження пільгового режиму розмитнення авто вигідне і державі – зважаючи на суттєві суми, які процес легалізації “євроблях” вже приніс до бюджету. Звісно ж, на перший погляд, може здатися, що сплата акцизу “по повній” гарантує ще більші надходження. Але то лиш в теорії. Адже багато власників недорогих автомобілів уже підрахували: їм вигідніше продати машини на деталі чи брухт, ніж сплачувати збір, розмір якого іноді перевищує вартість самої “бляхи”. Тож і вийде, як у прислів’ї – “ні собі, ні людям” – і держава доходів не отримає, і автовласники втратять “колеса” (та ще й будуть озлоблені на владу). Інший вихід – вивезення автомобілів за межі країни. Як це вже, до речі, зробили сотні наших співвітчизників, котрі “повернули” до Європи старі авто, легалізувати які в Україні економічно невигідно. Результат – також не кращий.

Єдине, що людям таким чином вдасться уникнути ризиків, пов’язаних із тим, що після 24 травня усіх, хто не дотримається митних формальностей, каратимуть. Громадян, котрі порушуватимуть режими тимчасового ввезення чи транзиту авто, притягуватимуть до адмінвідповідальності. Зокрема, митниця накладатиме на них штрафи у розмірі до 170 тисяч гривень. Ще на суму від 8500 до 17 тисяч гривень порушників штрафуватиме поліція. А якщо автовласник “не виправиться”, його машину можуть взагалі конфіскувати.

Тим часом активісти “руху євробляхерів” вкотре застерігають: миритися із можливими “репресіями” не збираються. Приміром, у ГО «АвтоЄвроСила» натякнули: якщо держава і митники не підуть на поступки, після травня держава взагалі “упіймає облизня”. Адже юристи організації знайшли спосіб безоплатної легалізації “євроблях” – точніше, їх законного перебування на українській території. Йдеться про постановку на тимчасовий консульський облік при Генконсульствах України за кордоном.

Тож, схоже, попри важливі кроки, зроблені останнім часом на шляху до розв’язання проблеми авто з іноземною реєстрацією, остаточно врегулювати конфлікт так і не вдалося...

Та наостанок – приємна новина

Віктор Кривіцький хоча б трішки порадував власників “євроблях”, котрі ще мріють потрапити до так би мовити “крайнього пільгового вагона”: 22 лютого усі вітчизняні митниці працюватимуть “до останнього клієнта” – аж до півночі. При цьому на позитивний результат можуть розраховувати усі, хто встигне до цього часу подати декларації і не матиме проблем з документами. Навіть якщо їхні авто не встигнуть оформити за добу у п’ятницю, це зроблять наступної доби – зі збереженням усіх умов пільгового режиму.

Владислав Обух, Київ

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-