Україна продає світові харчі, а варто додати - технології - 19.01.2018 20:39 — Новини Укрінформ
Україна продає світові харчі, а варто додати - технології

Україна продає світові харчі, а варто додати - технології

Аналітика
1277
Ukrinform
Про український експорт-2017 - коротко: якщо вже й годувати увесь світ, то включно з далекими острів’янами. Але цього замало для позитивного сальдо

Держстат повідомив – експорт українських товарів за 11 місяців 2017 року склав $39,5 млрд, і виріс в обсягах на 20,6% у порівнянні з аналогічним періодом минулого року. Збільшення експорту товарів відбулось за всіма товарними групами і пов’язано зі значним зростанням експортного постачання, в першу чергу, продукції АПК та харчової промисловості. Цього року українці годували не тільки європейців, китайців, арабів та азіатів, а навіть жителів островів Тихого та Атлантичного океанів.

Втім, загальна структура вітчизняного експорту в минулому році майже не відрізнялася від тієї, що склалася в попередні роки. П’ятірка галузей – лідерів нашої міжнародної торгівлі залишається сталою. Хіба що звичайна промисловість обігнала хімічну:

  1. АПК – наторгували на 2,6 млрд дол. (+19,5%);

  2. Металургійний комплекс – на 1,5 млрд дол. (+20,0%);

  3. Гірничо-добувна галузь – на 1,2 млрд дол. (+48,8%);

  4. Промисловість та машинобудування – на 1,2 млрд. (+ 90%);

  5. Хімічне виробництво – на 119,0 млн дол. (на 6,8%).

Певна несподіванка виявилася у географічному вимірі тих частин світу, які показали найбільші темпи приросту імпорту українських товарів:

  1. Австралія та Океанія – 304,4%;

  2. Америка – 59,8%;

  3. Європа – 30,4%;

  4. СНД – 15,6%;

  5. Азія – 12,9%.

Окрім традиційно успішної торгівлі зерном (+15%) цього року Україна досить активно торгувала олією, м’ясом, молоком, живим коропом (споживали, здебільшого, Європа і Азія), маслом (найбільші обсяги постачалися в Африку, Океанію), медом, яйцями (Азія, Африка). Вперше українські продукти постачалися на Багамські острови та острови Кука.

Найбільшими торговельними партнерами України все ж таки залишаються країни ЄС. Питома вага цих країн у зовнішньоторговельному обороті товарів України у січні-листопаді 2017 року сукупно становила 41,3% (оборот збільшився на 26,2% - до 34,7 млрд дол.). Ключовими торговельними партнерами України є також Китай, Туреччина та США. На їх частку припадає відповідно 8,4%, 4,0% та 3,6% зовнішньоторговельного обороту товарів.

І – увага: обсяг торговельних відносин з Росією складає менше 2% в загальному обсязі міжнародної торгівлі.

З одного боку, ми нарощуємо свій експортний потенціал, виходимо на нові ринки, але з іншого, в цілому за результатами року Україна купила за кордоном товарів на 5 млрд доларів більше, ніж продала. Три країни, у торгівлі з якими Україна має найбільший додатній результат – це Єгипет (+1,6 млрд доларів), Індія (+1,5 млрд доларів) та Туреччина (+1,2 млрд доларів).

Найбільше торгове «фіаско» ми поки що терпимо у Німеччині (-3,3 млрд доларів), Китаї (-3 млрд доларів), Росії (-2,7 млрд доларів) та Білорусі (-1,9 млрд доларів). Зрозуміло, що з Німеччиною тяжко змагатися в плані технологічності її експорту, з Китаєм – в його собівартості та агресивному маркетингу, а от через Білорусь, здається, в Україну йде (через існуючі обмеження та митні перепони) основний імпортний потік з Росії.

Отже, із експортних досягнень можна визначити, як мінімум два: по-перше, йде поступове нарощування обсягів після кризи 2014-2015 років. Додати одразу п’яту частину – це немало. По-друге, маємо відчутне розширення географії, яке означає, що вітчизняний експорт стає дедалі диверсифікованим, а значить менш вразливим. Звичайно, ніяка Океанія не забезпечить за обсягами тих товарних потоків, які ми втрачаємо через війну зі своїми колишніми «братами», але є Африка та Азія, де з радістю чекають на українське зерно і м’ясо, є Близький Схід, який готовий споживати нашу олію і яйця, тощо. Іншими словами, якщо ставити собі за ціль прогодувати значну частину населення земної кулі – то це нам під силу. Але на експорті продуктів, як бачимо, далеко не проїдемо. От якщо ще зуміємо технологіями конкурувати, як на внутрішньому ринку, так і світовому – отоді і на позитивний результат можна розраховувати.

Марина Нечипоренко, Київ

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-
*/ ?>