Шість новацій закону про приватизацію державного майна

Шість новацій закону про приватизацію державного майна

Блоги
2411
Ukrinform
Ухваливши 266 голосами закон «Про приватизацію державного майна» парламент відкрив шлях до прозорої приватизації.

Коли Міністерство економіки за дорученням прем'єр-міністра Володимира Гройсмана розробляло законопроект, його фахівці намагалися закласти норми, які дозволили б зробити процес приватизації максимально прозорим, відкритим, максимально мінімізуючи корупційні ризики.

ЯКІ ГОЛОВНІ НОВАЦІЇ УРЯДОВОГО ЗАКОНУ?

1). Усувається можливість маніпуляцій із державним майном.

Всі об’єкти державної власності, які можуть бути продані, розподілені на дві групи: об’єкти великої приватизації і об’єкти малої приватизації. Об’єкти великої приватизації – обмежена кількість особливо важливих підприємств, перелік яких затверджується Кабміном (близько 50-60 з 800). 

Перелік приватизації подібних об’єктів, що перебувають у державній власності, затверджує Фонд держмайна, в комунальній – місцевою радою. Переліки є відкритими. 

Об’єкти малої приватизації продаються шляхом відкритого інтернет-аукціону. Об’єкти великої приватизації реалізуються на аукціоні з залученням інвестиційного радника. 

2). Прискорюється процес приватизації шляхом зменшення терміну підготовки об’єкту до приватизації. Також зменшуються вимоги до гарантійного депозиту учасників торгів (з 5-20% до 5% від стартової ціни). 

3). Об’єкти малої приватизації продаються тільки через інтернет-аукціони.

Малі підприємства продаються в стандартному порядку через інтернет-аукціон (наприклад, Prozorro.Продажі). Це дозволить суттєво стимулювати малу приватизацію, мінімізувавши водночас корупційні ризики на місцевому рівні. 

4). Створюються умови для залучення широкого кола реальних інвесторів до придбання великих об’єктів приватизації. Наприклад готувати великі об’єкти до продажу буде радник – один із найбільших світових інвестиційних банків, який обиратиметься на конкурсі. 

Наприклад, для виробництв – UBS, Citi, JP Morgan. Радник готуватиме інформаційний пакет про виставлений на продаж об’єкт, формуватиме пропозицію стартової ціни, шукатиме потенційних покупців. Залучення радника з ім’ям до передприватизаційної підготовки великих об’єктів дозволить розширити коло потенційних інвесторів. Відтак зросте конкуренція та фінальна ціна продажу. 

По завершенні підготовки об’єкту до продажу ФДМУ оголошує про проведення аукціону, встановлює стартові умови на основні пропозицій радника. умови продажу в т.ч. стартову ціну затверджує уряд. Далі оголошується конкурс і відкривається прийом заявок, які ретельно перевіряються, в тому числі на предмет походження коштів. Така перевірка унеможливить участь у торгах осіб, пов’язаних з країною-агресором. Об’єкт продається на аукціоні. 

5). Для інвестора створюються сприятливі умови для початку роботи. Зокрема, забороняється порушення справ про банкрутство протягом 1 року з моменту продажу об’єкту. Це дасть можливість інвестору розрахуватися з боргами та не втратити підприємство на користь кредиторів. Також до 3-х років обмежується строк можливого оскарження результатів продажу, що не дозволить рейдерам втягнути інвестора в нескінченну судову тяганину.

6). Вперше інвесторам надається можливість вирішення спорів з державою в міжнародному арбітражі (застосування права іноземних держав за згодою сторін). Зазвичай інвестори будуть зацікавлені у використанні англійського права, яке найбільше захищає права обох сторін. Чому уряд запропонував цю новацію? По-перше, це сприятиме розширенню кола потенційних інвесторів. По-друге, ця норма стане запобіжником від корумпованої вітчизняної судової системи, гарантією неупередженого розгляду справи. 

Прийняття закону не означає, що держава повністю позбудеться своїх активів. В державній власності залишаться стратегічні підприємства, а також об’єкти, які виконують важливі державні, соціальні та інші функції. Про продаж таких об’єктів не може навіть йтися. Решта неефективних або взагалі фактично «мертвих» підприємств мають бути якомога швидше приватизовані. Запуск тисяч підприємств стане додатковим потужним стимулом розвитку вітчизняної економіки. 

Тепер головне завдання суспільства – прослідкувати належне виконання закону на центральному та місцевому рівнях. За умови належної імплементації та прозорої приватизації це дозволить залучити реальних інвесторів до країни, віродити промислове виробництво, суттєво наповнити державний та місцеві бюджети і зробити реальну історію успіху для країни.

Віктор Таран
 

* Точка зору автора може не збігатися з позицією агентства
Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-