Ринок доставки: Чи є альтернатива лідерам?

Ринок доставки: Чи є альтернатива лідерам?

Аналітика
Укрінформ
Який поштовий оператор доставить кореспонденцію швидше, а який обійдеться дешевше

Суспільство цінує свій час не менше, ніж гроші. Так було, і так є. Втім, тут і криється головна заковика в роботі вітчизняних поштових операторів. Українці люблять дешево, але хочуть швидко. І те, і інше, як правило не подається в комплекті."Якщо ціна невисока, якість точно кульгає..."

Так воно чи ні, а ще про сплячу конкуренцію, «агресивний маркетинг» та прогалини на ринку пошти й логістики дізнавався Укрінформ.

Загалом ринок доставки в Україні в останні роки переживає сплеск. З'явилося багато приватних поштово-логістичних операторів, що доставляють кореспонденцію протягом однієї- двох діб. Водночас, з оновленою командою та новими планами тримається на плаву і традиційна державна «Укрпошта», що входить до Всесвітнього поштового Союзу.

Та якщо п'ять років тому пальма першості в обміні листами та посилками між українцями була за «Укрпоштою», то сьогодні дехто з приватних гравців рішуче претендує на нішу монополіста.

Компанія «Нова пошта», чий транспортний парк на початку 2000-х складали два легковики, і чия мережа нині охоплює понад 62% населення, своїм яскравим червоним кольором продовжує переманювати і пересічних споживачів, і бізнес.

Не хочуть поступатися, але таки поступаються «Міст Експрес», «ІнТайм», «Автолюкс», «Делівері», «Нічний експрес». Та,попри це, лишаються на слуху.  

Для споживача ж тут дві біди - він не завжди розуміє, на кого орієнтується оператор, та не завжди бачить альтернативу лідерам ринку. Спробуємо допомогти йому в цьому розібратися.

МЕРЕЖА ВІДДІЛЕНЬ

Попри появу конкурентів, «Укрпошта» залишається компанією з найбільшрозгалуженою мережею. Це понад 12 тис відділень, 10 тисяч з яких знаходяться у сільській місцевості.

Така цифра пояснюється низкою державних зобов'язань, що покладаються на структуру і котрі не виконує жоден інший гравець на ринку. Це, передусім, доставка пенсій, періодичних видань тощо.

А от серед приватних компаній вже не перший рік лідирує «Нова пошта», яка від початку подавала себе як альтернативу існуючій системі.

« «Нова пошта» обрала стратегію розвитку - бути ближчою до клієнта, і свого часу дуже агресивно відкривала відділення по всій Україні, стаючи дійсно ближчою до клієнта», - розповідає експерт з питань ринку зв`язку керівник Ukrainin E-commerce Expert Ірина Холод.

На сьогодні організація має понад 2 тис відділень, які працюють з восьмої ранку до дев'ятої вечора по всій країні, в тому числі, районних центрах. Це дає можливість забрати свою доставку дорогою на роботу, в обідню перерву, словом, тоді, коли це зручно.

Другу позицію за розгалуженістю мережі серед приватних компаній посідає служба експрес-доставки «ІнТайм», у неї - понад 550 стаціонарних відділень та  1,5 тис поштоматів, що, до речі, більше, ніж у основного приватного конкурента. Склади «ІнТайм» також є як в обласних, так і в районних центрах. Не дісталися вони поки хіба що до сіл.

Так, у «ІнТайм» є відділення, які працюють з посилками до 30 кг і документами. Також в  межах міста знаходяться і великі відділення, що обслуговують вантажі понад 30 кг. Саме така практика поділу успішно діє за кордоном, тому що посилки та вантажі вимагають принципово різного підходу до прийому, сортування та відправлення. Як правило, такі великі склади розташовуються у промислових зонах.

ДОСТАВКА ДО ДВЕРЕЙ

Красиве французьке слово «кур'єр» в Україні нерідко асоціюється з очікуванням та невдоволенням. Наш споживач, на жаль, часто стикається з недосконалістю саме цього виду сервісу.

«Точність кур'єрської доставки у всіх гравців нашого ринку ще страждає. Доставка в тимчасові інтервали - це, ну скажімо, вдається не всім і не завжди. Тобто, її декларують, обіцяють, але не скажеш, що вона виконується у 100% випадків якісно, і людині не потрібно сидіти на одному місці й чекати», - розповідає Ірина Холод.

Як показала практика, через недовіру до послуги «доставка до дверей» споживач сьогодні віддає перевагу саме роботі відділень. Для людини пріоритет - зекономити власний час.

Єдина служба доставки, яка вивела сектор кур'єрських послуг в свій пріоритет розвитку, - це «Міст Експрес».

Компанія дотримується західної моделі функціонування, що логічно, пригадавши її канадське «коріння» (є частиною міжнародної корпорації Meest Corporation Inc). Доставка до дверей - головна конкурентна перевага цієї компанії.

Мінус в тому, що в оператора досі відносно невелика проникність у районні центри. Зате він покриває 44% населення завдяки великим містам, де нараховується близько 500 відділень.

 МІЖНАРОДНА ДОСТАВКА

Попри те, що стару добру «Укрпошту» в останні роки дещо посунули на внутрішньому ринку України, в міжнародній доставці компанія залишається успішною.

Національний оператор здійснює перевезення посилок та вантажів по всьому світу. Перевагу забезпечує і членство у Всесвітньому поштовому союзі, що передбачає певні пільги для проходження митних процедур.

Другим гравцем на ринку міжнародної доставки не перший рік залишається компанія «Міст Експрес», котра 20 років існує на вітчизняному ринку і довгий час спеціалізується виключно на міжнародній доставці. Перевагою тут є наявність традиційно величезного трафіку з Європи і Північної Америки.(У випадку ж "Укрпошти" - це, в першу чергу, Китай (доставка з популярних AliExpress, Taobao).

"Пункт міжнародного поштового обміну дозволяє з точки зору митних процедур робити це (міжнародну доставку -ред.) - по-перше набагато швидше. По-друге, якщо там пересуваються матеріальні цінності - набагато простіше оформлення, потрібне менше рухів з боку отримувача. Міжнародний пункт поштового обміну це певна така монополія, яка є у "Укрпошти" і ще декількох компаній," - розповідає експерт ринку, власник маркетинг-групи OSD group, президент Української асоціації директ-маркетингу Валентин Калашник.

«Нова пошта» запустила міжнародну доставку лише наприкінці минулого року, тому як гравець на міжнародному ринку вона ще слабка. Дочірня компанія Nova Poshta International займається доставкою у 200 країн світу. Поки найкраще налагоджений процес доставки в Молдову та Грузію. Недолік даної послуги у тому, що доступна вона лише при відправленні з/в Київ попри минулорічні обіцянки розширення в Україні.

Окрім трьох операторів, що орієнтуються на увесь ринок, є компанії, що забезпечують певні напрямки. Найчастіше вони співпрацюють з бізнес-клієнтами.

Наприклад, «Укр-Китай Коммуникейшн» вже 10 років працює з Китаєм у сфері доставки для приватних підприємців та середнього бізнесу. Міжнародні доставки «ІнТайм» теж є партнерським проектом, зорієнтованим на доправку шин.

БЕЗПЕКА ПОСИЛКИ

Насправді безпека посилки залежить від декількох факторів. Найперший і дуже простий - упаковка має бути щільною, цілісною, обмотаною скотчем і з цупкого картону.

У компаній, як правило, є відеоспостереження, яке на кожному етапі сортування і переміщення посилок відстежує їх стан. Якщо ж раптом побачили, що ваша посилка дійшла надірваною, ви можете написати відмову або претензію, і тоді поштовий оператор зобов'язаний реагувати.

Також існує так звана оціночна вартість. «Нова пошта», «ІнТайм» до вартості доставки включають оціночну вартість, свого роду страховий платіж. Компанія компенсує вартість доставки, якщо з вашим товаром щось трапилося з її вини. В «Укрпошті» також є звичайна доставка, а є з оціночною вартістю, тоді вона виходить дорожче.

Відстеження посилки (трекінг) сьогодні практикують фактично всі, в тому числі, державна поштова служба.

БЮРОКРАТИЗМ - ЗДОЛАННИЙ?

Однією з причин, чому сьогодні приватні оператори обскакали «Укрпошту» на ринку, є величезна кількість «необхідних» папірців, які незрозуміло де брати, кому потім тицяти і навіщо взагалі з ними мати справу.

«Укрпошта - це велика, все ще бюрократична структура пострадянського часу. Цих бюрократичних процедур у неї величезна кількість, вони існують і гальмують розвиток самої «Укрпошти», - зазначає Ірина Холод.

Про те, що з державною компанією важко знайти спільну мову говорять не лише випадкові споживачі, скаржаться й потенційні або екс-бізнес-клієнти. Низький рівень автоматизації та «недотягування» до критеріїв співпраці провокує партнерів на перехід до конкурентів.

«Щоб почати щось робити, потрібна автоматизація. Ми не могли знайти спосіб автоматизувати роботу з "Укрпоштою". Тут дуже велика бюрократія», - скаржиться керівник інтернет-магазина F.ua Дмитро Покотило.

Водночас, новий генеральний директор "Укрпошти" Ігор Смілянський в рамках Ukrainian E-commerce Congress розповідав про плани зміни роботи державного оператора в бік більш комерційної складової, з підвищенням якості та швидкості. Зокрема, «Укрпошта» вже декілька місяців пропонує споживачам окрім стандартної, доставку-експрес посилок та листів. А з початку вересня послугу в тестовому режимі розширили до районних центрів та сіл. Це дає перевагу і в ціновій політиці: така доставка обійдеться дешевше, ніж за тарифом «Нової пошти».

ЦІНА ЗА БРЕНД

Якщо порівняти середню вартість посилки вагою 2 кг за принципом доставки «Відділення-відділення», то отримаєм наступну цінову політику:

Укрпошта - 16 грн;

Укрпошта Експрес - 25 грн;

Нова Пошта - 35 грн;

Міст Експрес - 30 грн;

Ін Тайм - 30 грн;

Делівері - 19 грн;

САТ - 22 грн;

Нічний експрес - 26 грн.

Так, найдорожче обійдуться тарифи «Нової пошти».

Яскравий бренд зробив з цього поштового оператора лідера з найвищими цінами на ринку доставки у відділення і можливість диктувати бізнес-партнерам свої умови співпраці в якості монополіста.

«У «Нової пошти» є можливість, будучи по суті монополістом, мати цінову надбавку до звичайної ціни на ринку десь приблизно 20-30% за рахунок розвинутості бренду. На сьогоднішній день вони просто фантастично змогли з одного боку бути монополістом, з іншого - мати найвищі тарифи в країні», - зауважує Валентин Калашник.

Дещо інша тенденція простежується в адресній доставці. Її неважко проаналізувати на прикладі доставки вантажів. Тут ковдру на себе перетягує «Автолюкс», «САТ», «Ін Тайм», який спеціалізується на відправленні вантажів, та «Нічний експрес». Останній має близько 90 відділень в українських містах. За прямими маршрутами (Київ-Дніпро, Київ-Львів і т.д.), компанія здійснює доставку за одну ніч.

Наприклад, п'ятдесятикілограмовий товар від дверей до дверей різні оператори в середньому вам надішлють за такими цінами:

Нова Пошта - 149 грн;

Міст Експрес - 167 грн;

Ін Тайм - 231 грн;

Делівері - 201 грн;

САТ - 235 грн;

Нічний експрес - 229 грн.

Автолюкс - 235 грн.

РИНОК, ЯКИЙ НІХТО НЕ РЕГУЛЮЄ

На сьогодні поштова індустрія в Україні безперечно розвивається та демонструє лише позитивну динаміку. Якщо два роки назад «Нова пошта» була єдиним гравцем, здатним створити бренд, то нині той же «ІнТайм» змінив імідж, вклавши 180 млн грн у власний розвиток, і навіть запустив рекламу на телебаченні.

Однак ринок водночас продовжує йти шляхом, коли кожен оператор створює свою власну мережу. По місту паралельно бігають машинки до відділень, фактично створюючи надмірну інфраструктуру.

«Якби НКРЗІ як орган задав якісь правила недискримінаційного використання інфраструктури один одного, то не треба було б створювати цю надмірну інфраструктуру і відповідно не треба було її утримувати. І собівартість операцій значно знизилася б», - наголошує Валентин Калашник.

Свого часу Датська пошта скоротила більш як 30% мережі власних відділень. Вони виявились непотрібними за умови використання приватної мережі поштоматів.

В Україні були подібні спроби використати недозавантажену інфраструктуру «Укрпошти» шляхом видачі через її відділення посилок «Міст Експрес» і «Нової пошти». Але тоді піднявся шум щодо експлуатації мережі національного оператора.

Якби ж на рівні регулятора були задані правила гри для всіх, це було б і вигідно всім. Адже багато де відкривати пункти видачі просто економічно недоцільно.

Так чинить Європа, зокрема, країни Бенілюксу. Таким же чином можна було б автоматично вирішити проблеми віддалених регіонів, де окрім відділень «Укрпошти» досі нічого нема.

Людмила Росік, Київ.

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-