Вигода пасажирам чи загроза таксистам? Що дасть прихід в Україну Uber

Вигода пасажирам чи загроза таксистам? Що дасть прихід в Україну Uber

Аналітика
Укрінформ
Найбюджетніші служби таксі в Україні вже використовують схему, схожу на Uber

Наприкінці минулого року Міністерство інфраструктури анонсувало появу в Україні нового транспортного сервісу. Заступник міністра Володимир Омелян повідомив, що відомство провело зустріч із представниками американської компанії Uber. «Разом з Романом Хмілем (директор департаменту стратегічного розвитку дорожнього ринку автоперевезень Мінінфраструктури) зустрілися з компанією Uber. Предметна розмова і повне взаєморозуміння. Питання «Вам шашечки, чи їхати?» втратить свою актуальність. Soon», - написав Омелян у Facebook. Втратить, чи не втратить, поки що не зрозуміло, але події почали розвиватися досить стрімко... 

Вже 16 лютого у ЗМІ з'явилася інформація, що посередник онлайн-сервісу Uber в Україні почав набір водіїв. У сервісу з'явився офіційний партнер Uberlin.com.ua.

«Наша компанія має досвід роботи з Uber у Росії. Через нас можуть підключатися водії, які не мають ПП або юридичної особи», - розповіли консультанти сайту. Зазначалося також, що компанія допомагає з отриманням ліцензії таксі. Безпосередньо до самого проекту Uber.com можуть підключатися юридично оформлені водії.

Представник Uberlin повідомив також, що офіційний запуск проекту Uber в Україні планується в першому кварталі цього року - в Києві і Львові. Однак, не виключають, що Uber запуститься і в інших містах з населенням понад 500 000 чоловік: Одеса, Харків, Дніпропетровськ.

На сайті Uberlin вказали, що комісія для водіїв, які почнуть із ним роботу, становитиме 6%, при виконанні 40 поїздок на тиждень. Крім того, додатково потрібно буде сплатити податок - 5%. Також можна платити комісію кожен день у розмірі 10% від замовлень. Є і фіксований тариф - 500 грн на тиждень.

Ніби передчуваючи не зовсім позитивну реакцію на свою потенційну присутність в Україні, зокрема, з боку таксистів та інших перевізників, представники компанії поспішили запевнити, що мобільний сервіс замовлення таксі Uber працюватиме в Україні легально. «Uber в Україні буде працювати у відповідності з місцевим законодавством. Uber в Україні буде працювати тільки з індивідуальними підприємцями і юридичними особами, які матимуть всі необхідні документи для здійснення своєї діяльності, в тому числі ліцензію», - запевнила менеджер з комунікації компанії Uber Євгенія Шипова. За її словами, Uber в Україні буде представлений чеською юридичною особою і управлятиметься командою місцевих фахівців. У відповідь на застереження київських таксистів, які анонсували акцію протесту проти запуску сервісу, Шипова зауважила, що завдання зруйнувати існуючий в Україні ринок перевезень немає.

«Навпаки, Uber значно розширює ринок, створюючи додатковий попит на поїздки з боку користувачів. Це створює додаткові економічні можливості для сотень водіїв, тобто - можливість додаткового легального заробітку. Гроші за поїздки стають частиною місцевої економіки і додатковим джерелом для податкових надходжень. Всі розрахунки за поїздки відбуваються виключно за безготівковим розрахунком, що гарантує прозорість», - сказала представник компанії Uber. Офіційні умови, тарифи і умови співпраці з водіями-партнерами будуть оголошені в день запуску сервісу, додали у компанії.

Та, вочевидь, в Uber виявилися непереконливими. 25 лютого таксисти Києва  - близько 500 машин, як і обіцяли, провели акцію під будівлею Київської міської держадміністрації, що супроводжувалася палінням шин. Щоправда, голова Профспілки таксистів України Василь Попик заявив, що таксисти не виступають проти сервісу Uber, а їх головна вимога - щоб ринок таксі працював у правових рамках, щоб закон працював для всіх учасників. Та самі таксисти не вбачають доцільності у запуску цього сервісу і вимагають від міської влади втрутитись у це питання. Зокрема, голова правління Української таксомоторної асоціації Андрій Антонюк заявив: «Київські таксисти не бояться Uber, вони нічого не мають проти цієї компанії. Uber був успішний у Європі, Америці, де ліцензія на таксі коштує дорого, а Україна їм потрібна лише для галочки», - сказав він. Більше того, Антонюк запевнив, що до підпалу покришок таксисти не мають відношення, і акція є мирною. 

Як там не було б, але вогонь від шин довелося гасити правоохоронцям і пожежникам. 

ЧИ СПРАВДІ ТАКСИСТАМ ВАРТО БОЯТИСЯ 

По суті. Uber - американська компанія (м. Сан-Франциско), яка створила однойменний мобільний додаток для пошуку, виклику та оплати таксі або приватних водіїв. На початку своєї історії стартап співпрацював тільки з власниками автомобілів представницького класу. Однак у 2012 році був представлений сервіс UberX, який запропонував клієнтам бюджетні поїздки на менш розкішних автомобілях. Наприкінці 2015 року капіталізація компанії Uber досягла 62,5 млрд доларів.

Для замовлення авто клієнт повинен вибрати місце призначення і тип автомобіля. При необхідності можна вказати особливі побажання. Після цього вже видно попередню оцінку вартості поїздки. Коли водій підтвердить замовлення, клієнт отримає можливість ознайомитися з особистими даними свого майбутнього «візника» - фотокарткою, ім'ям, прізвищем, а також інформацією про автомобіль.

Після того, як пасажир досягне фінальної точки маршруту, він може залишити автомобіль без оплати - додаток сам спише гроші з його банківської картки, вартість визначається з огляду на дальність і тривалість поїздки.

На сьогодні Uber працює в 383 містах і 68 країнах, у тому числі в Росії, Індії, США, Китаї і навіть у столиці Білорусі - Мінську.

ФРАНЦІЯ. ДВА РОКИ ВІЙНИ ТАКСИСТІВ І UBER

Водночас, у Франції прихід Uber на ринок перевезень призвів до неабияких труднощів. Конфлікт інтересів між місцевими таксистами та приватними перевізниками, які почали використовувати нову американську систему виклику авто UberPOP, виник понад два роки тому і триває досі. У грудні 2014 року обурені таксисти вийшли на вулиці Парижа, розпочали страйк і перекрили кілька столичних вулиць та під'їзди до аеропортів «Руассі-Шарль-де-Голль» та «Орлі».

На думку представників профспілок таксистів, запроваджена у Франції система кол-центрів є незаконною, оскільки її диспетчери зв'язують замовників не з професійними таксистами, а з приватними водіями. Врегулювати конфлікт зобов'язався французький уряд. Офіційний представник уряду одразу заявив, що з 1 січня 2015 року у Франції набуде чинності закон, згідно з яким недобросовісних конкурентів буде притягнуто до відповідальності, зокрема до 2 років позбавлення волі та 300 тис. євро штрафу. Йшлося про організаторів системи залучення пасажирів перевізникам, які не мають відповідної ліцензії.

Водночас, ще на початку грудня 2014 року господарський суд Парижа визнав надання спірних послуг UberPOP законним. Система була запущена на базі інтернет-платформи, яка через додатки в сучасних смартфонах розсилала запрошення на замовлення таксі за цінами, нижчими від ринкових. Через таку конкуренцію й почали страждати гаманці таксистів. По всій країні "постраждалих" таксистів налічувалося близько 60 тис. осіб.

Конфлікт повторно загострився влітку 2015 року. Попри ухвалений закон та обіцянки уряду захистити інтереси перевізників, сотні таксистів знову заблокували міжнародні аеропорти «Орлі» й «Руассі-Шарль де Голь» та вулиці кількох французьких міст, протестуючи проти «дикої конкуренції» з боку компанії-розробника додатку для смартфонів та мобільних телефонів UberPop, який продовжив забезпечувати короткострокову оренду автомобілів. Учасники страйку блокували вулиці та транспортні вузли у Парижі, Тулузі, Марселі, Ніцці, Ліоні, Страсбурзі та інших містах. Таксисти перекрили кілька транспортних артерій довкола Парижа.

Головною причиною акцій протесту організатори називали недобросовісну конкуренцію. Ситуацію ускладнило й те, що послугами UberPOP почали користуватися конкуренти таксистів, приватні перевізники, які пропонують послуги з автоперевезень без відповідних маркувань автопарку. Профспілки обурені тим, що автомобілі таких компаній без спеціальних світлових вивісок не лише виконують замовлення з перевезення пасажирів, а й забирають людей на вулицях, реагуючи на підняту руку. Водночас, велика кількість потенційних клієнтів французьких таксистів стала користувачами додатків UberPop. Мережа клієнтів компанії лише влітку налічувала 400 тис. користувачів. При цьому таксистів обурило, що їхні «нові конкуренти» є фізичними, а не юридичними особами, не сплачують соціальні внески та податки, не пройшли 250-годинні навчання, щоб отримати ліцензію, за яку потрібно сплатити від 50 тис. до 230 тис. євро. Причому, водій подає відповідні документи до префектури поліції і сплачує цю суму з власної кишені (водночас, треба зазначити, що банки готові надавати кредити як на авто, так і на ліцензію, але - під заставу). Згідно з французьким законодавством, водіям, які не зареєстровані як таксисти або водії приватної компанії-перевізника (VTC), загрожує штраф 15 тис. євро, однак, незважаючи на це, їхня кількість лише зростає. 

Під час акцій протесту сталися сутички між поліцією та таксистами, у результаті яких постраждало 7 правоохоронців, було пошкоджено 70 автівок приватних перевізників, 10 осіб було арештовано.

Влада знову обіцяла врегулювати ситуацію. Прокуратура Парижа заарештувала двох керівників компанії, що надавала послуги з пасажирських перевезень Uber, звинувативши їх у «незаконній діяльності». За словами представника профспілки таксистів FTI Абделькадера Моргадо, через популярність нового сервісу втрати французьких таксистів становлять 40% упродовж 2-х років. Втім, проблему так і не було вирішено. І ось цього року, наприкінці січня профспілки знову вивели на вулиці французьких міст понад тисячу таксистів. Ситуація загострилася. Мали місце численні конфлікти між таксистами, приватними перевізниками та поліцією. Таксисти перекрили кілька ділянок обвідної траси в Парижі та столичні аеропорти. Внаслідок зіткнень поліція заарештувала 24 особи.

Водночас, суд Парижа ухвалив рішення, згідно з яким всесвітньовідома Uber повинна сплатити 1,2 млн євро таксистам за створення умов недобросовісної конкуренції. Як виявилося, представники французької філії надавали преференції замовлень саме приватникам, а не таксистам.

Проте паризькі таксисти продовжили акції протесту і звинуватили «приватників» у тому, що ті «відбирають їхній хліб». Підтримати французьких колег до Парижа приїхали таксисти з Іспанії, Італії, Бельгії. Таксисти страйкували з плакатами в руках, у яких закликають до відставки міністра економіки Франції Емануеля Макрона. Страйкарі звинуватили уряд у тому, що він не хоче врегулювати конфлікт між таксистами та приватними транспортними компаніями, у т.ч. сервісною службою замовлення авто Uber, і збираються вирушити до міністерства економіки.

Прем'єр-міністр Франції Мануель Вальс пообіцяв профспілкам врегулювати ситуацію, але паризькі таксисти скептично поставилися до результатів переговорів глави уряду та представників їхніх профспілок. Серед обіцянок Вальса було посилення контролю за приватними перевізниками (VTC). Зокрема, йшлося про запровадження щотижневих перевірок конкурентів таксистів. Проте питання щодо виділення дотацій найбільш уразливим власникам таксі, як того вимагали страйкарі, залишилося відкритим. У переговорах, крім глави уряду, також взяли участь міністр внутрішніх справ Франції Бернар Казньов, державний секретар з питань транспорту Ален Відал та кілька депутатів. Представники трьох профспілок FO, CFDT та CDCTP, а також асоціації «Таксі Франції» пообіцяли припинити блокування основних транспортних артерій Парижа. 

І зараз урядовці шукають ефективну модель врегулювання ситуації. Скепсис не залишив таксистів, а UberPOP продовжує набирати кількість нових користувачів, яка зросла вже майже до півмільйона осіб.

Нагадаємо, що діяльність UberPOP була заборонена судами Іспанії, Нідерландів та Індії. Данська, бельгійська та норвезька влада очікують на відповідні судові рішення. Асоціації таксопарків в Італії також переконали міланський суд заборонити додаток для короткострокової оренди автомобілів UberPop на тій підставі, що його оператор веде нечесну конкурентну боротьбу і ставить під загрозу безпеку пасажирів.

ХТО ВИГРАЄ ВІД ЗАПРОВАДЖЕННЯ UBER? ХТО ПРОГРАЄ?

Своєму глобальному успіху Uber зобов'язаний демпінговою ціновою стратегією. Водії Uber, яких компанія називає «партнерами», зазвичай, не проходять ліцензування як перевізники служб таксі. Також стартап має можливість економити на податках. За рахунок цих і деяких інших факторів, ціна послуг Uber часто є нижчою, ніж середня на ринку.

Наприклад, у Москві вартість подачі UberX - 50 рублів, кожен кілометр шляху і хвилина поїздки - ще по 8 рублів. Таким чином, шлях у 6,5 кілометра по центру міста обійдеться пасажирові у 200 рублів (близько 75 грн). Для порівняння, аналогічна по відстані поїздка в Києві коштуватиме 60-80 гривень.

Uber зможе здешевити поїздки на таксі. Однак це стосується не всіх сегментів, а лише середнього і дорогого. Найдешевші служби таксі Києва вже працюють за методом «а-ля Uber», так що навіть реальний Uber навряд чи зможе з ними змагатися.

Для водіїв Uber пропонує відмову від готівкового розрахунку, систему контролю пасажирів. Остання здійснюється завдяки тому, що кожен користувач Uber прикріплює до свого аккаунту банківську картку. Це означає, що користуючись послугами Uber, людина не зможе вчинити будь-яку дію анонімно. Водій і пасажир Uber можуть поставити один одному оцінки, на підставі яких формується рейтинг візників і клієнтів. Особи з найнижчими рейтингами можуть бути заблоковані системою.

Uber в Україні навряд чи застосує свою звичайну стратегію демпінгу та забере найбюджетнішу нішу. Однак базовий варіант сервісу UberX зможе стати конкурентом існуючим службам таксі середнього і високого класу, тоді як UberBlack остаточно відбере ще й верхній сегмент ринку автомобільних перевезень. У результаті, всі середні й великі київські фірми таксі ризикують залишитися без роботи.

ЧИ Є ПОДІБНІ СЕРВІСИ В УКРАЇНІ?

Так, українці мають можливість користуватися схожим сервісом виклику таксі Uklon, у якого є додатки під різні мобільні операційні системи. Вартість поїздок Uklon можна прирівняти до ціни Uber у Москві.

Найбюджетніші служби таксі використовують схему, схожу на Uber, тільки замість додатка для виклику застосовується старий-добрий телефон, а розрахунок відбувається готівкою. Реєстрація водіїв у системі відбувається в форматі online, без будь-якої перевірки з боку служби таксі. Натомість водій отримує логін і пароль до додатка (який він попередньо скачав на свій телефон, посилання є на сайтах служб таксі), і доступ до ефіру служби таксі. Очевидно, що конкурувати з цим сегментом компанії Uber буде дуже складно.

Максим Мордовцев, Київ. Роман Сущенко, Париж 

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-