Не все втрачено для відродження в Україні суднобудування
Стан суднобудування України. Важлива конкурентна перевага нашої держави – суднобудування України – знаходиться в украй важкому стані. Гірше було тільки в березні-квітні 1944 року після завершення звільнення від загарбників суднобудівних регіонів України. Держава несе величезні втрати ВВП – десятки млрд дол. щорічно. Деградує відповідна важлива частка науково-технічного потенціалу. Під загрозою конче потрібне створення сучасних ВМС.
Причини. 1. Відсутність спеціального, цілісного державно-приватного регулювання суднобудування, котре мають всі більш-менш розвинені морські держави Світу (США, Японія, Південна Корея, Китай та інші);
2. Украй несприятлива динаміка розвитку морського кластеру Світу у цілому та (як похідна) суднобудування, зокрема.
3. Демонстративне руйнування Росією усталених зв’язків із українським суднобудуванням (та ВПК у цілому).
Не все втрачено для повноцінного відродження суднобудування. Географія, економіка України та переважно ворожий стан стосунків із Росією вимагатимуть розвитку і морської індустрії у цілому, і суднобудування, у тому числі. Українці це добре розуміють і за роки Незалежності (в ринкових умовах) в нас на засадах самоорганізації виникли:
1. Цілком сучасні конструкторські бюро, котрі використовують досконалі системи автоматизованого проектування та успішно працюють на світових (!) ринках (для іноземних замовників). Всього створено 5 КБ, ;
2. Нові (!) малі суднобудівні та судноремонтні підприємства, котрі також активно працюють переважно на світових (!) ринках. Всього створено 15 нових підприємств.
Пропозиції до «Плану…»
Конче необхідно найближчим часом зробити наступне.
1-ше. Прийняти Морську доктрину, у котрій буде:
1) цілісне бачення відновлення та розвитку морської індустрії у цілому та суднобудування, зокрема. Проект розроблено НІСД півтора роки тому;
2) спираючись на широко відомий світовий досвід, визначена система регулювання морської індустрії, включаючи й суднобудування;
3) створення державно-приватного холдингу суднобудування.
2-ге. Прийняти закони, котрі визначать спеціальне регулювання суднобудування, спираючись на широко відомий світовий досвід. Йдеться, головним чином, про спеціальне податкове регулювання. Його використання протягом 2000-2004 рр. дало додаткових поступлень у бюджети на 1,025 млрд грн.
3-тє. Розпочати впровадження вже прийнятого закону про стимулювання експорту 2142а. Доступність до кредитування експорту активно сприятиме розвитку суднобудування.
4-те. Створити при КМУ на громадських засадах спеціальний консультативно-дорадчий орган з розвитку морської індустрії у цілому та суднобудування зокрема.
5-те. Розробити та затвердити КМУ дорожню карту щодо розвитку морської індустрії у цілому та суднобудування зокрема.
6-те. Провести парламентські слухання щодо перспектив розвитку морської індустрії .
Віктор Лисицький, президент Асоціації суднобудівників України «Укрсудпром»
* Точка зору автора може не збігатися з позицією агентства
реклама