Кіносічень: Герої та нечисть Закарпаття, такий молодий Спілберг і Голлівуд, що свингує

Кіносічень: Герої та нечисть Закарпаття, такий молодий Спілберг і Голлівуд, що свингує

Укрінформ
Перший кінопрокатний місяць 2023-го, який, усі ми віримо, стане роком рішучої перемоги

Січень 2023-го запрошує нас вирушити у подорож по історії американського кіно, зазирнути на далекий острів та пройтися таємними стежками закарпатських контрабандистів.

З 19 січня

Одного чудового ранку / Un beau matin

Уже знайома українським кіноманам з міжнародної програми Київського тижня критики стрічка француженки Мії Хансен-Льове, яка отримала нагороду асоціації європейських кінотеатрів на Каннському кінофестивалі, розповідає про молоду перекладачку (Леа Сейду), вдову, яка виховує десятирічну доньку і намагається піклуватися про батька (Паскаль Греггорі), чия свідомість поступово занурюється в сутінки хвороби. Не наважуючись відправити його в будинок для людей похилого віку і не маючи сил впоратися з його станом, що дедалі погіршується, героїня, котра давно відкинула думки про особисте щастя, несподівано вступає в любовний зв'язок зі своїм одруженим приятелем (Мельвіль Пупо).

Побудований на ситуаціях і переживаннях, так чи інакше знайомим більшості з нас, фільм Хансен-Льове передає відчуття тлінності буття, розпаду зв'язків, непереборної самотності, почуття, перед яким так багато наших сучасників, котрі втратили віру в Провидіння, яке підкоряє наші радощі й печалі вищому сенсу, що забезпечує нашу зустріч з близькими по той бік домовини, виявляються беззахисними.

Вавилон / Babylon

Автор «Одержимості» та «Ла-ла-ленду» Дам'єн Шазель продовжує досліджувати природу творчості, здатність художника реалізовувати свій талант і при цьому зберігати вірність своїм любовним та дружнім зв'язкам. Дія стрічки розгортається у 1920-х роках у Голлівуді, ще до всеохопного панування звукового кіно, -перспективи, яка багатьом зіркам екрану, обдарованим режисерам і впливовим продюсерам все ще видається нездійсненною і сміховинною. Однак багато хто розуміє, що незабаром все зміниться до невпізнанності, і їм біля конвеєрів нової фабрики зірок може не бути місця; у складні часи вони прагнуть утриматися на кар'єрних сходах, не втративши при цьому людської гідності.

Цікаво, що виконавці головних ролей у фільмі -Бред Пітт і Марго Роббі - нещодавно з'явилися в іншій картині, що відобразила кризовий період американського кінематографа, «Одного разу в… Голлівуді» Квентіна Тарантіно.

Фабельмани / The Fabelmans

У новому фільмі Стівена Спілберга також йдеться про конфлікт між боргом перед близькими людьми та боргом перед творчістю. Водночас видатний режисер розповідає про власне становлення як людини та художника. Під вигаданими іменами він зобразив свою сім'ю, забезпечених і шанованих представників середнього класу, яких, втім, приналежність до цього прошарку не рятує від жорстоких спалахів антисемітизму, зобразив себе самого в юності, захопленого світом екранних мрій, з твердими намірами втілити власні.

Зі слів Спілберга, давньому задуму створити цю художню автобіографію перешкоджало побоювання засмутити близьких, чиї характери та взаємини він збирався втілити. Так, важливими спонукальними причинами героїв виявляється прихована невдоволеність матері сімейства (Мішель Вільямс) через те, що вона була змушена залишити музичну кар'єру, вдовольняючись роллю домогосподарки, і впевненість батька (Пол Дано), інженера-електрика, що мистецтво як професія не пасує серйозній людині.

З 26 січня

Памфір

Повнометражний дебют Дмитра Сухолиткого-Собчука відтворив ключові особливості української мистецької культури з її виразним фантасмагоричним елементом та привабливим регіональним колоритом. Центральний персонаж кіносюжету, дія якого розгортається в закарпатському селі, -контрабандист (Олександр Яценюк), який вирішив перш ніж вийти зі справи, переправити до Румунії великий вантаж сигарет, щоб поліпшити сімейний добробут. Однак під час цієї «останньої, останньої» ходки він перейшов дорогу господареві тамтешніх місць (Олександр Ярема), який очолює місцеву поліцію. У їхнє протистояння вплітається фольклорна містерія, що підсилює одвічність боротьби Добра зі Злом.

Кульмінація поєдинку припадає на святкування Маланки, чиї потішні ритуали з характерним для карнавалу поєднанням тваринного і людського, набувають зловісного виміру, немов знаменуючи торжество перевернутого буття, де ганебне і злочинне стає законним і гідним. Однак, як і сучасна українська дійсність, фільм Сухолиткого-Собчука утверджує надію, що за тріумфом темних сил, що, на перший погляд, видається неминучим, слідує очищення і відродження належного порядку речей.

Серед численних нагород цього головного тріумфатора українського кінороку – п'ять призів Спілки кінокритиків України «Кіноколо», Гран-прі «Молодості», приз за найкращу режисуру та диплом журі ФІПРЕССІ на Фестивалі європейського кіно у Палічі.

Земля Бога / Vanskabte Land

Дія фільму ісландського постановника Глінура Палмасона розгортається в другій половині 19 століття на ісландському острові, куди для будівництва церкви прибуває данський священник, якого сприймають тут не тільки як церковнослужителя, а і як представника далекого і чужого королівства, якому належить ця земля. Герой намагається налагодити стосунки з місцевими, заходившись вивчати ісландську та створюючи портрети жителів суворого краю за допомогою першого на цьому острові фотоапарата. Однак у міру виконання місії він дедалі більше відчуває, що в цих важких умовах не здатний підкорити свою поведінку християнським заповідям.

Українська прем'єра відбулася на Київському тижні критики.

Олександр Гусєв. Київ

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-