Метри світової фотографії та дефіцит “українського”. Як пройшов Photo Kyiv Fair

Метри світової фотографії та дефіцит “українського”. Як пройшов Photo Kyiv Fair

330
Ukrinform
Амбіційні кроки другого Photo Kyiv Fair дають підстави стверджувати – мистецтво фотографії в Україні набуває нового статусу

З 1 по 4 листопада у столиці пройшов другий Photo Kyiv Fair, що зібрав під одним дахом іменитих авторів і сотні поціновувачів мистецтва фотографії. У ярмарку взяли участь українські та європейські галереї, що представили понад 500 робіт від близько 100 фотографів зі всього світу.

Кожній галереї виділили окремий бокс з правом розпоряджатися ним на власний розсуд. Учасники ретельно підійшли до облаштування своїх просторів, тому ярмарок став таким собі зібранням міні-виставок із цілком завершеним компонуванням. Діапазон стилів і тематик на Photo Kyiv Fair – доволі широкий, адже організатори запросили як галереї, котрі роблять ставку на експериментальні проекти, так і на тих, що виставляють естетичні речі, зрозумілі більш широкій аудиторії. Крім того, біля стендів глядачі мали нагоду поспілкуватися з представниками галерей та самими авторами робіт.

Оскільки Photo Kyiv Fair проходить у форматі ярмарку, одна з головних місій події – розвивати ринок української фотографії й знайомити аудиторію з митцями, чиї роботи мають не лише естетичну й смислову складові, а й є гідним способом капіталовкладення. Вартість фотографії формується з багатьох факторів: популярність автора, новаторство у підході й техніці, а також тираж. Якщо робота виконана в одному-двох екземплярах, її ціна, відповідно, буде вищою. На Photo Kyiv Fair можна було знайти фотографії, як за 100, так і за 2000 євро.

Недоторкані ліси, залюднені вулиці мегаполісів, ідилічні пейзажі провінції й відверті портрети незнайомців – фотографи, які взяли участь у ярмарці, працюють у різних стилістиках, експериментують зі світлом, кольором, експозицією, сюжетами та емоціями. Хтось шукає гармонію, знімаючи у власній квартирі, інші – заради унікального кадру вирушають на інший кінець світу.

“Візуальна естетика дуже змінюється з роками. Зараз ці роботи не викликають у нас здивування чи спантеличення, але, якби ми побачили їх 50 років тому, – навряд чи збагнули б, що хотів сказати автор. Цілком імовірно, що не зрозумілі зараз для нас речі будуть абсолютно нормально сприйматися за 20-30 років”, – стверджує куратор Photo Kyiv Fair Дмитро Богачук.

Серед українських галерей на ярмарці варто виділити київську Brucie Collections Gallery, що однією з перших почала знайомити українську публіку з фотографами світового рівня. Цього року вона представила роботи британської мисткині Еллі Девіс та класика XX століття Білла Брандта, завдяки якому фотографія потрапила в ранг високого мистецтва. Представники Brucie Collections зазначають, що жодна з експонованих фотографій ще ніде не виставлялась раніше.

Чернівецька Steinbarg Gallery представила роботи класика української фотографії Бориса Савельєва, який прославився на весь світ завдяки тонкому відчуттю та поєднанню світла й кольору. А Zenko Foundation виставила на ярмарку проекти Олега Тістола, Сергія Святченка і Романа Мініна, яких більшість знають як живописця, колажиста і монументаліста, однак іноді митці звертаються й до медіа фотографії.

Завітали на Photo Kyiv Fair й іноземні галереї. Зокрема, OKAPI з Естонії, Karavan Gallery з Парижа і барселонська Valid Foto BCN Gallery. Завдяки останній, українці мали змогу наживо побачити музейні роботи зірок світової фотографії – Масао Ямамото і Майкла Кенна.

Окрему секцію на ярмарці виділили для світлин із приватних колекцій. Сюди увійшли роботи таких українських майстрів, як Ірина Пап, Ігор Гайдай, Олександр Друганов, Олександр Глядєлов. Також тут представили знімки з проекту “Behind The Scenes” Сергія Мельниченка, який приніс автору нагороду на міжнародному конкурсі Leica Oscar Barnack Award.

“Кожна ярмарка – це величезний масив матеріалу. Однак не варто розпорошуватися навсібіч і зупинятися біля кожної роботи. Приділяйте увагу лише фотографіям, що близькі вам по духу”, – радить куратор Дмитро Богачук.

Не виставкою єдиною: організатори Photo Kyiv Fair підготували й доволі насичену лекційну програму. Протягом чотирьох днів на ярмарці проходили майстер-класи й артист-токи від митців і кураторів з України, Швейцарії, Франції й Нідерландів. Серед них – директор Фотографічного Центру Женеви Йорг Бадер; фотограф, арт-директор щорічного паризького фотофестивалю La Quatrieme Image Раед Баувая, директор Форуму документальної фотографії COALMINE і куратор Швейцарського фонду фотографії Саша Реннер, засновник і директор незалежного видавництва Schilt Publishing Маартен Шильт та інші.

Одним із почесних гостей ярмарку став метр сучасного світового мистецтва, харківський фотограф, який представляв Україну на 57-й Венеційській бієнале, Борис Михайлов.

Відповідаючи на запитання про враження від Photo Kyiv Fair, митець зазначив: “Кожен художник по-своєму намагається запам’ятатися глядачеві: один робить це тишком-нишком, другий – так, щоб чули всі, хтось показує кольорове, хтось буржуазне, а інший бере на себе відповідальність демонструвати виразки суспільства. Ми ходимо виставкою, дивимося тисячі картинок. А яка з них залишиться в нас у голові? Боюся, жодна”.

Однак Михайлов поділився, що відзначив для себе кілька авторів, які добре працюють зі світлом, майстерно поєднують пустоти і знаходять вдале колірне рішення. Однак митець наголосив, що в експозиції він майже не побачив сучасної України.

“Художники орієнтуються на Захід, тому майже все, що вони знімають сьогодні, спрямоване у той бік. А ти візьми й зроби картинку про українське – тільки про нове українське, що відображатиме те, чим живе сьогодні країна”, – провокує митців Борис Михайлов. Згодом він заявив, що кілька робіт, які передають настрій сучасної України, він все-таки знайшов, от тільки імена авторів озвучувати відмовився.

За словами Михайлова, зараз глядач втратив довіру до мистецтва, він не розуміє, навіщо цей автор показує йому секс, а інший – якусь абстракцію. Перед відвіданням виставки слід поставити собі запитання: “Що насправді відображає моє життя?” – і з ним у голові вирушити на оглядини експозиції. Тільки чесність перед собою і вміння правильно формулювати питання допоможуть у цих пошуках.

Молодим фотографам Борис Михайлов радить не зациклюватися на пошуку точок опори, а діяти за покликом інтуїції. “В наші часи був культурний дефіцит, нам бракувало інформації та приводів, з яких можна було розвинути ідею проекту. Тепер ви маєте більше, ніж усе, тому треба просто брати і діяти”, – зазначив митець.

Також Михайлов додав: “Треба працювати з відчуттям, що ось-ось все закінчиться, твої картинки відберуть і більше не буде можливості творити. Але є сьогодні, коли ще можна абсолютно все”.

У рамках Photo Kyiv Fair відбулась також і церемонія нагородження міжнародної премії Bird in Flight Prize. Головний приз отримав Валентин Бо за свій ностальгійно-футуристичний проект “Ваш наступний крок – зробити трансмісію”. Цю серію автор присвятив поняттям щирості, конформності й маніпуляції в сучасному суспільстві, показавши їх на прикладі громадського руху так званих раелітів, які вірять у космічне походження людей, збирають кошти на будівництво посольства для прибульців, фінансують наукові дослідження клонування і практикують чуттєву медитацію.

Валентин спробував зазирнути в майбутнє, розглядаючи його через призму ностальгічної естетики старих фільмів та журналів. “Ця серія є переосмисленням і моєї ілюстрацією світу, в якому співіснують сексуальна розкутість і науково-фантастичне трактування Біблії”, – пояснює свій задум фотограф. Крім світлин, до проекту увійшли скульптури й 3D-графіка, також створені цим автором.

Про Валентина Бо гучно заговорили ще у вересні, коли він потрапив до фіналу всесвітньо відомої премії для молодих фотографів Foam Talent від нідерландського журналу Foam.

Розмах і глибоке змістовне наповнення другого Photo Kyiv Fair дають підстави стверджувати, що мистецтво фотографії в Україні набуває нового статусу. Чи спіткатиме його такий же успіх, як і за кордоном, – справа часу й кропіткої роботи з авторами, колекціонерами та публікою. Однак перший крок, притому – доволі амбіційний, уже зроблено, що не може не тішити, особливо – зростаючу в Україні армію адептів лінз і спалахів.

Ольга Артеменко. Київ

Фото: Овсяннікова Юлія

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-