Кінотравень: Виховання жорстокості у жінок та собак

Кінотравень: Виховання жорстокості у жінок та собак

Укрінформ
Дещо специфічна – кіношна і особливо насичена – фестивальна програма найбільш сонячного місяця весни

Як свідчать фільми травневого прокату, не тільки війни і тоталітарні режими, а й чудовиська, зшиті з обривків мертвих тіл, і пірати, які промишляють впровадженням освітніх проектів, зустрічаються в нашій реальності набагато частіше, ніж ми зазвичай готові визнати.

З 3 травня
Острів собак / Isle of Dogs

Майже через десять років після «Незрівнянного містера Фокса» Вес Андерсон знову звернувся до анімаційного жанру, поставивши своєрідну притчу про диктатуру, апатичну більшість і жменьку активних громадян, здатних змінити свою країну на краще.

Дія розгортається в одному з японських мегаполісів, мер якого переконаний у благотворності сегрегаційної практики. Першими його жертвами ксенофобії стають собаки – під приводом епідемії собачого грипу він розпоряджається вислати їх з міста на безлюдний острів, що і стається на тлі малодушного потурання їхніх господарів, гідних стати наступними жертвами тиранії, яка не зустрічає опору. Єдиним, хто наважується на бунт, виявляється 12-річний племінник мера, він вирушає на пошуки власного пса, висланого з усіма іншими. У протистоянні підступам дядька-лиходія йому допомагають кілька жвавих дворняг і ровесниця-американка, яка перетнула Атлантику, щоб зробити внесок у справу японської демократії.

На Берлінському кінофестивалі стрічка Андерсона отримала «Срібного ведмедя» за кращу режисуру, хоча відгуки критиків були не цілком однозначні. У той час, як одні хвалили картину за чарівний гумор і вишуканість лялькової анімації, інші вказували на банальність політичного посилу і вигадливу штучність, ту стерильну декоративність, яку часто закидають творчості Андерсона в цілому.

З 10 травня
Молода жінка / Jeune femme

Фільм Леонор Серай присвячений драмі пізнього дорослішання, яку переживає його 31-річна героїня. Тривалий роман з викладачем постав не школою життя, а втечею від реальності, тож розрив відносин став для неї жорстоким пробудження від десятирічної мрії. Героїні, позбавленій засобів до існування і міцних дружніх зв'язків, доводиться шукати своє місце в світі.

Відсутністю не тільки будь-якого професійного досвіду, а й навичок комунікації вона нагадує тих європейських жінок столітньої давності і наших сучасниць з менш щасливих куточків землі, позбавлених громадськими нормами права на самореалізацію, які виявляються абсолютно безпорадні, залишившись без чоловічої підтримки – з тією відмінністю, що виною її біди є власна легковажність, а не соціальні вади.

Фільм отримав нагороду як кращий дебют на минулорічному Каннському кінофестивалі.

До побачення там, нагорі / Au revoir la-haut

Відомий актор і режисер Альбер Дюпонтель екранізував роман П'єра Леметра, удостоєний Гонкурівської премії, про двох ветеранів Першої світової, скалічених фізично і духовно, які відкривають продаж неіснуючих монументів загиблим. Це шахрайство стає для героїв можливістю хоч якось висловити свою ненависть до державних інституцій і презирство до суспільної моралі, а також помститися конкретним людям, яких вони вважають винними у своїх нещастях.

Стрічці притаманні певний розповідний сумбур і слабкість психологічних мотивувань, проте заслуговує уваги витонченість, з якою авторам вдається вбрати у стилістичні та сюжетні ознаки пригодницького фільму проблематику поствоєнного синдрому, настільки значиму і для нашого суспільства.

Фільм був удостоєний п'яти премій «Сезар», в тому числі за кращу режисуру та кращий адаптований сценарій.

З 31 травня
Красуня для чудовиська / Mary Shelley

Перша жінка-режисер з Саудівської Аравії Хаїфа Аль-Мансур поставила картину про одну з найкращих британських письменниць, яка у прагненні до свого творчого покликання і в особистому житті також зіткнулася з упередженнями держави, суспільства і близьких людей.

Донька видатного романіста і теоретика анархістських перетворень Вільяма Годвіна Мері (Ель Фаннінг) закохується у видатного поета Персі Біша Шеллі (Дуглас Бут) і тікає з ним із дому. На жаль, її обранець, як подеколи творчі люди, є безвідповідальним і має вкрай вільні уявлення про любовні відносини. Особисті прикрощі героїня сублімує у творчості, вирішивши написати роман про монстра з свідомістю самотньої, озлобленої, нещасної дитини. На літературному терені їй доводиться долати впевненість видавців і навіть багатьох товаришів по перу в тому, що жінка не здатна створити щось варте уваги, проте вирішує всупереч всім перешкодам реалізувати свій дар.

Як знають шанувальники «Франкенштейна» і «Останньої людини», це їй вдалося.

Джим Ґудзик і машиніст Лукас / Jim Knopf und Lukas der Lokomotivfuhrer

Фільм Денніса Ганзеля є екранізацією однойменного твору популярного німецького письменника Міхаеля Енде (у 2010-му році виданого в українському перекладі «Гранями-Т»). Слідом за книгою стрічка розповідає про мешканців далекого острова, чорношкірого хлопчика-сироту і його друга, які вирушають у плавання екзотичними краями і одного разу опиняються в царстві, що потерпає від набігів піратів, які вивозять місцевих дітей в рабство до збожеволілої вчительки, яка вважає себе покликаною нести світло цивілізації відсталим народам. Джим Ґудзик і Лукас вирішують звільнити нещасних від просвітницької тиранії, в образі якої Енде висміяв ідеї колоніалізму і націонал-соціалізму.

У разі успіху стрічки автори обіцяють екранізувати другу частину дилогії: «Джима Ґудзика та Чортову Дюжину».

Фестивалі місяця

Фестиваль «Британський театр кіно» у кінотеатрі «Київ» продовжився 1-го травня виставою за п'єсою Оскара Уайльда «Віяло леді Віндермір», яка висміювала святенництво вікторіанської моралі. Постановку здійснила компанія Classic Spring Домініка Дромгула, відомого як художній керівник «Шекспірівського театру «Глобус»».

8-го травня буде показаний поставлений на сцені The Bridge Theatre «Юлій Цезар» з трагедії Вільяма Шекспіра - твору про вплив влади на людський характер, про взаємовідносини особи та держави, який не втрачає актуальності.

22 травня Королівська Шекспірівська компанія представить свою версію «Макбета», чи не найбільш грізного у світовому мистецтві попередження для тирана, що віщує йому неминучість розплати, в якому б вигляді вона не прийшла – повалення і загибелі, самотності і душевних мук.

З 4-го по 6-е травня у кінотеатрі «Київ» пройде фестиваль «Дні турецького кіно в Києві», в рамках якого будуть представлені п'ять повнометражних фільмів останніх років, які стали на батьківщині чемпіонами прокату.

Розклад показів і опис фільмів доступні на сайті кінотеатру

П'ятий фестиваль кіно і урбаністики «86» у місті Славутич, найбільший кінозахід за межами звичних фестивальних майданчиків Києва і Одеси, пройде з 5-го по 13-е травня. Картини фестивалю постають своєрідними кінематографічними екскурсіями, в яких злободенна соціальна проблематика невіддільна від художнього пошуку, що дозволяє по-новому поглянути на сучасну цивілізацію і наше місце в ній.

До програми увійшли півтора десятка повнометражних стрічок, більшість з яких є призерами авторитетних міжнародних майданчиків, на зразок лауреата головних нагород кінофестивалів у Камдені й Аделаїді «Смаку цементу» Зіада Калтума про біженців з Сирії, що відбудовуть зруйновані під час ліванської громадянської війни квартали Бейрута, та «Стіни» Моран Іферган, названої кращим ізраїльським фільмом фестивалю DocAviv про сплетіння у житті мешканців Єрусалиму особистого і універсального. Окремо відзначимо ретроспективу одного з провідних шведських документалістів Йорана Олссона, який особисто представить свої фільми аудиторії.

Серед найважливіших заходів фестивалю варто також згадати проведення конкурсу східноєвропейського кіно «Пальма Півночі», покликаного відкрити вітчизняній і зарубіжній аудиторії нові імена молодих кінематографістів пострадянського простору, і продюсовану організаторами «86» добірку кінопортретів українських міст «MyStreetFilms», яка цього року присвячена сходу країни.

Повна програма та розклад розміщені на сайті фестивалю.

17-го травня в столичному кінотеатрі «Жовтень» стартує фестиваль молодого кіно Німеччини «Кінорейв», вхід на який буде безкоштовним за умови попередньої реєстрації.

Покази фестивалю пройдуть також у Харкові, Маріуполі та Запоріжжі. Описи фільмів і дати показів розміщені на сайті виступила організатором фестивалю компанії «Артхаус Трафік».

V Фестиваль мистецтва кіно для дітей та підлітків «Чілдрен кінофест», організований компанією «Артхаус трафік», відкриється 25-го травня в столичному кінотеатрі «Київська Русь». Конкурсну програму найбільшого в Україні кінозаходу, орієнтованого на дитячу аудиторію і покликаного виховати не просто нове покоління сінефілів, а фестивальних завсідників, склали сім картин, переможниця серед яких буде обрана глядацьким голосуванням. Фільмом-відкриттям стане «Земля: Один приголомшливий день» Річарда Дейла, Фань Лісінь і Пітера Веббера, захоплююча екскурсія у світ дикої природи. Серед конкурсних картин також виділимо «Великого злого лиса й інші казки» Патріка Імбера і Бенжаміна Реннера, який став володарем «Сезара» як кращий анімаційний фільм, та «Маленьку гавань» Івети Грофової, що отримала «Кришталевого ведмедя» Берлінського МКФ як кращий дитячий фільм. Від України на конкурс увійшла «Сторожова застава» Юрія Ковальова.

У позаконкурсній програмі відзначимо спеціальний показ шедевра вітчизняної анімації, «Острова скарбів», з дня виходу якого виповнюється тридцять років. Відреставровану версію картини представить публіці її режисер Давид Черкаський та інші члени знімальної групи.

Фестиваль пройде у двадцяти містах України. Їх список, повний опис картин і онлайн-реєстрація, за допомогою якої можна буде безкоштовно потрапити на будь-який з показів, розміщені на сайті фестивалю .

З 27-го травня по 3-тє червня відбудеться 47-й Міжнародний київський кінофестиваль «Молодість», який вперше пройде у новому весняному форматі. Оголошене перенесення найбільш поважного вітчизняного кінозаходу зі звичних жовтневих дат став торік однією з найбільш резонансних подій українського кінопроцесу, викликавши неоднозначну реакцію і переважно негативну. Однак ніколи раніше «Молодості» не зраджувала здатність долати важкі часи, тож сподіваймося, що і ця вигадлива зміна не виявиться фатальною. Принаймні, організаторам завжди вдавалося підготувати чудову програму. Наразі проанонсовано значну частину повнометражного конкурсу, а також ряд показів відомих картин, серед яких – «Зелений туман» Гая Меддіна і «Фантастична жінка» Себастіана Леліо.

Докладніше з описом подій прийдешньої «Молодості» можна ознайомитися на сайті фестивалю.

Олександр Гусєв. Київ.

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-