Кіноквітень: РФ vs Сенцов, тріумфатор «Оскара» і короткий курс історії Всесвіту

Кіноквітень: РФ vs Сенцов, тріумфатор «Оскара» і короткий курс історії Всесвіту

Укрінформ
Кіношно-фестивальне меню квітня, що здатне задовольнити найвишуканіший глядацький інтерес

Нинішній квітень постає справжнім апофеозом мистецтва кіно. Буквально насичений фестивальними заходами на будь-який смак – від незмінних театральних шедеврів до найбільшого в році огляду хітів короткометражного кіно, від демонстрації звершень французької кінематографії до параду новітніх стрічок іспанських режисерів. Він може похвалитися і релізами значущих картин, випущеними в широкий прокат – у першу чергу тут необхідно відзначити головний фільм минулих «Докудейзів», «Процес» – про справу Олега Сенцова.

З 6 квітня

Процес: Російська держава проти Олега Сенцова

Вперше показана вітчизняному глядачеві у рамках фестивалю документального кіно про права людини Docudays UA, у прокат виходить чи не найбільш очікувана неігрова стрічка, створена відомим російським постановником Аскольдом Куровим (співрежисером з української сторони виступив Андрій Литвиненко). Потрібно зауважити, що зволікання з завершенням фільму, відомого раніше під назвою «З. О. С.» («Звільнити Олега Сенцова»), частково пов'язана з відмовою українських державних інституцій підтримати проект.

Фільм є докладним дослідженням сфабрикованої путінськими опричниками справи, в результаті якої найбільш багатообіцяючий з молодих українських режисерів, чий «Гамер» став відправною точкою для нинішнього відродження вітчизняного кіно, став найвідомішим в'язнем диктатури серед сучасних кінематографістів. Героями стрічки, крім самого Сенцова, стали його двоюрідна сестра Наталія Каплан, адвокат Дмитро Дінзе, російський кінокритик Антон Долін, який став свідком його захисту, провідні європейські кінематографісти – Кшиштоф Зануссі, Вім Вендерс, Агнешка Холланд, Марина Разбежкіна і Йос Стеллінг, які неодноразово виступали на підтримку українського колеги.

Прем'єра картини відбулася на Берлінському кінофестивалі – представники Європейської кіноакадемії вирішили відзначити 30-річчя цієї престижної інституції показом фільму Курова, а не звичною вечіркою.

З 13 квітня

Місячне світло / Moonlight

Тріумфатор «оскарівської» церемонії, чиє нагородження золотою статуеткою виявилося навряд чи не найбільш ефектним за всю історію Американської кіноакадемії, поставлений за відомою п'єсою Тарелла Елвіна МакКрейні «У місячному світлі чорні хлопці здаються сумними». МакКрейні передав у цьому творі власний досвід підлітка з неблагополучного кварталу, що приховує від товаришів свою гомосексуальність, почуває себе чужим серед однолітків і не знаходить підтримки у сім'ї. При цьому фільм виявився наповненим автобіографічними мотивами, і для його постановника Баррі Дженкінса, який отримав разом з МакКрейні «Оскар» за кращий адаптований сценарій – як і у самого драматурга, головною драмою його дитинства стала відсутність контакту з матір'ю, яка страждає на наркоманію.

При всій деталізації соціального фону в стрічці Дженкінса, те, що відбувається з її героями стане близьким кожному, хто тією чи іншою мірою, з тієї або іншої причини почував себе з дитинства відкинутим оточуючими, непотрібним і нелюбимим, і не знаходив підтримки навіть у найбільш близьких людей.

Подорож часу / Voyage of Time: life's Journey

Ще у дебютній картині видатного американського постановника Теренса Маліка «Пустки», не кажучи вже про пізніші його роботи на кшталт «Древа життя» і «Лицаря кубків», було відчутно, як нудьгує режисер у людському світі, за кожного зручного випадку, а то і без жодного приводу йдучи в ліричні відступи, милуючись степовими просторами, гірськими кручами та зоряним небом. У своїй новій стрічці (задум якої визрів ще сорок років тому) Малік відважно освоює космічні глибини, повертаючись на грішну землю лиш потім, щоб показати формування планети і зародження життя.

«Подорож часу» є документальною епопеєю, своєрідною кінопоемою про виникнення космосу, простору і часу, дослідження історії Всесвіту зі здогадками про її зародження та пророцтвами про її неминучу загибель.

З 20 квітня

Королева Іспанії / La reina de España

Один з найбільш значущих іспанських постановників Фернандо Труеба зняв продовження найпопулярнішої зі своїх картин, стрічки 1998-го року «Дівчина твоєї мрії», що отримала сім статуеток національної кінопремії «Гойя», в тому числі і в категорії «Кращий фільм». Дія «Королеви Іспанії» розгортається у 1950-х, через 20 років після подій, описаних у першому фільмі, де іспанські кінематографісти на чолі зі знаменитою актрисою Макареною Гранадою (Пенелопа Крус) зіткнулися з сумними особливостями кіновиробництва нацистської Німеччини.

Як з'ясовується, Макарена, якій тоді вдалося врятуватися втечею до Америки з коханим-євреєм, блискуче підкорила Голлівудські пагорби. Тепер, вже у статусі американської кінозірки, вона повертається на батьківщину, щоб зіграти головну роль в історичному блокбастері про Ізабеллу I, зустрітися зі старими друзями і виявити, що кінематограф у країні Франко має чимало спільного з кінематографом Геббельса.

Фантастична любов і де її знайти / This Beautiful Fantastic

Відходячи від суспільних настанов і міркувань здорового глузду, від звичних уявлень про необхідність і велич кар'єрного успіху і міцних соціальних зв'язків, мистецтво нерідко дозволяє нам побачити значущість і своєрідну красу існування людей, які опинилися на марґінесах суспільства в силу різних психічних відхилень і дивацтв.

Стрічка Саймона Ебауда роповідає про молоду жінку, яка самотньо живе в застарілому особняку і мріє писати книги для дітей. Від творчих шукань її прикрим чином відволікає домовласник, вимагає, щоб вона навела лад у прилеглому до особняка саду. Однак героїня страждає від незвичайного розладу – страху перед рослинами. Несподівано на допомогу їй приходить сусід, на епіграми ласий, на все сердитий пан, який після смерті дружини живе справжнім відлюдником і знаходить розраду лише у садівництві.

З 27 квітня

«Перестрілка», режисер Бен Вітлі

Досить нерівний британський постановник Бен Вітлі, який нерідко грішить проти гарного смаку, але наділений творчою сміливістю, знайомий нашим глядачам за низькобюджетною чорною комедією «Коханці на колесах» і епатажною «Висоткою», поставив картину, яку оспівують критики, що симпатизують їй як тріумфу жанру.

Сюжет «Перестрілки» неважко звести до дії, описаній у назві фільму і попередньому нехитрому пролозі – члени злочинних угруповань зустрічаються на території занедбаного заводу, щоб здійснити операцію з продажу зброї, однак претензії до її якості виявляються слушним приводом, щоб пустити її в хід.

Участь популярних акторів від Кілліана Мерфі і Шарлто Коплі до Армі Хаммера і Брі Ларсон, а також використання гангстерської естетики 70-х дозволяє додати індивідуальності персонажам, які не витрачають час на словесні перепалки – практично весь хронометраж стрічки зводиться до завзятої стрілянині, поставленої з оригінальністю, яка справила найсприятливіше враження не тільки на прихильників екшна, але і на фестивальних завсідників.

Прем'єра «Перестрілки» відбулася на МКФ у Торонто, а на кінофестивалі в Роттердамі стрічка Вітлі брала участь у конкурсі «MovieZone».

ФЕСТИВАЛІ МІСЯЦЯ

30-го березня в кінотеатрі «Київ» стартував CineFiesta XV, тиждень іспанського кіно, що відбувається вже 15-й раз – тепер його організовує, спільно з посольством Іспанії, прокатна компанія Kinove.

Хедлайнером огляду виступає стрічка Фернандо Гонсалеса Моліни «Пальми в снігу», витримана у традиціях магічного реалізму історія про прекрасну дівчину, яка відправилася на пошуки правди про загадкове та зловісне минуле своєї родини, щоб знайти власну ідентифікацію, покликання і любов.

Криза самоідентифікації, впоратися з якою допомагають любовні захоплення, є центральною темою фільму Хонаса Труеби «Возз'єднання» про тридцятирічних чоловіка та жінку, друзів дитинства, які, земне життя пройшовши до половини, несподівано для самих себе вирішують переглянути свої відносини.

Не підвладній романтичним мінливостям чоловічій дружбі присвячена картина «Труман» Сеска Гая, відомого за чудовою трагікомедією «Чоловіки на межі», яка була представлена у рамках тижня іспанського кіно у 2013-му році, а потім була випущена в український кінопрокат. У похмурі будні центрального персонажа «Трумена», який смиренно згасає від раку, вносить різноманітність приїзд з Канади кращого друга, разом з яким він несподівано потрапляє у бурхливий вир подій, що повертають йому смак до життя.

Герої стрічки Даніеля Гусмана «Нічого замість» також підтримують один одного в життєвих штормах, незважаючи на приналежність до різних поколінь та соціальних прошарків. А «Нічні історії» Мануели Бурло Морено постають своєрідною інтерпретацією популярного нині жанру міського альманаху, складені з трагікомічних історій мешканців Барселони, які переживають не найкращу ніч у своєму житті.

Також у рамках CineFiesta буде продемонстрована ексклюзивна добірка «Ніч короткометражного кіно» з 25 фільмів, складена на відзначення 25-річчя встановлення дипломатичних відносин України та Іспанії. Її єдиний показ пройде в ніч з 31-го березня на 1-е квітня.

У рамках «Французької весни» у столичному кінотеатрі «Київ» пройде Фестиваль допрем'єрних показів, організований за підтримки Французького інституту компанією «Артхаус трафік». Цей захід, який стратрує 7-го квітня вже в чотирнадцятий раз надає своїм відвідувачам можливість першими побачити стрічки найбільш потужної національної кінематографії Європи, що готуються до випуску у вітчизняний кінопрокат.

Фільмом-відкриттям фестивалю стане комедія «Ой, мамочки» Ноемі Сагліо з Жюльєт Бінош у ролі не за віком інфантильної дами, чиї душевні пориви намагається вгамувати її дочка.

Пускається берега і героїня Ізабель Юппер у фільмі «Спогад» Баво Дефюна, колись популярна співачка, яка закохалася у боксера-початківця.

Куди менш вигадливим відносинам присвячена нова режисерська робота Гійома Кане «Все буде рок-н-рол», яка в гумористичному ключі оповідає про сімейні та професійниі складнощі його союзу з Маріон Котіяр – Кані і Котіяр зіграли у фільмі самих себе, так само, як і Іван Атталь, Жиль Лелуш і Бен Фостер.

«Поцілунок Беатріс» Мартена Прово роповідає про спроби знайти спільну мову двох жінок, яких зіграли Катрін Фро і Катрін Деньов – тихої акушерки та коханої її батька.

«Візьми мене штурмом» Дані Буна постає таким собі комедійним варіантом «Солдата Джейн» – фільм присвячений будням загону спецназу, який отримав поповнення в особі чарівної дівчини, яка не вважає за необхідне приховувати свою жіночність.

Найбільш титулований фільм підбірки – анімаційне «Життя кабачка» Клода Барраса, який став володарем призу глядацьких симпатій авторитетного фестивалю в Ансі, отримав «Сезара» за кращий оригінальний сценарій і кращий анімаційний фільм, а також номінувався у відповідній категорії на «Оскар».

Інша запланована у рамках «Французької весни» програма – «Лямур тужур», складена з класичних стрічок, присвячених любовним радощам і смутку: «Божевільний П'єро» Жан-Люка Годара, «Сезар і Розалі» Клода Соте, «Сюзанн» Катель Кійевере, «Час одкровень» Катрін Корсіні та «Літня казка» Еріка Ромера.

Також 27-го і 28-го числа пройдуть традиційні «Довгі ночі короткого метра».

Список міст і кінотеатрів, у яких відбудуться покази фільмів «Французької весни», з'явиться на сайті «Артхаус трафіка».

Фестиваль «Британський театр кіно» у кінотеатрі «Київ» продовжиться 6-го квітня показом вистави «Свята Іоанна» за п'єсою Бернарда Шоу, однією з найбільш відомих у світовій літературі інтерпретацій образу Жанни д'Арк. Постановка здійснена на сцені театру «Донмар» режисером Джозі Рурк, яка вже відома українському глядачеві за чудовими виставами «Коріолан» та «Небезпечні зв'язки». Роль Орлеанської діви виконала Джемма Артертон.

18-го квітня київські глядачі побачать здійснену Королівським національним театром постановку однієї з найвідоміших трагедій Генріка Ібсена «Гедда Габлер» – про жінку, яка сумує в путах необачно укладеного шлюбу і прагне знайти порятунок, не гидуючи ніякими засобами.

25-го квітня буде представлена знаменита музична драма Бертольда Брехта «Тригрошова опера» про мешканців лондонського дна, які по-своєму відтворюють у своїх кримінальних структурах закони та звичаї вищого світу. У постановці, також здійсненої Королівським національним театром, у повному обсязі відтворені знамениті зонги Курта Вайля.

Французький «театральний» сеанс буде показаний у «Києві» 12-го квітня – «Комеді Франсез» здійснив нову постановку «Мізантропа» Жан-Батіста Мольєра, вперше представленого на сцені цього театру три з половиною століття тому. Дія цієї іронічної, дошкульної п'єси про гордість і упередження світського суспільства, про війну статей, яка долається лише любов'ю, почуттям настільки рідкісним і настільки крихким, свідчить, що людський рід не дуже змінився за цей час.

З 19-го по 24-е квітня відбудеться одна з головних подій вітчизняного кінороку – Шостий Київський міжнародний фестиваль короткометражних фільмів, який дозволить своїм відвідувачам скласти уявлення про кращі короткометражки минулого року та основні тенденції і напрямки цього малого формату кінематографа, настільки чуйного до соціально-політичного клімату, настільки схильного до найрадикальнішого пошуку нових форм, настільки сприйнятливого до смішного і трагічного. Крім конкурсної програми, у якій як завжди добре збалансовані зразки глядацького кіно та експериментальні стрічки, на фестивалі будуть представлені збірки фестивальних хітів, огляди національних кінематографій та іменитих кіношкіл, тематичні секції, ретроспектива українських картин тощо. Загалом на фестивалі буде показано понад 250-ти фільмів.

Крім власне кінопоказів, програму фестивалю складуть майстер-класи та панельні дискусії.

Цьогоріч фестивальним центром КМФКФ стане кінотеатр «Україна», покази найбільш радикальних добірок выдбудуться у «Лірі», і, як зазвичай, поєднати кіноперегляди з перебуванням на свіжому повітрі дозволять сеанси в Маріїнському парку.

Розклад показів незабаром з'явиться на сайті фестивалю.

Олександр Гусєв. Київ.

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-