Вважаю, що державні кіностудії – це відстій. У них немає нічого, крім приміщень та колишньої слави
- Не порівнюйте державний театр та кіностудію. Сьогодні ніякого реального творчого колективу там немає, тільки технічні служби та нерухомість, яку потрібно утримувати. Всі творчі одиниці виведені за штат. А у театрі в штаті вся творча трупа. Державні кіностудії в Києві та Одесі сьогодні потребують в основному фінансової компенсації оплати комунальних послуг, податків, ремонтів приміщень. Їм дуже дорого утримувати існуючі старі радянські споруди. Технічно ці кіностудії дуже відсталі, а ресурсів на технічне переозброєння немає. І з цим, звичайно, державі потрібно щось вирішувати. А свої творчі проекти державні студії повинні реалізовувати в конкурентному середовищі. І якщо претендують на державні гроші, то, безумовно, повинні брати участь у пітчингах, нарівні з іншими. Генеральний директор Національної кіностудії імені Довженка Олесь Янчук минулого року, як режисер і продюсер, виграв фінансування на фільм «Таємний щоденник Симона Петлюри». Це в наших реаліях великобюджетний проект. Закінчується підготовчий період. Попереду – зйомки. На жаль, інші проекти цієї кіностудії були слабкими, тому фінансування не отримали. Одеська кіностудія на останньому пітчингу також не блищала. Підтриманий був тільки один проект. Проте студія не стала брати в ньому участь - віддала фінансування приватній організації. І зараз, наскільки мені відомо, там немає власних продюсерських проектів з державним фінансуванням. Тільки послуги для чужих проектів. Особисто я вважаю, що державні кіностудії – це відстій. У них немає нічого, крім приміщень та колишньої слави. Творчим колективам сьогодні не потрібна вся ця нерухомість. Це видно по пітчингам. Молоді хлопці об'єднуються у творчі колективи, працюють над проектами. Навіщо їм утримувати всі ці павільйони? Вони їх просто орендують. А державі потрібно визначатися, що робити з цією нерухомістю та землею.
Одеська кіностудія, на мій погляд, у глухому куті. Там майже все запущене, занедбане. Трохи ворушиться один павільйон... У 90-ті роки Мосфільм був приблизно у такому самому стані, як і наші студії зараз. Його «підняли» з руїн за рахунок грамотних менеджерських рішень, без прямих бюджетних вливань. Зараз це сучасно оснащений кінокомплекс, флагман індустрії своєї країни, повністю завантажений роботою. Інша справа, що там знімається... А наші так і не піднялися «з руїн». І як це зробити, не зрозуміло. Час втрачено. Років п'ять тому Держкіно та продюсери домовлялися, що проекти з держфінансуванням зобов'язані хоча б частково замовляти послуги на державних кіностудіях. Можливо, 10% кошторису. Якщо б ця домовленість була в силі, то студії у поточному році отримали б 50 мільйонів гривень, які потрібні їм для розвитку. При цьому кіностудіям зовсім не обов'язково мати власні продюсерські проекти.
Маленька приватна продюсерська компанія для реалізації творчого проекту економічно більш рентабельна, ніж громіздка державна студія. Для того, щоб національні кіностудії надавали якісні, конкурентоспроможні послуги, їм треба переоснаститься, сертифікувати, кодифікувати свою діяльність, зайнятися маркетингом і рекламою, загалом ухвалити ринковий формат, а не мріяти про повернення повного державного утримання.
- У нас люблять за приклад ставити Францію та Польщу, де налагоджено прокат вітчизняного кіно. Що ми можемо у них запозичити, як приклад?
- У Франції та Польщі дуже багато кінотеатрів. І насправді там сам народ оплачує розвиток свого кіно – через систему податків і купівлю квитків у кінотеатр. У Франції 5 тисяч кінозалів, а у нас, як ви пам'ятаєте, всього 400, і це приблизно така ж територія. Для французів похід у кіно – улюблена розвага, тому сучасне національне кіно дуже затребуване. Працює також дуже серйозна підтримка і самої кіноіндустрії, і кінотеатрів. Нещодавно вийшла книга Жоеля Шапрона «Французький кінотеатр. Аншлаг, довжиною у століття» про те, як держава регулює і підтримує роботу кінотеатрів. В Євросоюзі, і у Франції, зокрема, існують фонди, які допомагають старим, автентичним кінотеатрам на кшталт «Жовтня» виживати в конкуренції з мультиплексами в торгових центрах, де багато залів і великий потік відвідувачів. Старі кінотеатри, зокрема, у Франції конкурентноспроможні - завдяки тому, що показують вітчизняне та європейське кіно. Це їхня маркетингова ніша. Вони отримують фінансову допомогу від держави, а також через різні програми Євросоюзу з підтримки медіа. Сприяє роботі автентичних кінотеатрів Європи також міжнародна асоціація «EUROPA CINEMAS», що отримує фінансування з різних джерел, у тому числі з Євросоюзу і від французького уряду. Вона розподіляє ці ресурси кінотеатрам Європи, що входять в цю мережу. Київські кінотеатри «Жовтень» та «Київ» були асоційованими членами цієї організації. Ми навіть отримували щорічний грант розміром у 10 тисяч євро, як підтримку для показу європейського кіно. Але потім, при президенті Януковичі, ця підтримка припинилася. Ми, правда, зберегли хороші стосунки з «EUROPA CINEMAS». Нас, керівників київських кінотеатрів, запрошують на їхні конференції, ми також можемо їздити на Берлінський, Канський, Венеціанський та інші кінофестивалі, одержувати пільгові акредитації, дивитися кіно, брати участь в івентах для кіноманів – знавців і любителів європейського кіно. Загалом, кінематографія у Франції успішно розвивається, там виробництво і прокат, - загальна індустрія, в якій вони функціонують, як сполучені посудини. У Польщі все це на градус нижче, але ситуація приблизно та сама. Польська держава навіть допомогла кінотеатрам на кшталт нашого «Жовтня» провести цифровізацію кінопоказу..
- А чим допомогла наша держава кінотеатрам?
- У нашого начальства нічого подібного навіть у думках не було. Ми переходили на цифрові технології за власний рахунок, без усіляких пільг. У «Жовтні» перед пожежею вже було 2 повноцінних цифрових кінозали. У результаті пожежі та її гасіння ця техніка повністю вийшла з ладу...
- До речі, про пожежу: адже у вас ситуація – не було б щастя, якби нещастя не допомогло. «Жовтень» відродився і став набагато кращим і респектабельнішим. Це сучасний кінотеатр в історичних стінах.
- Що сказати? Це вже доконаний факт. Пожежу влаштували люди, все це не сталося само собою. Експертизою доведено: це був умисний підпал, у залі «Гегемон» була розлита горюча суміш. Хто хотів вижити нас звідси, забрати цю територію в історичній зоні Києва. Але події розвивалися за більш щасливим сценарієм. І я бачу в цьому перст долі: значить, цьому кінотеатру судилося ще довге життя. До речі, це єдиний випадок у Європі, коли такий старий кінотеатр був повністю відновлений, тим більше за бюджетні гроші. Правда, можна ще згадати про один з лондонських кінотеатрів. Але там була реставрація старовинної будівлі і було витрачено грошей трохи більше – 6 млн. фунтів стерлінгів. На відновлення будівлі «Жовтня» з бюджету пішло $ 2 млн, А вже його технічна і кінотехнологічна начинка – це небюджетні гроші.