Високе ім`я нашої патронеси було і є оберегом для всіх нас
- Традиція в театрі тільки тоді добра, коли вона жива. Є театральна етика за Станіславським, яку ми вчимо як буквар, є професійна етика лікаря, вчителя, журналіста. Етика - це ставлення до оточення, до професії, до людей, з якими ти спілкуєшся, до роботи. Я назвав кілька прикладів про етику старшого покоління театру, і повірте, я теж так роблю. Комусь щось дарую, сприяю в міру своєї можливості дати справедливу оцінку творчості людей, їхньої праці. Бо я знаю, як до мене ставились. Я мушу це віддати. Я не можу забрати з собою ні цієї доброти, ні цієї терпеливості. Я не знаю, чи молоде покоління відчуває те саме з боку мого покоління (а нас залишилось в театрі - не треба двох рук, щоб полічити). Нам ніколи не читали моралі, не виховували букварними настановами. Але на зборах, коли ми виїжджали на гастролі, завжди говорилося: пам`ятаймо (не пам`ятайте), що ми заньківчани. Що ми повинні коректно поводити себе в театрі, в готелі, не залишати за собою поганої спадщини… І ми цього дотримувались. Високе ім`я нашої патронеси було і є оберегом для всіх нас.
- Які ще традиції живуть у театрі?
- Я любуюсь нашими молодими, які створили свій музичний колектив, де вони співають, пишуть музику. З цією програмою вони поїхали в АТО, виступили там. І взагалі, ця позиція актора як громадянина, який не замикається у професії, а робить щось для загалу, є дуже важливою для театру Заньковецької. Вона була завжди. Цю традицію наша молодь взяла від нас, а ми свого часу взяли у корифеїв. Ще одна жива традиція - доброзичливе ставлення одне до другого, бажання виручити іншого.
- Чи є при цьому місце для нового сміливого експерименту, зміни форм?
- Я так відчуваю, що молодь хотіла б якихось змін, більше експерименту у нашому театрі. І я бачу його у роботах молодих режисерів, наприклад, свого учня Богдана Ревкевича… Таке прочитання шевченківської Катерини через ретроспекцію фіналу, коли Катерина, яка втопилась, навесні оживає разом із русалками, і кожна із цих жінок розповідає про свою долю… Це ж треба було придумати такий цікавий режисерський хід. Я назвав би це талановитою роботою. І вона дійсно отримала визнання скрізь, де її показували, навіть у Польщі, навіть у любителів усталених театральних форм.
Так само учень Стригуна Орест Огородник. Він пише п`єси, ставить їх. І я чув добрі відгуки про його роботу з акторами. Вони, як у Шекспіра, спільно працюють, переписують п`єсу, змінюють її по ходу роботи, монтують. Можна мати про це різні думки, не сприймати, бо це сучасні п`єси, казати, що це простий матеріал. Але в розмові зі мною польський професор Ян Міхалік якось сказав: "Класик, класика. А що приносило краківському театру гроші й існування? П`єси Габріелі Запольської: "Моральність пані Дульської" , "Їх четверо", "Мужчина"… Драстичні теми з життя, якими жило тоді польське міщанське середовище. П`єси Огородника теж приносять аншлаги нашому театру. Вони є свідченням епохи, в якій ми живемо, за ними можна буде потім говорити про проблеми, які існували. Якщо ці люди продовжать так працювати, з них виростуть добрі режисери.
Театр Заньковецької має великий енергетичний запас культури, знань, молодого резерву. Театр міняється, він не може залишатися таким, як був у ХІХ і навіть у ХХ столітті. Але одного не можна у ньому замінити: живого і талановитого актора. Думаю, що в нинішньому столітті його ще чекає творчий вибух. Коли це станеться, важко сказати, але думаю, що виховання молодого покоління йде правильно.