Джордж Буш, надувний собака і передозування

Джордж Буш, надувний собака і передозування

Укрінформ
Паризький арт-ярмарок FIAC-2015 назвав п'ять трендів сучасного мистецтва

173 галереї з 21 країни світу взяли участь у головному французькому ярмарку сучасного мистецтва FIAC-2015 (фр. Foire Internationale d'art Contemporain), що відбувся минулого тижня в Парижі.

На відміну від попередніх років були не так широко представлені французькі галереї (42), господарів цього року потіснили американські (35), німецькі (26) і британські (14) галеристи. Англосаксонське домінування дещо розбавив художній інтернаціонал бразильських, аргентинських, мексиканських, італійських, бельгійських, швейцарських, ізраїльських і азіатських галерей.

На FIAC-2015 представлені 3,4 тис. авторів

Серед гучних імен світу сучасного мистецтва критики виділили роботи китайського художника Ая Вейвея, американської поп-ікони Жана-Мішеля Баскія, угорського скульптора і художника Брассая, французького та американського фотографів Софі Каль і Ларрі Кларка, італійця Франческо Клементе, американця Деміена Хьорста, англійського живописця Девіда Хокні та французького абстракціоніста Іва Кляйна. Загалом же за допомогою картин, скульптури, фотографій, відео, інсталяцій у Парижі представили 3,4 тис. авторів.

На думку аукціонного дому «Крістіс», паризький арт-ярмарок продемонстрував п'ять трендів сучасного мистецтва. Перший з них експерти назвали «політичними заявами». Тон задала галерея Hauser & Wirth, створена Іваном і Мануелою Вірт спільно з Урсулою Хаузер 1992 року. Сьогодні подружжя Вірт вважається найвпливовішими дилерами арт-світу, вони очолюють рейтинг «Power 100» журналу Art Review. Галерея представляє найвідоміших сучасних художників світу, серед яких американський скульптор, живописець і графік Луїза Буржуа, австрійська художниця Марія Лассніг, британський скульптор Генрі Мура.

Концепція представленої Hauser & Wirth експозиції навіяна трагічним нападом на редакцію Charlie Hebdo у Парижі, зазначає куратор і партнер галереї Пол Шиммель. «Вона об'єднала роботи за темами свободи слова, самовираження і соціальної несправедливості», - зазначив він. Ядром стенду стали роботи німецького скульптора і художниці Ізи Генцкен та її скандального американського колеги Пола Маккарті.

Нагадаємо, американець на торішньому паризькому арт-ярмарку відзначився своєю «сексуальною» надувною ялинкою, виставленою на Вандомській площі. Її в перший же день виставки ножами понівечила група французьких молодиків, дісталося і самому автору. Цього разу скандальний американець вийшов за стіни культурного центру «Гран Пале». Щоб помилуватися роботами Маккарті «Джордж Буш» і «Війна в Іраку» вартістю від 100 тис. євро, потрібно було купити квиток та пройти суворий контроль і металошукачі.

До другого тренду критики віднесли «мистецтво передозування» - складні інсталяції, що «зламували» уявлення про простори і знайомі об'єкти. Серед них у паризькій філії аукціонного дому «Крістіс» особливо виділяють роботи польської художниці Моніки Сосновські. Уже понад 15 років вона досліджує природу психологічних взаємовідносин суспільства зі штучно забудованим навколишнім середовищем.

Третім трендом FIAC-215 стала велика кількість міських інсталяцій. Для їх розміщення організатори обрали сади «Тюїльрі» і береги Сени. Серед робіт цього напряму експерти особливо виокремили скульптури «Big Look» ("Значний погляд") британця Ентоні Гормлі та «Havy metal stack of six» ("Шестиярусний стелаж з важкого металу") канадки Анжели Буллоч.

Як четвертий тренд експерти виділили «хітові галереї в мініатюрі». Зокрема, нью-йоркська PACE Gallery LLC представила в Парижі ретроспективу своєї діяльності - від роботи Ларрі Белла ще 1969 року і до твору Тари Донован 2015 року. Підхід з відтворення атмосфери галерея виправдала, розпродавши в перші дні арт-форуму всі запасники своїх класиків: Жана Дюбюффе (Франція), Дональда Джадда і Роберта Раушенберга (США), Лі Уфана (Південна Корея). Після такого успіху власники PACE Gallery LLC заявили про відкриття в листопаді філії у Парижі, щоб бути ближчими до франкомовних колекціонерів.

П'ятим трендом критики одностайно назвали програму Officielle, що дозволила показати 69 молодих, а також зрілих, але раніше не представлених у павільйонах FIAC художників. Їхні роботи організатори розмістили у «Доках на Сені» (виставковий зал) на набережній Аустерліц. Серед нових імен критики виділили галереї Lawrence Bernard (Париж), Kinman (Лондон), Gallery (Шанхай) і Last Resort (Копенгаген). 15 з 69 авторів мають вік від 20 до 30 років.

Від України на FIAC не було представлено ні авторів, ні галерей

Українських галерей на FIAC не було. Серед робіт українські автори помічені не були. Виняток склала робота людини-легенди, художника, який перевернув з ніг на голову світ сучасного мистецтва Енді Уорхола, який має українське коріння (батько Андрія Варголи був українським русином, він одружився на українці Юлії Завацькій, після чого сім'я емігрувала з території сучасної Словаччини до США). Сьогодні він відомий як американський художник, продюсер, дизайнер, письменник, колекціонер, видавець журналів і кінорежисер, поп-ідол сучасного мистецтва. Його роботи користуються небувалим попитом і коштують величезних грошей. У Парижі цього року галерея Gagosian запропонувала гостям портрет Йозефа Бойса роботи Енді Уорхола, виконаний у техніці монохромної літографії. Чорний квадрат розміром 1х1 метр було продано невідомому колекціонерові за 2 млн дол. США.

Незважаючи на загальну тенденцію стійкого зниження вартості світових шедеврів сучасного мистецтва, колекціонери привезли до Парижа чимало недешевих авторів. Свою купівельну спроможність традиційно демонстрували представники США. Зокрема, відомий американський фінансист Пітер Брант виставив роботу в стилі нео-поп-арт Джеффа Кунса «Balloon Dog» ("Надувний собака") вартістю 58,4 млн доларів США.

У 2015 році в світі налічувалося близько 200 великих і малих ярмарків сучасного мистецтва

Створена в 1974 році FIAC на 42-му році існування змушена триматися на ринку поряд з величезною кількістю суперників. За оцінками експертів, до 2015 року в світі налічувалося близько 200 великих і малих ярмарків сучасного мистецтва. Найбільшу конкуренцію з 2003 року паризькому ярмарку становить лондонський арт-ярмарок Frieze. Організатори FIAC щосили намагаються не поступатися сусідам, щороку оживляючи відбір і додаючи нові імена. Французам не просто це зробити, оскільки їм належить лише 5% світового ринку сучасного мистецтва, водночас як британці контролюють удвічі більшу частку, а американці впевнено утримують 50%. Напевно, саме тому торік комісар арт-ярмарку Дженніфер Флей оголосила про початок експансії на американський континент. Цього року FIAC планував експонуватися в Лос-Анджелесі, а впродовж двох років «підкорити» Південну Америку. Тож не дивно, що серед гостей цьогорічного паризького арт-форуму були помічені аргентинські куратори майбутньої прем'єри FIAC-2017 в Буенос-Айресі Марліс і Ганнібал Жозамі.

Під завісу виставки надійшла сумна новина. Судячи з усього, наступного року FIAC обіцяють новий виклик: у головному виставковому комплексі «Гран Пале» планується грандіозна реконструкція. Для задоволення амбіцій власникам може знадобитися понад 365 днів, а це означає, що FIAC-2016 може змінити «прописку». Як це вплине на долю і престиж паризького ярмарку, стане відомо вже до кінця цього року.

Роман Сущенко, Париж.

Фото автора.

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-