Без ілюзій безпеки: чому Україні потрібні сертифіковані мотошоломи
Експерти запропонували перевірені рішення, які реально знижують ризик ДТП, рятують життя і водночас економлять державні кошти
Кожен з нас – учасник дорожнього руху: пішохід, пасажир, велосипедист, водій авто, мотоцикліст. А є й ті, до яких належу я: змінюю ці ролі за різних обставин. Попри ризики, які несе використання транспортних засобів, очевидно те, що транспорт та транспортні системи міст, країн та континентів є невіддільною частиною добробуту суспільств.
В Україні ми спостерігаємо стрімке зростання використання мотоциклів та мопедів. На жаль, разом із цим зростає і кількість ДТП за участі цього виду транспорту. У 2024 році кількість таких аварій із загиблими чи травмованими зросла на чверть порівняно з 2023-м й сягнула 4300 випадків, жертвами стали 396 людей. За 10 місяців 2025 року кількість загиблих на дорогах за участі мотоциклів та мопедів вже перетнула минулорічний показник і сягнула 404 людини, тож негативна динаміка зберігається і цьогоріч.
БЕЗПЕКА НА ДОРОГАХ І ПИТАННЯ ДЕМОГРАФІЇ
З метою підвищення безпеки на дорогах експерти запропонували перевірені рішення, які реально знижують ризик ДТП, рятують життя і водночас економлять державні кошти.
Щоб не стати черговою цифрою в статистиці, усім учасникам дорожнього руху важливо виконувати прості правила:
● дотримуватися дозволеної та безпечної швидкості;
● завжди пристібати ремінь безпеки на будь-якому місці в авто – як попереду, так і позаду – та автобусах, коли такі доступні;
● користуватися сертифікованим мотошоломом, як для водіїв так і для пасажирів мотоциклів та мопедів;
● використовувати автокрісла для дітей зростом до 150 см;
● не перебувати під дією алкоголю та будь-яких психотропних речовин, ліків чи у стані хвороби, що створює ризики безпечному водінню;
● не використовувати мобільний телефон під час керування.
Це базові речі, які реально рятують життя.
Україна переживає демографічну кризу через війну та низку факторів, які критично поглибила війна: вимушену еміграцію, низький рівень народжуваності та високий – смертності.
Для того, аби зберегти людський потенціал України, урядова Стратегія демографічного розвитку країни до 2040 року ставить за ціль зменшити кількість передчасних смертей. Тобто таких, яких можна уникнути. Загиблі та травмовані унаслідок ДТП належать саме до цієї категорії. Серед загиблих у ДТП в 2024 році Україна має понад 10% за участі мотоциклів та мопедів.
МОТОБУМ В УКРАЇНІ ТА НОВІ РИЗИКИ
З початку 2025 року 13% (кожен восьмий) українець повідомив, що користується мототранспортом. Йдеться як про водіїв, так і пасажирів. Серед молоді ще більше: 28% у віці 18–29 років їздять на мотоциклах, мопедах або скутерах.
Близько 75% смертей у ДТП за участі мототранспорту стаються через травми голови. А це означає, що у більшості випадків життя можна зберегти, якби водії та пасажири мотоциклів, мопедів і скутерів використовували сертифіковані мотошоломи. Таке захисне спорядження знижує ризик загибелі в 6 разів, а важких травм голови – до 74%.
В Україні мотоциклісти і пасажири зобов’язані їздити в застебнутих шоломах. Однак законодавство не встановлює вимог щодо якості безпеки (регламентів) мотошоломів. Через цю прогалину водії та пасажири використовують спорядження, яке створює ілюзію безпеки, але не рятує у разі аварії.
СЕРТИФІКАЦІЯ МОТОШОЛОМІВ ЯК ЕКОНОМІЧНИЙ БУСТЕР
За підрахунками НАН України, загибель однієї людини у ДТП з мотоциклом чи мопедом коштує економіці країни від 4,7 до 14,4 млн гривень. У 2024 році оціночні витрати на медичну допомогу постраждалим в аваріях за участю мототранспорту склали 156 млн грн.
Якщо ж людина внаслідок важкої травми у такій ДТП отримує інвалідність, витрати на її лікування та соціальний захист можуть перевищувати 5 млн грн. Тож якісне захисне спорядження не лише рятує життя, а й дозволяє державі уникнути значних фінансових втрат.
У 44 країнах світу (серед них більшість держав ЄС) діє стандарт безпеки ECE № 22.06. Він визначає вимоги до якості безпеки мотошоломів, що забезпечує збереження здоровʼя та життя людини у разі ДТП.
За оцінками експертів, 100% використання сертифікованих мотошоломів водіями та пасажирами дозволить заощадити Україні понад 306 млн грн у 2026–2030 роках. Це майже 1% ВВП країни.
Навіть якщо рівень використання сертифікованих шоломів зросте «усього» до 75%, це понад 119 млн гривень економії на медичній допомозі. Це гроші, які залишаться в сім’ях, громадах, бюджеті.
ЩО ЧЕКАЄ НА УКРАЇНУ ПІСЛЯ ВПРОВАДЖЕННЯ ЕСЕ 22.06
Коли в Україні впровадять Регламент ЕСЕ 22.06, всі нові мотошоломи, що потраплятимуть у продажі, повинні будуть відповідати визначеним стандартам безпеки. Тож споживачі зможуть розраховувати на належний рівень безпеки, адже мотошолом це захист, а не прикраса.
Україна підписала Угоду про асоціацію з ЄС, що передбачає узгодження технічних стандартів. Також наша країна – учасниця Женевської угоди 1958 року, що передбачає використання міжнародних норм безпеки для транспорту, зокрема Регламент ECE 22.06 про мотошоломи. Тож крок до безпеки водіїв мотоциклів і мопедів – за Урядом.
Мотошоломи стандарту ECE 22.06 вже доступні для споживачів, водночас запровадження стандартів безпеки на нормативному рівні дозволить забезпечити належний контроль відповідності та захистить права споживача.
Здавалося б, вузькоспеціалізована тема – мототранспорт. Не найпомітніший сегмент. Але навіть тут, впровадивши стандарт ЕСЕ 22.06, можна зберегти сотні життів і мільйони гривень. Як наслідок – внесок у демографічний розвиток й економічну стійкість країни.
Динаміка кількості продажів мотоциклів та мопедів за останні роки, соціальні та економічні чинники дають підстави вважати, що використання двоколісного транспорту продовжить значну присутність серед всього транспорту, тож створення умов для збереження здоровʼя та життя людей є обовʼязком Уряду.
Дмитро Купира, програмний директор громадської організації "Центр громадянського представництва «Життя»", експерт у розробці державних політик