Зміни при ввезенні «гуманітарки»: що чекає на волонтерів з 1 грудня

Уряд прагне унеможливити «схеми» з гуманітарною допомогою, натомість волонтерська спільнота просить доопрацювати ухвалені рішення

Засновники та керівники низки волонтерських організацій звернулися до Президента з проханням продовжити дію спрощеної системи ввезення в Україну гуманітарної допомоги. Володимира Зеленського просять відкласти терміни набрання чинності урядовою постановою про нову систему пропуску та обліку “гуманітарки” в умовах воєнного стану. Принаймні, на період, доки не буде ухвалено законодавчі зміни та нормативні акти, які дозволять уникнути штучних перепон для волонтерської діяльності – зокрема, для фізичних осіб, котрі закуповують за кордоном і перевозять в Україну гуманітарні вантажі, – а також апробовано нову електронну систему обліку цих вантажів.

Поява відкритого листа волонтерів до глави держави – один з елементів жвавої дискусії, що ось уже кілька тижнів точиться у ЗМІ й соцмережах довкола набрання з 1 грудня чинності Постановою КМУ “Деякі питання пропуску та обліку гуманітарної допомоги в умовах воєнного стану” №953. Автори документа наполягають, що він лише впорядковує цю сферу, унеможливлюючи зловживання при постачанні товарів у вигляді (чи під виглядом, як це іноді буває) гуманітарних вантажів, натомість не створюючи жодних перепон для чесних та зареєстрованих відповідно до закону волонтерів. Противники ж рішення переконані: таких перешкод буде багато, що суттєво позначиться на обсягах ввезення в Україну гуманітарних вантажів, а також “відіб’є” у багатьох волонтерів бажання займатися благородною справою.

МІНЯТИ ПРАВИЛА: ПІД ВИГЛЯДОМ “ГУМАНІТАРКИ” МОЖУТЬ МАСОВО ВВОЗИТИ КОНТРАБАНДУ

5 вересня уряд затвердив Постанову №953, якою пропонується скасувати з 1 грудня спрощений режим ввезення гуманітарної допомоги, передбачений Постановою КМУ “Деякі питання пропуску гуманітарної допомоги через митний кордон України в умовах воєнного стану” №174 від 1 березня 2022 року. Документом запропоновані нові процедури ввезення таких вантажів і впроваджено додаткові вимоги до обліку “гуманітарки” та звітності щодо її отримання і розподілу. Також пропонується запровадити оновлену автоматизовану систему, яка буде єдиним майданчиком для оформлення гуманітарної допомоги.

Як пояснили в Мінсоцполітики, це необхідно, щоб запобігти схемам уникнення оподаткування, коли комерційні вантажі завозять в країну під виглядом гуманітарних, упорядкувати облік ввезеної волонтерської допомоги та проконтролювати, як вона розподіляється. На думку урядовців, це в інтересах самих благодійних та волонтерських фондів, які працюють у правовому полі. У коментарі під постом волонтерки Олени Новікової міністерка соціальної політики Оксана Жолнович навела приклад зловживань при постачанні “гуманітарки”, з якими уряд вирішив боротися:

Оксана Жолнович

“Багато фізичних осіб, враховуючи відсутність будь-якого контролю та перевірок, почали самі возити “гуманітарку” через кордон, “видумуючи” в деклараціях отримувачів-юросіб (вказуючи будь-який фонд чи ГО), і далі роздавали самостійно цю допомогу тим, кому вважали за потрібне. Та як виявилося при перевірці, із 3 тисяч декларацій, де отримувачами були зазначені військові частини, військові підтвердили одержання допомоги лише у 800 випадках. Куди поділася решта? В автоматичній системі “придумати” отримувача і вписати без його згоди буде неможливо”.

За словами Жолнович, ситуація вже давно потребує врегулювання, адже “схемами” можуть масово користуватися контрабандисти. А це – збитки для бюджету та для вітчизняних виробників.

При цьому в роботі волонтерських фондів, які, за законом, зареєстровані у відповідному реєстрі, за словами урядовиці, нічого не зміниться. Вона нагадала, що вже й зараз отримувачами гуманітарної допомоги можуть бути тільки юридичні, а не фізичні особи. Також нічого не змінюється при поданні онлайн-декларації з переліком товарів, які ввозяться в Україну.

“Додається електронний звіт – представник фонду самостійно вказує, кому передав “гуманітарку”, і все. Зараз все одно потрібен акт прийому-передачі. Щодо випадків передачі вантажів на в/ч без звіту – цим породжуємо корупцію у частинах. Бо створюємо можливість для нечесних керівників закрити потреби “гуманітаркою” і списати передбачені державою для закупівель кошти собі. Це, погодьтеся, сумнівна вигода. Не може безконтрольність допомагати”, – переконана Оксана Жолнович.

У Державній митній службі розповіли про новий порядок митного оформлення гуманітарної допомоги, який планують ввести в дію з 1 грудня. Зокрема, при перевезенні та отриманні гуманітарних вантажів уже не потрібні гарантійні листи від кінцевих користувачів товарів (благодійних фондів чи військових частин). Тобто, йдеться про певне полегшення процедури.

Проте для митного оформлення як гуманітарної допомоги товарів військового призначення та подвійного використання потрібні інші документи: декларація про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою та дозвільного документа Державної служби експортного контролю, якщо його необхідність передбачена постановами Кабміну від 20 листопада 2003 року №1807 та від 28 січня 2004 року №86.

Митне оформлення гуманітарної допомоги здійснюватиметься в пунктах пропуску через державний кордон України, без застосування заходів нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності, шляхом подання декларації про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою.

Отже, з 1 грудня при ввезенні в Україну “гуманітарки” – як державними, так і недержавними структурами – потрібно буде оформити Декларацію про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою. Зробити це можна в електронній формі через єдиний державний інформаційний веб-портал “Єдине вікно для міжнародної торгівлі” або через автоматизовану систему реєстрації гуманітарної допомоги (вона має запрацювати якраз із дня набрання чинності урядовою постановою).

“Реєстрація отримувача в Єдиному реєстрі, внесення інформації про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою, формування та/або подання інвентаризаційного опису гуманітарної допомоги за визначеною формою, формування та/або подання звіту про наявність і розподіл гуманітарної допомоги за формою здійснюються з використанням автоматизованої системи та з урахуванням особливостей, визначених цим Порядком”, – йдеться у Постанові №953.

Після автоматичної реєстрації в Єдиному реєстрі юридична особа, яка подала необхідні документи, набуває статусу отримувача гуманітарної допомоги, їй присвоюють відповідний номер. Перед початком декларування товарів, що визнаються гуманітарною допомогою, отримувач вноситиме інформацію про них до автоматизованої системи, заповнюючи форму в електронному кабінеті та/або завантажуюючи до нього документи у порядку, визначеному Положенням про автоматизовану систему.

“За результатами внесення в автоматизовану систему інформації про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою, такому переліку автоматично присвоюється унікальний код гуманітарної допомоги”, – йдеться в урядовій постанові.

Перелік товарів, заявлений у декларації, має за усіма кількісними та якісними параметрами відповідати переліку, інформацію про який внесено до автоматизованої системи під відповідним унікальним кодом. Якщо ж заявлені в декларації дані не збігаються з даними автоматизованої системи, митники відмовлятимуть у пропуску вантажу на територію України.

Документом також передбачено відповідальність за непрозорий розподіл завезених у такий спосіб гуманітарних вантажів. Якщо отримувач не відзвітує про розподіл допомоги протягом 90 календарних днів з дати внесення інформації про митне оформлення за декларацією, вважатиметься, що вантаж використано не за цільовим призначенням. Із відповідними наслідками. Юридична особа – крім підприємств, установ чи організацій, що утримуються за рахунок бюджетів, уповноважених ними державних установ та органів місцевого самоврядування, – втратить статус отримувача гуманітарної допомоги з моменту блокування її облікового запису в Єдиному реєстрі.

Згідно із постановою, таке блокування буде автоматичним – при відсутності звіту у передбачені терміни. Також заблокувати обліковий запис отримувача допомоги може адміністратор автоматизованої системи за наявності судового рішення щодо порушення законодавства про гуманітарну допомогу, яке набрало законної сили, чи офіційної інформації про ліквідацію юридичної особи-отримувача.

“Повторна реєстрація в Єдиному реєстрі особи, яка втратила статус отримувача гуманітарної допомоги, здійснюється не раніше ніж через шість місяців після внесення запису про втрату статусу отримувача в автоматизованій системі”, – визначено урядовою постановою.

Також, за словами Оксани Жолнович, “постановою впроваджуються додаткові обов'язки для комунальних і державних отримувачів гуманітарної допомоги (військово-цивільні адміністрації та установи), щоб на складах гумдопомога не губилася і не протерміновувалася”.

ВІДКЛАСТИ РІШЕННЯ: ПОСПІХ МОЖЕ ПРИЗВЕСТИ ДО КОЛАПСУ ВОЛОНТЕРСЬКИХ ПОСТАЧАНЬ ДЛЯ ЗСУ

Натомість волонтерська спільнота вбачає у нововведенні певні ризики, що може обмежити отримання Силами безпеки та оборони України засобів, необхідних для успішного протистояння агресорові. Поміж причин цього автори листа на адресу Володимира Зеленського називають такі:

1. Запуск нової системи відбувається без ухвалення необхідних нормативно-правових актів. Постанову №953 затверджено 5-го вересня. Та лише 16-го жовтня на сайті Міністерства соціальної політики оприлюднили для громадського обговорення проєкт урядової Постанови “Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо реєстрації та обліку гуманітарної допомоги та її отримувачів у період дії воєнного стану”.

“Ця постанова необхідна для роботи автоматизованої системи, і до її проєкту громадськість подала низку пропозицій та зауважень, які досі не опрацьовані та не враховані, а сама постанова ще не ухвалена урядом. Також не внесено зміни до низки інших постанов, які потрібно використовувати при новій системі, і які стосуються таких процедур як списання та передача гуманітарної допомоги”, – йдеться в листі.

2. Паралельна зміна первинного законодавства. Верховна Рада лише минулого тижня ухвалила Закон про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо спрощення порядку ввезення, обліку та розподілу гуманітарної допомоги (законопроєкт №9111).

“У разі підписання Вами цього Закону постане необхідність внесення нових змін в нормативно-правові акти, що безпосередньо стосуються функціонування системи ввезення та обліку гуманітарної допомоги”, – зазначають автори звернення до Президента.

3. Відсутність належного тестування автоматизованої системи та неусунення порушень в її роботі до початку практичного використання. Автори листа нагадують, що тестовий доступ до системи представникам благодійних та громадських організацій надали лише 1 листопада, та й то не в повному обсязі, адже низка модулів і функцій системи наразі відключені.

“Представники благодійних та громадських організацій повідомляють, що часто мають труднощі навіть із тим, щоб увійти в систему для тестування, та виявляють низку технічних збоїв і недоліків самої системи, які потребують доопрацювання. Також не вирішено питання функціонування системи під час можливих перебоїв з енергопостачанням”, – наголошують волонтери.

Вони також звертають увагу на те, що система має запрацювати в день набуття чинності Постановою №953, без жодного перехідного періоду. А це, мовляв, загрожує колапсом із ввезенням гуманітарної допомоги.

4. Введення автоматичного блокування на пів року для організацій, що ввозять гуманітарну допомогу. Річ у тім, що Постановою №953 обмежено доступ до системи. Він можливий тільки за електронним підписом керівника юридичної особи-отримувача. Тобто, лише керівник повинен заповнювати та подавати усю документацію: подання на реєстрацію вантажу, інвентаризаційний опис, звіти.

“Такі положення призведуть до безпідставного навантаження на керівника і звуження доступу до системи, а часто й зупинки роботи організацій, які отримують великі обсяги гуманітарної допомоги”, – вважають представники волонтерської спільноти.

5. Відсутність якісної координації. Автори листа нагадують, що діалог між майбутніми користувачами автоматизованої системи та Міністерством соціальної політики України розпочався лише у жовтні. До цього відбулася лише одна публічна дискусія із цього приводу, а також одне засідання неформальної робочої групи, рішення якої не мають правового впливу на ухвали Мінсоцполітики. “Відсутні будь-які довідкові матеріали або оперативна технічна підтримка, що можуть допомогти користувачам нової системи”, – констатується у відозві.

Її автори вважають, що все це ускладнить, а у багатьох випадках і унеможливлять, ввезення гуманітарної допомоги в Україну після 1 грудня.

Окремо в листі наголошується на неврегульованості питання діяльності волонтерів-фізичних осіб, внесених до Реєстру волонтерів антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації. Тоді як роль таких волонтерів у забезпеченні підрозділів Сил безпеки та оборони залишається доволі суттєвою.

Також у межах дискусії щодо майбутнього нововведення наголошувалося на тому, що воно може дестабілізувати роботу невеликих волонтерських організацій, які хоч і зареєстровані як юридичні особи, але не мають у штаті фахівців, котрі б займалися підготовкою звітів та опікувалися іншою додатковою документацією.

На проблему навіть звернула увагу авторитетна Ініціативна група “Першого грудня”. Там вважають, що урядова постанова орієнтована на великі благодійні фонди, які працюють на міністерства та відомства і дублюють функції держави, а не доповнюють їх. Ці фонди й зараз мають внутрішню звітність, штатних працівників, котрі нею займаються тощо. Водночас лише ці фонди не можуть задовольнити усі потреби, – переконані учасники Ініціативи.

“Спонтанний волонтерський рух відіграв і надалі відіграє вирішальну роль у своєчасному забезпеченні ЗСУ всім необхідним, а отже – в організації ефективного опору ворожій агресії. Дезорганізація його роботи пішла б на шкоду як ЗСУ, так і потребам оборони загалом. Прямий зв’язок між фронтом та волонтерами життєво необхідний, запобігаючи відчуженню між тими, хто служить в ЗСУ, і суспільством загалом”, – йдеться в заяві Ініціативної групи “Першого грудня”.

ШУКАТИ КОМПРОМІС: ДЕЯКІ РІШЕННЯ ВЖЕ УХВАЛЕНО, РЕШТА – ПОТРЕБУЮТЬ УЗГОДЖЕННЯ

Частину (але далеко не всі) питань, що порушувалися упродовж останніх тижнів в межах дискусії між урядовцями та волонтерською спільнотою щодо очікуваних змін в системі ввезення, розподілу та обліку гуманітарної допомоги, вирішує ухвалення Верховною Радою законопроєкту №9111 “Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо спрощення порядку ввезення, обліку та розподілу гуманітарної допомоги”.

Затвердженим минулого тижня документом, поміж іншого, впроваджується вже згадана електронна система обліку гуманітарної допомоги. Також закріплені на законодавчому рівні спрощення в частині ввезення, обліку і розподілу “гуманітарки”, передбачені урядовою Постановою №953.

Законопроєктом розширюється перелік отримувачів гуманітарної допомоги. “Раніше це могли бути зареєстровані в Україні благодійні фонди та громадські організації з визначеними напрямами статутної діяльності. Тепер до переліку додаються іноземні благодійні організації, представництва яких акредитовані в Україні. Також отримувачами можуть бути неприбуткові державні та комунальні установи, органи місцевого самоврядування, надавачі соціальних послуг”, – деталізували в Міністерстві соціальної політики.

Окрім того, визначено, що придбані благодійними організаціями за кордоном товари, які при ввезенні в Україну задекларовані як гуманітарна допомога, можуть бути визнані “гуманітаркою”. Ключова умова – їх безоплатна передача набувачам протягом 90 днів з дати перетину митного кордону.  “До прикладу, це спрощує ввезення та облік дронів, турнікетів та інших товарів, які в Україні передаються безоплатно, а за кордоном купуються. Раніше гуманітарною допомогою могли визнаватися лише ті товари, що були безоплатно отримані від донорів”, – нагадують в Мінсоцполітики.

Роман Грищук

Автор законопроєкту, народний депутат Роман Грищук, поміж основних положень документа називає ще й такі: “Легалізовано можливість передачі транспортних засобів як гуманітарної допомоги військовослужбовцям; уточнено порядок зміни отримувача (набувача), перерозподілу та повернення донору гуманітарної допомоги; призупинено дію норм про подання щомісячних звітів до введення електронної системи обліку гуманітарної допомоги; визначено загальні засади порядку забезпечення гуманітарною допомогою для потреб енергетики військових адміністрації, суб'єктів господарювання у сфері енергетики, підприємств критичної інфраструктури, органів влади”.

Водночас варто враховувати, що закон іще не підписаний Президентом. Також, як і у кожній галузі, його впровадження потребуватиме напрацювання підзаконних актів. На це знадобиться час. Тому пропозиція про відтермінування введення в дію нових вимог видається слушною. З іншого боку, надто затягувати із впорядкуванням цієї сфери та унеможливленням тіньових “схем” також не варто, адже кожен місяць збереження можливостей для зловживань (і тут йдеться не про волонтерів, а про тих, хто під них маскується) – це потенційно багатомільйонні втрати для бюджету та удар по конкурентоспроможності вітчизняних виробників.

Взятий же на прохання волонтерської спільноти “тайм-аут” справді можна було б використати для “обкатки” нової автоматизованої системи, а також щоб (принаймні спробувати) розв’язати найгостріші проблеми, про які кажуть волонтери. Що, поміж іншого, зберегло б для країни, її Сил Оборони та соціально вразливих верств населення важливий сегмент індивідуального волонтерства. Адже далеко не всі наші співвітчизники, котрі нині займаються цією благородною справою, зможуть перейти “під крило” великих фондів чи стати членами їхніх команд, як дехто радить.

Схоже, незайвим був би й перехідний період при впровадженні нової системи, аби благодійники, принаймні, не потерпали через те, що помилившись чи щось не знаючи, втрачатимуть на пів року свій волонтерський статус.

“Як ми розуміємо, впровадження нової системи вважається необхідним для запобігання зловживанням із гуманітарною допомогою. Не применшуючи важливість усунення можливості таких зловживань, вважаємо, що запровадження новацій має бути ретельно підготовлене на рівні законодавства та підзаконних актів, до розробки яких необхідно залучити представників волонтерського руху та всіх дотичних до цього питання органів державної влади (ДПС, Держмитслужби, Мінсоцполітики, МОЗ)”, – наголошується в адресованому главі держави листі за підписами керівників і засновників майже двох десятків волонтерських організацій та благодійних фондів.

Владислав Обух, Київ