Верховний Суд скасував рішення про незаконність демонтажу трамвайних колій у Харкові
Справу про демонтаж у 2022 році трамвайних колій на вулиці Весніна у Харкова розглядатимуть заново.
Як передає Укрінформ, про це стало відомо з постанови Касаційного адміністративного суду Верховного Суду.
“Касаційні скарги Харківської міської ради та Департаменту інфраструктури Харківської міської ради задовольнити частково. Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 19.01.2024 та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 17.07.2024 скасувати, а справу направити на новий судовий розгляд до суду першої інстанції”, – йдеться у судовому документі.
Постанова набуває чинності з дати її прийняття (27 листопада), є остаточною і оскарженню не підлягає.
У касаційній скарзі міськради та департаменту інфраструктури стверджувалося, що “позивачами не доведено, у чому саме полягає порушення саме їх прав та інтересів, а судами обох інстанцій не встановлено факту порушення прав та інтересів позивачів”. Зазначалося, що відповідачем у позові є КП “Міськелектротрассервіс”, директор якого видав наказ щодо демонтажу трамвайної колії 2 травня 2022 року.
“Вказаний наказ не визнаний таким, що втратив чинність, не скасований, ніким не оскаржувався, а отже є дійсним. Наказ спрямований на реалізацію господарської діяльності, а тому Департамент інфраструктури як орган управління не має права втручатися у господарську діяльність підприємства”, – зокрема, йшлося у касаційній скарзі.
Колегія Касаційного адміністративного суду постановила, що “суди попередніх інстанцій формально підійшли до розгляду справи і не встановили, яке конкретно рішення (нормативно-правовий чи індивідуальний акт), дія чи бездіяльність та якого конкретно суб`єкта владних повноважень є предметом оскарження та чи такі рішення, дія або бездіяльність породжують, змінюють або припиняють права та обов`язки позивачів у сфері публічно-правових відносин”.
Зазначається, що “суди попередніх інстанцій допустили поверхневий підхід до вирішення спору, який виник між сторонами у цій справі, а тому Верховний Суд не може визнати законними і обґрунтованими рішення судів попередніх інстанцій у цій справі, оскільки не встановлення дійсного предмета доказування та/або ненадання правової оцінки обставинам справи, що входять до предмета доказування, свідчить про недотримання судами вимог процесуального закону щодо всебічного, повного та об`єктивного дослідження усіх обставин справи, невжиття належних та достатніх заходів для встановлення фактичних обставин справи, шляхом виявлення та витребування доказів, зокрема, з власної ініціативи”.
На це рішення вже відреагували позивачі. У спільній заяві, наданій ЗМІ, громадські активісти, своєю чергою, назвали підхід Верховного суду “формальним”.
“З жовтня 2022 року ініціативна група та суд не могли змусити Харківську міську раду надати підставу для реконструкції вулиці, а Ірина Кравченко оббиває пороги суду і по сьогодні. Ухвала суду про витребування доказів (саме тих, які мав дослідити суд, а позивачі вимагати визнати незаконними) міською владою виконано не було. Виходить так, що суд підбурює владу переховувати незаконні дії банальним приховуванням документів, які мають бути публічними. Крім цього, явно порушується принцип адміністративного судочинства, який передбачає обов’язок саме влади доводити свою правоту”, – йдеться у заяві.
Справу повторно розгляну Харківський окружний адміністративний суд.
“Ми зі свого боку будемо докладати максимум зусиль задля перемоги в суді вдруге. Справедливість має бути поновлено, а місто має розвивати громадський транспорт, а не руйнувати його”, – зазначили позивачі.
Як повідомляв Укрінформ, четверо жителів Харкова подали до суду на Харківську міську раду через демонтаж трамвайної колії на вулиці Весніна. Вони заявили, що не згодні з інформацією міськради, що відбувався ремонт, і вважають проведені роботи реконструкцією.
Громадська організація “Харківський антикорупційний центр“ розширення вулиці Весніна називала “однією з найскандальніших реконструкцій у Харкові за останні роки”. Адже активісти, експерти, місцеві мешканці були проти прибирання трамвая з цієї вулиці та Журавлівського узвозу і пропонували альтернативні варіанти для організації руху транспорту.
Колії на вул. Весніна демонтували у травні 2022 року. За інформацією антикорупційного центру, на реконструкцію дороги під час війни міська рада витратила 200 млн грн.
У січні 2024 року Харківський окружний адміністративний суд частково задовольнив позов про визнання незаконним демонтажу трамвайної колії. Суд дійшов висновку, що відбулася реконструкція, та визнав її незаконною та такою, що не відповідає генеральному плану міста. Суд відмовив у вимозі привести у відповідність до генплану вулицю, тобто повернути трамвайну колію. У цій частині рішення для позивачів було прогнозованим, оскільки у суду фактично немає механізму для того, щоб зобов’язати мерію повернути колії.
Через Журавлівський узвіз та вулицю Весніна прямував 26-й маршрут трамвая, що зв’язував віддалений Індустріальний район, проходячи через більшу частину Салтівки (Київський і Салтівський райони), з центральною частиною міста. Це був найдовший трамвайний маршрут, який не дублюється метрополітеном.
Фото Укрінформу можна купити тут