Тетяна Калита, заступниця міністра у справах ветеранів

Ключова ціль – якість і доступність сервісів для ветеранів та їхніх родин

Після перемоги України у війні з Російською Федерацією до цивільного життя повертатиметься велика кількість українських захисників. Усі вони потребуватимуть сучасної дієвої системи переходу з військової служби до цивільного життя. Міністерство у справах ветеранів хоче полегшити цей процес завдяки створенню ефективних цифрових інструментів та сервісів, які надаватимуть інформацію й кваліфіковані послуги українським ветеранам та членам їхніх сімей. Про роботу платформи «Е-Ветеран», впровадження нових цифрових послуг та проєкт «Помічник ветерана» в інтерв’ю Укрінформу розповіла заступниця міністра у справах ветеранів України з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації Тетяна Калита.

МАЙЖЕ 180 ТИСЯЧ КОРИСТУВАЧІВ ВІДВІДУВАЛИ ПЛАТФОРМУ «Е-ВЕТЕРАН»

- В Україні віднедавна функціонує онлайн-сервіс «Е-Ветеран». Як ця платформа допомагає ветеранам? Якими послугами вони зможуть  скористатися?

- Платформа «Е-Ветеран» запрацювала на початку 2023 року. Вона пропонує електронні сервіси, якими можуть скористатися ветерани, члени їхніх родин та деякі інші категорії громадян.

«Е-Ветеран» – це платформа, на якій ветеран може подати заявку на певну послугу, дізнатися про потенційні можливості, які б могли покращити рівень його життя.

Це не працює за принципом загальних пошукових систем. На платформі підтягується інформація з певної громади, яка  підходить під персональний запит ветерана. Тобто це такий акумульований об'єм знань і пропозицій від держави, а також партнерів, бізнесів, міжнародних організацій, які готові надавати допомогу, послуги, можливості та робити це безпечно й, фактично, в одному місці.

- Чи є дані щодо того, скільки людей користуються цією платформою?

- Так. Звісно, це все відслідковується. Але, одразу скажу, що ми не відслідковуємо транзакції по прізвищах. Загальна кількість унікальних користувачів на платформі «Е-Ветеран» – 178 тисяч, перегляди головної сторінки – 642 тисячі, сторінка заяв щодо виплат «Червоного Хреста» – 423 136 осіб. Інформацію про гарантії та пільги переглянуло більше 80 тисяч людей. Зрозуміло, що дехто міг заходити кілька разів, але приблизно такою є загальна інформація про кількість контактів на платформі станом на зараз.

НЕЗАБАРОМ БУДЕМО ВИВОДИТИ НОВИЙ СЕРВІС – «ПЕРЕХІД ВІД ВІЙСЬКОВОЇ СЛУЖБИ ДО ЦИВІЛЬНОГО ЖИТТЯ»

- Якими послугами найчастіше користувалися відвідувачі за час роботи платформи?

- На платформі є два ключові блоки. Перший – інформаційний, де можна знайти відповіді на запитання: які я маю права, як подати заявку, які документи зібрати. Цей блок поділяється на дві частини – 1) гарантії й пільги, 2) статуси.

Другий блок – послуги. На сьогодні їх три: отримання грошової допомоги від «Червоного Хреста», подача заявок на помічника ветерана – близько 2000  переглядів, а також на участь в Іграх нескорених – 5761 заявка була подана через платформу.

Незабаром ми будемо виводити фактично новий сервіс – «Перехід від військової служби до цивільного життя». Думаю, що в майбутньому ми з вами говоритимемо вже про кількість відвідувачів від цього блоку.

- А що включатиме цей блок?

- Цей блок складається з кількох кроків. Перший – це ідентифікація, тобто вхід у систему.

Другий – опитування, де треба буде дати відповіді на деякі базові запитання. Наприклад, у якій громаді людина далі планує проживати. Чому це для нас важливо? Тому що певний перелік послуг ми будемо надавати за фактичним місцем перебування. Адже деякі послуги або гарантії надаються за місцем перебування особи, деякі за місцем її реєстрації, а деякі можуть надаватися незалежно від обох цих чинників. Людина також повинна дати відповіді на запитання щодо дітей, оскільки це потенційні можливості для родини. Будуть і запитання щодо стану здоровʼя. Тобто це те, що зараз є нагальним для користувача платформи.

Надалі ми будемо поповнювати, удосконалювати і надавати максимальну кількість інформації та пропозицій ветеранам.

- Як загалом у майбутньому планується покращувати цю систему? Можливо, якісь послуги плануєте додавати?

- Насправді, питання складне. Це дуже динамічна система, яка розвивається відповідно до запитів. Запит має йти від ветеранів у першу чергу.

Наразі ми паралельно працюємо над моніторингом якості послуг. Це окремий сервіс, який має фіксувати стан реалізації потреб. Ветеран може зафіксувати, що якась послуга у конкретній громаді була надана добре або незадовільно, вказати – що саме треба змінити, доповнити, додати. Комплексний підхід має спиратися на двосторонню взаємодію, тобто ми маємо розуміти, що надаємо (результат), як ми це робимо (процес). Ключове питання – це якість і доступність сервісів для ветеранів та їхніх родин.

- Які інші цифрові інструменти плануєте впроваджувати?

- Ми працюємо зі статистичними даними. Це державний вебпортал відкритих даних – data.gov.ua. Наразі ми працюємо над оновленням інформації щодо нашого сектору діяльності та її перекладом англійською мовою. Це важливо, бо міжнародні партнери, бізнес, громади мають бачити у відкритому доступі статистичну інформацію, на яку можна спиратися.

Також оновлюємо сайт Міністерства у справах ветеранів, є багато різних внутрішніх систем, взаємодій. Ключовий акцент робимо на верифікації інформації та обміні даними з іншими реєстрами. Тема інтеграції вкрай важлива, і приблизно 40% часу витрачається якраз на питання інтеграції між системами.

МИ ЯК МІНВЕТ МАЄМО МАКСИМАЛЬНО СПРОСТИТИ ПРОЦЕДУРУ НАДАННЯ ПОСЛУГ ВЕТЕРАНАМ

- Цікаво дізнатися про нову програму в ЦНАПах щодо запровадження єдиної точки входу для отримання послуг за ветеранським напрямом. Можете більше про це розказати?

- ЦНАПи є точками входу для надання послуг, для фіксації потреб на місцях. Вони мають можливості відстежувати, які послуги найзапитуваніші, де їх треба поліпшити, які алгоритми роботи ефективніше відпрацьовані, які – ні. Бо послуга має бути відпрацьована як процедурно на місцях, так і на рівні автоматичних сервісів та алгоритмів цифрових інтеракцій. ЦНАП приймає документи, працює з ними, передає, куди треба, – згодом послуга буде кінцево надана.

Але якщо особа подає документи в центри надання адміністративних послуг і розуміє, що там нічого не відбувається, це означає, що проблема не в ЦНАПі, а в самих системах, значить нам є, над чим працювати.

- Якими послугами ветеран може скористатися за допомогою центрів надання адміністративних послуг?

- Послуги для ветеранів поділяються за видом фінансування. Деякі фінансуються із загального державного бюджету, а деякі – з місцевих бюджетів. Чому це важливо? Бо рішення щодо видів та об’єму послуг ухвалюються різнорівнево. Якщо йдеться про загальнодержавні сервіси та гарантії, зрозуміло, що вони визначені на державному рівні й ними можна скористатися повсюди. Якщо йдеться про послуги, фінансовані з місцевих бюджетів, то рішення ухвалюються на рівні місцевої влади, а отже можуть виникнути регіональні відмінності в об’ємі, термінах та процедурі надання цих сервісів. Ці послуги можуть бути абсолютно різні та різнопланові.

Ми як Міністерство у справах ветеранів маємо створити доступні й зрозумілі механізми отримання гарантованих послуг ветеранами і максимально спростити цей процес, щоб він відбувався безбар’єрно, інклюзивно і доступно для громадян.

ПРОЄКТ ПОМІЧНИКА ВЕТЕРАНА НЕ ВДАЄТЬСЯ ШВИДКО ВПРОВАДИТИ

- Зараз відбувається відбір кандидатів у помічники ветеранів. Я так розумію, що вони зможуть супроводжувати ветерана у ЦНАПах?

- Проєкт помічника ветерана насправді розроблявся цьогоріч. Подати заявку на цю посаду можна через платформу «Е-Ветеран». Заявку може подати будь-хто. Це значно розширило коло заявників. Наразі охочих значно більше, аніж зазвичай це спостерігається, коли відкриваються внутрішні державні конкурси. На жаль, ми не встигаємо запровадити цей проєкт так швидко, як хотілося б. Є певні питання щодо фінансування, організаційних нюансів реалізації проєкту.

Помічник ветерана буде супроводжувати людину за потреби. Якщо особа не зможе самостійно скористатися цифровим сервісом, тоді вона може піти до ЦНАПу або звернутися до помічника ветерана.

- Як ветеран зможе знайти цього помічника?

- Помічники будуть закріплені за комунальними установами або за комунальними неприбутковими підприємствами. Вони будуть наявні в кожній громаді. Інформація про це буде доступна. Ключова специфіка діяльності помічника ветерана полягає в тому, що його діяльність відбуватиметься «в полі», тобто він напряму контактуватиме з ветеранами, приходитиме до них додому, якщо буде така потреба.

- Чи зможуть помічники ветеранів упоратися з потенційним об’ємом запитів від своїх підопічних?

- Маємо надію, що не всі будуть звертатися до помічника, тому що є цифрові рішення, які дозволяють цього не робити, наприклад, платформа «Е-Ветеран». Якщо людина сама не зможе з чимось упоратися, тоді вона звертатиметься до помічника.

В ідеальному світі система має працювати так, щоб людина не потребувала помічника. Якщо раптом щось не спрацювало чи чогось недостатньо, то це для нас фіксація того, що ще треба допрацювати.

В УНІВЕРСИТЕТАХ ЗАПРОВАДЖУВАТИМУТЬСЯ БЕЗКОШТОВНІ ПРОГРАМИ ПЕРЕКВАЛІФІКАЦІЇ ДЛЯ ВЕТЕРАНІВ

- Зараз в Україні активно відкривається проєкт щодо започаткування  Центрів ветеранського розвитку. Яка їхня функція?

- Центр ветеранського розвитку – це проєкт із надання освітніх послуг. Вони відкриватимуться при вищих навчальних закладах та спиратимуться на наявну інфраструктуру, адаптуючи її під запити ветеранів. Туди можна буде звернутися у разі потреби в освіті, перенавчанні, перекваліфікації. Вищий навчальний заклад зможе зорієнтувати ветерана щодо стану ринку праці, переліку доступних сертифікатних курсів, розроблених фахівцями закладу для підвищення його базової кваліфікації, поглиблення знань, навичок, провести профорієнтаційну консультацію, спланувати нову освітню траєкторію.

-  Які програми для ветеранів будуть запроваджуватись у вищих навчальних закладах?

- Перш за все, ветеран зможе отримати певні додаткові навички за короткими сертифікатними програмами, і далі вже йти працювати. Напрацювання таких програм – це задача кафедр університетів. У кожного вищого навчального закладу будуть різні програми, в залежності від його науково-освітнього профілю.

- І це будуть безкоштовні програми?

- Ці програми будуть безоплатні для ветеранів.  Вони фінансуватимуться або за державні, або за приватні, або за міжнародні кошти.

- Тобто зараз ветеран уже може прийти в певний Центр ветеранського розвитку і скористатися напрацьованими програмами?

- Так. Єдине, оскільки ми тільки починаємо цей процес, можуть виникнути певні організаційні нюанси. Але ми готові вирішувати їх в оперативному режимі. Прагнемо зробити так, щоб це дійсно працювало.

Вікторія Шевченко, Київ

Фото: Руслан Канюка, Укрінформ