Кабмін пропонує три моделі вивчення української для нацменшин

Кабінет міністрів затвердив зміни до закону про повну середню загальну освіту, які передбачають три моделі вивчення державної мови дітьми з національних меншин.

Про особливості цих змін на засіданні уряду розповіла міністр освіти та науки Лілія Гриневич, повідомляє кореспондент Укрінформу.

"Перша модель передбачена для корінних народів України, що проживають у мовному середовищі своєї мови, а також державної мови, і не мають держави, яка б цю мову захищала і розвивала. Таким народом в першу чергу є кримські татари і саме для них перша модель передбачає навчання мовою корінного народу поряд з ґрунтовним вивченням української мови і частини предметів українською мовою",- розповіла Гриневич.

Вона зазначила, що друга модель для шкіл з мовою навчання національних меншин , мова яких належить до мов країн Європейського Союзу.

Читайте також: МЗС — угорському політику: “освітній закон” пройшов експертизу Венеціанської комісії

"Залежно від мовної групи і середовища проживання використання цієї моделі може дещо відрізнятися, але основні принципи такі: материнською мовою поряд з вивченням державної діти навчатимуться у початковій школі, у 5 класі не менше 20% річного обсягу навчального часу має викладатися українською з поступовим збільшенням обсягу, щоб в 9 класі досягти позначки не менше 40% навчального часу державною мовою, з 10 класу - не менше 60% річного обсягу навчального часу має читатися державною мовою", - сказала міністр.

Гриневич зауважила, що третя модель працюватиме для решти національних громад України, вона стосується тих, чия мова належить до однієї з українською мовної сім'ї, а також тих, що проживають переважно в середовищі власної мови.

"Там початкова школа буде здійснюватися рідною мовою поряд з вивченням української. Діти до завершення початкової школи вже мають володіти українською мовою і з 5 класу буде не менше 80% навчального часу державною мовою",- розповіла міністр.

Ці зміни, за її словами, потрібні, адже ситуація з вивченням державної мови дітьми з національних меншин набула критичного стану. Гриневич нагадала, що торік більшість випускників шкіл в Берегівському районі з угорською мовою навчання не змогли подолати поріг склав\несклав ЗНО з української мови. Законопроект буде внесено на розгляд Верховної Ради, додала вона.