Ірина Бекешкіна, директор Фонду «Демініціативи»

Не лінуйтесь аналізувати, щоб відрізнити якісну соціологію від фейкової 

Відомий український соціолог Ірина Бекешкіна, директор Фонду «Демократичні ініціативи» імені Ілька Кучеріва разом із колегами провела в Ужгороді тренінг: «Напередодні виборів: як правильно розуміти та інтерпретувати дані соціологічних опитувань». Дискутували, зокрема, про те, як не потрапити на «гачок» фейкових опитувань, як убезпечитися від маніпуляцій та наскільки можливо передбачити результат виборів, завдяки передвиборчим опитуванням.

На деякі з цих питань Ірина Бекешкіна відповіла в бліц-інтерв'ю для Укрінформу.

- Ірино Ериківно, скажіть, які є маркери якісного соцопитування? На що треба звертати увагу пересічному громадянину, який бачить соцопитування з приводу виборчих настроїв і хоче з нього для себе зробити певні висновки? Як йому не потрапити на гачок маніпуляторів? Як розпізнати так звані замовні опитування та рейтинги й не вестися на них?

- Насамперед, треба не полінуватися і залізти в інтернет, спробувати визначити за назвою фірми, яка презентує опитування, — чи існує вона взагалі, чи це вигадана організація. Це перевірити досить просто насправді, й якщо в мережі ви її не знайшли — робіть висновки. Забудьте, до речі, слово “фірми-одноденки” – насправді, зареєструвати організацію досить важко, це робиться не за один день і не на один день. На це потрібно покласти півроку роботи і чималу суму грошей, тому “фірми-одноденки”, які роблять соцопитування — це дуже невигідно, і таких нема.

Зараз люди досить часто вигадують якусь назву фірми, роблять релізи, продають їх у ЗМІ, а ті їх далі тиражують. Це мало би відбуватися на правах реклами і з відповідними маркерами, але, на жаль, це не вказується.

- Ну, а якщо фірму таки знайшли за назвою, як упевнитися, що тебе не дурять?

- Треба перевірити, чи це справді зареєстрована організація. Потім, якщо це так, варто перевірити, чи це справді соціологічна фірма, чи, може, якийсь центр, що начебто проводить якісь начебто опитування, не маючи при тому навіть власної мережі. І ще одне: якщо така фірма існує, але вигулькує вона тільки під час виборів, ви маєте розуміти, що їхнім дослідженням довіряти не варто, бо жодна соціологічна фірма не живе від виборів до виборів.

- Хто, на вашу думку, повинен нести відповідальність за оприлюднення фейкових досліджень?

- Засоби масової інформації. Інформацію, яка тиражується, треба перевіряти, тому що за законом, будь-який громадянин має право прийти до медіа і на правах реклами поширити свою інформацію. Але ж ви це не надрукуєте.

- Наскільки, на вашу думку, соцопитування дієві, який реальний ККД цих усіх рейтингів?

- Будь-що має вплив: і виступи на ТБ, і реклама. І соцопитування також. Люди дивляться на розстановку сил і формують за ними свою думку. Але це не означає, що вони в першому турі голосуватимуть за двох чи максимум за трьох кандидатів. Тому в сенсі виборів вплив соцопитувань більший все ж таки на парламентських виборах — тоді видно, проходить та чи інша партія п’ятивідсотковий бар'єр чи ні.

Тетяна Когутич, Ужгород