Василь Грицак, голова Служби безпеки України

У планах Кремля - дестабілізація не тільки в Україні, а й у «старій Європі»

Проведений фахівцями Служби аналіз довів, що значна частина цих пропозицій стала основою комплексу заходів з дестабілізації суспільно-політичної ситуації в Україні.

Для всіх нас головне усвідомлювати, що Кремль не змінив кінцевої мети своєї стратегії щодо нашої країни - знищення української державності. Сьогодні я можу стверджувати, що перший етап маріонетки російських спецслужб успішно провалили, звісно, за нашою допомогою та інших правоохоронних органів. Незважаючи на це, Росія не зупиниться у своєму маніакальному прагненні нищити українську державність. Уточню, що підривна робота проти нашої країни має кілька напрямків. Служба знає про них і контролює ситуацію. Можемо стверджувати, що перша спроба російського ведмедя вибратись із барлоги виявилась невдалою. 

Ми маємо чітко розуміти, що ті проблеми, на яких грають російські "ляльководи", реальні, але їх рішення, які намагаються нав'язати суспільству через агентів впливу, абсолютно хибні. Українці мають право на протест, але що конструктивне їм пропонують організатори? Нема жодних пропозицій для вирішення питань та стабілізації ситуації, очевидним є лише прагнення кремлівських ідеологів нав'язати нашій країні дестабілізацію, розбрат та хаос. 

Паралельно, за участю деяких політичних сил, в державі спалахує низка гучних скандалів, які за часом співпадають з датами, зазначеними в плані. Їх мета очевидна - підбурити населення до протестних дій.

Підключені до плану РФ і "старі друзі" російських спецслужб - українські ліві сили

У Верховній Раді ми бачимо намагання окремих політичних сил зірвати важливі голосування, у тому числі були, на щастя, невдалі спроби зірвати і прийняття державного бюджету. Підключені до російського плану і "старі друзі" російських спецслужб - українські ліві сили, які почали пропаганду створення всеукраїнського антивоєнного руху «За мир в Україні». Головне завдання цього напрямку - розповсюдити серед населення ідеї необхідності припинення антитерористичної операції. Так, ми миролюбний народ.  Ми за мир, але проти рабства. І не за мир з нахабою, який вдерся до тебе в дім і хоче в ньому жити.

Один із планів - під гаслами децентралізації перетворити деякі регіони на такі собі "удільні князівства"

- Проясніть ситуацію стосовно планів РФ дестабілізувати політичну систему через укладання так званих договірних відносин між Кабміном та місцевими радами.

- Ми бачимо чітку стратегію дій російських спецслужб, яка реалізується на двох рівнях. Перший стосується регіонів України. За задумом російських кураторів, під гаслами децентралізації одночасно на сесіях багатьох обласних рад повинні були пролунати вимоги щодо впровадження "договірних відносин" між Кабінетом Міністрів України та місцевими радами. У разі успіху цієї стратегії, регіони перетворяться на такі собі "удільні князівства". Згадаймо, чим це завершилось для Київської Русі - спаленням Києва та приходом хана Батия. 

Служба має інформацію про те, які з політичних сил стоять за винесенням цих питань на порядок денний. Нам відомо, як саме вони планують організувати псевдо збори та форуми громад з подальшим проведенням підсумкового "Всеукраїнського форуму місцевих рад". Стратегія полягає у створенні постійної нестабільності у державі. Ці події не мають жодного стосунку до дійсно необхідного процесу децентралізації влади, курс на який оголосило керівництво країни. Уявіть щось подібне, наприклад, у Німеччині або Франції.

Через підміну понять намагаються запустити процес ерозії державних відносин, "приховану федералізацію" України

Відбувається підміна понять, щоб запустити процес ерозії державних відносин та заплановану в Кремлі "приховану федералізацію" України. Всі ці проекти так званих "економічних автономій", "вільних економічних зон" не ставлять на меті процвітання регіонів, а створюють у громадян недовіру до центральної влади під заїждженими гаслами, на кшталт "Київ все забирає", або "Ми годуємо всю Україну".  

Другий рівень цієї стратегії - створення окремих псевдотериторіальних громад на рівні окремих сіл та міст, які намагаються незаконно перебрати на себе функції держави. Уявіть собі, у таких населених пунктах видаються власні паспорти та автомобільні номерні знаки, запроваджуються додаткові "податки", власні "суди" та "дипломатичні установи". 

Уся ця діяльність документується нами в рамках десятків кримінальних проваджень, і ми чітко бачимо "російські вуха" за організаторами цих "самоврядницьких ініціатив". Ми активно і результативно задіюємо  всі правові форми протидії планам РФ.

- Можливо такі ідеї  для багатьох громадян видаються привабливими?

- Це зовні приваблива обгортка з отрутою всередині. На щастя, українське суспільство вже навчилось розрізняти смаки.

Адже головне завдання російської влади створити черговий осередок нестабільності у нашій країні, а не вирішити проблеми регіонів.

Ми знов повертаємося до російської філософії "двоємислія". Подивіться як російська влада жорстко припиняє будь-які спроби посилення самостійності регіонів у РФ. Наприклад, у Краснодарському краї за заклики до того, що в Україні вони "політкоректно" називають "децентралізацією", жінку притягнули до кримінальної відповідальності. Придушена спроба обговорення «децентралізації» Сибіру.

Крим, зі слів російської влади, з курортного регіону перетворився на «кубло екстремістів»

Зверніть увагу, що будь-які спроби громадян Росії лише висловити свої думки про анексію Криму, які відмінні від офіційних, караються в'язницею. Півострів, зі слів російської влади, з курортного регіону останнім часом перетворився на «кубло екстремістів». Тільки через те, що значна частина громадян не сприймає незаконну анексію. Так звана колишня «прокурор Криму» Поклонська ще приблизно рік тому на засіданні робочої групи з «протидії екстремізму» повідомила про те, що менше ніж за рік виявлено понад 1 700 екстремістських правопорушень. Ви ж розумієте, що це просто елемент залякування непокірних?

Можливо, в Росії теж слід обговорити автономію української Тюмені чи Далекого Сходу? Може ми теж знайдемо для цього достатньо місцевих активістів і партійців? Погодьтеся - приваблива ідея!

СБУ постійно блокує спроби диверсійних груп, підготовлених спецслужбами РФ

- За вашою оцінкою, рівень терористичної загрози, встановлений в Україні, відповідає реальному стану?

- Ми де-факто воююча країна. СБУ постійно блокує спроби диверсійних груп, підготовлених спецслужбами РФ, здійснити терористичні акти у районі проведення АТО та у мирних регіонах країни. 

За кожним рішенням про встановлення рівня загрози стоїть ретельний аналіз ситуації. Такий підхід забезпечує ефективну координацію дій різних відомств. Можемо зробити обережний висновок: спільними зусиллями нам вдається тримати ситуацію під контролем. Наведу лише три цифри: у 2014 році на території нашої країни зафіксовано 1240 терористичних проявів різного характеру, у 2015 році - 865, у 2016 - 212. Тобто за три роки ми у шість разів знизили активність диверсантів.  

Ми працюємо, щоб мінімізувати ризики. Ми працюємо, щоб попередити терористичні загрози в будь-якому регіоні України. Ми працюємо, щоб наша Батьківщина не стала країною терористичної небезпеки. Це кропіткий процес, який передбачає комунікацію всіх силових відомств і громадськості, швидкість рішень, надійність дій.  

Ми не маємо права на помилку, а тому повинні бути на сторожі 24 години кожного дня. 

РФ обрала Україну полігоном для хакерських експериментів

- Останнім часом в інформпросторі постійно з'являються новини про хакерські атаки на державні установи. Це теж робота російських спецслужб?

- Так, велика кількість хакерських атак здійснюється за участю спецслужб РФ. Скажу навіть більше - Україна обрана полігоном для таких експериментів. Хакерам обіцяно "затуляти очі" на всі їхні дії, якщо вони намагатимуться зламати сервери будь-якої української державної установи та отримати інформацію. Тут знову таки повна правова безкарність, адже Росія офіційно відкидає звинувачення та ігнорує позови. За нашою інформацією, одна з вірусних програм, а саме «Black Energy», що була апробована в Україні, потім використовувалася російськими спецслужбами у країнах Заходу. 

- СБУ здатна протидіяти цим кібер-загрозам?

- Кіберзлочинність -  виклик для силових відомств не лише України, а й всього світу. Специфіка цієї загрози полягає в її  незвичайності, невідповідності законам війни, з точки зору технологій і засобів, спрямованості проти ключових активів держави.  Кіберзлочинність - одна з найскладніших загроз і вимагає чіткої і пропорційної відповіді. Саме тому на її попередження мають бути спрямовані дії не лише СБУ, а й всіх відомств, до компетенції яких безпосередньо входить захист держустанов від кібератак. Нам допомагають, зокрема, американські колеги. Найближчим часом на кошти Трастового фонду НАТО в СБУ буде створена спеціальна лабораторія, яка значно розширить наші можливості з протидії кіберзагрозам.

Але це лише частина рішення існуючих проблем. Наші співробітники фіксують недостатній рівень інформаційної захищеності та професійної кваліфікації ІТ-фахівців у окремих державних установах та на об'єктах інфраструктури. У сьогоднішніх умовах це не та річ, на якій можна економити. Збитки від атак та витоку важливої інформації коштуватимуть набагато дорожче.

Також додам, що за ініціативою Служби заборонено використання державними установами антивірусних програм російського походження, через які спецслужби РФ намагаються отримати несанкціонований доступ до інформаційних ресурсів.

- Василю Сергійовичу, наскільки вдалося Службі зупинити російську економічну експансію?

- Уточню, Служба зупиняє не тільки економічну експансію РФ, а намагається перекрити канали фінансування терористів, у тому числі російським капіталом. За нашими матеріалами зупинено зовнішньоекономічну діяльність 271 підприємства з Росії, які вели бізнес з "ДНР/ЛНР". 

На підставі зібраних СБУ доказів, рішенням РНБО України застосовано спеціальні санкції. Тут ми діємо спільно із Кабінетом Міністрів та іншими відомствами. Завдяки цій роботі доля російського капіталу та його вплив на вітчизняну економіку значно зменшились.

- Зараз проти Росії введено економічні санкції, хоча Україна, звісно, чекала на більш рішучу реакцію на тимчасову анексію Криму та окупацію частини Донбасу.

На жаль, світ тільки зараз починає усвідомлювати справжні цілі російської політики

- Фахівці по різному оцінюють нинішню ситуацію, але мені це нагадує так би мовити "другу холодну війну". Хоча в Україні вона давно перейшла у стадію "гарячої".

Ми вдячні нашим західним партнерам і всім країнам, які запровадили санкції проти Росії чи навіть просто заявили про свою позицію невизнання анексії Криму та сепаратизму на Донбасі.

Звісно, більш рішуча реакція могла б бути, якби Україна була членом НАТО, чи інших оборонних військово-політичних структур. Проте, саме за це точилася і точиться війна Росії з Україною: за  нейтральність нашої держави (бажано - залежність від Росії), за її вторинність, меншовартість, слідування у російському фарватері.

На жаль, світ тільки зараз починає усвідомлювати справжні цілі російської політики. Зрозуміло, що цивілізованим країнам важко сприймати ірраціональну позицію Росії, коли чорне називається білим. Події на Донбасі на великій відстані від європейських країн і бажання детально вникати в них було далеко не у всіх у західних політиків. До того ж, РФ свідомо підкидає нові проблеми, які вже напряму стосуються внутрішньої ситуації в Європі, а відповідно впливають на позиції виборців. Тільки зараз, відчувши інформаційні атаки російських спецслужб та пропагандистів, Захід зрозумів, що стає не до жартів. “Агресивний”, за версією путінських пропагандистів, блок НАТО насправді змушений фактично захищатися від відвертих російських інформаційних та військових провокацій.

Розгортання сил НАТО в Прибалтиці, розвиток центрів стратегічних комунікацій, військові навчання, допомога Україні у засобах захисту, розвідки; навчання українських військових - це також відповідь Заходу планам Кремля. 

Економічні санкції в міжнародних відносинах є теж доволі дієвим інструментом. Питання полягає в тому, щоб Україна ефективно розпорядилася виграним часом і була готова до власних більш рішучих дій і не обов'язково воєнних по відновленню своєї територіальної цілісності і незалежності.

Росія вже фактично повернулася до часів Сталіна та Брежнєва, коли все робилося за рознарядкою. Для зменшення невдоволення людей призначають "цапів-відбувайлів" - когось корупціонером, когось шпигуном або терористом. А у російських судів уже готові папірці з рішеннями, які потрібні їхнім спецслужбам.

СБУ працює виключно у правовому полі демократичної держави. Просто порівняйте рівень операції із затримання СБУ двох військовослужбовців-зрадників на адмінкордоні з Кримом та брутальні захоплення росіянами фейкових диверсантів на півострові. Або нещодавнє викриття полковника-розвідника Збройних Сил України, який офіційно перебуваючи у «полоні», працював на російські спецслужби. Ми «вели» його достатньо довго, збираючи доказову базу, одночасно не даючи змоги передати цінну інформацію «кураторам». Це я вважаю дійсно професійною роботою.

- Серед сотень українців, незаконно затриманих у т.зв. "ДНР/ЛНР", анексованому Криму та Росії, - наш колега Роман Сущенко. Яка ситуація зі звільненням і обміном заручників склалася на сьогодні, та на що може розраховувати Роман?

РФ не відпустить Сущенка у правовому полі, а чекатиме, коли їм це стане політично вигідно

- Українські офіційні відомства активно займаються справою Сущенка, маємо надію, що підключаться міжнародні інституції. У Романа професійні адвокати, обговорення його долі постійно триває у ЗМІ. З іншого боку, така публічність та увага до справи Романа спокушає російську сторону "грати на нервах", вигадувати нові звинувачення та затягувати процес.

Я б відповів так: журналіст Роман Сущенко є заручником офіційної політики Росії, яка не відпустить його у правовому полі, а чекатиме, коли їм це стане політично вигідно.

Не заспокоїмося доти, поки не повернемо останнього нашого співвітчизника з катівень терористів та російських тюрем

Представники Служби беруть активну учать у процесі звільнення українців. Я неодноразово підкреслював, що ми не заспокоїмося до тих пір, поки не повернемо останнього нашого співвітчизника з катівень терористів та російських тюрем. Ці зобов'язання я взяв на зустрічах з родинами заручників, і для мене справа честі їх виконати.

На сьогодні ми маємо інформацію про перебування у тюрмах терористів 109 наших хлопців та дівчат, ще 492 людини вважаються зниклими безвісти. Повторюся, процес звільнення заручників триває постійно. Ми готові йти на поступки саме в цьому питанні, аби найшвидше повернути бранців до родин. 

Україна ініціювала обмін п'ятдесяти дев'яти підтверджених бойовиками наших заручників на 228 прихильників сепаратистів, які перебувають під слідством, справи щодо яких розглядаються судами або вже відбувають покарання. СБУ докладатиме максимум зусиль, щоб цей обмін відбувся до Різдвяних свят. Зі свого боку, ми без зволікань здійснимо всі необхідні для цього процесуальні кроки. 

Більше того, у рамках переговорного процесу, наша країна на підтвердження своїх намірів запропонувала, як жест доброї волі, в односторонньому порядку передати п'ятнадцять осіб зі списку терористів уже найближчими днями. Сподіваюсь, що визволення з полону кілька днів тому нашого десантника - захисника Донецького аеропорту Тараса Колодія - є свідченням реальної реанімації процесу обміну.

- Повернемося до ситуації всередині України, які ще завдання ви вважаєте пріоритетними для Служби?

- Безумовно, це боротьба з корупцією, на всіх щаблях влади, у будь-яких міністерствах та відомствах. Керівництво Служби дивиться на це питання ширше, ніж просто викриття хабарника-високопосадовця або корупційної схеми. Ми з вами вже говорили про російські спецслужби, які ведуть проти України гібридну війну. На жаль, у країні все ще вистачає людей, які за гроші або під впливом пропаганди готові зрадити свій народ. Корупціонери - це дуже вразлива категорія для вербування російськими спецслужбами. У Служби є задокументовані матеріали, коли жага наживи для не одного чиновника закінчувалася зрадою.

Я неодноразово підкреслював, що очищення від корупції Служба почала з себе. З початку 2016 року за матеріалами нашої внутрішньої безпеки до кримінальної відповідальності притягнуто 18 співробітників СБУ, з них дев'ять за хабарництво та вимагання грошей. Ми також запровадили практику, коли керівник співробітника, який вчинив правопорушення, відстороняється від займаної посади на час розслідування. Чітка позиція СБУ: справи щодо співробітників Служби повинні розслідуватися об'єктивно, вирок має бути справедливим. Так само, як і щодо усіх інших.

- Яка в цілому ситуація з корупцією в країні, чи існує тенденція до зменшення її масштабів? 

- За статистикою СБУ кількість корупційних правопорушень, на жаль, зростає. Якщо минулого року за нашими матеріалами повідомлено про підозру у скоєнні таких злочинів 545 чиновникам, то за одинадцять місяців 2016 року - вже 632 посадовцям. Це свідчить, насамперед, про підвищення інтенсивності нашої роботи, проте для країни така тенденція невтішна. Але робота у цьому напрямку триває. Тому інформація про затримання спецслужбою чергового корупціонера, змушує багатьох посадовців замислитися: чи варті ці гроші втрати репутації та свободи?

- Громадськість часто дорікає, що після гучних затримань чиновники уникають справедливого покарання. Засуджують тільки "пішаків". Чи справедливі такі звинувачення у бік правоохоронних органів?

- Я думаю, що це наша спільна відповідальність. Є багато випадків, коли Служба оприлюднює докази провини того чи іншого посадовця або політика. Але деякі ЗМІ та активісти іноді починають кампанію з "відбілювання" корупціонера, створюючи з нього кришталево чистого героя. 

Ще уточню. За власними напрацьованими матеріалами СБУ затримує корупціонерів. Але Служба не має законодавчих повноважень здійснювати досудове розслідування. Ним займаються інші відомства, а остаточне рішення приймає суд. Але ми не нарікаємо, як представники деяких інших відомств  "дайте нам більше повноважень", а продовжуємо працювати.

Між тим, у 2016 році за нашими матеріалами реальні вироки отримали 256 корупціонерів. Для порівняння, у минулому році  184.

- Назвіть, будь ласка, найгучніші справи проти корупціонерів у поточному році.

- Таких справ чимало, можна довго їх перераховувати. Ще раз наголошу, що затримання за матеріалами СБУ - це лише початок процесу для отримання реального вироку суду. Не буду нікого звинувачувати, однак, деякі з високопосадовців, що викриті Службою на корупції, врешті-решт уникають кримінальної відповідальності. Ви ж самі бачите, як у них різко починають боліти то животи, то голови. Причому так боліти, що лікування можливе виключно у закордонних клініках.

Але на доказ того, що СБУ затримує не лише другорядних клерків, назву кілька високопосадовців, яким уже оголошено про підозру в скоєнні корупційних злочинів. Це перший заступник Голови Миколаївської облдержадміністрації - з його підземними ходами, сейфами із золотом, коштовностями у розкішному маєтку. Заступник міністра охорони здоров'я, перший заступник голови Держслужби з питань праці, заступник начальника Головного територіального управління юстиції в Херсонській області, керівник юридичного напрямку Головного управління Державної казначейської служби України на Київщині, в.о. начальника управління фітосанітарної безпеки Держпродспоживслужби, начальники ГУ Нацполіції та воєнком м. Одеси. Всі вони обгрунтовано підозрюються в організації корупційних схем та вимаганні грошей. Повірте, цей список - довгий.

Наше стратегічне завдання полягає в захисті громадян України від найбільш небезпечних загроз - міжнародного і внутрішнього тероризму, кіберзлочинців і корумпованих урядовців. Разом з іншими силовими відомствами ми захищаємо економіку нашої Батьківщини, її інформаційний простір, її демократію. 

Найближчим часом ми розмістимо на сайті СБУ статистичні дані щодо результативності нашої діяльності за ключовими напрямками у 2016 році.

І дякую за можливість висловити не лише власну думку, а й позицію тисяч співробітників Служби в інтерв'ю такому авторитетному інформагентству, як Укрінформ.

Яна Лемешенко, Київ