Олександр Горін, посол України в Королівстві Нідерланди
Жодна літера в тексті Угоди про асоціацію не буде змінена
- Голландський прем'єр-міністр також говорив, що Нідерланди можуть виступати за внесення якихось змін у тих частинах, які обговорювалися під час референдуму. Але про які зміни взагалі може порушуватися питання при тому, що сам голландський уряд ще перед референдумом повністю, на 100 %, підтримував угоду і розвінчував міфи, які виникали під час кампанії?
- Питання про внесення змін, знову ж таки, є частиною внутрішньополітичної риторики. Всі країни ЄС розуміють, що внесення змін в Угоду - неможливе. Особливо якщо пам'ятати, що за це висловилося менше 20% населення Нідерландів - не найбільшої країни в Європі. На даному етапі, мені здається, всі розмови про внесення змін - це, все ж таки, результат політичного маневрування в рамках однієї країни.
- Яким чином, на вашу думку, загальна ситуація в ЄС, зокрема Brexit, впливає на вирішення питання щодо результатів референдуму у Нідерландах?
- Нічого позитивного Brexit до нашого питання не додав. Навпаки, він приніс той негатив, який Нідерланди мають зараз - наприкінці свого головування в ЄС. Країна сама висловилися проти європейських цінностей під час голосування на референдумі щодо Угоди про асоціацію з Україною. Потім - ось це рішення британського населення про вихід із ЄС. Звичайно, нічого позитивного у цьому немає.
Однак, зараз усе залежить від голландського уряду та їхніх партнерів по коаліції: яким чином провести цю ратифікацію та одночасно відповісти на пов'язані з нею два важливих виклики. З одного боку - продемонструвати міжнародному співтовариству, що Нідерланди залишаються партнером, з яким можна укладати міжнародні договори в принципі. Адже якщо Нідерланди в кінцевому рахунку відкинуть Угоду, міжнародне співтовариство буде змушене робити певні висновки про договороспроможність цієї країни. А з іншого боку - не скомпрометувати себе в очах населення перед наступними виборами. Всі ці компроміси, недомовки чи якась зайва активність в окремих питаннях - це все результат такого політичного маневрування.
- Одразу після референдуму голландський уряд заявляв, що їм потрібен час до літа, щоб визначити, як далі діяти. Ви робите якісь прогнози щодо часу, скільки така невизначена ситуація може тривати?
Асоціація ЄС з Україною вже працює де-юре завдяки механізму часткового застосування, а також де-факто
- Я не думаю, що розгляд цього питання надто затягуватиметься. Нідерланди не зможуть занадто зволікати, оскільки вони знаходяться під певним тиском з боку Євросоюзу. Решта країн ЄС уже почуваються у невизначеному становищі, адже абсолютна більшість в Європі підтримує асоціацію з Україною. Більше того, асоціація вже працює де-юре завдяки механізму часткового застосування, а також де-факто. З іншого боку, є одна країна, яка не може чітко сформулювати, чого вона хоче, і яким чином вирішити питання. Поза тим, є також рішення Європейської Ради, у якому закликано Раду міністрів закордонних справ внести пропозиції щодо подальших кроків. Це також прояв того, що ЄС чинить певний тиск - щоб міністри закордонних справ теж контролювали процес.
- Про які сценарії розвитку подій ми можемо зараз говорити?
- Зараз можна говорити про три варіанти, які можуть бути запропоновані нідерландською стороною. Перший - уряд пропонує ратифікувати угоду без урахування результатів референдуму, оскільки все ж таки він був консультативний. Другий варіант - уряд Нідерландів погоджується з тим, про що кажуть партії в парламенті, і відмовляється від угоди про асоціацію з Україною. Третє - це те, про що зараз йдеться: Нідерланди намагаються знайти форму, яка дозволила б узяти до уваги думку тих, хто проголосував "проти". З іншого боку, риторика прем'єр-міністра Рютте зараз також стосується і того, що треба взяти до уваги думку й тих, хто проголосував "за", й тих, хто не прийшов на голосування, оскільки виступав категорично проти референдуму. Як на мене, це нова риса. Тому, вірогідно, щось буде оформлюватись в рамках третього сценарію.
- Якщо все таки домовитися з Нідерландами не вдасться, що буде тоді?
- Один із моїх голландських колег якось у розмові сказав, що в результаті все-таки все буде добре. Чому? Тому що голландці по своїй натурі можуть домовлятися, можуть приймати компромісні рішення. Тому є думка, що формула компромісу буде знайдена.
Справа ще у тому, що наші двосторонні відносини зараз розвиваються дуже динамічно. Останні цифри свідчать про зростання торгівлі. Зростають також інвестиції, наприклад, компанії Unilever в харчову промисловість. Суто в економічному плані за 4 місяці цього року збільшилися експорт та імпорт, і ми маємо з Нідерландами позитивне сальдо десь у рамках 200 млн євро. Також ми обмінялися низкою візитів. В певному сенсі це парадокс. Але, по-перше, не можна сказати, що уряд Нідерландів виступає проти угоди. Він шукає можливості відображення в ратифікаційних документах тих питань, які були висловлені під час дискусій напередодні референдуму. Іншими словами, Нідерланди виступають за розвиток двосторонніх відносин з Україною, за співробітництво в рамках ЄС, але вони вважають, що окремі питання викликали незгоду частини голландського суспільства, і Нідерланди, як демократична країна, мають на це відреагувати.
- Який загальний політичний клімат у Нідерландах, особливо після Brexit? Популярність євроскептиків тут зараз зростає чи спадає?
- Якщо виходити з результатів останніх опитувань на тему, що було б, якби вибори відбулися зараз, то євроскептична партія PVV Герта Вілдерса, яка ще недавно на піку своєї популярності демонструвала потенційний результат - 42 місця в нижній палаті парламенту (зі 150 депутатів - ред), тепер поступово втрачає рейтинг. Останні цифри, які ми бачили, показують, що тепер вона мала б близько 27 місць. А партія VVD, до якої належить прем'єр-міністр Рютте, піднялася у рейтингу. Це свідчить, що євроскептики в цій країні представляють достатньо серйозну, консолідовану, але все ж не динамічно зростаючу силу.
Марина Гонта. Гаага.
Довідково. 6 квітня у Нідерландах пройшов консультативний референдум щодо ратифікації Угоди про асоціацію Україна-ЄС. Згідно з офіційними результатами, "проти" ратифікації угоди Нідерландами проголосував 61% виборців (2 млн 509 тис. 395 виборців). "За" проголосувало 38,21% виборців (1 млн 571 тис. 874 виборці). Явка становила 32,28%.
Фото: Посольства України у Нідерландах, hvse.media, ugcc.fr.