Маркку Марккула, президент Європейського комітету регіонів
Спецстатус Донбасу можливий за верховенства права й контролю території урядом України
- Україна розпочала ці реформи, але вони, об'єктивно, є довготривалим процесом. Ці актуальні перетворення органів державної влади також продовжуються і в країнах Євросоюзу, у тому числі й щодо удосконалення конституційного і виборчого законодавства. Фінансова та економічна кризи в Європі, разом із бажанням скоротити бюрократичну тяганину та покращити органи влади, призвели до об'єднання регіонів та провінцій, а також, у деяких випадках, до створення регіонів навколо великих міст.
Реформи повинні надати імпульсу діяльності державних адміністрацій та зробити їх ефективнішими. Але, що найголовніше, метою є забезпечення кращого служіння своїм громадянам. У цьому контексті реформи в Україні, їхнє наближення до європейських стандартів є можливістю для країни покращити діяльність влади та отримати доступ до великого ринку. Україна вже зробила величезну справу: відбулося об'єднання багатьох місцевих органів влади, на 43% збільшено фінансування місцевих бюджетів, створена система інституційної підтримки регіонального розвитку, запущено механізм планування цього регіонального розвитку. Тут я маю на увазі державні стратегії та плани дій щодо регіонального розвитку.
Але Україна все ще має зробити дуже багато. Початок конституційної реформи має забезпечити утвердження більшої політичної відповідальності, включно з поширенням реформи процедури державних закупівель на регіональний рівень. Це є одним із основоположних чинників для боротьби з корупцією.
І, наостанок, наголошу на ще дуже важливому позитивному моменті. Україна на цьому шляху зараз покращує співробітництво із сусідніми країнами, застосовуючи ефективні формати, зокрема, й європейську територіальну співпрацю.
СТАНДАРТИ ЄС НА МІСЦЯХ ЧЕРЕЗ ДЕЦЕНТРАЛІЗОВАНИЙ ВИМІР ПАРТНЕРСТВА
- Як Комітет регіонів може допомогти українській владі провести реформу децентралізації у процесі регіонального та місцевого співробітництва Україна-ЄС?
- Місцеві органи влади повинні отримати спроможності для імплементації реформ, які повинен запропонувати Київ. Іноді місцеві адміністрації самі виступають з ініціативами про таку підтримку. Але, що насправді необхідно місцевому урядуванню? Вони повинні мати можливість заявити про необхідність отримати належне фінансування та мати фахівців, які професійно керуватимуть втіленням проектів у життя. Тут допомогу надає також і Єврокомісія, включно з виділенням грошей.
Європейський комітет регіонів у цьому процесі може доповнювати Єврокомісією, пропонуючи, так би мовити, децентралізований вимір партнерства на рівні міст та регіонів ЄС, які, якщо будуть такі запити, можуть поділитися своїм досвідом та дорадчою допомогою з українськими містами та регіонами.
І наше засідання в Одесі є частиною цієї стратегії, і ми сподіваємося започаткувати нові проекти для співпраці.
МІСЦЕВІ ВИБОРИ НА ДОНБАСІ: ЛИШЕ ПІСЛЯ ВІДНОВЛЕННЯ КОНТРОЛЮ У РЕГІОНІ ТА НА КОРДОНІ
- Як ви оцінюєте процес імплементації Мінських домовленостей?
- Усі пункти «Мінська-2» повинні бути виконані всіма сторонами. Керівні інституції ЄС засуджують усі дії, спрямовані на підрив територіальної цілісності України.
- За яких умов, на вашу думку, можна провести місцеві вибори на деяких тимчасово окупованих і контрольованих Росією територіях на сході України?
- Європа не може допустити нового замороженого конфлікту, і проведення місцевих виборів за українським законодавством можливе лише за умови, якщо будуть дотримані міжнародні стандарти, і гарантована безпека.
Вільні, чесні й безпечні вибори є початковим пунктом для стабілізації, миру та економічного відновлення. В європейському контексті «спеціальний» статус та права меншин повинні гарантуватися через утвердження верховенства права.
Отже, політичне вирішення по Донбасу повинно грунтуватися на рішенні, яке би гарантувало права, але з одночасним забезпеченням відновлення контролю українським урядом над регіоном, а також контролю державного кордону уздовж усієї зони конфлікту.
Андрій Лавренюк, Брюссель
Фото: hs.fi, Сироткіна Анастасія / Укрінформ, Antero Aaltonen / maanmittauslaitos.fi.