Олександр Данилюк, представник Президента у Кабінеті Міністрів
Президент постійно читає сторінки людей, які його активно критикують
- Але складається враження, що вихід із політичної кризи кожна гілка влади шукає по-своєму - Кабмін, Верховна Рада і Президент.
- Є єдиний можливий варіант виходу - це створення коаліцією нового уряду. Механізм саме такий. Усе решта - це деталі. А позачергові вибори, мені здається, - усі розуміють, що такий варіант зараз не те, що недоречний, а дуже небезпечний.
- Тобто, наступного пленарного тижня у парламенті усе ж з'явиться нова коаліція?
- Я сподіваюся на це.
- Президент, наприклад, нещодавно заявив, що уже немає 30 днів для формування нової коаліції. Що малося на увазі?
- Я не думаю, що він прив'язувався до якоїсь дати. Просто є відчуття, що статус кво є дуже небезпечним для країни. Потрібен уряд, який би зараз дуже ефективно співпрацював з Верховною Радою. По-друге, є вимоги наших західних партнерів. У них дуже проста позиція: ми готові вас підтримувати, але нам потрібна команда, з якою ми можемо проговорювати наступні кроки. Тобто уряд, який має мандат на передбачувальну перспективу. Під час останнього візиту до США Президент ще раз пересвідчився у цьому. Тому чим скоріше вирішиться ситуація, тим краще. Якщо хтось хоче з цим зволікати, то це точно не йде Україні на користь.
- Кого Президент хоче бачити у кріслі прем'єра?
- Його позиція не змінилася - розглядається Яресько і Гройсман.
- А чи відомо вам, до яких міністрів у Президента є найбільше претензій чи зауважень, а чиєю роботою він задоволений?
- Президент не дає оцінку міністрам. Цим займається коаліція. Я можу висловлювати зауваження від Президента щодо роботи самого Кабміну, як колегіального органу, а не окремих міністрів.
Для того, щоб підвищити ефективність роботи Уряду, розглядається варіант повернення до наших відповідних пропозицій, сформульованих під час роботи над коаліційною угодою восени 2014 року. Одна із них - поміняти правила співпраці коаліції та Кабінету Міністрів. Ми пропонували дуже чіткі та жорсткі умови співпраці, які виходили з наступних принципів: є коаліція, яка формує Уряд для виконання коаліційної угоди, і завдання Уряду у рамках цієї коаліційної угоди - розробити якісні проекти законів на виконання угоди. Якщо Уряд зробив це якісно, то Верховна Рада має прийняти такий закон. Інакше це безвідповідальність з боку саме парламенту. Я вважаю, що для дотримання принципу відповідальності, є сенс обмежити можливість депутатам ініціювати законопроекти на виконання коаліційної угоди. Це має робити Уряд. Відповідність термінам та змісту - компетенція Кабінету Міністрів. Інакше, можливі конфлікти, які призводять до хаосу і безвідповідальності.
- Тобто члени коаліції не можуть мати власної точки зору? Вона має бути лише колегіальною?
- Можуть, звісно.
- А як ви тоді прокоментуєте скасування депутатського мандату Томенка і Фірсова? Виглядає якраз, як політика покарання людей із власною точкою зору...
- Це більше політичне питання, а я займаюся економічними... Я співпрацював з Томенком і можу сказати, що у нас була дуже продуктивна робота... Але, тут скоріше за все політична відповідальність, яка передбачена нещодавно прийнятим законом 3700.
З 1 травня почне діяти закон про державну службу і, хочеш не хочеш, а усі міністерства мають пройти через цей процес, це й буде реформування міністерств
- Олександре Олександровичу, повернемося до реформ. Яке міністерство, на вашу думку, найкраще реформовано?
- Я вважаю, що непогано реформовано Міністерство економіки і, можливо, Міністерство фінансів. Але й це лише 20-30%. Нагадаю, що з 1 травня почне діяти закон про державну службу і, хочеш не хочеш, а усі міністерства мають пройти через цей процес, це й буде реформування міністерств. Люди просто поки що цей процес недооцінюють.
- Але чому не видно реформ? Суспільство не дуже задоволене якістю та швидкістю їх проведення.
- Незадоволені будуть завжди, особливо на етапі реалізації змін, і доки результат не відчутний. Окрема категорія - це ті, хто зараз знаходиться у системі, вони, як правило, незадоволені у будь-якому разі. Але ж реформа робиться не для них, а для людей, які мають отримати переваги від таких змін, наприклад, отримають якісніші медичні послуги.
- Зачекайте, давайте детальніше. Скажімо, у "Стратегії-2020" було задекларовано понад 60 реформ і програм, але виконано з них дуже мало. Одні винуватять парламентарів, інші - радикали - говорять про так звану "половинчастість" реформ, і приймати їх - займатися окозамилюванням. То на якому етапі усе ж таки гальмуються реформи?
Вважаю, що краще не робити реформ зовсім, аніж робити напівреформи
- Я думаю, що результати все ж таки є, але вважаю, що краще не робити реформ зовсім, аніж робити напівреформи. Тобто, просто зараз ще немає завершених реформ. Наприклад, реформа поліції. Навіть особисто для мене - це була реформа номер один. Ми всі вже побачили її результати, бо підтримка поліції в Україні наразі становить, якщо не помиляюся, більше 70%, але вона може дуже швидко впасти, якщо зараз цю реформу не продовжити. А продовжити її означає - не лише закінчити реформу патрульної служби по всій країні, а йти далі у кримінальний блок. Особлива увага також має бути приділена превентивній роботі щодо протидії злочинності. Також наразі чи не найважливішою є медична реформа, але вона навіть не розпочата. Там треба десь 2-3 роки працювати.
- Чи можете ви говорити Президенту правду? Іноді складається враження, що Главу держави не про все інформують, так би мовити не показують повну картинку реальності? Наприклад, вказати йому на непопулярні ініціативи.
- Зі свого боку я говорю лише правду. І завжди так робив. Я дуже відповідально до цього ставлюся. Він прислухається. Але ж ми можемо говорити усе, що завгодно, а рішення приймати Президенту. Це надзвичайно велика відповідальність.
- Президент дуже активно користується соцмережами. Як він реагує на критику?
- Він реагує як звичайна людина. Він постійно читає сторінки тих людей, які його активно критикують. Він просто звик отримувати інформацію напряму, і соцмережі дають таку можливість.
- Підсумовуючи, що ви могли б включити у своє резюме завдяки роботі в Адміністрації Президента Бориса Ложкіна?
- Ви уже хочете мене позбутися? (Сміється). Те, що я тут працюю, дозволило активно використати досвід, який я отримав раніше. Дуже багато того, що позитивного було зроблено Кабінетом Міністрів, там є у тому числі й моя роль. До багатьох Президентських ініціатив я також маю відношення: це і створення Антикорупційного бюро, і отримання безвізового режиму.
У мене загалом досить велике резюме, і я не пишу у ньому своїх досягнень. Слава Богу, я уже можу цього не робити. Працюють репутація і рекомендації.
Ірина Демура, Київ.