Парковка під наглядом. Київських водіїв чекає експеримент

Поки кияни борються з безладним паркуванням власними, доступними їм засобами

З 6 червня у центрі Києва стартує експеримент «Чесна парковка». У першій паркувальній зоні, де плата за стоянку протягом години найвища в місті – 10 гривень, в експерименті братимуть участь парковки на площі Івана Франка, на вулиці Басейній (навпроти ТЦ «Гулівер»), на вулиці Володимирській, 50 (навпроти Національної опери), на вулиці Прорізній.

Тут протягом трьох місяців будуть працювати підготовлені паркувальники, яким спеціально підвищать заробітну плату з 3,2 тисячі до 7 тисяч гривень. Паркінги обладнають паркоматами і організують моніторинг поведінки водіїв та паркувальників. Такий спільний експеримент проведуть влада столиці, громадські організації «Фундація «Відкрите суспільство», «Разом проти корупції» та «РПР-Київ» – платформи Реанімаційного пакету реформ.

Для чого це потрібно? Для збору інформації про реальні надходження до міського бюджету від паркування та популяризації безготівкових способів оплати серед водіїв, для уточнення реальної кількості паркувальних місць, для збору інформації про якість послуг зі слів автомобілістів. Ще одна мета: запропонувати владі столиці змінити систему адміністрування в паркувальному сервісі.

Загалом в Україні близько 9 мільйонів приватних авто. У Києві – більше мільйона. Дуже багато водіїв, особливо в центрі столиці, вирішують проблему паркування просто: де побачив вільне місце, там і залишив машину. Щодня городяни борються з «автохамами» доступними їм методами – пересувають машини з трамвайних колій вручну, розмальовують кузови, скандалять, викладають фото в інтернет.

Але за 2015 рік штраф за неправильну парковку заплатили всього 257 осіб. Це – на всю країну! Автомобілісти ставлять, звичайно, авто на паркмайданчики. Але це мало впливає на надходження виручки КП «Київтранспарксервіс», адже в масі своїй водії просто розпихують машини вздовж проїжджої частини вулиць або на тротуарах.

ЩО ПОВИНЕН РОБИТИ ПАРКУВАЛЬНИК?

– У паркувальників зараз немає способів змусити платити за паркування машин, і дуже багато не платять навіть на майданчиках, – каже Оксана Величко, експерт «РПР для Києва». – А ті, хто залишає машину в центрі на весь робочий день, примудряються заплатити не 80 гривень, а в кілька разів менше. Наприклад, на одному з таких майданчиків у середньому платять 13 гривень за 8 годин!

Нагадаю, що у автомобілістів немає ніякої відповідальності за несплату паркувального збору. А співробітники парксервісу, зі свого боку, часто не видають чеки за оплату паркування (а також квитанції, пластикові чіп-картки, смарт-картки), або приймають суми, які не відповідають часу перебування машини на стоянці.

Що ж повинен насправді робити паркувальник? – задається питанням Величко. – Не просто допомогти водіям поставити авто, але й проконтролювати оплату через термінали, паркомати, мобільні додатки, через засоби автоматичного контролю.

Що повинна робити влада міста, якщо вона хоче отримувати адекватні доходи в бюджет (а не 2,3 мільйона гривень в місяць) і впоратися з корупцією в цьому сервісі? Організувати майданчики з виключно автоматизованими засобами збору виручки і контролю за її надходженням (у тому числі мобільним додатком Kyiv Parking App, абонементами, паркоматами). Своїм експериментом ми хочемо змусити владу столиці активізувати всі антикорупційні процеси у сфері паркування та привчати водіїв до дисципліни.

– Ми охоче пішли на запропонований нам експеримент, щоб подивитися очима незалежних експертів на вразливі сторони цього бізнесу, – каже виконуючий обов'язки директора КП «Київтранспарксервіс» Валентин Касапчук. – Хочемо показати городянам наших кращих паркувальників, які три місяці будуть працювати з автомобілістами. Після цього ми маємо намір поширити експеримент на багато інших майданчиків у першій паркувальній зоні міста.

Зараз Київ має майже 40 тисяч офіційних паркомісць для машин. Вдень авто можна залишати на 247 майданчиках, вночі – на 313. Цього явно недостатньо для міста.

На думку Оксани Величко, для центру столиці Київраді необхідно збільшити плату за паркування, щоб громадяни користувалися перехоплюючими паркінгами на в'їздах у Київ, (яких поки всього два, але виділення нових майданчиків – життєво важливе завдання для міської влади), а також, щоб люди більше користувалися громадським транспортом, нестачі в якому вже немає. Потрібно будувати нові парковки за кошти інвесторів, або передати денні стоянки в управління приватному бізнесу.

ШТРАФ МОЖЕ ВИПИСАТИ... КОМП'ЮТЕР

– Експеримент, про який говорилося вище, і всі висловлені колегами ініціативи глобально проблему не вирішать, – вважає Михайло Серебряков з громадського об'єднання «Разом проти корупції», експерт «РПР для Києва». – Її потрібно вирішувати на законодавчому рівні. У парламенті зараз знаходиться вже третя редакція проекту закону про паркування, в якій експерти виключили всі можливі корупційні зачіпки.

Але, нарікає Серебряков, законопроект просувається дуже повільно, адже він не обіцяє бути популярним серед виборців, а це особливо важливо для нардепів. Разом з тим, щоб зобов'язати громадян залишати свої авто тільки на парковках, передбачити відповідальність (її зараз немає) за несплату за паркування, прогресу в цій сфері не буде. Залишаться затори, автовідстійники на центральних площах, вулицях, тротуарах, і недобори в муніципальні бюджети.

Буде і корупція, якщо не автоматизувати процеси управління паркувальним простором, не моніторити за допомогою електронних засобів майданчики, і не дозволити електронній системі самій вирішувати – є порушення правил чи ні, а також автоматично накладати штрафи.

З приводу ідентифікації власників, які відмовляються називати свої дані, Серебряков зазначив, що в Києві скоро запустять інформаційно-аналітичну систему «Майно». Таким чином, ми пропонуємо якомога швидше прийняти законопроект №5364 «Про внесення змін у деякі законодавчі акти України щодо реформування сфери паркування транспортних засобів», який введе відповідальність водія за несплату за паркування, надасть право інспектору по парковці в автоматичному режимі притягати до відповідальності автомобілістів, а також впроваджує безготівкову та безконтактну оплату за паркування.

Добре було б, вважає експерт, щоб і Київрада внесла зміни до рішення «Про встановлення місцевих податків і зборів та акцизного податку», прийнятого у 2011 році. Це допомогло б вивести з тіні тисячі паркувальних місць та збільшити надходження до бюджету.

На жаль, про те, що Києву потрібні перехоплюючі паркінги на в'їздах до столиці на всіх напрямках і біля великих транспортних пересадочних вузлів, говорить вже четверте покоління мерів. Як і про те, що приватні інвестори ось-ось візьмуться будувати підземні та багатоповерхові паркінги. Пам'ятається, при одному мерові навіть проводили тендер, роздаючи ділянки, в тому числі під вулицею Прорізною, щоб хтось там побудував паркінг.

Потім було таке, що хотіли викопати парковку під Михайлівською площею, та передумали. Обмежилися тим, що у дворі мерії зібралися-таки побудувати першу в місті роторну парковку на 10 машин за 3 мільйони гривень. Побудують чи ні?

А тим часом, приватні паркінги, у тому числі підземні, в центрі столиці практично пустують. Є й недобудовані. Бізнес зрозумів, що справа ця на сьогодні не рентабельна, а водіїв змусити там паркуватися неможливо.

Катерина Новосвітня. Київ