Реєстр, що змінить усе: головне нововведення закону про факторинг
Що було не так зі старими правилами та коли чекати на зміни
У жовтні 2024 року АТ “Прозорро.Продажі” запустили сервіс факторингу для напрямку державних закупівель. Цей фінансовий інструмент розроблявся за підтримки Міністерства економіки України та експертного сприяння Міжнародної Фінансової Корпорації. Навіть більше: сам напрям факторингу отримав значну державну підтримку та був включений до урядової Стратегії розвитку МСП (малих, середніх підприємств) до 2027 року. Але за ці десять місяців використання продукту так і не набуло масового характеру серед підприємців-учасників держзакупівель. Попри поширену проблему із дефіцитом обігових коштів, факторинг усе ще залишається майже екзотичним джерелом залучення ресурсів.
Хоча за кордоном це один із поширених елементів фінансової стабільності малого бізнесу. До слова, в Німеччині це популярний інвестиційний інструмент. Він розглядається як елемент підтримки експортоорієнтованого середнього бізнесу.
В Україні лише одиниці підприємців знають про можливості цього фінансового продукту та систематично використовують його. Головні причини обережного використання – недостатня обізнаність та недосконалість законодавчої бази. Досі відносини факторингу регулювалися кількома статтями Цивільного кодексу та загальним законом про фінансові послуги. Правила гри були розкидані по різних нормативних документах, що створювало правову невизначеність. Але головна проблема полягала у відсутності прозорості. Нещодавно ухвалений Закон «Про факторинг» запроваджує цивілізовані норми та унікальний для України інструмент – публічний електронний Реєстр відступлень прав грошової вимоги. Розберемося, що це змінить для бізнесу.
ЩО БУЛО НЕ ТАК ЗІ СТАРИМИ ПРАВИЛАМИ?
Відступлення права вимоги відбувалося непублічно, за двосторонньою угодою між бізнесом та фактором. Це створювало значні ризики. Найпоширеніший із них – шахрайство з подвійним продажем боргу. Недобросовісний підприємець міг продати один і той самий борг спочатку одному банку, а через тиждень – іншому. В результаті обидва фактори вважали себе законними кредиторами, що призводило до судових спорів і втрати довіри до інструменту як такого.
Запобігти цьому має публічний електронний реєстр відступлень прав грошової вимоги, який є центральним елементом нового закону.
Щоб зрозуміти його важливість, проведемо просту аналогію.
Це як із нерухомістю: поки ви не зареєстрували право власності в державному реєстрі, ви не можете бути на 100% упевнені, що квартира ваша. Тож новий Реєстр відступлень працюватиме за схожим принципом:
- Публічність і прозорість. Будь-яка факторингова операція має бути зареєстрована. Інформація про те, хто, кому і коли відступив право вимоги, буде доступна онлайн у режимі реального часу.
- Принцип пріоритету. Хто першим зареєстрував відступлення в Реєстрі, той і має переважне право на отримання грошей. Всі наступні чи не зареєстровані угоди щодо цього боргу не матимуть юридичної сили проти першого зареєстрованого фактора.
- Безпека для всіх сторін.
● Для фактора (банку) – це гарантія, що він є єдиним законним кредитором.
● Для клієнта (бізнесу) – це захист від звинувачень у шахрайстві та чітке підтвердження операції.
● Для боржника (покупця) – це ясність, кому саме потрібно платити борг.
Таким чином, схема з подвійним продажем боргу стає неможливою. Ринок стає більш безпечним і прогнозованим.
КОЛИ ЧЕКАТИ НА ЗМІНИ?
Закон набуде чинності через рік після його опублікування. Цей час необхідний Кабінету Міністрів та іншим органам для розробки підзаконних актів та створення технічної інфраструктури – самого Реєстру та Національної платформи. Ці нововведення зроблять факторинг безпечнішим для всіх учасників, а значить і підвищать рівень довіри до цього надзвичайно корисного фінансового інструменту.
Андрій Салій, начальник відділу управління продуктами АТ «Прозорро. Продажі»