Ринок авто з пробігом: що буде з цінами?
На ринку вживаних авто очікується детінізація. Вивчаємо її вплив на ціни
У червні в Україні уклали 71,3 тисячі угод купівлі-продажу вживаних легкових автомобілів. Це на 12,9% менше, ніж у травні, і аж на 27,5% гірше червневого показника минулого року. Також меншим, ніж місяцем раніше, був імпорт авто з пробігом - 20,5 тисяч проти 22,5 тисяч.
Прогнози на липень неоднозначні: з одного боку, про підвищення інтересу до б/в транспорту не йдеться, з іншого – підштовхнути ринок може його очікувана лібералізація, що спростить продажі машин з пробігом через автосалони та інші торговельні майданчики.
Ситуація на ринку: найбільш попитні «робочі конячки» віком близько 16 років
Середній вік вживаних автомобілів, які торгуються на внутрішньому ринку, – майже 16 років, точніше - 15,7. А от вік авто з пробігом, що ввозяться з-за кордону, в середньому 8,8 - 8,9 років. Цей показник, до речі, із січня помітно поліпшився (тоді середній вік автоімпорту сягав 9,6 року).
Як і раніше, найпопулярнішими в українців залишаються авто з пробігом бренду Volkswagen, констатують аналітики Інституту досліджень авторинку. Далі - BMW, Renault, ВАЗ, Skoda, Audi, Toyota, Ford, Mercedes-Benz та Hyundai. Найпопулярніша модель Volkswagen Passat. Особливо цікавлять покупців її дизельні версії. Також високий інтерес до Skoda Octavia і Volkswagen Golf. Поміж лідерів – і Daewoo Lanos, Renault Megane, BMW 5-ї та 3-ї серії, Ford Focus, Audi A6 та A4.
Той же Volkswagen - також і лідер імпорту б/в легковиків. Далі – більш статусні моделі Audi. Також популярні Nissan, Tesla та BMW. З конкретних моделей найчастіше минулого місяця ввозили Volkswagen Golf, Skoda Octavia та Volkswagen Tiguan.
Як і при ввезенні в Україну нових авто, яке ми аналізували минулого разу, посилюють позиції електрокари. Тут поміж моделей-лідерів - Tesla Model Y та Model 3. За даними Асоціації автовиробників України «Укравтопром», із загалом придбаних за пів року 31,8 тисяч електромобілів 26 тисяч (82%) - авто з пробігом. Найчастіше ввозили TESLA Model Y (2968 одиниць), NISSAN Leaf (2853), TESLA Model 3 (2670), KIA Niro EV (1664), HYUNDAI Kona Electric (1496).
Преміальних авто з пробігом в Україну у червні завезли небагато: 2 Ferrari, 1 Bentley, 1 Lamborghini, та 5 Maserati.
За даними «Укравтопрому», найпопулярнішими при ввезенні в Україну все ще залишаються авто з бензиновими двигунами – 48%. Частка електромобілів – 23%, дизельних автівок – 21%, гібридів – 5%, авто з ГБО – 3%.
Всього ж із початку року українці придбали 113,4 тисяч імпортованих легковиків з пробігом. Це на «скромні» 0,1% більше, ніж за перше півріччя торік.
Зрозуміло, що говорити про вартість вживаних легкових автомобілів – те саме, що ставити діагноз за середньою температурою усіх пацієнтів в палаті. Найпоширеніший ціновий діапазон - від 2 800 до 8 800 доларів. Найвищі ціни у Києві та на заході країни, найнижчі – у прикордонних на півночі та сході і у прифронтових регіонах. Приміром, за даними Інституту досліджень авторинку, станом на цьогорічну весну, середня вартість автомобілів «старшого віку і з нижчим класом» становила: на Донеччині і в Херсонській області - 2 800 доларів, у столиці та на Київщині – 8800, на Львівщині – 7800, на Закарпатті – 7000 доларів.
«У більшості областей центральної та західної частини країни середні ціни на авто з пробігом перебувають у межах від 5 500 до 6 600 доларів. Це типова картина для ринку вживаних авто: автомобілі середнього віку з локальним або європейським походженням», – деталізують аналітики.
З точки зору вибору й доступності цін для тих, хто вирішив придбати вживане авто, літні місяці доволі вдалі, кажуть експерти. Вони пояснюють, що традиційно велика пропозиція авто з пробігом наприкінці лютого - у березні, коли багато автовласників, плануючи придбати нові машини, позбуваються старого автопарку. У квітні дилерам необхідно поповнити запаси вживаних автомобілів, щоб задовольнити попит, тож ціни в цей час зростають. До літа ринок насичується й вартість машин, зазвичай, трохи опускається.
Чи стане 2025-ий роком виведення ринку «автовторинки» з тіні?
Експерти кажуть, що починаючи з липня, можливостей для безпечного продажу б\в авто в українців побільшає, а шансів стати жертвою шахраїв буде менше. Натомість автобізнес матиме кращі умови для чесного заробітку. Держава ж отримає «дивіденди» у вигляді податкових надходжень від прозорої роботи цього дотепер доволі тінізованого сегмента нашого ринку.
Усе — завдяки ухваленню наприкінці минулого року закону про спрощення при продажу вживаних машин автосалонами та іншими юридичними особами. Незважаючи на те, що де-юре новий законодавчий акт набрав чинності ще в січні, щойно його підписав Президент, на практиці більшість його положень наразі не застосовуються. Адже Кабінету міністрів надали пів року для приведення у відповідність із ним своїх нормативних актів. Цей термін спливає якраз цими днями. Що далі?
Якщо раніше, відповідно до правил, впроваджених 2010 року, суб’єкти господарювання, котрі займаються продажем автомобілів, мали реєструвати всі взяті під реалізацію машини на себе — і не лише в Сервісному центрі МВС, а і в ТЦК СП, а вже потім — перереєстровувати на покупця, то зараз таку вимогу скасовано. Оскільки тепер у автосалонів та інших компаній-посередників з’явилась можливість викуповувати автомобілі у фізичних та в інших юридичних осіб не як основний засіб для власного використання, а як товар для подальшої реалізації. Достатньо буде підписати два договори купівлі-продажу: з попереднім власником автомобіля та із майбутнім покупцем — без витрат часу та коштів на подвійну реєстрацію і взяття на облік у ТЦК.
«До підписання цього закону існувала лише одна можливість збути вживану автівку – або самостійно (давати оголошення, виїжджати на базар), або продати «перекупу». Юридичні особи (автосалони, дилери) не викуповували автівки у населення через складну процедуру, що повністю заводило ринок «у тінь», - пояснює в коментарі Укрінформу генеральний директор Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів Олег Назаренко.
Тепер же продаж не лише імпортних, а й раніше зареєстрованих в Україні б/в автомобілів, за оцінками експертів, стане для юридичних осіб перспективним напрямом бізнесу. Можливо, продавці – фізичні особи при цьому дещо втрачатимуть в ціні (салони викуповуватимуть авто дешевше, щоб потім заробити на комісійних при продажу), але з точки зору затрат часу та безпеки оборудок – це, безумовно, плюс.
«Ще питання, чи вигідно, приміром, хорошому стоматологу або юристу відволікатися на самостійний продаж автомобіля: або виїжджати з ним на ринок і втрачати купу часу, або відповідати на оголошення, показувати автомобіль невідомо кому. Непоодинокі випадки, коли «покупці» просять проїхатись, провести тестдрайв, а потім зникають з автівкою», - наводить приклад Назаренко.
Водночас продаж великої кількості викуплених у людей авто для автосалонів буде доволі рентабельним бізнесом. Крім того, професіонали беруть на себе питання безпеки та здійснення юридичних процедур.
«Тому прогнозую, що ринку вживаних авто почнеться активна детінізація. Бо, згідно з нашим аналізом, зараз легалізована лише 0,01% ринку купівлі-продажу. Решта - це про продаж за генеральним дорученням так званим «перекупам» або - із рук в руки. Без жодних податків. Натомість автосалонам, які працюють «у білу», викуповувати автомобілі у фізичних осіб було не вигідно саме через негнучкість при оподаткуванні», - каже експерт.
Він пояснює: дотепер, купуючи автівку, скажімо, за $10 тисяч і продаючи за $11 тисяч, підприємство працює собі у збиток, адже має сплатити $2 тисячі ПДВ.
«Ми внесли зміну, згідно з якою у податковій декларації проданого товару зазначається позитивна різниця між ціною викупу та ціною продажу. На неї й нараховуються податки. Тобто, заробили тисячу доларів - сплатили 20% (лише 200 доларів) як податок державі», - підсумовує Олег Назаренко.
Надалі ж експерти прогнозують: якщо більшість авто (а з урахуванням імпорту щомісяця в Україні здійснюється від 60 до 125 тисяч операцій розмитнення і купівлі-продажу) продаватимуться «у білу», країна щороку додатково отримуватиме до бюджету десятки мільярдів гривень.
Владислав Обух, Київ
Перше фото: Carles Rabada/