Нові авто, якими українці найбільше цікавляться цього літа

В Україні прогнозують до кінця року стабілізацію цін на нові автівки й пожвавлення попиту на електрокари

У червні в Україні продали 6 тисяч нових легкових автомобілів. За даними Інституту дослідження авторинку, це приблизно на 10% менше, ніж у травні, зате на 16% перевищує показники червня минулого року. Тобто, загалом попит на нові автівки на четвертому році війни зберігається досить високий – незважаючи на перманентне підвищення вартості більшості моделей та  зміни в оподаткуванні. Які ж легковики найпопулярніші у громадян та бізнесу і чи суттєво змінилася структура ринку з огляду на ріст світового попиту на електромобілі й «гібриди»?  

Стан ринку: відновлення попиту після зими і тріумф електрокарів

За даними аналітиків, лише 161 з усіх проданих у червні на внутрішньому ринку легкових авто вироблені або доукомплектовані в Україні. Решта – понад 5800 одиниць – автомобільний імпорт.

Поміж марок легковиків наші співвітчизники віддають перевагу Toyota (782 куплені «нульові» автомобілі). Далі з відривом Volkswagen  (550 штук),  Renault (448),  Skoda (436) та BYD (400 одиниць). Також в десятці брендів-лідерів  HYUNDAI (325), HONDA (264), BMW (255), AUDI (238) та CITROEN (235 штук).

Найпопулярніші моделі авто - Renault Duster (342 одиниці), Toyota RAV4 (245) та Volkswagen ID Unyx (264). Остання модель, до речі, демонструє найстрімкіші темпи зростання порівняно з попередніми місяцями. Хоча, як зазначають експерти, виготовляється цей автомобіль виключно для китайського ринку. Але він, схоже, добре пристосувався й до українських доріг. Принаймні, наші співвітчизники купують його дедалі активніше. Непоганими темпами зростають і продажі Toyota LC Prado.

Skoda Karoq / Фото: infocar.ua

«Серед нових легковиків, що були зареєстровані як такі, що виготовлені в Україні, лідером минулого місяця став кросовер Skoda Karoq (79 штук), який випускають на закарпатському заводі «Єврокар». Наступні сходинки розподілили між собою переобладнані місцевими підприємствами під різні спеціальні цілі (на замовлення поліції, медслужб тощо) Toyota RAV4 (17 одиниць) та Renault Dusrer/СКС-RDS (13)», - деталізували в Інституті дослідження авторинку.

Що ж до ранжування за видом пального, то лідирують усе ще «старі добрі» бензинові версії легковиків - 34,9% із усіх проданих. Далі електромобілі - 23,2%. При цьому за місяць їхня частка зросла на 4,5%. 23% - частка на ринку версій з гібридними силовими установками, 18,7%  - дизельних і лише 0,2% - автівок з газобалонним обладнанням (ГБО).

Обсяги ринку вантажних і спеціальних автомобілів, зі зрозумілих причин, скромніші. У червні в Україні продали 856 одиниць такого транспорту. І це – неабиякий мінус порівняно з червнем 2024 року (зменшення на 29%). За даними «Укравтопрому», лідери продажів - марки CITROEN (152 одиниці), RENAULT (107), PEUGEOT (70), MERCEDES-BENZ (60) і TOYOTA (59).

«Всього з початку року український парк вантажних та спеціальних  автомобілів поповнили 5629 нових машин, що на 10% менше, ніж за такий же період минулого року», - йдеться у повідомленні.

За висновками аналітиків, нинішні цифри  свідчать про відновлення попиту на легкові авто після зимового «затишшя». Зокрема, продажі активізувалися у квітні й були особливо успішними у травні (понад 6700 операцій купівлі-продажу). Водночас частка на ринку нових авто все ще менша, ніж машин, що були у використанні (Укрінформ проаналізує ринок вживаних авто в наступному матеріалі).

Фото: unsplash

Також у 2025-му продовжує зростати попит на електрокари. «У першому кварталі 2025 року в Україну імпортували 20,1 тис. легкових електромобілів, що майже на третину більше, ніж роком раніше. Це свідчить про те, що попит на електромобілі зріс. Хоча загалом імпорт легкових авто в Україну у перші місяці цього року скоротився на 7,8% порівняно з таким же  періодом торік. Це пов’язано з економічними факторами та змінами в законодавстві», - пише профільне видання «Artcustoms».

Ціни ж на нові авто, за даними експертів, повільно зростають – під впливом зміни умов виробників, загальної ситуації на світовому ринку та низки внутрішніх чинників, поміж яких зміни в оподаткуванні, інфляція і девальвація.

Очікувані тенденції: зростання імпорту й «замороження» цін 

Фахівці очікують на подальше зростання попиту на електромобілі та гібриди у другій половині року, особливо з урахуванням екологічних стандартів та економії на пальному. Також прогнозують стабілізацію цін на нові авто та поступове відновлення імпорту.

Олег Назаренко / Фото: facebook

Скажімо, генеральний директор Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів Олег Назаренко вважає, що за підсумками цього року показники українського авторинку будуть приблизно такими ж, як і торік.

«На початку року було певне падіння. Потім, з весни, продажі стали зростати. Але особливих передумов для перевищення минулорічних показників загалом не бачу. Річ у тім, що наприкінці 2024-го попит на нові авто різко зріс через таке собі податкове «стимулювання». Після того, як Мінфін запропонував додатково оподатковувати авто 15% податком, люди кинулися діяти на упередження й активніше купувати автівки у серпні-вересні й частково у жовтні. Таким чином левову частку накопичених на оновлення авто грошей українці витратили торік», - пояснив експерт у коментарі Укрінформу.

Фото: unsplash

Цьогоріч же змін, які могли б суттєво вплинути на попит, Назаренко не прогнозує. Окрім хіба що зростання восени продажів електрокарів. Це станеться, коли уряд і парламент остаточно визначаться, чи продовжувати дію пільг при ввезенні в Україну електромобілів.

«Нагадаю, до 1 січня наступного року електрокари ввозять в країну без сплати ПДВ і мита, стягується лише невеликий акциз – десь 100 євро. Згодом їх ввезення, найімовірніше, оподатковуватиметься на загальних умовах. Відповідно, ціна таких авто зросте на 30% - ПДВ плюс 10% мита, адже майже всі вони ввозяться із Китаю. Це, певно, спричинить падіння продажів електрокарів у 2026 році, але стимулює попит на них у грудні-листопаді 2025-го», - каже Назаренко.

Інших суттєвих змін на ринку він не прогнозує. Тим паче, що й зовнішніх чинників, які могли б суттєво вплинути на ситуацію, немає.

Зокрема, пропозиція нових автівок на світовому ринку зростає. За даними Всесвітньої організації автовиробників, у першому кварталі глобальне виробництво автотранспорту перевищило 22,5 млн одиниць. Це на 3% більше, ніж за перші три місяці минулого року. При цьому зростання в сегменті легковиків навіть суттєвіше  - +6%. Загалом щомісяця у світі сходить з конвеєрів у середньому по 1,5 млн легкових  автомобілів.

Найбільшим автовиробником у світі залишається Китай, де в січні-березні виробили 7,56 млн автомобілів (+15% у порівнянні з 1 кварталом 2024 року). А ось у США цей показник порівняно з попереднім роком зменшився на 7% (цьогоріч у першому кварталі американський автопром виготовив 2,55 млн автівок). На третьому місці Японія – 2,14 млн одиниць. При цьому показники японських виробників, як і китайських, покращуються - +12% проти першого кварталу минулого року. Також у першій п’ятірці автовиробників Індія – 1,7 млн одиниць (+5%) та Німеччина – 1,1 млн (+4%). 

Владислав Обух, Київ

Перше фото: unsplash