Ігор Смілянський, гендиректор «Укрпошти»
«Укрпошта» має надавати весь спектр послуг, хоча б тому, що більше нікому
- Я навіть не можу сказати, що «Укрпошта» конкурувала на цьому ринку. Вона просто скочувалася по похилій - з 68% частки до 18-20%.
Нашу конкурентну перевагу я бачу в трьох взаємодоповнюючих факторах. Перший - доступність по всій країні. Що стосується другого, то наші основні конкуренти концентруються на преміальному сегменті експрес-доставки - доставці на наступний день. Але цього не достатньо в нормальному світі електронної комерції. Не всім потрібно на наступний день і дорого. Тому ми не будемо ділити ринок - ми його розширимо і, сподіваюся, незабаром зможемо запропонувати клієнтам три тарифи. Крім доставки на наступний день, у нас буде більш дешева доставка за 2-3 дні й практично безкоштовна, якщо клієнт готовий почекати ще довше. При такому підході все, що раніше могло продаватися тільки в магазині, починає продаватися тут. І це величезний ринок!
Ще одна наша сильна сторона - це присутність на зовнішньому ринку. Нам належить 70% ринку міжнародних відправлень України, ми працюємо з 192 країнами. При цьому наше завдання - дати можливість громадянам не тільки купувати якісь речі в Китаї, але і продавати за кордон свої. Не дивуйтеся - в Україні є індивідуальні підприємці, які успішно продають свої вироби за кордон. Шкода, про це мало хто знає.
- У вас була ідея створення поштового банку, ви від неї відмовилися?
- Ні, не зовсім - ми будемо розширювати спектр фінансових послуг. Ця ідея важлива для країни, і я буду наполягати, щоб пошта надавала фінансові послуги. Але є обмеження щодо статутного капіталу, введені певні обмеження МВФ і т.д. Тому ми знайшли такий формат, коли змінами до Закону України «Про поштовий зв'язок» національному поштовому оператору, яким є «Укрпошта», надається право відкривати поштові рахунки.
Поштовий рахунок - це поточний рахунок, ощадний рахунок, а також картки. І це саме той бізнес, на якому ми хочемо концентруватися. Судіть самі, у нас 11,5 тис. офісів, а вся банківська система - це 10,13 тис., і їх кількість продовжує скорочуватися. За рівнем доступу населення до фінансових послуг Україна перебуває на рівні Танзанії. Тому, давши можливість «Укрпошті» з таким покриттям вести звичайні банківські рахунки, ми вирішуємо проблему з готівкою, проблему з безпекою, тому що не проводитимемо величезні операції через готівковий оборот.
- У чому полягатиме конкретна вигода для людини, що відкриває поштовий рахунок?
- Навіть люди з невисокими доходами хочуть і можуть заощаджувати. Я це проходив, працюючи в банківській сфері. Але для цього їм потрібно дати можливість робити це без зусиль. Зараз якщо у сільської бабусі є 100 грн, які вона готова покласти на ощадний рахунок, щоб відчувати себе спокійніше, вона повинна за 60 гривень з'їздити в райцентр, де знаходиться відділення банку. А ми їй заощадимо ці гроші, та ще й дамо можливість заробити. Або фермер, якому терміново потрібні кошти, але у нього немає часу кататися по райцентрах... Ми не будемо кредитувати, але ми дамо людям можливість дістати гроші з-під матраців і вкласти їх в економіку України. Мені навіть складно уявити, хто може програти у цьому випадку.
- За ті кілька місяців, що ви керуєте компанією, чи змінилося ваше уявлення про реформи, які необхідно провести на «Укрпошті»?
- Дуже змінилося. Ні, я, як і раніше, впевнений, що потрібно платити ринкові зарплати і перестати вірити в Діда Мороза, що компанія повинна працювати на ринкових рейках, а не на «договорняках». Але я не очікував, що система настільки неповоротка, навіть якщо всередині неї є бажання щось робити! Я вже не кажу про те, що таке бажання є не завжди.
Ну, ось, наприклад, у нас дозволяється витрачати на рекламу 0,1% від чистого доходу. Всі розуміють, що не вклавшись у неї, ми нічого не отримаємо, але при цьому відразу приходять прокуратура, СБУ, держфінаудит і починають з'ясовувати, чому ми витрачаємо на рекламу державні гроші.
Або як бути, якщо тендер на бензин може виграти будь-який посередник? І я нічого не можу з цим зробити, тому що він його виграв чесно! Потім він також «чесно» принесе довідку, що цей бензин коштує на 10% дорожче, потім десь під Києвом його розбавлять водою, а потім, коли і цього видасться замало, просто перестануть цей бензин поставляти.
Або коли «Укрпошта» програє тендери на доставку кореспонденції. Уявляєте, ми, «Укрпошта», у якій найнижча вартість, програємо тендери на доставку періодичних видань! Я питаю, як таке може бути, адже це економічно неможливо? Можливо, кажуть. В умовах тендеру, наприклад, вказується 100 одиниць, а в якій-небудь компанії розуміють, що 100 одиниць вони дешевше за всіх не доставлять. Тому дають ціну за 50, а ще 50 здадуть на макулатуру.
Тому я дуже вдячний і Фонду держмайна, і команді міністрів, так як без величезного бажання з їхнього боку здійснити корпоратизацію було б неможливо.
- «Укрпошта» має величезний і дуже привабливий ресурс. Чи були при вас спроби його «віджати»?
- Спроби були, але при мені не вийде.
- А ще кажуть, що ви виграли конкурс на цю посаду завдяки тому, що «нагорі» сподобалася ваша ідея приватизувати 25 відсотків «Укрпошти».
- Я хочу, щоб «Укрпошта», нарешті, перестала бути донором, за рахунок якого вирішуються багато проблем. Не може компанія надавати послуги нижче собівартості, а її співробітники претендувати при цьому на нормальні зарплати. Ми ж прекрасно розуміємо, що раніше рішення часто приймалися, виходячи з політичної, а не з економічної доцільності. Тому наразі стоїть завдання, у тому числі й через корпоратизацію, побудувати нормальну бізнес-компанію. Якщо у держави будуть якісь побажання до бізнес-компанії - вона за це платить, і компанія це виконує. Якщо ж держава-акціонер вважатиме, що який-небудь стратегічний інвестор зможе вкласти гроші, наприклад, в інфраструктуру, знизивши наше кредитне навантаження, то це право держави. Компанія у будь-якому випадку буде до цього готова. У нас вже до червня з'явиться звітність за два роки, підписана міжнародними аудиторами, де все буде прозоро, починаючи з зарплат менеджменту. Ми ні копійки ніяких дотацій не отримуємо, і мені б хотілося, щоб так було й надалі.
- Минуло не так багато часу, щоб говорити про результати, але, все ж таки, чи змінилося щось у роботі «Укрпошти»?
Щоб вибудувати загальнонаціональну мережу, нам потрібно вибрати такий імідж, який буде зручним і для хіпстерів, і для бабусь
- По-перше, покращено якість і терміни доставки. По-друге, ми активно взялися налагоджувати комунікації з нашими клієнтами по всіх каналах - це й інтернет, і соціальні медіа, і кол-центр. В останньому ми в цьому році збільшуємо в три рази штат, щоб люди завжди могли додзвонитися і отримати адекватну інформацію. Конкретно у Києві налагоджуємо доставку посилок і листів на наступний день, а не через два-три дні, як було раніше. Плануємо в цьому році все-таки перезапустити кур'єрську доставку - у великих містах, як мінімум. І відмовитися від обідніх перерв у відділеннях. Не думайте, що це просте завдання, адже за всім цим стоять робочі графіки, переконання співробітників, які не хочуть міняти звички. Але людям зручно в обідню перерву вискочити з роботи і оплатити рахунки, це наш прибуток, тому ми, безумовно, продовжимо йти цим шляхом.
А ще працюємо над новим іміджем - буде новий логотип, новий бренд. Ми до цього дуже дбайливо ставимося, оскільки не стоїть завдання витратити гроші, щось перефарбувати в інший колір. Стоїть завдання вибрати правильний імідж, який буде комфортним для більшості наших клієнтів.
Конкурентам трохи простіше - вони обслуговують тільки головний сегмент ринку. А нам, щоб вибудувати загальнонаціональну мережу, потрібно вибрати такий імідж, який, умовно кажучи, буде зручним і для хіпстерів, і для бабусь. А це і зонування відділень, і вибір продуктів, вибір кольорів.
- Чи є вже якісь напрацювання?
- Є. Вибрали кілька кращих ідей, які хочемо зараз деталізувати, протестувати на фокус-групах і подивитися, як це сприймається. Буде веселіше, я вам обіцяю!
- Штат компанії залишиться незмінним? Нещодавно прем'єр порекомендував вам не скорочувати співробітників і підвищити їм зарплату, у той час, як «Укрпошта» мабуть потребує кадрової оптимізації?
Потрібно визнати як даність, що отримувати більше хочуть всі, а працювати більше готовий далеко не кожен
- У сільському відділенні зараз знаєте яке навантаження? В середньому за місяць обробляють 56 конвертів і 4,9 посилки. Для того щоб платити співробітникам більше, там повинен бути бізнес.
Однозначно буде змінюватися структура персоналу, когось будемо переучувати. У компанії є тямущі, амбітні люди, просто потрібно побудувати систему, при якій у кращих буде можливість себе проявляти.
Я не можу змусити всіх працювати добре, це неможливо. Потрібно визнати як даність, що отримувати більше хочуть всі, а працювати більше готовий далеко не кожен. І це нормально, адже у кожного свої пріоритети. Потрібно лише уникнути зрівнялівки і правильно побудувати систему мотивації.
- Говорячи про реформування «Укрпошти», ви наводите довгострокові і масштабні плани. Чому ви вирішили, що у вас і вашої команди все вийде?
- Уже виходить - цифри за останній квартал минулого року говорять самі за себе. Ми ж не пропонуємо нічого не реального - у всьому світі так працюють, давайте це просто повторимо. До того ж, ми сподіваємося, що буде незалежна наглядова рада, яка буде забезпечувати, у тому числі, прозорість витрачання коштів і їх цільове призначення. І взагалі, коли ви збираєте разом групу амбітних і талановитих людей, об'єднаних честолюбною метою, платите їм нормальні зарплати, коли у них є ще й моральна мета - змінити країну, коли з'являються перші результати, і вам кажуть за це спасибі - в таких умовах немає нічого неможливого!
Олексій Молчан. Київ
Фото: Тарасов Володимир, Сироткіна Анастасія, Шамкін Данііл