Кристина Гуцалова, координатор ProZorro
ProZorro - це 100-відсоткова реформа, ми вигадали велосипед
Ми довели, що електронна система має право на життя вже сьогодні, оскільки не мали часу на «розкачку» - кожен день втрачались шалені кошти. Ми приблизно оцінили масштаб проблем у державних закупівлях і виявилося, що близько 50 млрд грн, тобто 2 млрд доларів на рік втрачає Україна внаслідок неефективності та, звичайно, корупційності державних закупівель. Тому часто в нас за суперзавищеними цінами закуповувалася суперпогана продукція.
З сумою економії 1,5 млрд грн встигли налаштувати суспільство так, що ProZorro вже зупинити не можна
Ми почали з того, що за власні кошти учасників проекту створили електронну систему - невеличкий прототип, який ми запустили в пілотному режимі, почавши з Міністерства оборони, потім до нас долучилися інші державні установи. Нас спочатку не сприймали серйозно, говорили: «не звертайте уваги, вони там у свою іграшку пограються, а потім усе залишиться, як було». Але за цей час, з сумою економії півтора мільярди гривень, ми встигли налаштувати суспільство так, що ProZorro вже зупинити не можна.
Сьогодні в нас є система, вона вже працює на всю країну і отримала своєрідний «Оскар» у сфері державних закупівель (ProZorro виборола найпрестижнішу міжнародну премію в сфері закупівель World Procurement Awards 2016 - Ред.). Ми маємо новий закон про публічні закупівлі, який ввів у законодавство поняття електронних закупівель та дещо спростив доступ бізнесу до державних торгів.
Звісно, після пілотного проекту, коли ми запустили систему в масштабах всієї країни, на всі закупівлі, виявились деякі проблеми. Тому що в чому специфіка закупівель? Тут дуже багато особливостей і обмежень. Дуже різні товари та послуги закуповуються. Дуже багато особливостей залежно від типу замовника: чи то енергетична компанія з частковою державною власністю, чи то районна лікарня. Розумієте, який ми маємо масштаб! Тому, звичайно, не всі особливості ми врахували одразу. Тому в нас же розплановані до кінця цього року всі технічні доробки, які будуть у системі, та ми вже готуємо пакет правок до Закону України про публічні закупівлі, який плануємо восени внести до парламенту.
- А чи, дійсно, не стане програма просто черговою «легкою і показовою» перепоною на здійсненні держзакупівель, а насправді все буде, як раніше? Таке питання ставлять нерідко.
- Тут вже все залежить від нас. Коли з'являються ці провокативні статті, що замовники навчилися обходити ProZorro, Макс Нефьодов (заступник міністра економічного розвитку та торгівлі, один з лідерів проекту - Ред.) дуже любить повторювати фразу: «Ми дали вам мікроскоп, ви побачили мікроби й зробили висновок, що мікроби перемогли мікроскоп».
Власне, наша мета була всі ці проблеми показати суспільству. Показати ЗМІ, показати експертам. І сказати, що ми разом маємо подолати цю ситуацію. Тому що зараз у системі оголошується близько 1000 тендерів кожного дня. Жодна людина, жоден департамент з 50 або навіть 150 людей не зможе проаналізувати ці тендери. Тому що ніхто з нас не є експертом у якихось, наприклад, супер-деталях до якогось реактора. Це має робити, в першу чергу, бізнес, який виробляє чи постачає ці деталі, це мають робити ЗМІ, громадські активісти. Власне, лише разом і лише, знову ж таки, в сукупності з реформами судової та правоохоронної систем. Тому що без покарання за порушення, звичайно, будуть намагатися порушувати.
- І все ж таки, чи можливо, що одна компанія може організувати собі перемогу?
- Компанія не може зробити нічого. Може зробити замовник, лише замовник може порушити.
Знову ж таки, як любить казати Макс Нефьодов, «якщо хочуть вкрасти, то вкрадуть, хоч із системою, хоч без». Тому що можна просто комусь заплатити гроші, не поставити товар і сподіватися, що це ніколи не випливе. Дійсно, якщо ніде немає інформації про цей тендер, то це можна зробити. Тому ми працюємо далі: наприклад, нещодавно запустили сервіс 007, який дозволяє відстежувати за підсумками тендеру оплати обраному підряднику.
До того ж, чим активніше бізнес працюватиме в системі, тим складніше буде провести дискримінаційну закупівлю. Як це роблять: виписують умови закупівлі під конкретного постачальника. Наприклад, якщо ви знаєте, що на ринку певних продуктів харчування в усіх постачальників пакування по 100 г в пачці, а в одного - 90 грам. Ви прописуєте в документації 90 г, і він виграє. Але якщо прийдуть шість конкурентів, в кого по 100 г і всі подадуть скарги на дискримінаційні умови, таке вже не пройде. Тому що або Антимонопольний скасує, або сам замовник зрозуміє, що дуже нагло себе поводить, і скасує або змінить ці умови. Тобто потрібно, щоб з'являлися конкуренти - це дозволяє і контролювати замовника, і ефективно відстоювати свої права, і знижувати ціну.
На чому раніше виїжджала вся ця корупційна складова? Не хотів бізнес торгувати з державою. Ось один якийсь «підмазав» і працював 5-10-15 років. Усі інші казали: «ну так ми ж знаємо, там Вася домовився, ну чого ми підемо». Ось зараз ми хочемо, щоби там, де Вася раніше був один, з'явилося 20 таких Вась. Тоді абсолютно неможливо буде розіграти такий сценарій.
РЕФОРМОЮ ДЕРЖЗАКУПІВЕЛЬ ЗАЙМАЄТЬСЯ БЛИЗЬКО 300 ЛЮДЕЙ
- Скільки людей зараз працює у структурі?
- Зараз дуже важко сказати про якусь одну структуру. Реформа ж не робиться на якійсь одній структурі. Вона не працює при якійсь одній структурі.
При Міністерстві економічного розвитку і торгівлі є департамент регулювання державних закупівель, там працює, мабуть, близько 30 людей. Є офіс ProZorro, який займається технічною підтримкою. Зараз ці люди переходять на роботу до держпідприємства «Прозорро», яке взяло на себе адміністрування системи, там працює близько 100 людей.
До того ж, існують паралельні ініціативи як, наприклад, створення типових специфікацій на товари та послуги, які найбільш часто закуповуються. Там працює окрема команда. Є в нас проект доступу на європейські ринки в іноземні тендери для українського бізнесу. Там працює окрема команда.
Ми підраховували приблизно, що це до 300 людей, які працюють в різних установах, на різних рівнях, власне, над реформою загалом.
- Ви також запевняєте, що на проект не пішло жодної державної копійки. А іноземні гроші були залучені?
- Тут йдеться про донорську підтримку. Першими, хто нас підтримав, були Western NIS Enterprise Fund, потім підключились інші - це майже всі донори, які працюють з Україною. Хтось допомагав роботою, хтось грошима. Наші партнери: Єврокомісія, Європейський банк реконструкції та розвитку, Проект «Консультаційний фонд впровадження реформ», що реалізується федеральною компанією Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH за дорученням Уряду Німеччини, Агентство США з міжнародного розвитку (USAID), Департамент з міжнародного розвитку уряду Великобританії (DFID), підрозділ міністерства торгівлі США «Програма розвитку комерційного права» (CLDP), громадська організація «Transparency International», міжнародний фонд «Відродження», Києво-Могилянська бізнес-школа, компанії «Baker Tilly», «Сollaborator», «Crown Agents», «Juscutum», «Open Contracting Partnership», «Qlik», «RBC Group», «SoftServe».
- Вони перевіряють, як використовуються їхні гроші, чи все на довірі?
- Ніякої «на довірі». У нас усе абсолютно прозоро! Ми з самого початку, навіть коли були на етапі пілотного проекту, формально віддали систему Transparancy International (TI) Ukraine. Це антикорупційна організація світового рівня з відповідною репутацією. Ми сказали, що поки що товарний знак, власність і всі права на систему будуть там, щоб ніхто не казав, що ми зробили за свої кошти, щоб потім державі дорожче продати. Усі донорські кошти також заводилися на Transparency, Tа звітує постійно, куди витрачаються кошти, всі ці графіки вивішуються в них на сайті. Тому абсолютно зрозуміло, від кого і скільки ми отримали та куди витратили конкретні суми від конкретного донора.
ЯКЩО РЕФОРМА ДЕРЖУПРАВЛІННЯ ГАЛЬМУВАТИМЕ, КОРУПЦІОНЕРИ ПЕРЕМОЖУТЬ
- Запроваджуючи структуру, ви ж не вигадували велосипед?
ProZorro - 100-відсоткова реформа: ми дійсно намагаємося змінити систему повністю, грунтовно, зі зміною основних правил
- Ні, ми вигадали велосипед. Саме такої, гібридної моделі системи електронних закупівель, не існує. Ми дивилися на чимало кейсів щодо електронних систем, їх не так багато в світі насправді. Ми вигадали велосипед, і власне тому ми й отримали в травні міжнародну премію.
За ProZorro я можу сказати, що це дійсно 100-відсоткова реформа, тому що ми не змінили вивіску, ми не змінили просто людей, ми дійсно намагаємося змінити систему повністю, грунтовно, зі зміною основних правил.
З іншого боку, ми прекрасно розуміємо, що якщо реформа державного управління не відбудеться дуже швидко, ми втратимо людей, які дійсно віддають всі свої сили, щоб якимось чином робити позитивні зміни в країні. Тому що вони повернуться назад у приватний сектор, оскільки важко жити на свої збереження дуже довго. В такому випадку будь-яка позитивна ініціатива, чи то ProZorro, чи будь-які зміни, які вже вдалося реалізувати, і вони довели свою ефективність, якщо потраплять не в ті руки, їх можна буде перевернути з ніг на голову та поставити на служіння корупційним інтересам. Така проблема дійсно існує.
- Скільки ви ще даєте часу на те, щоб не було такого сценарію?
- У мене таке відчуття, що тут рахунок уже йде на місяці. Бачу, що цей процес почався практично в усіх міністерствах, які стали флагманами реформ в Україні. Це дуже боляче спостерігати. І я дійсно бачу, що це викликає шалену радість у тих, хто сказав: ми вас всіх пересидимо. Тому що в них дійсно є шанс нас всіх пересидіти та відкрутити ситуацію назад...
Ольга Танасійчук, Берлін.
Фото: Ольга Танасійчук / Укрінформ.