Вчені знайшли під "Портретом жінки" Дега інше обличчя

Фото

Полотно французького імпресіоніста Едгара Дега "Портрет жінки" зберігає в собі ще одну роботу цього художника, портрет "гладильниці" Емми Добіньї.

Про це заявили вчені, передає РІА "Новости".

"Одна з маловідомих картин Дега, "Портрет жінки", написаний у проміжку між 1867 і 1870 роком, давно привертає увагу науковців і реставраторів тим, що через нього поступово "проступає" портрет, поверх якого була написана ця робота. Вперше працівники музею Парижа, де виставлялася ця картина, почали помічати подібний "прояв" вже в 1922 році, однак портрет "виходить у світ" настільки повільно, що досі не було зрозуміло, хто ж на ньому зображений", - зазначив Девід Тарроугуд з Національної галереї штату Вікторія (Австралія), передає Scientific Reports.

Тарроугуд і група фізиків вирішили "прискорити" цей процес, використовуючи особливий рентгенівський сканер, який дозволив їм зазирнути під верхній шар фарби на "Портреті жінки" і зрозуміти, що на ній спочатку була зображена не безіменна літня дама, а молода модель Емма Добіньї. Вона широко відома шанувальникам живопису в якості однієї з "гладильниць" на знаменитій серії картин Дега, на яких зображена нелегке життя прачок у Франції 19 століття.

У рамках цього методу зразки опромінюються тонким рентгенівським променем, який вибиває електрони з атомів, іонізуючи їх. Інші електрони "падають" на вакантні місця, випускаючи рентгенівське випромінювання, енергетичні характеристики якого залежать від того, атоми якого хімічного елемента присутні в зразку. В результаті сканування вчені можуть отримати двомірну карту розподілу хімічних елементів за зразком.

Для того, щоб "витягти" прихований портрет з картини, вчені склали карти розподілу різних елементів – свинцю, хрому, міді, кобальту, цинку і інших металів, що входять до складу пігментів різних кольорів, в нижніх шарах фарби на полотні, і наклали їх одну на одну.

"Бутерброд" з таких карт показав, що під портретом пані дійсно є друга картина, написана догори дном щодо неї, на якій зображена Емма Добіньї. Оскільки картина була майже повністю завершена, залишається загадкою, навіщо Дега вирішив намалювати портрет невідомої жінки поверх образу добре знайомої йому моделі, котра не раз брала участь у написанні його робіт.

Едгар Дега був одним з найвідоміших художників середини і кінця 19 століття, котрий значно вплинув на розвиток живопису у Франції й у всій Європі. За свою довгу кар'єру він написав тисячі портретів людей у буденній для них обстановці, а також сотні побутових сцен і різних епізодів з повсякденного життя Франції того часу, виконаних у характерній для нього приглушеної "пастельній" манері. Він вважається одним із засновників імпресіонізму, хоча сам Дега вважав себе "реалістом" і жорстко критикував імпресіоністів.

Це далеко не перша картина, яку вчені виявляють подібним чином – за минуле десятиліття фізики виявили за допомогою рентгена прихований портрет Рембрандта в одній з його відомих картин, а також приховані картини в роботах Ван Гога, Пікассо, Сезанна, Моне і ряду інших великих художників.