Гейр Анеш Фагерхейм, головний юрист Міністерства оборони Норвегії
Україна знаходить унікальні відповіді на унікальні виклики
25.11.2016 10:03 1663
  •  
  •  
  •  

Нещодавно Київ з робочим візитом відвідали військові юристи з Норвегії. Робочі візити такого рівня завжди викликають інтерес, адже саме у такому форматі народжуються рішення, які лише згодом оголошуються на офіційному рівні. Під час зустрічі з колегами з українського Генштабу норвежці поділилися власним досвідом та узгодили позиції щодо правових відносин в умовах «гібридної війни», якій вимушена протистояти Україна.

Про те, чим правова система норвезьких Збройних сил відрізняється від української, як побудована в Норвегії система цивільного контролю та соціального захисту військовослужбовців, і чому в цій країні неможливо побачити військового у формі на політичному мітингу, Укрінформу розповів керівник Правового департаменту Міністерства оборони Королівства Норвегія Гейр Анеш Фагерхейм.  У розмові також взяв участь військовий аташе Норвегії в Україні Ханс Петтер Мідттун.

- Дозвольте мені прямо вас запитати - що головний правовий радник Міноборони Норвегії робить в Україні? Які ідеї ви принесли, і яким досвідом хотіли б поділитися?

- Причина, з якої ми прибули сюди, в Україну, є очевидною. Між нашими країнами існує стале військове співробітництво, яке розвивається вже протягом багатьох років. Ми ведемо постійний та конструктивний діалог з правових питань. Тож все, що ми робимо під час цього візиту до Києва, є частиною військової співпраці між нашими державами, між Норвегією і Україною.

- Чи можливо навести конкретні сфери такої співпраці? Тут, в Україні, триває правова реформа, і військова складова правової системи є частиною цього процесу. Можливо, ви могли б дати пораду, що робити, або чого не робити, щоб уникнути помилок?

- Перш за все, я не впевнений, що ми у Норвегії маємо відповіді на всі запитання, як і що робити найкращим шляхом. Все, що ми можемо зробити - це запропонувати власний досвід, поділитися тим, що, на наш погляд, ефективно працює у Норвегії. Вже вам, українській стороні, треба вирішувати, наскільки корисним такий досвід може бути для вашої правової системи. Тож наші переговори з українськими військовими юристами, здебільшого, це дискусія, де ми розповідаємо, як ми робимо різні речі. Це надає вашим фахівцям можливість зважити, що корисного вони можуть з цього досвіду взяти для себе.

Маємо військову поліцію у Збройних силах, але військових судів у Норвегії не існує

- Чи існують у Збройних силах Норвегії правові інструменти, подібні до українських?

- Ні. Є декілька суттєвих відмінностей. У наших Збройних силах у правових інституціях ми також маємо як цивільний, так і військовий персонал, але він виконує дорадчу функцію, у нас немає прокурорських повноважень. Такі повноваження в Норвегії належать виключно цивільній сфері.

- Чи правильно розумію, що у вас немає військових прокурорів, військових судів або військової поліції - подібно до того, що ми маємо в Україні?

- Ми маємо військову поліцію у Збройних силах, як і чітку дисциплінарну систему з реагування на правопорушення. Але серйозні злочини вимагають прокурорського розслідування. Цим буде займатися цивільний прокурор, обізнаний у військових справах, але підзвітний виключно цивільним інституціям.  Результати його перевірки або розслідування буде розглядати цивільний суд, адже у Норвегії військових судів не існує.

- Тож, ваша функція, переважно, полягає у наданні військовослужбовцям правових консультацій. Але чи є у вас інші завдання, наприклад, у правовому захисті, який ви можете надавати військовослужбовцям?

- Я не впевнений, що саме ви маєте на увазі, говорячи про захист, оскільки ми не є захисниками. Якщо військовий, офіцер або солдат, підозрюється у скоєнні злочину, йому буде потрібно знайти цивільного адвоката, який захищатиме його у цій справі.

- Мається на увазі дещо інше. Чи надаєте ви захист військовослужбовцям, якщо вони стикаються з певними соціальними питаннями, наприклад, незадоволені розміром грошового утримання або нарахованої пенсії? Можливо, в Норвегії ці питання не є гострими, але в Україні багато подібних випадків.

- Ні. В таких випадках консультант з питань права не матиме з цим справи. Зазвичай, якщо у вас є певні питання як в учасника трудових відносин, яким є кожен солдат або офіцер, ви маєте адресувати їх у власну трудову організацію, у профспілку. Якщо у вас є проблеми такого роду, ви скеровуєте їх до професійної організації, яка розгляне вашу справу і буде проводити всі подальші переговори з Урядом для врегулювання суперечки.

Головний елемент цивільного контролю у Норвегії - сам Уряд. Таким чином, військові виконують розпорядження цивільних осіб

- Яким чином, з правової точки зору, в Норвегії унормовані питання цивільно-військових відносин, зокрема, цивільного контролю над збройними силами?

- Головним елементом такого цивільного контролю у Норвегії є сам Уряд, адже міністр оборони є цивільною особою та входить до Уряду. Тож, цивільна складова існує. Наприклад я, цивільний, служу в Міністерстві оборони, і в цьому контексті представляю частину системи, яка забезпечує цивільний нагляд над військовими. Як це працює? Міністр оборони може надавати розпорядження Начальнику штабу з будь-яких питань. Вона (Іне Ериксен Серейде - ред.) може вимагати доповідь стосовно будь-яких справ, що відбуваються, і таким чином, військові виконують розпорядження цивільної особи.

У цьому контексті найбільш важливою є система підзвітності. Ми маємо ще й систему аудиту, яка є частиною цивільного контролю, а також цивільного омбудсмена  - це все в структурі Міністерства оборони. При цьому омбудсмен підзвітний напряму парламенту. Таким чином, система цивільного контролю охоплює практично всі командні ланки. Функція такого контролю ще й у тому, щоб перевірити, чи дійсно оборонні структури займаються тим, що мають робити.

Ханс Петтер Мідттун, військовий аташе Норвегії в Україні:

- Мені здається, що саме поняття «Цивільний контроль над військовими» часто неправильно розуміється. Більшість людей вважають, що йдеться про систему підпорядкування, як її розуміють в армії. Але цивільний контроль означає набагато більше. 

В умовах України це означає, що головна відповідальність за прийняття стратегічних рішень знаходиться в руках цивільного керівництва, а не у професійних військових офіцерів. Ця обставина дозволяє найкраще розставити міжвідомчі пріоритети для задоволення різних потреб держави. Парламент має можливість збалансувати ресурси, які є необхідними для протидії зовнішньому агресору, із іншими внутрішніми потребами та викликами, які також потребують рішення для подальшого розвитку держави.

Для сектора національної безпеки і оборони України це означає, що парламент стає частиною процесу оборонного планування. Парламентарі, у цьому контексті, будуть краще розуміти загрози й ризики, що стоять перед країною. Це необхідно для того, щоб визнати обґрунтованість та «раціо» пропозицій, з якими до Парламенту приходять військові.

Як часто цитують Карла фон Клаузевіця, «війна є продовженням політики іншими засобами». Військові є лише одним із багатьох політичних інструментів, які знаходяться у розпорядженні держави. Парламент, відповідно,  має отримати повноваження для скоординованого розвитку всіх цих інструментів. Це значно зміцнює та посилює всю політичну систему.

Таке поєднання політичної та військової складових допомагає розвивати та зміцнювати весь політичний процес. Фінансування Збройних Сил України та споріднених елементів, як наслідок, здійснюється одночасно у більш простий шлях,  і більш ґрунтовно, що робить цей процес більш далекосяжним за природою. Професійні військові не володіють таким політичним досвідом, тож поєднання військового та цивільного компонентів є дуже важливим.  

Гейр Анеш Фагерхейм:

- Начальник штабу в Норвегії - він одночасно є радником в Уряді. Він надає поради, коли мова йде про оборонне планування, оскільки він є найвищою за рангом військовою персоною в країні. Зазвичай він веде постійний діалог з Міністром оборони, оскільки саме вона несе відповідальність за цей сектор. У цьому контексті Начальник штабу надає рекомендації стосовно всіх військових питань, включно з оборонним замовленням, щодо нової зброї, літаків, кораблів - будь-яких речей, в яких є потреба. Виходячи з цих рекомендацій, до процесу оборонного планування підключається Уряд, який раз на чотири роки надає власні рекомендації до парламенту. І вже парламент приймає рішення, який саме бюджет і які інвестиції вони вкладатимуть у військову сферу протягом наступних чотирьох років. Окрім такого чотирирічного циклу, ми маємо ще й перспективу на двадцять років, тож парламентарі можуть бачити далеко вперед.

- Але хто, наприкінці, контролює оборонні витрати і виголошує судження, чи є вони ефективними і чи правильно використовуються?

- Як я вже зазначив, Міністр оборони і Начальник штабу мають службу внутрішнього аудиту, яка контролює, яким чином і чи у правильному напрямку використовуються бюджетні кошти. Водночас, в парламенті також є власний аудит - Офіс Генерального аудитора, - який може контролювати всі гроші, що спрямовуються нами на оборонний сектор.

У Норвегії військовий може стати політиком, але перед тим він має зняти власну військову форму

- Дозвольте дещо змінити тему нашої розмови. Зрозуміло, що всі військовослужбовці в Норвегії є громадянами. Якими політичними правами вони користуються? Чи є певні обмеження для їхньої політичної активності, які пов'язані із військовою службою?

- У Норвегії військовий може стати політиком, але перед тим він має зняти власну військову форму. Якщо ви офіцер, ви можете бути обрані членом парламенту, але ви маєте полишити військову службу на той період, який буде пов'язаний із вашою роботою в парламенті. Таким чином, ви не можете виступати в двох якостях одночасно. У нас є офіцери, які є місцевими політиками, але їм не дозволено брати участь у політичних зборах в уніформі. Ви маєте бути у цивільному в такому випадку. Тобто, ви можете долучатися до дебатів, але якщо ці дебати мають політичну природу, ви не можете робити це у військовому однострої. 

Маючи повагу до військової форми, ви не будете в ній робити політичні заяви

- Таким чином, якщо хтось піде на партійні збори у військовій формі, його звільнять з лав Збройних сил?

- Звільнять? Як сказати… Напевно, такий крок був би вже останнім. Зазвичай, може виноситися попередження, застосовуватися певні дисциплінарні заходи, якщо вас помітили у формі на політичному мітингу. Але, щиро кажучи, до цього моменту ми не мали таких прецедентів. Думаю, що для Норвегії це не є проблемою, зовсім. Маючи повагу до військової форми, ви не будете в ній робити політичні заяви. 

- Українській громаді буде надзвичайно цікаво почути цю тезу, адже в нашому парламенті побачити людину в однострої - не рідкість… Останнє питання - які домовленості на майбутнє ви досягли під час переговорів із Управлінням правового забезпечення українського Генштабу?

І Норвегії є багато чому повчитися в України. Перед вами постають унікальні виклики, та ви знаходите унікальні рішення у відповідь

Ханс Петтер Мідттун:

- Дозвольте долучитися до розмови, адже йдеться про важливий напрямок наших двосторонніх відносин. Для нас є очевидним обопільна зацікавленість у таких зусиллях. Переконаний, що ми можемо зробити внесок в аналіз тих уроків, які винесені з останніх подій, допомогти узагальнити досвід та запропонувати певне альтернативне його осмислення. Водночас, я переконаний, що і Норвегії є багато чому повчитися в України. Перед вами постають унікальні виклики та ви знаходите унікальні рішення у відповідь. Тож двостороння співпраця є на користь обом сторонам…

З «гібридної війни» Україна виносить дуже важкі уроки, і ці уроки є важливими для всієї Європи

- Ви зараз говорили про «гібридну війну»?

- Це одне з питань, напевно. Ситуація з міжнародної безпеки змінилася драматично після анексії Криму Росією та її агресії на Сході України. Гібридна війна вбирає у себе не лише використання військової сили, але й невійськові засоби, такі як дипломатія, економіка, енергетика, підривна діяльність, пропаганда та багато інших. Комбіноване використання військових та невійськових засобів створює унікальні політичні та військові виклики. Внаслідок цього Україна виносить уроки, які дуже важко їй дістаються, і ці уроки є важливими для всієї Європи.

Водночас, наслідки гібридної війни можуть бути більш масштабними внаслідок поточного стану інституцій в самій Україні. Саме тому розбудова міцних інституцій є вирішальним фактором для того, щоб досягти успіху, і ви можете скористатися досвідом та знаннями, які у цьому сенсі є в інших європейських країн.

Норвегія концентрує свою підтримку саме у цих сферах. У минулому році, наскільки я знаю, Норвегія надала суму близько мільярда гривень на реалізацію кількох проектів. У той же час, ми постійно працюємо над тим, щоб зміцнити стосунки у військовій сфері, зрозуміло, в рамках тих політичних обмежень, які маємо.

Михайло Дмитрук, Київ.

Фото автора.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-