Демократія за одним кліком

15.09.2016 10:00 1734

15 вересня о 10.00 відбулася відкрита дискусія на тему: "Демократія одним кліком: рік електронних петицій в Україні". (Зала 2)

Організатори: Democracy Reporting International (DRI) та Центр розвитку інновацій (ЦРІ) Національного університету "Києво-Могилянська академія".

Учасники: Богдан Нагайло, представник Democracy Reporting International (Офіс зі сприяння демократії, DRI); Сергій Лобойко, директор Центру розвитку інновацій НаУКМА; Дмитро Шимків, заступник глави Адміністрації Президента України з питань проведення адміністративних, соціальних та економічних реформ; Павло Кишкар, народний депутат України, ініціатор Закону про "Про звернення громадян щодо електронного звернення та електронної петиції”; Ігор Хацевич, керуючий справами секретаріату, Київська міська рада; Євгеній Поремчук, координатор проекту "Розумне місто"; Діана Довгань, ініціатор петиції "Місце технікумів та коледжів в системі освіти України", адресованої Президенту України; Богдан Бернацький, молодший юридичний радник, DRI; Михайло Тітарчук, заступник Міністра Кабінету Міністрів України (tbc); Микола Шевчук, заступник керівника Апарату Верховної Ради України; Віктор Лях, президент Фонду “Східна Україна”; Володимир Павлюк, представник Асоціації відкритих міст, національний модератор “Єдиної системи місцевих петицій”; Андрій Заблоцький, модератор сайту електронних петицій до Президента України; Голда Виноградська, ініціатор петиції “Захистити професійну освіту в Україні”, адресованої Верховній Раді (відео включення).

Обговорювалися питання:

1.  Які законодавчі вимоги для успішного подання е-петиції встановлено на національному та місцевому рівні в Україні?  

2.  Чому успішна е-петиція не обов’язково передбачає прийняття рішення, що задовольняє її вимоги?

3.  Що відбувається після того, як е-петиція набере необхідну кількість підписів?

4.  Як  державні установи можуть скористати з е-петицій?

5.  Які ризики несе в собі е-петиція?

6.  Яке значення мають ГО для консолідації громадян з метою підтримки їхніх інтересів?

7.  Чому ми можемо навчитись із закордонного досвіду електронної демократії?

Довідково. 28 серпня 2015 Адміністрація Президента України першою в країні запустила сервіс електронних петицій. За кілька тижнів вслід за нею ініціативу підтримали Верховна Рада України та Київська міська рада; Уряд України долучився до цієї практики нещодавно, 29 серпня 2016 року. З того часу 22 780 електронних запитів було подано Президенту, 400 – Верховній Раді, і 320 – Уряду. Електронна демократія в Україні робить лише перші кроки, та чи має вона перспективи в майбутньому?

Підсумкові матеріали:

Адміністрація президента запустила третю версію сайту петицій з метою удосконалення системи - Шимків

Адміністрація Президента України запустила третю версію сайту електронних петицій, у якій з’явилися нові функціональні можливості.

Про це повідомив заступник глави АПУ Дмитро Шимків під час відкритої дискусії в Укрінформі на тему: "Демократія одним кліком: рік електронних петицій в Україні".

"Ми вирішили запустити третю версію сайту петицій, в якому з'явиться новий функціонал. Сайті запущений сьогодні вночі", - сказав Шимків.

За його словами, сайт має оновлений дизайн, додаткові рубрикації. "Тут наводиться статистика для користувачів, оновлена система пошуку, особистий кабінет також зазнав певних змін, зокрема, є можливість переглядати перелік підтриманих петицій, можна керувати цим, додано розділ "обрані петиції", - розповів чиновник.

Шимків зазначив, що загалом вважає ефективним інструмент петицій. За той час, коли АПУ запустила сайт е-петицій, на ньому було зареєстровано понад 700 тисяч користувачів, 25 тис. 953 петиції. Сайт відвідало понад 6,3 млн осіб, з яких 85% - українці.

"Вже є 40 петицій, які набрали 25 тисяч голосів. 38 петицій отримали відповідь Президента, а дві петиції зараз у розробці. Триває збір підписів на 1 693 петиції, і не набрали необхідну кількість голосів 21 195 петицій", - розповів заступник глави АП.

Шимків наголосив, що більшість петицій, які громадяни залишають Главі держави, мають компетенцію Верховної Ради, Кабінету Міністрів або інших органів виконавчої влади, тому з АПУ із зауваженнями Президента їх направляють туди, де ці питання можна вирішити.

"Звісно, за цей час ми зіштовхнулися з багатьма хакерськими атаками, спробами блокувати голоси, продавати голоси, спробами використовувати різні шулерські схеми, невідомі акаунти. У нас вже є досвід і ми бачимо, коли люди намагаються спотворювати усю ситуацію навколо електронної демократії", - сказав Шимків.

У Верховній Раді мають намір взятися за удосконалення закону про звернення громадян

В комітеті Верховної Ради України з питань прав людини, національних меншин і міжнаціональних відносин сформовано робочу групу, яка найближчим часом візьметься за удосконалення ухваленого 2 липня 2015 року закону про звернення громадян, який став поштовхом запровадження в Україні електронної демократії та практики е-петицій.

Про це повідомив заступник керівника Апарату Верховної Ради Микола Шевчук під час відкритої дискусії в Укрінформі на тему: "Демократія одним кліком: рік електронних петицій в Україні".

«Звичайно, електронні петиції є дієвим інструментом, але немає нічого ідеального. Наскільки мені відомо, зараз сформована робоча група у комітеті Немирі (голова комітету ВР з питань прав людини, нацменшин і міжнаціональних відносин — ред.), яка буде працювати над удосконаленням цього закону (про звернення громадян - ред.) найближчим часом», - сказав Шевчук.

Він закликав усіх небайдужих долучитися до цього процесу.

Представник парламенту зазначив, що часто на сайті громадяни залишають петиції, які не входять у компетенцію ВР. Загалом же, тут можна побачити записи, що стосуються позашкільної освіти, зняття депутатської недоторканності. «Великий відсоток петицій, які не відносяться до компетенції ВР, наприклад заасфальтувати дорогу чи ще якісь подібні господарські речі, які стосуються громад на місцях», - додав він.

Крім того, є видалені або відхилені петиції про зняття з розгляду ВР проекту Трудового кодексу України, запровадження довічного ув’язнення із конфіскацією за корупцію у вищих ешелонах влади, позбавлення громадянства та висилку з країни за сепаратизм. Є вимога проведення незалежного медичного огляду за кордоном важкохворої сироти, легалізації оренди житлового майна та інші.

Шевчук наголосив, що зафіксовано випадки, коли один і той же громадянин залишив на сайті петицій Верховної Ради 13 -15 петицій. Є настільки активні користувачі сервісу, які встигають залишити понад 140 своїх підписів під різними петиціями.

Шимків розповів про економічний ефект для українців від електронних петицій

Завдяки реєстрації на сайті електронних петицій Президенту тема зниження акцизів на ввезення вживаних автомобілів стала предметом широкої дискусії у суспільстві, а її позитивне вирішення принесло українцям економічний ефект.

Про це заявив заступник глави АПУ Дмитро Шимків під час відкритої дискусії в Укрінформі на тему: "Демократія одним кліком: рік електронних петицій в Україні", повідомляє кореспондент агентства.

«Ми маємо практичний результат з економічними наслідками електронних петицій для громадян України. Була не одна, а декілька петицій з однієї теми - про стимулювання розвитку ринку вживаних транспортних засобів. Прийнято відповідний закон, який дозволяє знизити ставки акцизного податку на транспортні засоби, що були у використанні. Взагалі дискусія навколо цього з'явилася й активно поширилася завдяки безпосередньо сайту петицій. Далі з'явилися законодавчі ініціативи тощо", - сказав Шимків.

Серед найбільш резонансних електронних звернень до Президента, які мали позитивний результат, він назвав також петицію щодо нагороження лідера гурту "Скрябін" Андрія Кузьменка орденом "За заслуги" та про надання громадянства іноземцям, які проходять військову службу у Збройних силах України.

"Була така резонансна тема щодо надання українського громадянства іноземцям, які захищають Україну у зоні бойових дій. Отже, є указ Президента про внесення змін в Указ від 27 березня 2001 року щодо спрощення порядку отримання громадянства України іноземцями або особами без громадянства, які проходять військову службу в Збройних силах нашої держави", - зазначив Шимків.

За його словами, інструмент петицій стимулює дискусію, а іноді виносить питання, які не перебувають у полі зору політиків, одразу на високий рівень.

"Завдяки медіа це починає обговорюватися і питання стає актуальним для політичного суспільства", - пояснив він.

Як повідомляв Укрінформ, за час роботи сервісу електронних петицій на сайті Президента України (від 28 серпня 2015 р.) у системі зареєструвалося понад 700 тис. користувачів. За цей період станом на 5 вересня 2016 року зареєстровано 25 тис. 953 електронні петиції. Сайт відвідали 6,3 мільйона користувачів.

Вже є 40 петицій, які набрали 25 тисяч голосів. 38 петицій отримали відповідь Президента, а дві петиції наразі у розробці. Триває збір підписів на 1693 петиції, і не набрали необхідну кількість голосів 21 тис. 195 петицій.

Відео с прес-конференції:

Замовити фото натисніть тут - Фотобанк

Повна версія сайту
Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-