Як центр світу зміщується до Південно-Східної Азії

Як центр світу зміщується до Південно-Східної Азії

Аналітика
Укрінформ
Поблизу Пекіна урочисто відкрили ще один «найбільший у світі» міжнародний аеропорт. Але це лише деталь грандіозного плану

«Президент Сі Цзіньпін урочисто відкрив новий футуристичний аеропорт у Пекіні, що, як очікується, стане одним з найбільш завантажених у світі», - йдеться в повідомленні AFP.

Розташований за 46 кілометрів на південь від китайської столиці, міжнародний аеропорт Пекіна «Дасін» з вісьмома злітно-посадковими смугами почав набирати потужність: нині вона станосить 45 млн пасажирів, а на 2025 рік буде від 72 млн до 100 млн. Міжнародна асоціація повітряного транспорту очікує, що вже до середини 2020-х років аеропорт перевершить за завантаженістю аеропорт Атланти у США і стане найбільшим авіаційним ринком у світі.

Зазначимо, що старий аеропорт Пекіна «Шоуду» – не такий вже і «старий». Там нині три злітні смуги і три термінали, причому останній, побудований до Олімпіади-2008 - один з найбільших у світі. Але завантаження аеропорту зростає стрімко: якщо в 2008 році він був 8-м в світі за кількістю пасажирів, то вже з 2010-го стоїть незмінно на другому місці після американського «Хартфілда» в Атланті: 90-100 млн пасажирів на рік, і це не рахуючи вантажних рейсів. Щоб впоратися з постійною чергою на зльотних смугах, китайській столиці був необхідний ще один мега-аеропорт.

Проект нового аеропорту Пекіна та обслуговуючої інфраструктури був затверджений в листопаді 2014 року. Для будівництва були знесені 11 населених пунктів, ще 24 були переміщені, загальна кількість переміщених громадян склала близько 20 тисяч, вони отримали компенсації за втрачену нерухомість - по 150 тисяч доларів та 300 доларів щомісячної дотації на оренду нового житла.

Другою причиною створення аеропорту є перспектива його використання в якості аеропорту трьох міст, єдиної економічної зони: «Пекін-Тяньцзінь-Хебей». Дасін стане не тільки авіахабом, а й новою точкою перетину високошвидкісних залізниць, регіональних залізниць, швидкісних автомагістралей і сприятиме розвитку економіки кількох регіонів.

Дасін стане не тільки авіахабом, а й сприятиме розвитку економіки кількох регіонів
Дасін стане не тільки авіахабом, а й сприятиме розвитку економіки кількох регіонів

Аеропорт був побудований за чотири роки, в проект було вкладено 120 мільярдів юанів (15,4 млрд євро). А включаючи всю інфраструктуру для залізничного та автомобільного транспорту до аеропорту (під терміналом розташована залізнична станція і лінія метро, що дозволять мандрівникам дістатися до центру Пекіна за 20 хвилин), витрати склали 400 мільярдів юанів, таким чином «Дасін» став найдорожчим проектом в історії китайської цивільної авіації.

Покрити такі величезні витрати Китай розраховує за рахунок перерозподілу потоків світових пасажирських перевезень на користь нового аеропорту.

Диспетчерська вежа
Диспетчерська вежа

Виконувати рейси з нового аеропорту, за даними «Сіньхуа», будуть сім китайських авіакомпаній. Перші польоти, як пише China News Service, вже відбулися - їх виконали China Southern Airlines і China Eastern Airlines в міжнародні аеропорти Байюнь (Гуанчжоу) і Пудун (Шанхай) - відзначимо, що обидва вони також нові, потужні і швидко розвиваються: за пасажироперевезеннями в першій половині 2019 року, відповідно 12-й і 8-й у світі.

Про намір виконувати маршрути з «Дасін» вже оголосили і кілька міжнародних перевізників: British Airways, Cathay Pacific і Finnair.

Термінал спроектовано у формі золотої зірки
Термінал спроектовано у формі золотої зірки

Залишається додати, що будівля площею 700 тисяч квадратних метрів – справжній архітектурний і дизайнерський шедевр. Їі було спроектовано відомим іраксько-британським архітектором Захою Хадід незадовго до смерті в 2016 році. Дах терміналу визнаний найбільшим у світі сталевим дахом - за площею як 25 футбольних полів, причому 40 тисяч тонн сталі спираються лише на 8 колон. Термінал у формі золотої зірки має плавні форми і багато природного світла. Оформлення кожного з шести променів, що розходяться від центрального ядра, присвячене традиційним для китайської культури явищам, зокрема, шовкографії, фарфору та чаю, звертає увагу DW.

40 тисяч тонн сталі спираються лише на 8 колон
40 тисяч тонн сталі спираються лише на 8 колон

Стамбул теж хоче і свій «найбільший у світі» аеропорт…

Нагадаємо, що менше року тому, не далі як 29 жовтня минулого року поблизу Стамбулв відкрилася ще одна «найбільша в світі авіагавань». Про це заявив президент Туреччини Реджеп Тайїп Ердоган на церемонії відкриття першої частини третього аеропорту Стамбула, повідомляє Анадолу.

За словами Ердогана, аеропорт продовжуватиме розбудовуватися впродовж 10 років, поки всі етапи не буде задіяно до 2028 року. На початку введуть в експлуатацію дві злітно-посадкові смуги, термінал площею 1,4 мільйона квадратних метрів – з ними новий аеропорт може перебрати на себе пасажиропотік нинішнього головного аеропорту імені Ататюрка і обслуговувати до 90 мільйонів пасажирів на рік. А з реалізацією всіх етапів проекту навіть 150 мільйонів.

Загалом новий повітряний хаб матиме шість злітно-посадкових смуг, стоянку на 500 повітряних суден, відкритий і закритий паркувальні майданчики на 70 тисяч автомобілів.

…і Варшава хоче, якщо знайде такі гроші…

Можливо, в найближчому майбутньому в Варшаві з'явиться найбільший аеропорт на європейському континенті - принаймні, таку мету поставив перед собою уряд країни. Розпорядження про початок будівництва так званого "Центрального комунікаційного порту" між Варшавою і містом Лодзь наприкінці 2017-го року підписав президент Польщі Анджей Дуда.

На першому етапі планується, що новий пересадочний аерохаб обслуговуватиме до 45 млн пасажирів на рік, однак їх кількість буде зростати і в підсумку досягне 100 млн – це при тому, що в Польщі все населення 38 мільйонів. Якщо очікування польських властей здійсняться, то нові повітряні ворота зможуть скласти конкуренцію таким гігантам, як лондонський Хітроу, паризький аеропорт імені Шарля де Голля і амстердамський Схіпхол.

Без нового аеропорту Польщі буде важко конкурувати з західноєвропейськими країнами на авіаційному ринку, йдеться в документі.

Якщо все піде вдало, аеропорт прийме своїх перших пасажирів в 2027 році. Але питання про фінансування проекту - 70 млрд злотих (16,5 млрд євро) - поки залишається відкритим.

Варто відзначити, що ідея побудувати новий аеропорт з'явилася у польського уряду в контексті розширення економічного співробітництва Варшави з Пекіном. В ході свого візиту в КНР в 2017 році уповноважений польського уряду у справах будівництва нового аеропорту Миколай Вільд заявив, що Китай відкритий для переговорів на тему аеропорту.

...і Мехіко хотіло, але справа зависла...

У 2020 році мав запрацювати великий New Mexico City international airport - новий міжнародний аеропорт в Мексиці. Латинській Америці потрібен ключовий логістичний хаб –Суперзавдання перед New Mexico City international airport стоять ті самі - стати серцевиною транспортної мережі місцевого сполучення і перевозити більше сотні мільйонів пасажирів на рік. Його будували чотири роки: площею 743 тисячі квадратних метрів, бюджетом в 13,3 мільярда доларів, за проектом лауреата Прітцкерівської премії Нормана Фостера… А потім у країні змінився президент, який скасував будівництво, сказавши що народ не хоче такого дорого аеропорту, а в Мексиці багато нагальніших соціальних проблем. Тож нині мрія про авіахаб стоїть наполовину збудована і з 6 мільярдами взятих кредитів.

…а тим часом «центр світу» зміщується в Азію

Ще в 2015 році тодішній президент Казахстану Нурсултан Назарбаєв на сесії Генеральної асамблеї ООН запропонував перенести штаб-квартиру Організації Об'єднаних Націй з Нью-Йорка в Азію.

"70 років тому… роль Західної півкулі в міжнародних справах зросла. Центр економічного розвитку також перемістився зі Старого в Новий Світ... У XXI столітті центр зростання переміщається в Азію, де живуть дві третини населення планети і зосереджені величезні ресурси. Потужне зростання економік Азії визначило нову реальність в глобальних процесах", - пояснив ідею Назарбаєв.

Якщо судити за завантаженістю існуючих аеропортів та темпами будівництва нових, то так і є.

За даними Управління цивільної авіації Китаю, зараз в країні 236 аеропортів, з них близько 70 введені в експлуатацію за 10 років, а в найближчі два десятиліття влада має намір побудувати ще 200. Авіасполученням з’єднано 167 міст і 61 країну світу. За прогнозами Міжнародної асоціації повітряного транспорту, до 2024-25 років Китай стане найбільшим в світі ринком цивільної авіації.

У 2010 році із тридцяти найбільш завантажених повітряних гаваней дев'ять знаходилися в Азії - чотири в Китаї (Пекін, Гонконг, Гуанчжоу, Шанхай) плюс Токіо, Сінгапур, Джакарта, Бангкок і Дубай. А в 2019-му їх уже 14 - додалися два китайські міста Ченду і Шеньчжень, а також Делі, Сеул і Куала-Лумпур. Прямують до цього порогу, відтісняючи європейські та американські міста із списку лідерів, китайський Куньмін, тайванський Таоюань та аеропорт Маніли (Філіппіни).

Олександр Волинський, Київ

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-