Удмуртський вчений, якутський шаман і бурятські вибори. Як Росія протестує

Удмуртський вчений, якутський шаман і бурятські вибори. Як Росія протестує

Укрінформ
У регіонах Росії з'являються сакральні фігури опору кремлівській владі

Наростання протесту в Росії йде нелінійно, з паузами, з відступами, приливами і відливами. Репресії влади свою найпростішу функцію залякування, звичайно, виконують. Але при цьому, як при поганих ліках, дають значні побічні ефекти у суспільному організмі. Так підкреслено жорстоке побиття демонстрантів, в тому числі випадкових перехожих, очевидно несправедливі вироки призводять до зміни ставлення до влади. Один із проявів цього – лояльні раніше медіапрацівники, викладачі, діячі культури, у тому числі селебріті починають вголос казати говорити: ну досить, це вже якось занадто...

Однак прихильники жорсткої лінії російської влади закусили вудила і зупинятися не збираються. Частковий успіх навальненського «розумного голосування» на виборах у Мосміськдуму (пройшли 20 з 45 рекомендованих ним кандидатів, при цьому – зовсім не його прихильників, робилося це просто щоб насолити владі) – викликав надлишкову реакцію. У 40 містах Росії пройшли оперативні заходи в регіональних штабах Навального – обшуки, в тому числі навмисно принизливі (роздягання дівчини до трусів у присутності силовиків-чоловіків, що заборонено законом) та блокування рахунків, у тому числі особистих.

Усе це заступило певні події в національних республіках Росії – Удмуртії і Бурятії, по суті – дуже різні, але багато в чому також показові. Вже вибачте, тут, щоб була зрозумілою суть, треба буде розповідати багато суто регіональних російських подробиць.

ГЕРОЇЧНА ЖЕРТВА, ПРО ЯКУ ЩЕ ЗГАДАЮТЬ

10 вересня в столиці Удмуртії Іжевську вчений-гуманітарій, колишній директор Інституту людини при Удмуртському державному університеті, 79-річний Альберт Разін вчинив акт самоспалення. Своїм відчайдушним, жертовним вчинком він протестував проти імперської мовної політики Росії (детальніше про це – у моєму відеоблозі).

Нагадаю, що з минулого року в Росії стало необов'язковим вивчення мов національних республік. Обурення на місцях з цього приводу було загнано «під килим» (детальніше – у моєму матеріалі за 1 вересня 2018 року «Путін слідує за Олександром III: спочатку русифікація - потім революція»).

Перед смертю мовний бунтівник Разін залишив звернення до депутатів Державної ради Удмуртії під назвою «Удмуртский этнос исчезает. В ваших силах спасти его», в якому він звинуватив Москву в продовженні сталінської політики русифікації.

На практиці страшна загибель цієї людини лише призвела до відстрочення чергової сесії Держради республіки. При цьому керівництво Удмуртії оперативно й однозначно заявило, що з удмуртською мовою і національною культурою республіки все у повному порядку і «проводимая в регионе политика направлена исключительно на поддержку национального языка, культуры и истории». Фігура глави Удмуртії – сама собою показова, це людина, «варяг» Олександр Брєчалов, який отримав це призначення за те, що активно будував «Общероссийский народный фронт», організацію-дублера «Единой России», яка втрачає залишки популярності.

Альберт Разин

Втім, замилювання реальної суті вчинку Разіна почалося в російському інформаційному полі з самого початку. Його зображували лише як пенсіонера, який вчинив самогубство. З натяком на вікові зміни і надлишкову дивакуватість.

Однак замовчати цю історію або спотворити її реалії великою мірою все ж не вдалося. Тож на рахунку путінського закону про національні мови (а ВВП прямо підтримував його під час публічних виступів) вже є одна жертва. Героїчна жертва. Так, ситуація в Росії сьогодні ще не така, яка була в Тунісі 2010 року, коли самоспалення призвело до революції. Але вчинок Разіна залишився в суспільній свідомості як приклад високої трагедії. І це та рушниця на стіні, яка в національному питанні, що в РФ замовчується, ще вистрілить.

Не кажучи вже про те, що на Всесвітній конгрес фінно-угорських народів, який має відбутися у жовтні 2020 року в естонському місті Тарту, Путіну тепер краще не їхати (його туди запрошувала президент Естонії). А якщо він все ж таки наважиться приїхати, то протести, пікети з фотографіями Разіна і жорсткі запитання про нього до президента РФ гарантовані (удмурти належать до фіно-угорських народів).

ШАМАНИ І КОМУНІСТИ ЯК БОРЦІ ЗА ДЕМОКРАТІЮ

Ситуація в бурятській столиці, яка склалася на сьогодні, – зовсім інша. І багато в чому типова для нинішньої Росії. Тут збіглося багато деталей, і протест почався як би з нічого. Тому тут треба зайти здалеку...

Александр Габышев / Фото: RFE/RL
Олександр Габишев / Фото: RFE/RL

Якутський шаман (і житель Якутська) Олександр Габишев ще у березні цього року вирушив пішки з Якутська до Москви, щоб «вигнати Путіна», якого вважає демоном, і відновити в Росії народовладдя. При цьому ніхто з простих жителів Росії його не зупиняє, перешкод на шляху не чинять. Навпаки, багато хто проходить частину дороги з ним, допомагає, робить подарунки, записує відео. Так, починаючи з літа, Габишев став відомою медійною персоною в Росії (одне це вже показує реальну ціну соціологічних вимірів про нібито все ще велику популярність Путіна). На початку вересня Габишев увійшов в межі Бурятії, де його захоплено зустріли шанувальники. І з меншим захопленням – співробітники силових структур, які відібрали у нього автотранспорт і затримали двох його прибічників.

Паралельно з цим є інший сюжет. 8 вересня в Улан-Уде проходили вибори мера. Основними суперниками були представник партії влади (номінально «самовисуванець», в Росії нині проховують своє «единоросство») т.в.о. мера Ігор Шутенков і кандидат від КПРФ В'ячеслав Мархаєв. Кінець кінцем, КПРФ в Росії – фейкова «системна опозиція», підгодована владою, але на місцях її справді часто підтримують через жорстку критику влади.

Мархаєв – людина повністю системна, член Ради Федерації РФ від Іркутської області. Але під час серпневих протестів в Росії і особливо в Москві він дозволив собі кілька заяв всупереч кремлівському мейнстріму. Наприклад, сміливо (і незвично для Росії) сказав, що треба не бити людей, а розмовляти з ними. Враховуючи, що Мархаєв – колишній командир Бурятського ОМОНу, ці слова його особливо важливі.

Так от, на виборах 8 вересня Мархаєв (офіційні дані – 36%) програв Шутенкову (53%). А 9 вересня бурятський відеоблогер підійшов до натовпу телевізійників, які знімали переможця. Напористо і навіть грубувато він атакував т.в.о. мера і журналістів з претензіями з приводу арешту Габишева, «продажу всієї республіки» і неправильних виборів. Шутенков з помічником ретирувався в адмінбудівлю. І за сюжетом ролика в 3,5 хвилини моральна перемога була на боці протестувальників.

Після цього на центральній площі Улан-Уде зібралися кілька десятків людей (насамперед прихильників шамана). Але до них приєдналися члени місцевого відділення КПРФ, оскільки вони, зі свого боку, були незадоволені виборами мера 8 вересня. До того ж і навальненці осторонь не залишилися. Один із двох затриманих прихильників Габишева – колишній голова штабу Навального в Улан-Уде. Так склалося ядро протесту. У ніч на 10 вересня протестувальників з площі не виганяли (мабуть, від розгубленості). Але з ранку підтяглися автозаки з силовиками і почалися дії за добре відомою (хоча б по Москві) схемою – жорсткі розгони омонівцями, побиття, залякування, фабрикація кримінальних справ. До вечора 12 вересня протестувальників з площі остаточно розігнали. Але на 13 вересня анонсовано вже дозволений мітинг протесту.

Бурятський інцидент на фоні всієї Росії якогось великого вирішального значення не має. Але він теж показовий – як приклад великий готовності людей відгукнутися на протестну акцію, навіть з дещо розпливчастим порядком денним.

У ПРОВІНЦІЯХ ЗАВЖДИ Є ЗЕРНО НЕВДОВОЛЕННЯ ЦЕНТРОМ

Ці три випадки – з удмуртським вченим, якутським шаманом і бурятськими виборами – збіглися в часі випадково. Але спільний їх розгляд дозволяє виділити деякі закономірності.

Так, в національних республіках Росії поки дуже бояться говорити про потенціал протесту з етнічної підкладкою – занадто високий ризик потрапити під статтю про розпалювання національної ворожнечі або сепаратизм. Але таке замовчуване невдоволення стає ще більш небезпечним, оскільки не має нормальних, цивілізованих каналів прояву. І загрожує загальним вибухом в один непередбачуваний момент, коли центр ослабне (як його представник Шутенков, який втік у трихвилинному стримі в адмінбудівлю).

Показова також фігура шамана – як ядра, конденсуючого протест. Російська влада сама розвиває в Росії вкрай консервативне, архаїчне мислення. Серед стовпів кремлівської вертикалі модно і престижно ходити до православних віщунів і віщунок. У таких умовах шаман-опозиціонер – адекватно дзеркальна відповідь провладним старцям з РПЦ.

 сенатор Мархаев
В'ячеслав Мархаев

Ще один суттєвий фактор – накопичення сакральних фігур протесту. Зауважте, вже навіть не просто медійних, масово впізнаваних осіб, а саме сакральних персонажів. Просто карлейлевський удмуртський герой з прізвищем бунтівника - Разін. Якутський шаман, який прямує до Москви зі сходу (де встає сонце) «виганяти Путіна». Ця, друга історія, на перший погляд видається анекдотичною, насправді для влади не є такою смішною. Оскільки апелює до найглибинніших, архетипних образів народного протесту, бунту. Ну і, по-третє, – представник влади сенатор Мархаєв за будь-якого зручного випадку готовий перейти на бік масового протесту як окрема фігура – теж показовий, симптоматичний (і те, як жорстко під час розгону акції поводилися омонівці з його сестрою, він владі теж не забуде).

Що ще важливо. Це все – не столичні, не московські (і не пітерські) справи, реалії, люди, а суто провінційні. Тому в них немає присмаку провінційних заздрощів (не так щоб зовсім безпричинних) до «зажравшихся» москвичів.

Адже з ходу можна пригадати й інші подібні приклади – задавлений інгушський протест (щодо переділу кордонів з Чечнею). Та й «сміттєві протести» навколо полігону в Шиєсі (Архангельська область) теж мають певну етнічну, точніше – субетнічну підкладку. Тому що ці землі, які жадібна влада має намір загидити, – сакральні для російської ідентичності «поморская земля» (з історичною відсилкою до часів Новгородської республіки, яку в Росії, що зазнає архаїзації, зараз також популяризують, щоб перебити «київське первородство» Русі).

При цьому центральна влада в Москві нічого з цього серйозно сприймати не хоче. У Кремлі впевнені, що трон, який стоїть на чотирьох ніжках, – обман, залякування, придушення, підкуп – міцний.

Але це лише до пори до часу, коли кількість таких гарячих точок на хворому тілі країни не стане критичною.

Олег Кудрін, Рига

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-