Чи загрожує Україні «дизельний армагеддон»?

Чи загрожує Україні «дизельний армагеддон»?

1489
Ukrinform
На Україну може хлинути потік старих дизельних автомобілів, які потрапили у немилість на німецькому ринку

Від початку жовтня у Німеччині вкотре загострилося дизельне питання: політики, виробники та мільйони автовласників намагаються знайти компроміс щодо машин з дизельними двигунами. Точніше, намагаються знайти компроміс політики з автоконцернами, до того ж, щоби першим не втратити підтримку чималої кількості електорату (цілих 11 мільйонів виборців), а другим – прибуток. Автовласникам доводиться задовольнятися думками про екологію.

Запекла дискусія щодо майбутнього дизельних автомобілів ведеться у Німеччині не один місяць, навіть було організовано кілька «дизельних самітів». Підігріта тема «дизельним скандалом», який показав, що реальні викиди таких машин – набагато вище, ніж заявляли автовиробники. Під «каток» потрапив як сам порушник спокою - автоконцерн Volkswagen та його дочірні підприємства, так і інші, навіть ті виробники, які не мають до нього жодного (можливо) відношення. Так, минулого тижня прокурори дісталися до Opel, який раніше не потрапляв у поле їхнього зору, і провели там масштабні обшуки.

Поки слідчі вперто шукають сліди маніпуляцій та махінацій, відправивши кілька високопоставлених керівників за ґрати, правляча коаліція ФРН на початку жовтня після багатогодинних нічних баталій досягла компромісу, мета якого – уникнути заборони на в'їзд до міст дизельних автомобілів. Для цього потрібно спонукати автовласників змінювати застарілі «дизелі» на більш нові або хоча б оновити програмне забезпечення. Не за безкоштовно.

Усе б добре, от тільки виробники не поспішають розділяти ейфорію політиків від такої чудової перспективи. Та, власне, і автомобілісти, у багатьох з яких були зовсім інші плани щодо того, як розпорядитися своїми грошима. Німецьке суспільство доволі заможне, але аж ніяк не всі можуть дозволити собі міняти машини так часто, як того хочеться їхнім керівникам.

ЕКОЛОГІЯ ЧИ ЕКОНОМІКА

Варто сказати, що битва за дизель – не примха німецького уряду. Поліпшити якість повітря у найбільш забруднених німецьких містах (а такими називають 65 населених пунктів, з яких 14 вважаються «сильно забрудненими»), від Берліна давно вимагає Євросоюз.

Профільні відомства придумали вже чимало заходів поліпшення цієї самої якості. Але от із вмістом у навколишньому середовищі оксидів азоту, які утворюються якраз з вихлопами дизельних двигунів, все одно біда. Заборона на в'їзд – захід непопулярний і дійсно крайній.

Дозвіл на її застосування на розсуд місцевої влади вперше в лютому цього року надав Федеральний адміністративний суд у Лейпцизі. Цим вже скористались керівники Гамбурга, Ахена та Франкфурта-на-Майні, закривши кілька вулиць. Днями суд з адміністративних справ Берліна постановив, що не пізніше кінця червня 2019 року і столиця повинна закрити рух дизельних авто кількома вулицями.

Це означає, що дизельні автомобілі екостандарту від Euro-1 до Euro-5, рівень вихлопних газів яких перевищує 270 міліграм на кілометр шляху, не зможуть проїжджати низкою вулиць у центрі міста. Незручно. Не тільки для гостей столиці, але і для 200 тисяч берлінців, які їздять саме на таких автомобілях.

Що ж їм робити? Не їздити цими вулицями, змінювати транспортний засіб на більш екологічний чи модернізувати наявний за рахунок установки додаткового каталізатора?

З другим проблеми: по-перше, автомобілі випуску до 2009 року взагалі не піддаються «реанімації»; по-друге, відповідне обладнання для нових ще треба доопрацювати (поки умільці добре придумали лише як занижувати показники викидів, за що тепер і вигрібають); по-третє, концерни не бачать для себе жодної вигоди вкладати в цей проект.

Зате перше концернам навіть вигідно: кінець кінцем, це дозволяє збільшити виробництво. Тому вони готові видавати компенсації. І ось публіці представлені плани. Так, Volkswagen, який проштрафився і щосили намагається відновити репутаційні втрати та його «дочки» – Audi, Seat і Skoda – 18 жовтня оголосили про розміри преміальних.

Отже, при обміні авто зі значком VW клієнт отримає від 4 до 8 тисяч євро знижки (у компанії вважають за краще називати це «екологічної премією», так краще звучить). Причому, це стосується покупки як новісінького автомобіля, так і вживаного, але не старого. До того ж не тільки дизельних, а також бензинових, гібридних і електричних авто.

При обміні машини марки Audi на нову стандарту Євро-6 можна буде заощадити від 3 до 10 тисяч євро, Seat – від 2,5 тисячі євро до 8 тисяч євро. Кількома днями раніше свої пропозиції озвучив Daimler, оголосивши «премію» в 3-10 тисяч євро. Правда, не для всіх, а для тих, хто проживає у 14 найбрудніших містах (з найбільших у цьому списку – Мюнхен, Кельн, Гамбург, Дюссельдорф). До 10 тисяч євро готовий виплачувати і Renault. BMW погоджується розщедритися на суму до 8 тисяч євро.

До речі, у результаті першої програми утилізації старих дизелів, яка тривала з літа 2017 до літа 2018 року Volkswagen вдалося вилучити з обігу і пустити під ніж більше 210 тисяч дизельних автомобілів екостандартів від Євро-1 до Євро-4. Зараз концерн оголосив про початок другої кампанії, до того ж з привабливими нюансами для клієнтів у тих же 14 містах.

КУДИ ПІДЕ МОТЛОХ

Хоча навіщо ж під ніж? Адже купувати хороші, незважаючи ні на що, німецькі авто, готові споживачі в інших країнах.

Коли на дизельному горизонті ще тільки починали згущуватися хмари, дилери зметикували, як можна заробити. У 2017 році експорт уживаних автомобілів з дизельними двигунами з ФРН в інші країни Європи підскочив більш ніж на 20% (загалом близько 240 тисяч одиниць). Примітно, що першу трійку склали Італія (22 045), Австрія (21 307) і Франція (16 527). Однак купували ці країни зовсім не мотлох, а трохи уживаніавтомобілі.

Інша річ Україна, на яку припало найбільше зростання експорту (+136%), і Хорватія (+89,6%). Також у списку – Польща, Болгарія, Румунія, Молдова та інші. Дуже багато справді старих машин відпливає в Африку, але ми зараз не про Чорний континент.

За даними українського агентства AUTO-Consulting, наприклад, у вересні цього року у нас в країні зафіксований новий рекорд уживаного авторинку. За один лише місяць було реалізовано 10 666 легкових автомобілів – удвічі більше, ніж роком раніше. Скільки з них дизельні, не вказується. Але це ж агентство констатує, що загалом цього року великою мірою на зростання частки продажів дизельних авто вплинули «продажі дешевих «дизельгейтних» Audi і VW». Тобто, процес пішов.

«Німеччина повинна припинити експорт старих дизельних автомобілів у Східну Європу», – суворо попередила 2 тижні тому уповноважена з внутрішнього ринку, промисловості та підприємництва Єврокомісії Ельжбета Бьєнковська. В інтерв'ю німецькому виданню вона зазначила, що такий експорт буде означати лише відсунення проблеми якості повітря з заходу на схід.

ДИХАЙТЕ ГЛИБШЕ

Але люди, особливо на сході, які мріють мати власні чотири колеса, не часто думають в цей момент про повітря. Аргументом для них є надійність, економічність, витривалість, і, звичайно, приваблива ціна самого авто.

Між тим, їм теж доведеться дихати і вдихати оксиди азоту (NOx), що містяться у вихлопних газах саме дизельних двигунів. Саме вони найбільш шкідливі для здоров'я.

За статистикою Єврокомісії, щороку в одній лише Німеччині внаслідок серцево-судинних захворювань, викликаних отруєннями оксидами азоту, передчасно помирає близько 10 тисяч осіб. Вчені вважають, що NOx сприяють також розвитку такого «букета» захворювань як астма, діабет, апоплексія, легенева недостатність. До речі, нестарі моделі стандарту Євро-5 як раз забруднюють повітря найбільше: у боротьбі за зниження зменшення вмісту CO2 у вихлопних газах виробники комплектували двигуни циліндрами все меншого обсягу, а частка NOx при цьому у вихлопах ставала все більшою.

Німці всерйоз задумалися. І популярність дизельних авто, яка незмінно зростала у Німеччині до 2015 року – до моменту, коли вибухнув «дизельгейт» (до 80% нових легкових автомобілів Audi, Daimler і BMW були саме дизельними), почала знижуватися. У 2017 році лише 4 з 10 проданих у ФРН нових автомобілів були дизельними, їхня частка у загальному автопарку легкових машин країни зменшилася за один лише минулий рік з 45 до 33 відсотків.

Але нам до такої свідомості, на жаль, поки що далеко. І не будемо звинувачувати наших громадян за це.

І наостанок. Тим нашим співвітчизникам, які збираються подорожувати на власному автомобілі містами Німеччини, нагадуємо: не забудьте придбати «зелений стікер» на лобове скло, якщо не хочете нарватися на штраф. Екологи вимагають введення «синього стікера» спеціально для чистих дизельних машин, але такого поки немає.

Ольга Танасійчук. Берлін

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-